W124 laturi piiputtaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

W124 laturi piiputtaa

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Laturissa on sellainen ongelma, että moottorin käynnistyksen jälkeen lataaminen alkaa vasta, kun käyttää moottorin kierrokset jossain 3500 r/min paikkeilla.
Jännitteensäädin on uusittu, mutta ei auttanut.
Onko ainoa vaihtoehto uusia laturi, vai voiko syy löytyä muualta?
Avatar
jouko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: La 06.12.2003 18:55
Paikkakunta: Vantaa

Re: W124 laturi piiputtaa

Viesti Kirjoittaja jouko »

spede10 kirjoitti:Laturissa on sellainen ongelma, että moottorin käynnistyksen jälkeen lataaminen alkaa vasta, kun käyttää moottorin kierrokset jossain 3500 r/min paikkeilla.
Jännitteensäädin on uusittu, mutta ei auttanut.
Onko ainoa vaihtoehto uusia laturi, vai voiko syy löytyä muualta?


Terve kato tuleeko D+ napaan jännite kun kytket virran päälle, siis johtimeen
jos ei tule niin virtalukonpohja/ johto poikki :shock:
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Laturi...

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Irroitin liittimen (3 johtoa) laturin päästä, virrat päälle ja mittaus. Jokaiseen johtoon tuli jännite.
Virrat pois, jolloin jännite jäi kahteen paksumpaan johtoon. Pitääkö olla näin?
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Juuri niin sen pitää olla. Kun sen ohuen johdon yhdistää runkoon niin merkkivalon pitäisi syttyä.

Selllainen mahdollisuus on, että siinä ohuesssa johdossa on kuormitusta ja se estää laturin heräämisen. Kokeileppa, että kytket sen tilalle laturin taakse johdon akkuun, jossa on 3-5 w polttimo. Ainakin toinen paksuista johdoista pitää olla kytkettynä. Jos ei sekään herätä laturia, niin vika on laturissa. Todennäköisesti magnetointidiodeissa.
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

OK. Onko muuten ne diodit vaihdettavissa? On tullut joskus tuherrettua kolvin kanssa jonkinlaisia elektronisia vemputtimia ja diodin ehjyys/viottuminen on helppo todeta mittarilla.
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

spede10 kirjoitti:OK. Onko muuten ne diodit vaihdettavissa? On tullut joskus tuherrettua kolvin kanssa jonkinlaisia elektronisia vemputtimia ja diodin ehjyys/viottuminen on helppo todeta mittarilla.
On vaihdettavissa. Elektroniikkaliikkeistä saa diodeja.
Helpompi on ehkä vaihtaa koko diodisilta, jos vika siellä on.
Maksaa n. 15€.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 550
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

Diodit onnistuu mitata vain irrallaan sillasta eli mikäli niitä aiot mittailla,ni samalla vaivalla ne sit laittaa uusiksikin
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Toisaalta viallinen diodi erottuu usein silmällä, koska se on käynyt kuumana. Oskiloskoopilla saa melkotarkkaan selville missä viallinen diodi on. Aiheesta löytyy tarkemmin kirjastosta.

Niitä magnetointidiodeja on kolme kappaletta, ne löytyvät seuraamalla jännitteen säätäjästä lähtevää johdetta.Myös latauksen merkkivalo on yhdistetty tähän johteeseen. Ne ovat usein piempiä kuin kenttädiodit, koska niillä tasasuunnataan pelkästää laturin magnetoimiseen tarvittava virta. Tosin joissakin latureissa käytetään samoja diodeja.
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Laturi toimii jälleen, kuten pitääkin. Ei tarvinnut uusia diodeja, eikä muutakaan. Riitti, kun otin johtoliittimen irti ja laitoin takaisin. Siis huono kosketus, ei muuta. Kiitos kuitenkin vihjeistä, sillä ilman niitä olisin saattanut vaihtaa koko myllyn - ja maksaa turhaan!
Vastaa Viestiin