W123 uudet etujarrupalat laahaavat
W123 uudet etujarrupalat laahaavat
Vaihdoin illalla uudet etujarrupalat kumpaisellekkin puolelle. Pelkääjän puolelta toinen pala oli kulunutkin jo pinnaltaan parimilliseksi. Ongelmia tuottaa juurikin tuo pelkääjän puolen jarru. Tuntuu laahaavan johonkin kohtaan levystä, koskapa pitää raapsraap-ääntä. Kyseessä on paksummat 17,5 palat. Korjautuneeko itsestään, vai onko levy kiero?
Koneella on koneen tahti
Olisiko mäntä jumissa? Ota palat pois, paina rengasraudalla mäntä sisään, ja polje jarrua pari kertaa. Laita kuitenkin vaikka vanha pala "tulpaksi" ettei mäntä tule kokonaan ulos. Sama homma vielä uudestaan, ja välillä jotain jarruvaseliinia tms. jota voit laittaa männän pölysuojuksen väliin. Jos ei ole pahasti jumissa, pitäisi auttaa.
W123 uudet etujarrupalat laahaavat
Otappa ensiksi vanhaa jarrunestettä sylinteristä pois.
JOs on kaveri niin toinen painaa kokoajan polinta ja toinen avaa silloin ilmaus ruuvia,voi olla ja onkin kaksi piiri jarrut ,joten paina vaan poljinta ja avaa myös tois en puolen ilmaus ruuvia.
jos on lujassa niin naputa vaikka vasaralla varovasti päähän
Ilmausruuvia ,ei kaveria.
ja kun poljin on pohjassa laita ruuvit kiinni ja toista sama muutaman kerran,tarkista ,että jarrunestettä on koko ajan säiliössä.
Sitten voit liikutella paloja normaalia pitempiä liike ratoja mitä normaalisti tekee,varo ettei sylinterit tule liikaa ulos! Lue edellinen viesti
Myös liukupinnat tulee putsata ,kaikki pinnat jotka liikkuu toisia vasten ,vaikka teräsharja.
myös jarru rasvaa voi varoen käyttää liukutappiissa jos on ,varo ettei mene paloihin ,muuten tulee liukkaat jarrut.Ja sitten ne kestää kauan
Samalla voit tarkistaa laakeri välyksen ,liikuta ylä/alareunasta edes takaisin RENKAASTA ,jätä oikein pieni välys ,ettei jumi kun lämpiää.
Samalla voi myös laittaa rasvaa laakeriin.
Tulee monta huoltokohtaa samalla
jospa nyt toimis
JOs on kaveri niin toinen painaa kokoajan polinta ja toinen avaa silloin ilmaus ruuvia,voi olla ja onkin kaksi piiri jarrut ,joten paina vaan poljinta ja avaa myös tois en puolen ilmaus ruuvia.
jos on lujassa niin naputa vaikka vasaralla varovasti päähän

ja kun poljin on pohjassa laita ruuvit kiinni ja toista sama muutaman kerran,tarkista ,että jarrunestettä on koko ajan säiliössä.
Sitten voit liikutella paloja normaalia pitempiä liike ratoja mitä normaalisti tekee,varo ettei sylinterit tule liikaa ulos! Lue edellinen viesti

Myös liukupinnat tulee putsata ,kaikki pinnat jotka liikkuu toisia vasten ,vaikka teräsharja.
myös jarru rasvaa voi varoen käyttää liukutappiissa jos on ,varo ettei mene paloihin ,muuten tulee liukkaat jarrut.Ja sitten ne kestää kauan

Samalla voit tarkistaa laakeri välyksen ,liikuta ylä/alareunasta edes takaisin RENKAASTA ,jätä oikein pieni välys ,ettei jumi kun lämpiää.
Samalla voi myös laittaa rasvaa laakeriin.
Tulee monta huoltokohtaa samalla

jospa nyt toimis

Re: W123 uudet etujarrupalat laahaavat
[quote="kaltio15"]Otappa ensiksi vanhaa jarrunestettä sylinteristä pois.
JOs on kaveri niin toinen painaa kokoajan polinta ja toinen avaa silloin ilmaus ruuvia,voi olla ja onkin kaksi piiri jarrut ,joten paina vaan poljinta ja avaa myös tois en puolen ilmaus ruuvia.
jos on lujassa niin naputa vaikka vasaralla varovasti päähän
Ilmausruuvia ,ei kaveria.
ja kun poljin on pohjassa laita ruuvit kiinni ja toista sama muutaman kerran,tarkista ,että jarrunestettä on koko ajan säiliössä.
Sitten voit liikutella paloja normaalia pitempiä liike ratoja mitä normaalisti tekee,varo ettei sylinterit tule liikaa ulos! Lue edellinen viesti
Myös liukupinnat tulee putsata ,kaikki pinnat jotka liikkuu toisia vasten ,vaikka teräsharja.
myös jarru rasvaa voi varoen käyttää liukutappiissa jos on ,varo ettei mene paloihin ,muuten tulee liukkaat jarrut.Ja sitten ne kestää kauan
Samalla voit tarkistaa laakeri välyksen ,liikuta ylä/alareunasta edes takaisin RENKAASTA ,jätä oikein pieni välys ,ettei jumi kun lämpiää.
Tätä kun luki, joutui pariin otteeseen miettimään, että mitä pitää tehdä
JOs on kaveri niin toinen painaa kokoajan polinta ja toinen avaa silloin ilmaus ruuvia,voi olla ja onkin kaksi piiri jarrut ,joten paina vaan poljinta ja avaa myös tois en puolen ilmaus ruuvia.
jos on lujassa niin naputa vaikka vasaralla varovasti päähän

ja kun poljin on pohjassa laita ruuvit kiinni ja toista sama muutaman kerran,tarkista ,että jarrunestettä on koko ajan säiliössä.
Sitten voit liikutella paloja normaalia pitempiä liike ratoja mitä normaalisti tekee,varo ettei sylinterit tule liikaa ulos! Lue edellinen viesti

Myös liukupinnat tulee putsata ,kaikki pinnat jotka liikkuu toisia vasten ,vaikka teräsharja.
myös jarru rasvaa voi varoen käyttää liukutappiissa jos on ,varo ettei mene paloihin ,muuten tulee liukkaat jarrut.Ja sitten ne kestää kauan

Samalla voit tarkistaa laakeri välyksen ,liikuta ylä/alareunasta edes takaisin RENKAASTA ,jätä oikein pieni välys ,ettei jumi kun lämpiää.
Tätä kun luki, joutui pariin otteeseen miettimään, että mitä pitää tehdä

Hah.. ajoin aamulla (ennenkuin aloitin tämän ketjun) noin 30km töihin. Matkalla uudet palat elämöivät selvästi. Vieläpä firman parkkipaikalle sompaillessa ääni oli selkeä.
Kas ja kummaa.. kun iltapäivällä starttasin kotia kohti nuo laahausäänet olivat kadonneet kokonaan. Pientä 'kitinää' on havaittavissa, kun ikkuna auki pysäyttää auton kokonaan kävelyvauhdista. Varsinaista vinkunaa eivät kuitenkaan pidä.
Rupesiko W123:n R2D2-moduuli toimimaan vai ovatko pikku-ukot asialla?
Kas ja kummaa.. kun iltapäivällä starttasin kotia kohti nuo laahausäänet olivat kadonneet kokonaan. Pientä 'kitinää' on havaittavissa, kun ikkuna auki pysäyttää auton kokonaan kävelyvauhdista. Varsinaista vinkunaa eivät kuitenkaan pidä.
Rupesiko W123:n R2D2-moduuli toimimaan vai ovatko pikku-ukot asialla?
Koneella on koneen tahti
Heh..heh.. aidot AD-varaosien 13€ paketti sisältäen kummankin puolen tarpeetTimo L. kirjoitti:Varmaan kun jarruttelit matkalla, palat asettuivat. Oliko kyseessä originaalit palat?

Koneella on koneen tahti
Ahaa.. no mie ostin nykyään AD-ketjuun kuuluvasta liikkeestä 8 € etupalojen paketin, ja tosiaan sain heittää ne pois ja ostaa originaalit.Timo K. kirjoitti:Heh..heh.. aidot AD-varaosien 13€ paketti sisältäen kummankin puolen tarpeetTimo L. kirjoitti:Varmaan kun jarruttelit matkalla, palat asettuivat. Oliko kyseessä originaalit palat?Meinasin jotta ovat niin edukkaat, niin voin pahimassa tapauksessa heittää hemmettiin ja ostaa orginaalit.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Mulla oli ihan sama juttu takapäässä, kun asennettiin tiistaina sekä uudet levyt että palat käyttö- ja seisontajarruun. Korjaamolta lähtiessä mietin että mitähän nyt vielä, kun vähän kohisi ja perstuntumalla vaikutti, että makaakos tässä nyt jarrut päällä.
Kymmenen kilometrin päässä luonto kutsui ja oli pakko poiketa sivutielle. Siiinä vekslailin ja käyttelin käsijarruakin, ja päätielle palattua oli ääni + muut oireet hävinneet ja sekä käyttis että p-jarru toimivat mainiosti.
Iltapäivällä leimauttamaan, siellä sitten nähdään mittarien kertomaa.
Kymmenen kilometrin päässä luonto kutsui ja oli pakko poiketa sivutielle. Siiinä vekslailin ja käyttelin käsijarruakin, ja päätielle palattua oli ääni + muut oireet hävinneet ja sekä käyttis että p-jarru toimivat mainiosti.
Iltapäivällä leimauttamaan, siellä sitten nähdään mittarien kertomaa.

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Lisää aiheesta...
Joskus syynä voi olla myös tukkeutunut jarruletku.
Ehjänkin näköinen letku voi tulppaantua sisältä, ja silloin jää paineet päälle.
Tätä voi testa esim. näin :
Nostetaan tunkilla pyörä ylös - pyöritellään rengasta - painellaan jarrua...
Jos jarru jämähti päälle, niin ravistellaan jarruletkua ( hellästi mutta päättäväisesti... ) Jos pyörä nyt lähti pyörimään vapaasti, niin letku on viallinen.
VINKKI:
EU: n myötä jarrupalojen laatuvaatimukset ovat tiukentuneet. Ns. halpapalat
ovat poistumassa/ poistuneet markkinoilta. Hyväksytyt palat merkistä
riippumatta on varustettu EC 90 - merkinnällä.
MUTTA LISÄKSI :
Pelkkä jarrupalojen vaihto ei riitä, vaan jarruja pitäisi samalla huoltaa.
Monesti tiukka aikataulupaine ei sitä kuitenkaan salli, vaan ajatellaan, että
kyllä ne siitä muutaman päivän päästä alkaa toimia....
Palojen vaihdon yhteydessä pitäisi satula puhdistaa ainakin niiltä osin,
missä jarrrupalojen päätypinnat ovat. Palanhan pitäisi mahtua liikkumaan
sivusuunnassa kulumisen mukaisesti, mutta pala voi "kanittaa" jos satulassa
on tässä kohtaa paakkuuntunutta likaa ( esim. hiekkaa, jarrupölyä... )
Edelleen pitäisi tarkistaa mäntien herkkä liikkuvuus, sekä männän kumisuojusten kunto ? Palat olisi vielä hyvä voidella kevyesti selkäpinnaltaan,
sekä juuri tuosta päätypinnoistaan kuparirasvalla.
Jarrulevyn kuluminen pitäisi myös huomioida. Levyynhän muodostuu
harjannetta kohtiin joihin pala ei kosketa, eli sisäreunaan ja ulkoreunaan.
Siksi näissä tapauksissa pitäisi uuden jarrupalan asennuksessa viilata
hieman kitkapintojen päistä, että pala pääsee ottamaan heti alusta alkaen
levyn tasaiseen pintaan kiinni. Jos näin ei tehdä, niin vaihdon jälkeen
palat kirskuvat ja kohisevat, kunnes kuluvat muutaman päivän ajojen aikana
kohdilleen.
Jarruhuolto on siis eri asia, kuin pelkkä jarrupalojen vaihto
Ehjänkin näköinen letku voi tulppaantua sisältä, ja silloin jää paineet päälle.
Tätä voi testa esim. näin :
Nostetaan tunkilla pyörä ylös - pyöritellään rengasta - painellaan jarrua...
Jos jarru jämähti päälle, niin ravistellaan jarruletkua ( hellästi mutta päättäväisesti... ) Jos pyörä nyt lähti pyörimään vapaasti, niin letku on viallinen.
VINKKI:
EU: n myötä jarrupalojen laatuvaatimukset ovat tiukentuneet. Ns. halpapalat
ovat poistumassa/ poistuneet markkinoilta. Hyväksytyt palat merkistä
riippumatta on varustettu EC 90 - merkinnällä.
MUTTA LISÄKSI :
Pelkkä jarrupalojen vaihto ei riitä, vaan jarruja pitäisi samalla huoltaa.
Monesti tiukka aikataulupaine ei sitä kuitenkaan salli, vaan ajatellaan, että
kyllä ne siitä muutaman päivän päästä alkaa toimia....
Palojen vaihdon yhteydessä pitäisi satula puhdistaa ainakin niiltä osin,
missä jarrrupalojen päätypinnat ovat. Palanhan pitäisi mahtua liikkumaan
sivusuunnassa kulumisen mukaisesti, mutta pala voi "kanittaa" jos satulassa
on tässä kohtaa paakkuuntunutta likaa ( esim. hiekkaa, jarrupölyä... )
Edelleen pitäisi tarkistaa mäntien herkkä liikkuvuus, sekä männän kumisuojusten kunto ? Palat olisi vielä hyvä voidella kevyesti selkäpinnaltaan,
sekä juuri tuosta päätypinnoistaan kuparirasvalla.
Jarrulevyn kuluminen pitäisi myös huomioida. Levyynhän muodostuu
harjannetta kohtiin joihin pala ei kosketa, eli sisäreunaan ja ulkoreunaan.
Siksi näissä tapauksissa pitäisi uuden jarrupalan asennuksessa viilata
hieman kitkapintojen päistä, että pala pääsee ottamaan heti alusta alkaen
levyn tasaiseen pintaan kiinni. Jos näin ei tehdä, niin vaihdon jälkeen
palat kirskuvat ja kohisevat, kunnes kuluvat muutaman päivän ajojen aikana
kohdilleen.
Jarruhuolto on siis eri asia, kuin pelkkä jarrupalojen vaihto

1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Mulla oli 190:n jarrujen kans ongelmia, eli etupään jarrut oli päällä vähäsen kokoajan ja kun palat ja levyt kuumeni ne laajentu ja alko ottaa enemmän kiinni. Puhdistettiin kelkat ja yms. muut jarrukilkkeet ja ongelma vaan jatku. Ratkaisu pulmaan löytyi jarrutehostimen sisältä, siellä on pieni tappi jossa on kierteet ja sen pituutta voi säätää, säädettiin tätä tappia n. kierros ja ongelma poistu.
Tästä voi olla muillekin apua.

Re: Lisää aiheesta...
Putsasin vaihdon yhteydessä satulat ja tarkastin mäntien suojukset. Käytin uusiin paloihin myös kuparitahnaa. Männätkään eivät tuntuneet olevan mahdottoman jumissa, koskapa niitä pystyi liikuttelemaan melkein sormivoimalla. En tullut maininneeksi noita 'muita' huoltotoimenpiteitä, koska katson ne itsestäänselvyyksiksi moisen operaation yhteydessä.Henry V. kirjoitti:Jarruhuolto on siis eri asia, kuin pelkkä jarrupalojen vaihto
Koneella on koneen tahti
Re: Lisää aiheesta...
Sitä kupari tahnaa ei niiden palojen selkäpuolelle kannata laittaa. Omassa autossa ABS alkoi temppuilemaan kun asensin uudet palat tahnan kanssa ja syykin selvisi pian sillä ensimmäisten sateiden jälkeen.. kuparitahna oli muuttunut juoksevampaan muotoon ja sitä oli pitkin ja poikin jarrulevyjäkin.Timo K. kirjoitti:[Käytin uusiin paloihin myös kuparitahnaa.
Puhdistus ja kitinänvaimennuslevyt poistivat ongelman.
Eli kannattaa käyttää vain kitinän vaimennuslevyjä tai sitä "mattoa" jossa on tarrapinta toisella puolella siitä saa leikattua sopivat palat.
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Re: Lisää aiheesta...
Tai sitten käyttää pari euroa kalliimpia Textarin alkuperäislaatuisia paloja, joista ei lähde juurikaan jarrupölyä, jotka eivät kitise, jotka pitävät vallan mainiosti, kestävät lähes pari sataa tonnia normaaliajossa, eivät sula alle, eivätkä syö jarrulevyjä ennenaikaisesti...Petri M. kirjoitti:Eli kannattaa käyttää vain kitinän vaimennuslevyjä tai sitä "mattoa" jossa on tarrapinta toisella puolella siitä saa leikattua sopivat palat.

[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Re: Lisää aiheesta...
Liika on varmaan liikaa kuparirasvankin kanssa. Itse olen iät ajat kuparirasvaa käyttänyt noissa originaali paloissakin, eikä mitään ongelmia. Ohuesti vaan siihen palan selkään ja vain siihen keskelle männän kohille, ei reunoja myöden, koska ei siitä sillä reunoilla ole mitään hyötyä ja hitusen myöskin niihin urissa kulkeviin päihin.Petri M. kirjoitti:Sitä kupari tahnaa ei niiden palojen selkäpuolelle kannata laittaa. Omassa autossa ABS alkoi temppuilemaan kun asensin uudet palat tahnan kanssa ja syykin selvisi pian sillä ensimmäisten sateiden jälkeen.. kuparitahna oli muuttunut juoksevampaan muotoon ja sitä oli pitkin ja poikin jarrulevyjäkin.
Puhdistus ja kitinänvaimennuslevyt poistivat ongelman.
Eli kannattaa käyttää vain kitinän vaimennuslevyjä tai sitä "mattoa" jossa on tarrapinta toisella puolella siitä saa leikattua sopivat palat.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm