W124 laturi piiputtaa
W124 laturi piiputtaa
Laturissa on sellainen ongelma, että moottorin käynnistyksen jälkeen lataaminen alkaa vasta, kun käyttää moottorin kierrokset jossain 3500 r/min paikkeilla.
Jännitteensäädin on uusittu, mutta ei auttanut.
Onko ainoa vaihtoehto uusia laturi, vai voiko syy löytyä muualta?
Jännitteensäädin on uusittu, mutta ei auttanut.
Onko ainoa vaihtoehto uusia laturi, vai voiko syy löytyä muualta?
Re: W124 laturi piiputtaa
spede10 kirjoitti:Laturissa on sellainen ongelma, että moottorin käynnistyksen jälkeen lataaminen alkaa vasta, kun käyttää moottorin kierrokset jossain 3500 r/min paikkeilla.
Jännitteensäädin on uusittu, mutta ei auttanut.
Onko ainoa vaihtoehto uusia laturi, vai voiko syy löytyä muualta?
Terve kato tuleeko D+ napaan jännite kun kytket virran päälle, siis johtimeen
jos ei tule niin virtalukonpohja/ johto poikki

Juuri niin sen pitää olla. Kun sen ohuen johdon yhdistää runkoon niin merkkivalon pitäisi syttyä.
Selllainen mahdollisuus on, että siinä ohuesssa johdossa on kuormitusta ja se estää laturin heräämisen. Kokeileppa, että kytket sen tilalle laturin taakse johdon akkuun, jossa on 3-5 w polttimo. Ainakin toinen paksuista johdoista pitää olla kytkettynä. Jos ei sekään herätä laturia, niin vika on laturissa. Todennäköisesti magnetointidiodeissa.
Selllainen mahdollisuus on, että siinä ohuesssa johdossa on kuormitusta ja se estää laturin heräämisen. Kokeileppa, että kytket sen tilalle laturin taakse johdon akkuun, jossa on 3-5 w polttimo. Ainakin toinen paksuista johdoista pitää olla kytkettynä. Jos ei sekään herätä laturia, niin vika on laturissa. Todennäköisesti magnetointidiodeissa.
On vaihdettavissa. Elektroniikkaliikkeistä saa diodeja.spede10 kirjoitti:OK. Onko muuten ne diodit vaihdettavissa? On tullut joskus tuherrettua kolvin kanssa jonkinlaisia elektronisia vemputtimia ja diodin ehjyys/viottuminen on helppo todeta mittarilla.
Helpompi on ehkä vaihtaa koko diodisilta, jos vika siellä on.
Maksaa n. 15€.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Toisaalta viallinen diodi erottuu usein silmällä, koska se on käynyt kuumana. Oskiloskoopilla saa melkotarkkaan selville missä viallinen diodi on. Aiheesta löytyy tarkemmin kirjastosta.
Niitä magnetointidiodeja on kolme kappaletta, ne löytyvät seuraamalla jännitteen säätäjästä lähtevää johdetta.Myös latauksen merkkivalo on yhdistetty tähän johteeseen. Ne ovat usein piempiä kuin kenttädiodit, koska niillä tasasuunnataan pelkästää laturin magnetoimiseen tarvittava virta. Tosin joissakin latureissa käytetään samoja diodeja.
Niitä magnetointidiodeja on kolme kappaletta, ne löytyvät seuraamalla jännitteen säätäjästä lähtevää johdetta.Myös latauksen merkkivalo on yhdistetty tähän johteeseen. Ne ovat usein piempiä kuin kenttädiodit, koska niillä tasasuunnataan pelkästää laturin magnetoimiseen tarvittava virta. Tosin joissakin latureissa käytetään samoja diodeja.