Pakardisen perhevankkuri: S124 E220T -95

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3146
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Pakardisen perhevankkuri: S124 E220T -95

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Puhelin herättää minut klo 06.30. Aamuja erittäin paljon inhoavana ihmisenä (mikään ei ole mielestäni varmempi todiste saatanan olemassaolosta - Saksan kieliopin lisäksi - kuin joka ikinen aamu, kun täytyy herätä) haluaisin vain hiljentää herätyksen ja jatkaa uniani. Mutta ei; herätä täytyy, tänään on se päivä, jota on odotettu konkreettisesti vähän vajaat kaksi viikkoa ja haaveissa jo useampi vuosi.

Appiukkoni kyyditsee minut Siilinjärven rautatieasemalle. Hyppää junaan klo 07.53, määränpäänä Jyväskylä. Junamatka kuluu torkkuen. Juna saapuu Jyväskylään minuutilleen aikataulussa, tämä on nykyisen VR:n mittapuulla lähes Jeesuksen ihmetekoihin verrattavissa oleva suoritus. Aikaa täytyy nyt sitten tappaa reilut pari tuntia. Onneksi varasin reppuun mukaan Antony Beevorin "Normandia 1944" nimisen teoksen. Sitä lukiessa aika nyt jotenkin sentään kuluu, vaikka pitkästyttää tämä odotus.

Viimein puhelimeen tulee tekstiviesti: "5 min perille". Kävelen ulos, soitan viestin lähettäjälle ja kerron, että tavataan läheisen Shellin pihalla. Ulkona on kalsea ilma, paleltaa. Viimein havaitsen kadun päästä saapuvan 199 Blauschwartz metallic värillä maalatun farmari Mersun, Ruotsin kilvet, tarrakilvet ja rumat lisäpitkät. Tuo se on. Havainnon vahvistaa perässä seuraava vaalean ruskea S210 johon on kiinnitettynä Ahvenanmaan rekisterikilvet.

Aivan oikein; Sergey sieltä saapuu ajaen tuota mustaa autoa ja parempi puolisko käskee Väykkyä. Tervehdimme pikaisesti ja välittömästi auton kimppuun. Tukholmalainen myyjä mainosti autoaan sanoin: "Svarta pärlan", musta helmi. Melko helmeltä tämä vaikuttaakin. Muutama ruostekohta, joista myyjä jo kertoikin ja Sergey todensi käydessään autoa katsomassa ja minulle sen hankkimassa. Ovien alareunat: ei ruostetta. Ovien kumitiivisteiden alla: ei ruostetta. Sivuvilkkujen ympärykset: ei ruostetta. Antennin reikä: ei ruostetta. Tämä on hyvä.

Avaan kuljettajan oven. Kahvan vetäminen ja oven avautuminen kuulostaa juuri siltä kuin pitääkin, ei muovista räpsähdystä, ei peltistä räminää. Vaaleanharmaa, kangaspäällysteinen kuljettajan istuin (josta muuten EI ole selkänojan kulma rikki...) suorastaan kutsuu minua istumaan, joten kuuntelen tuota kutsua. Ensimmäinen mieleen tuleva ajatus on: tuntuupa tutulle. Mikään ei yllätä, mikään ei vaikuta omituiselle.

Käännän virta-avaimen hehkutusasentoon, perhana joo, eihän tässä ole hehkua... Jatkan avaimen kääntämistä start -asentoon. Nelisylinterinen, 16 venttiilinen, enimmillään 2,2 litraa ilmaa sisäänsä nielevä, 149hv tuottava, bensiiniä polttoaineena käyttävä moottori herää eloon. Ei nakutusta, ei kolinaa, ei pärinää, ei pörinää. Vain kauniisti käyvän moottorin pelkkää sievää hurinaa. Lievä pettymys luonnollisesti valtaa mieleni, olenhan voimakkaasti rivikutosen nimiin vannova mies. Mutta, tämä oli toki tiedossa ja tässä tapauksessa rivikuutonen oli poissuljettu vaihtoehto.

Nopea vilkaisu mittaristoon, matkamittarissa on lukema 225tkm. Öljynpaineet ja lämmöt OK. Painan oikealla jalallani käyttöjarrua, siirrän vaihteenvalitsimen R -asentoon, vapautan seisontajarrun ja nostan oikean jalkani käyttöjarrulta. Väykyn automaattilaatikkoon tottuneena painan kaasua. Tämä laatikko tarraa heti hyvin hanakasti kiinni ja onkin erinomaisen lähellä, etten kolaroi autoa heti ensimetrillä. Siirrän auton pysäköintiruutuun ja lähdemme Sergeyn ja puolison kanssa kökkökahveille.

Kahvien jälkeen onkin aika päästää Sergey puolisoineen jatkamaan matkaa ja lähteä itsekin kotiin. Lähden ajamaan. Heti ensimetreiltä lähtien tyytyväisyys valtaa mieleni. Alusta ei kolahtele, sisustus ei resonoi, kaikki ylimääräiset äänet puuttuvat täysin. Vaikka renkaina ovatkin noin kymmenen vuotta vanhat pinnoitetut nastarenkaat, rengasmelukaan ei häiritse. Ajoasento tuntuu luontevalta. Auto kulkee suoraan, ei puolla.

Ilta on jo pimennyt, kun saavun kotiin. Kotipihassa odottaa uskollinen vanha sotaratsuni, vuosimallin 1982 W123 300D, sekä vuosimallin 1998 S210 300TDT. Katson tuota jälkimmäistä ja huvittuneena hymähdän hiukkasen. Tulee olo, niin kuin olisin ollut kauan eksyksissä ja nyt viimein, kahden vuoden jälkeen, löytänyt uudelleen sen kirkkaimman tähden, joka opastaa minut jälleen oikealle tielle. Tai aivan niin kuin pitkä, kaksi vuotta kestänyt painajainen olisi viimein päättynyt.

Pysäytän ja sammutan auton kotitaloni oven eteen. Nousen ulos autosta, suljen kuljettajan oven, se sanoo minulle: "Humps". Tuota ääntä olen kaivannut. Katselen vielä autoa hetken, mieleen tulee seuraavanlaisia mielikuvia: tinkimätön suunnittelu, tinkimätön halu valmistaa mahdollisimman hyvä ajoneuvo välittämättä kustannuksista, sekä ennen kaikkea tinkimätön laatu. On helppo olla samaa mieltä sen henkilön kanssa, joka on aikoinaan todennut, että 124 -sarjan Mercedes oli, on ja tulee aina olemaan maailman ylisuunnitelluin auto. Luon vielä viimeisen katseen tuohon S124 E220T Mercedekseen, jonka olen juuri ajanut pihaan.

Rakkaat lapset ja aikuiset, hyvät tutut ja vähemmän tutut, täyssukulaiset ja puolisukulaiset, arvon foorumilaiset: Pakardinen on jälleen kotona. Niin kirjaimellisesti, kuin autoilullisestikin.

:D
Viimeksi muokannut Pakardinen, Ke 14.12.2011 10:18. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
tony
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1899
Liittynyt: To 11.03.2010 14:32
Paikkakunta: espoo

Re: Tapahtuipa eräänä perjantaina

Viesti Kirjoittaja tony »

En tiedä ammattiasi, jos nykyinen ei miellytä, ota yhteyttä johonkin kustantamoon ja rupea kirjailiaksi, tuo oli mukavaa luettavaa.
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Tapahtuipa eräänä perjantaina

Viesti Kirjoittaja RH »

Ja onneksi olkoon vaan. Mullakin joskus oli tuommonen samanmoinen S124E220T automaatilla. Ihan kiva auto.
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Tapahtuipa eräänä perjantaina

Viesti Kirjoittaja RH »

Pakardinen kirjoitti: Juna saapuu Jyväskylään minuutilleen aikataulussa, tämä on nykyisen VR:n mittapuulla lähes Jeesuksen ihmetekoihin verrattavissa oleva suoritus. :D
Tämä oli kyllä pitkän tekstin verbaalisesti ja sisällöllisesti parasta antia :mrgreen: :clap: :thumbup: .
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14026
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tapahtuipa eräänä perjantaina

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Onnea! Ota ruosteet kiinni kun vielä ehdit, E-faceliftissä ne voivat karata vielä väykkymäisiin mittoihin :-/.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13289
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tapahtuipa eräänä perjantaina

Viesti Kirjoittaja karra »

Onnea vaan, oli kuin pieni kesänovelli keskellä kaamosta. Ja (varmaan ymmärrät kun toisaalla jopa kirjoittelin jotta) W124 istuu käteen kuin hansikas vaikka vertaa jopa (tai etenkin) C126:een. W124 siinä on jotain - yyberiä!
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3146
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Tapahtuipa eräänä perjantaina

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Timo L. kirjoitti:Onnea! Ota ruosteet kiinni kun vielä ehdit, E-faceliftissä ne voivat karata vielä väykkymäisiin mittoihin :-/.
Jees, tiedän. Nuo ruosteet pitää napata heti tulevana suvena kiinni. Olisin mieluummin ottanutkin pre-faceliftin, mutta tuo leveäkantinen kone on niin paljon parempi kapeakantiseen verrattuna, että sen vuoksi vaakakuppi kallistui tämän puoleen. Ja tämä yksilö todellakin on yksilö isolla Y:llä, Sergey mm. sanoi, että ehdottomasti parhaita hänen näkemiään vastaavia. Eihän tuossa nyt hirveästi varusteita ole, mutta kaikki tarvittava kuitenkin.
karra kirjoitti:Onnea vaan, oli kuin pieni kesänovelli keskellä kaamosta. Ja (varmaan ymmärrät kun toisaalla jopa kirjoittelin jotta) W124 istuu käteen kuin hansikas vaikka vertaa jopa (tai etenkin) C126:een. W124 siinä on jotain - yyberiä!
Juu, ymmärrän. Ei siitä mihkään pääse, lankku on jotain lähes taivaallista... :)

Tämä kertomus on muuten lyhennetty versio. Ensimmäisen kirjoitin niin liikuttuneessa mielentilassa, että se oli silkkaa siirappia. Ei semmoista kehdannut tänne laittaa... :D

Kiitos onnitteluista, toivottavasti onnea ei tämän kanssa tarvita... :wink:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12608
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Tapahtuipa eräänä perjantaina

Viesti Kirjoittaja epk »

onnea uudelle :) alan jo itseenikin pitämään jonkin sortin hulluna kun koitan perustella miksi ei pitäisi ostaa vielä taas yhtä 124:sta vaan siirtyä uudempaan. Väykky ei kiinnosta pätkääkään ja 211 mukana tulee 124:seen verrattuna varmaan kaksinkertaiset kulut... Joten mikä sen hyvän tappaisi !


laitappa kuvaa kun kerkiät ;)
Juissi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Ma 18.01.2010 19:49
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Re: Tapahtuipa eräänä perjantaina

Viesti Kirjoittaja Juissi »

Tuli kyllä hyvät fiilikset kun luin tuota kevyessä pikku krapulassa. loppui vapinakin käsistä. vilpittömät onnittelut!
W203 200cdi -06
h33bo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 211
Liittynyt: Ke 06.07.2011 23:39
Paikkakunta: Turku

Re: Tapahtuipa eräänä perjantaina

Viesti Kirjoittaja h33bo »

Onnittelut uudesta ostoksesta! Kaveriporukalla naureskellaan kuinka miellyttävää kertomus oli lukea. :D
W124 230E

Ex:
S123
W201 x 3
W124 x 2
Bmw e34 m50b20
Avatar
jtuukka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 220
Liittynyt: Su 31.08.2003 11:16
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tapahtuipa eräänä perjantaina

Viesti Kirjoittaja jtuukka »

Mukavaa tekstiä. :D

Ja vaikka hieman ot:ksi meneekin niin ketjua lueskellessa tuli mieleen kysymys:

Kumpi on parempi W124 vai W126?

Tietenkin olleet eri segmentin autoja aikanaan mutta kumpiko on kestänyt paremmin aikaa jne.?

Kumpaako pidetään tänä päivänä haluttavampana?
S204 250 CDI 4Matic -11
C208 230 Kompressor
W201 190E -89
W126 300 SE -87
W123 280E -81

Ex: W163 270 CDI -04, C209 280 -06, W203 C240 4Matic -05, W168 A160 -00, W201 2.0 -88, W123 230E -81, W140 300 SEL -92, W116 350 SE -75
Avatar
jarno85
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Pe 23.09.2011 18:32

Re: Tapahtuipa eräänä perjantaina

Viesti Kirjoittaja jarno85 »

Onnitelut täältäkin uudesta hankinnasta.
Ja täytyy alkuun todeta sama asia kun useat jo edellä että tosi hyvin kirjoitettu juttu :thumbup: .
Oli ilo lukea tuollaista tarinaa, se vaan että pakardinen oli niin hyvin kuvaillut 124 ominaisuuksia jne..
Et väkisinkin alkoi oma 124 kuume kasvamaan entisestään :roll:
(w210 320cdi-01)
(ex)203 220 cdi-05
(ex)w202 c180-99
Avatar
dante
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 319
Liittynyt: Ke 15.10.2008 16:48
Paikkakunta: Nurmes

Re: Tapahtuipa eräänä perjantaina

Viesti Kirjoittaja dante »

Nytpä löytyi mersufoorumin Kalle Päätalo.
masa66
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 481
Liittynyt: Su 29.01.2006 15:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tapahtuipa eräänä perjantaina

Viesti Kirjoittaja masa66 »

Onnea Pakardiselle täältäkin :thumbup:

t. masa
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3146
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Tapahtuipa eräänä perjantaina

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Elekee, elekee, johan tässä ihan nolostuu... :oops:
epk kirjoitti:onnea uudelle :) alan jo itseenikin pitämään jonkin sortin hulluna kun koitan perustella miksi ei pitäisi ostaa vielä taas yhtä 124:sta vaan siirtyä uudempaan. Väykky ei kiinnosta pätkääkään ja 211 mukana tulee 124:seen verrattuna varmaan kaksinkertaiset kulut... Joten mikä sen hyvän tappaisi !


laitappa kuvaa kun kerkiät ;)
Jos tilanne on Väykyn hankinnan kannalta tuollainen, niin en voi antaa kuin neuvon: jätä ostamatta. Kaikki Väykyt ei ole paskoja, en minä niin väitä, mutta jotenkin vaan lankku on mielestäni niin kuin eri maailmasta. Kun löytää sen oikein hyvän lankun, niin kyllä sillä ainakin minä NIIN paljon mieluummin ajelen.

Kuvia laitan sitten, kun saan auton edes jollain tavalla puhtaaksi ja ehdin reuhaamaan kameran kanssa.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3817
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Tapahtuipa eräänä perjantaina

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Jepjep,

onnea uudelle autolle täältäkin! Helppo on uskoa, että olet hankintaan syystäkin tyytyväinen. :)

Saakeli, kun näitä juttuja lukee, niin tulee yhä vain enemmän sellainen fiilis, että W124:ää ei kannata vaihtaa mihinkään uudempaan malliin. No, se nyt vielä olis ok, mutta kun samalla kehittyy yhä enemmän ajatus siitä, että olis kiva saada joku tehokkaampi ja varustellumpi kakkosnelonen hankittua nyt, kun niitä vielä on saatavilla jollain tavalla järkevällä hintatasolla.

(Ei sillä, oma 250D on ollut tähän mennessä todella hyvä auto, eikä ole mitään mielenkiintoa siitä luopua; ennemminkin alkaa sitä jo sääliä sen verran, että tuntuis kivalta laittaa sitä jo pikku hiljaa vähemmälle käytölle, jotta pysyisi hyvänä jatkossakin.)
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13289
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tapahtuipa eräänä perjantaina

Viesti Kirjoittaja karra »

Nozki kirjoitti:Saakeli, kun näitä juttuja lukee, niin tulee yhä vain enemmän sellainen fiilis, että W124:ää ei kannata vaihtaa mihinkään uudempaan malliin. No, se nyt vielä olis ok, mutta kun samalla kehittyy yhä enemmän ajatus siitä, että olis kiva saada joku tehokkaampi ja varustellumpi kakkosnelonen hankittua nyt, kun niitä vielä on saatavilla jollain tavalla järkevällä hintatasolla.
Jos tämänpäivän liikenteessä haluaa pysyä joustavasti mukana ja etenkin siellä terhakkaimmissä liikkeellelähdöissä niin ST tai sitten bensakasi on ne vaihtoehdot. No kai 300/320 kutvonen kait riittää jollain lailla mutta kasi on juuri sopiva tämän päivän perus vääntödieselieden sekaan aiheuttamaan hämmennystä :wink: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
C 124 320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 744
Liittynyt: Pe 26.12.2003 22:21

Re: Tapahtuipa eräänä perjantaina

Viesti Kirjoittaja C 124 320 »

jtuukka kirjoitti:
Ja vaikka hieman ot:ksi meneekin niin ketjua lueskellessa tuli mieleen kysymys:

Kumpi on parempi W124 vai W126?

Kumpaako pidetään tänä päivänä haluttavampana?
Tiedä ny sit haluttavuudesta, mut vissihin toi W126 kuitenkin tehty isommalla rahalla. Molempia ollu ja laadukkaita pelejä ovat olleet.
C43 AMG, 560 SEC, 220 Sb, CLS 320, CLK 320, SL 500, Mach I, Skyline 240 KGT, 3*OG900
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3146
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Tapahtuipa eräänä perjantaina

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

C 124 320 kirjoitti:Tiedä ny sit haluttavuudesta, mut vissihin toi W126 kuitenkin tehty isommalla rahalla. Molempia ollu ja laadukkaita pelejä ovat olleet.
Niin, kyllähän ässä on aina ässä. Ei sitä nyt varmasti ainakaan enemmän hutaisemalla ole tehty. En oo ikinä päässy käskemään ässää, en vanhempaa enkä uudempaa. Sitä kokemusta odotellessa...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Tapahtuipa eräänä perjantaina

Viesti Kirjoittaja Sergey »

nythän se helpoin osuus on takana eli auton hankinta. Nyt alkaa se viranomaisrumba :)

Mitäautoon tulee, niin muutamia pikkukohtiahan siinä tosiaan oli. Mutta ne ei ole ylivoimaisia kenellekään. Auton ensimäisen omistajankin kanssa pääsin juttelemaan, eli se oli Rouvashenkilö, syntynyt 1920 luvulla :D Asuneet saksassa auton oston aikaan ja sieltä olivat hakeneet sen oikein loman puitteissa Stuttgartista auton juhlamenoineen. Sieltä sitten heidän poikansa joka sekin jo yli 60 vuotias taksiyrittäjä (44 autoa), oli sen tuonut ruotsiin ja siitä sitten auto oli siirtynyt heidän oman purjehdusseuran palvelukseen jonka aikana sillä ei ole ajettu juuri lainkaan. Auto Haettiin Järfällan kunnasta Kallhällin alueelta aivan Mälarenin rannalta Bolindersin entisestä rautavalimosta, jossa auton seurana lämpimässä tallissa oli mm. 2009 maserati quattroporte, Porsche 911 1974, useita Norton, Triumph yms. klassikkomoottoripyöriä. Siitä on tässä mersussa esim takalasissa muistona tarra, eli jokin 60 luvun bombereiden kokoontumisajo tarra :crazy:
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Re: Tapahtuipa eräänä perjantaina

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Eihän siinä ole mitään ihmeellistä:
Ensin vain sivuvilkut asennukseen jos niitä ei jo ole ? Siitä vain reikää tekemään kylkeen Suomalaisen liikkenturvallisuuden nimissä lähes
20 vuotta liikenteessä olleeseen autoon . Eihän ne mitään liikenneturvallisuudesta ymmärrä muualla.
Sitten rekisterikatsatukseen jossa ei periaatteessa saa olla mitään huomautettavaa. Hinta vaivaiset 205 + päästömittaus.
Jos Trafin tietokannasta löytyy varianttinumero ja katastaja jaksaa sen etsiä niin sitten ei tarvitse hommat paperia joka kertoo
että auto täyttää EU:n vaatimukset (95 euroa)
Sitten tulliin muutamaan paperiin samat asiat kirjoittaen . Tämän jälkeen alkaa joulun eikun siis tullipäätöksen
odottaminen . Kun se lopulta saapuu niin maksun jälkeen pitää vielä odottaa muutama päivä jotta tulli on ilmoittanut rahat
saatuaan Trafin tietojärjestelmään että auto on rekisteriröinti kelpoinen.

Jos rekisteröintikatsatusessa ei havaittu vikoja tai olet ne korjannut ja käyttänyt jälkitarkastuksesta niin sitten
vain Suomen kalliita kilpiä hakemaan . Ne maksavat enää vain 32 euroa.
No sitte vain kilvet kiinni mutta huomaa ettei autosi tule ikänä täyttämään arvokasta
Suomiauto määritelmää!!
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
fokura
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Ma 03.11.2008 20:13

Re: Tapahtuipa eräänä perjantaina

Viesti Kirjoittaja fokura »

sportsman kirjoitti: No sitte vain kilvet kiinni mutta huomaa ettei autosi tule ikänä täyttämään arvokasta
Suomiauto määritelmää!!
helpottiko :?:
MB E 200 CDI -02 (W211) Käsin kepitettävä pykäliä laatikkoon.
Engine 646951 30 040151 - 90kW +
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3146
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Tapahtuipa eräänä perjantaina

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Sergey kirjoitti:nythän se helpoin osuus on takana eli auton hankinta. Nyt alkaa se viranomaisrumba :)
Jep, semminkin kun Kuopiossa ei ole enää Tullin konttoria ensinkään... :evil:

Ihan muuten näin julkisestikin haluan kiittää Sergeytä tämän homman järjestämisessä, maailma olisi varmasti paljon mukavampi paikka, mikäli kaikki ihmiset olisivat noin ystävällisiä, hyväntahtoisia ja avuliaita. Joten, Kiitos :wave: . Mulle ei oikeastaan jäänyt muuta tekoa, kuin valita auto ja maksaa... :lol:

No tämä aftermath tuon pyrokratijan kanssa tietysti on itse hoidettava...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Tapahtuipa eräänä perjantaina

Viesti Kirjoittaja Sergey »

sportsman kirjoitti:Ensin vain sivuvilkut asennukseen jos niitä ei jo ole ? Siitä vain reikää tekemään kylkeen Suomalaisen liikkenturvallisuuden nimissä

Sitten rekisterikatsatukseen jossa ei periaatteessa saa olla mitään huomautettavaa
Onnekaasti on tiedetty jo autoa tilatessa että se päätyy Pohjoismaihin ja on tullut valmiiksi kairatut lokarit, penkkigrillit ja jopa lampun pesurit on olleet. Mutta ne on poistettu jälkikäteen! Auto on juuri katsastettu joten teoriassahan se pitäisi siis riittää kun käyttää paperit konttorilla näyttämättä autoa, kuten täällä saaristossa on tapana. Tuskin kuitenkaan niin helpolla nihilistimaassa selviää.

Kuvia odotellessa, säät ei ole olleet kyllä maireat kuvien ottoa ajatellen.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Tapahtuipa eräänä perjantaina

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Tulipa mieleen että nyt olisi ainutlaatuinen tilaisuus kokeilla niitä suomalaisia ekoturbo nastarengastusta jotka on hyvässä kunnossa mutta ikää 10 vuotta.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3146
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Tapahtuipa eräänä perjantaina

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Sergey kirjoitti:Kuvia odotellessa, säät ei ole olleet kyllä maireat kuvien ottoa ajatellen.
Eipä ole ei. Mutta Sergeyn luvalla, laitan nyt pari hänen ottamaa kuvatusta. Eikös ookin ällöttävän ruosteinen tuo kuskin oven alareuna...? :wink: Muut on samassa kunnossa...

Kuva 1, tässä ollaan jo Jyväskylässä
Kuva

Kuva 2, umpiruosteinen kuskin ovi
Kuva

Kuva 3, Sergeyn pihassa, hakupäivänä
Kuva

Kuva 4, Sisustaa, heikohko valaistus, huomatkaa ehjä kuskin selkänoja
Kuva


Pannaan nyt ne ruosteetkin sitten näkyville:

Kuva 1, takaluukku, silmän ympärys
Kuva

Kuva 2, kuskin etuloksu
Kuva

Kuva 3, hanttarin etuloksu
Kuva

Noin, muualta sitä ei löydetty... :wtf:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
h33bo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 211
Liittynyt: Ke 06.07.2011 23:39
Paikkakunta: Turku

Re: Tapahtuipa eräänä perjantaina

Viesti Kirjoittaja h33bo »

Siistin näkönen peli! :thumbup:
W124 230E

Ex:
S123
W201 x 3
W124 x 2
Bmw e34 m50b20
Avatar
JuCCiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: To 31.12.2009 19:20
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tapahtuipa eräänä perjantaina

Viesti Kirjoittaja JuCCiS »

Varmastikin hyvä ostos! Kunnon mersussahan raha ei koskaan mene hukkaan :)
220 bensa moottori on kyllä ehkä järkevin kone tohon lankkuun. Kulkee rivakasti niin käskettäessä, mutta ei kuitenkaan ole tolkkuttoman janoinen. Tulipa tolla omalla hinattua kiimaliiteriäkin (asuntovaunu) perässä ja kivasti liikku mäkisessäkin maastossa.
W212 200 bluetec
W204 180 CDI
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3817
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Tapahtuipa eräänä perjantaina

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Vaikka en varsinaisesti ole satakaksnelosen farkkumallin fani, niin pakko vaan on todeta, että on hieno. Mielestäni muuten hienoin väri, mitän näihin on saanut. P. Hanhiniemeä mukaillen; valhettelisin, jos väittäisin, etten yhtään oo kateellinen tuosta. :?
karra kirjoitti:
Nozki kirjoitti:...
Jos tämänpäivän liikenteessä haluaa pysyä joustavasti mukana ja etenkin siellä terhakkaimmissä liikkeellelähdöissä niin ST tai sitten bensakasi on ne vaihtoehdot. No kai 300/320 kutvonen kait riittää jollain lailla mutta kasi on juuri sopiva tämän päivän perus vääntödieselieden sekaan aiheuttamaan hämmennystä :wink: .
Niin tosiaan, vois hankkia viissasatasen W124:n, siihenhän mulla olis jo vanteetkin valmiina odottelemassa. :wink: Tosin sellaisen kanssa ovat sekä käyttö- että hankintakulut pikkuisen eri tasolla, kuin olisi toivottavaa mun tapauksessa.... No, mun käyttöön riittäis kummasti vähän piristetty turbodieselikin. Sellaisella kun joskus olen ajanut totuttuani tuohon 250D:hen, niin kyllä sekin vaan aika pirteältä tuntuu. Eikä siitäkään menneet moottoritien tietyön nopeusrajoituksen päätyttyä Ford Fiikukset, Opel Omena V6:t eikä Hondan citymaasturit heittämällä ohi, vaikka vissiin etukäteen toisin kuvittelivat. :P
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Tapahtuipa eräänä perjantaina

Viesti Kirjoittaja RH »

Sairaan hieno llisävaloasennus... :mrgreen:
Vastaa Viestiin