W124 320 -93 käyttöautona

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Hansen78
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: To 29.10.2009 19:22

W124 320 -93 käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Hansen78 »

Tuollainen bensakoneinen farkku ( S124 ? ) olisi nyt tarjolla. Auto on käsittääkseni se E-malliksi nimetty satakaksnelonen. Kilsoja on alle 300 tkm, automaattivaihteet. Autossa on kaikki tarpelliset varusteet, eli ilmastointi, vakkari, luistonesto ja jotain bägejä. Lisäksi kontti on mitä ilmeisimmin melkomoinen.

Kilometrejä tulee paljon, väkisinkin 30 tonnia vuodessa. Siltä kantilta tuo syö lompakkoa, kun tankki tyhjenee kovin nopeasti. Minkälaisiin kulutuksiin arvon palstalaiset ovat tuollaisella pirssillä päässeet?

Entä tuo tekniikka muuten, onko kallista ylläpitää? Mitään huoltoja en tee itse, mutta onko osat hintavia ja työt hankalia?

Aiempi Mersu oli -99 200 cdi Väyrynen. Siihen paloi rahaa kovasti, ja varsinkin peltien kunnossapysymättömyys kaiversi mieltä pahasti.

Kokemuksia/kommentteja/linkkejä hyödyllisiin tredeihin?
Joku väyryne
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14031
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: W124 320 -93 käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

E-facelift 124:ssä aloitettiin käyttämään vesiliukoisia maaleja, ja ne useimmiten ruostuvat kieltämättä herkemmin kuin 2. sarjalaiset.
Huolehdi että moottorin johtosarja on kunnossa/vaihdettu. Johtojen eristeet kovettuvat ja rapisevat pois, tulee oikosia ja pahimmassa tapauksessa joku kallis ohjainboksi vioittuu. Kannentiiviste voi vuotaa öljyä ulos(kin)päin.
Onko vaihteisto 4- vai 5-vaihteinen? Itselläni ei ole tuollaista autoa, mutta läheltä seuraten kahden auton keskikulutukset ovat olleet n. 10-12 l/100 km.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: W124 320 -93 käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Kokemusta on kulutus on ylempänä olevien tasolla 10 - 12 litraa keskimäärin riippuen kaasujalan painosta.
Automaatille, ilmastoinille, painavalle autolle ihan hyvin ja peräkärri + vene ei lisää juuri kulutusta, kun pitää keskinopeus säätimen 90 km/h mittarin mukaan tod. nopeus noin 83 km/h. Korissa on muutama kohta joita pitää tarkastaa. Yksi on apumiehen puolella heti vilkun takana olevan"Superlooni" palan poisto (ei takaisin pikalleen) ja sen paikan puhdistus/ kunnostus/ suojaus kunnolla. Toinen kohde on etulokarien takaosat. Sisälokarit irti puhdistus/ kunnostus /suojaus . Kolmas kohde etulokarista takalokariin menvä kynnys palkki Kaikki suojaus kumitulpat auki Puhdistus /kunnostus /suojaus. Etummaisen ja takimmaisen kumitulpan kolme hengitys reikää pitää aukaista jos ne ovat suojaus massan tai öljyn tukkimat ja pidettävä auki jatkossakin. Neljäs kohde ovet puhdistus/kunnostus /suojaus
ovien vesireiät auki ja suoja öljyn ruiskutuksen ajaksi ne tukkia kumipötköllä ja suojauksen kuivuttua pötköt pois ja tarkistus, että ovat auki jatkossakin. Johtosarjat konehuoneessa voi uusia johto johdolta noin kolmen päivän homma.
Myös sytystulppien johdot ja puolille tulevat johdot on syytä uusia läpilyönnit rikkovat juuri älypoksin. Vaassa on firma joka korjaa pokseja ym elektroniikkaa autoihin 150 € 320.n korjaus 1 v takuulla Vekatronic. :thumbup:
Meseillään
jussiv
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Pe 05.09.2003 14:39

Re: W124 320 -93 käyttöautona

Viesti Kirjoittaja jussiv »

Ajelin tuollaisella 95-mallisella vajaat 8 vuotta . Pienin mitattu maantiekulutus 8,7l/100km/80 nopeusrajoituksella,mitattu useampi kerta, kulutus sama kesällä ja talvella , keskikulutusta en koskaan mitannut mutta varmasti kuluttaa yli 10 litran . Moottorin osat ja jotkut alustan osat jotka ovat vain tuossa mallissa esim jarrut ovat kalliimpia kuin tavallisemmassa 124:ssa . Hieno auto ja varsinkin suorituskyky riittävä mutta ei ihan halpa ylläpidettävä .
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: W124 320 -93 käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Kevyt on ollut jalka ja kaikki kunnossa boksi, ilmamassa mitt, ym. lämpötila anturit . Etupää alatukivarsi on vaihdettava kokonaan jos alapallo menee väljäksi muistaakseni noin 250 € / kpl.
Meseillään
Heikki83
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 06.11.2011 15:49

Re: W124 320 -93 käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Heikki83 »

Itellä samanlainen peli ollu pari viikkoo nyt . Muuten ollu tyytyväinen paitsi nyt parina päivänä ajossa ilmenny nykimistä. Ja pari kertaa syttyny asr valo ja menny vikatilaan. Perjantaina olis tarkoitus ruveta yj-rele ja polttoaine puolen rele tinailemaan. Johtosarjat näytti ehjältä ku vähän vilkuilin. Kun menee vikatilaan niin sammutus ja taas pelittää. Toivottavasti vika olis nuissa.
Mites lie vikakoodien luku tässä mallissa? 16pinniä liittimessä 2,3,4,5,16 kohdat muistaakseni tyhjiä.
Auto 94 vuosimallia
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: W124 320 -93 käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Ne johtosarjat näyttävät hyviltä päältä päin yhteinen vaippa, mutta johtokohtainen eriste on murusina. Minulla on itse tehty vikaakoodien lukija jolla saa 50 vikaa selville noista 16 pistokkeista. Täytyy kaivaa sen teko ohje esille maksoi 5 € osat siihen elektroniikkahuollosta.
Meseillään
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: W124 320 -93 käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Pistämpä tähän tiedot tuosta Autodatan vikalistan otsikosta siinä on seuraavat tekstit.
Valmistaja: Mercedes Benz Malli: 200-500/E/D/C/T (124) ((84-93) 3,2 320 TE (c) Autodata Limited 2004
Moottorin tunnus: 104.992 Teho: 162 (220) 5500 23.4.2004
Viritys: Säädettävä kat. Vuosimalli: 1992-93 V5.635-FIAD220982 Autodata

Jospa näistä olisi apua netistä hakuun. 16 napaisessa pistokkeessa laite kytketään napojen 1,8 ja 16 väliin.
1 navalta johto menee katkaisimelle, katkaisimelta se haaroittuu 8 navalle ja toinen menee vastukselle (tarvittaessa) siitä ledille - napaan lediltä + navasta 16 napapaan. Ledi tarvitsee etuvastuksen, jos se ei ole 12 voltin ledi.
Meseillään
Heikki83
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 06.11.2011 15:49

Re: W124 320 -93 käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Heikki83 »

Kattelin johtoja vähän sen "erkkarin" alta. Ei ainakaan niissä kohdissa mistä katoin ollu johtojen kuori murtunu. Jospa ei olis boksi vika.
Onko siitä vaasalaisesta korjaus firmasta hinta tietoo?
Releet ja pistokkeet käydä vielä läpi.
Onko muuten ollu kaasuläpässä tai ilmamassa mittarissa nuihin nykimis ongelmiin syytä?
Pari kertaa menny nyt vikatilaan. Käyttää virrat pois niin taas pelittää jonkin aikaa.
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: W124 320 -93 käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Kaikki liitokset joita on konehuoneessa ja pokseissa kannattaa ottaa auki puhdistaa CRC:tä joka liitokseen ja kiinni.
Kyse on ylimenovastuksesta liitoksissa, joten boksit saavat virheelistä " tietoa" jos liitokset ovat hapettuneet.
Kiitos maantie suolan. Jos siellä on erkkaria on jo harmia ollut pitäisi olla ehjät johtojen päällykset.
Meseillään
Heikki83
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 06.11.2011 15:49

Re: W124 320 -93 käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Heikki83 »

Tarkoitin erkkarilla sitä johtonippujen päällä olevaa suojaa. Näyttää ihan erkkarilta. Lisätty ei ole mitään jälkikäteen. Pitää putsata kaikki liittimet.
Kiitoksia tiedoista.
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: W124 320 -93 käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Katselin tuossa vanhoja kuvia niissä on musta erkkaria kierretty johdin nipun päälle olet oikeassa. Koneen puolien väliset johdot olivat ihan korppuina ja murusina saadessani auton. Nyt ne johdot on korvattu uunijohdoilla lämmönkesto on varma ei murene enää. Alkuperäinen johtosarja ei kestä konehuoneessa vaan murenee ajan myötä ja lämpö auttaa myös murenemista.
Meseillään
Heikki83
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 06.11.2011 15:49

Re: W124 320 -93 käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Heikki83 »

Piuhat näytti ehjiltä ku kolmesta kohtaa niitä kattelin. Yj- releen aukaisin ja yhden tinauksen uusin. Polttoaine releen aukaisin kans, mutta siinä ei näkyny mitään ihmeellistä.
Kolmos pytyn tulpanhattu ei ollu perillä asti. Toivottavasti vika oli siinä. Pikku testilenkin aikana ei nykimistä ollu.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: W124 320 -93 käyttöautona

Viesti Kirjoittaja pera8x »

jos kilsoja tulee noinkin paljon, niin en pitä tota autoa kovinkaan järkevänä, enkä pidä muutenkaan tota autoa kovin järkevänä vaihtoehtona. moottori on riittävän tehokas, mutta heikko vääntöinen ja paljon kuluttava. itse auto, taikka tarkemmin sen kori on varmasti hyvä. noissa korimalleissa ei ole mitään sen kummempia juttuja, kaikki kuluu aikanaan väljiks jne.

melkein kattelisin jollain toisella koneella olevaa vastaavaa pirssiä. toi moottori ei jotenkin vaan ole semmonen, että olis tarkotettu matkaa taitettavaks. kulutus 12l/100km ja kaikki muukin elektroniikka ja anturit, mitkä vioittuessaan aiheuttaa paljon lisäkustannuksia. ehkä järkevin olis kattella vastaavaa koppaa, mutta jotakin sopivaa diiseliä siihen voimanlähteeks. ehkä huolettomin ja riittävän tehokas olis 300 12V turbodiesel pienellä lisäsäädöillä. ei olis vioittuvia moottorinohjausbokseja, ei lambdoja, eikä mitään muitakaan pensakoneiden huolia. ja kaikenlisäks kulutus pysyis siinä 7-9 nurkilla. matkassa ehkä vielä inanas allekkin.

jos taas pensakoneen välttämättä haluaa, niin melkein joku 2,3, tai kaks litranen. niissä on kulutus kohtuullinen jne.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
JuCCiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: To 31.12.2009 19:20
Paikkakunta: Kuopio

Re: W124 320 -93 käyttöautona

Viesti Kirjoittaja JuCCiS »

pera8x kirjoitti:
jos taas pensakoneen välttämättä haluaa, niin melkein joku 2,3, tai kaks litranen. niissä on kulutus kohtuullinen jne.

Kun noista nelisylinteristä bensakoneista puhutaan, niin kannattaa harkita uudempia moniventtiilikoneita. Ainakin Esson baarin juttujen mukaan kulkeevat vähemmällä sopalla :wink:
Vertailun vuoksi mainittakoon, että omassa ajossa 220E automaatti janoaa 9-10 litraa sataselle. Ajo koostuu melko lyhyestä moottoritie pyrähdyksestä, aamuisin työpaikalle ja iltapäivisin samaa reittiä takas kotiin. Matka-ajossa kulutus on ollu pienimmillään 7,5 litraa.
Käytännön ajossa 2.2 litranen kulettaa satalankkua sivistyneen olosesti, ilman tientukkona olemista.
W212 200 bluetec
W204 180 CDI
pasi j
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Su 15.03.2009 10:05

Re: W124 320 -93 käyttöautona

Viesti Kirjoittaja pasi j »

Heikki83 kirjoitti:Piuhat näytti ehjiltä ku kolmesta kohtaa niitä kattelin. Yj- releen aukaisin ja yhden tinauksen uusin. Polttoaine releen aukaisin kans, mutta siinä ei näkyny mitään ihmeellistä.
Kolmos pytyn tulpanhattu ei ollu perillä asti. Toivottavasti vika oli siinä. Pikku testilenkin aikana ei nykimistä ollu.
itsellä kanssa läski samalla koneella joka myös nyki pintakaasulla siinä kans tulpan hattu noussut ylös muistaakseni kolmoselta
kulutus 90%kaupunkia 13.5l/100km
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: W124 320 -93 käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Suosittelen tulpan johtojen ja hattujen vaihtoa uusiin ( noin 40 € sarja ) Myös kolme puolaa kannattaa uusia, kun läpilyönnit voivat vioittaa boksia ( noin 60 € kpl ). Kuumuus on tehnyt tehtävänsä ja puolat ovat " kypsyneet". :thumbup:
Meseillään
Heikki83
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 06.11.2011 15:49

Re: W124 320 -93 käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Heikki83 »

Joo ei nykiminen loppunu vaikka kolmosen tulpanhatun painoi perillle. Piuhat näyttäs olevan kunnossa.
Jännä ku nykiminen ilmenee vain pinta kaasulla. Ajoin 140-200 km/H:n vauhtia 20km matkan (suljetulla alueella) niin ei mitään oireita.
Bensan suodatin pitää vaihtaa varulta. Paineen säädin ilmeisesti siinä integroituna?
Ja sitten varmaan puolat ja piuhat vaihtoon.
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: W124 320 -93 käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Yksi syy nykimisiin voisi olla bensapumpun katkominen ( pyörii ei pyör, käämi poikki). Minulla se tankin vieressä oleva teki niin toinen pumppu on takapenkin kohdalla auton alla.
Meseillään
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: W124 320 -93 käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

pera8x kirjoitti:ehkä järkevin olis kattella vastaavaa koppaa, mutta jotakin sopivaa diiseliä siihen voimanlähteeks. ehkä huolettomin ja riittävän tehokas olis 300 12V turbodiesel pienellä lisäsäädöillä. ei olis vioittuvia moottorinohjausbokseja, ei lambdoja, eikä mitään muitakaan pensakoneiden huolia. ja kaikenlisäks kulutus pysyis siinä 7-9 nurkilla. matkassa ehkä vielä inanas allekkin.
Niin ja siihen vielä vähän isompaa mutkaa niin pysyy ahot matka-ajossa kurissa (kulutus laskee vähän lisää) ja sitten pääsee kun kaasua painaa :wink:

Ja sori OT :D
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Heikki83
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 06.11.2011 15:49

Re: W124 320 -93 käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Heikki83 »

Polttoaine suodattimen vaihdoin. Ruskeaa bensaa tuli suodattimen täydeltä. Nykimistä ei ole suodattimen vaihdon jälkeen ilmenny, ajettu nyt 200km sen jälkeen. Ilmeisesti ei ollu onneksi sen pahempi vika.
Vastaa Viestiin