Tilasin uuden ahtimen, laitettiin veholla muita merkkejä korjaavan kaverin kanssa. Ahtimessa tuli mukana uudet tiivisteet, samalla uusittiin myös paineputken koneen puoleinen tiiviste ja paluuputken koneen kyljessä oleva tiiviste (oli ihan sönder). Molemmat putket puhallettiin läpi paineilmalla, sekä kompuran välijäähdyttimelle syöttävä putki sekä ilmanputsari putkineen imuroitiin ja puhallettiin paineilmalla, pyyhittiin painepuolen putkesta myös pahimmat öljyt. Ahdin vaihdettiin ihan mukana tulleiden ohjeiden mukaan, ensiöljyt laittamalla, paineputki kiinni, käynnistys ja 4min tyhjäkäynti. Tietysti tässä yhteydessä vaihdettiin myös öljyt, suodatin ja ilmanputsari. Tämän jälkeen todettiin että vuotoja ei ole. Kerättiin työkalut ja lähdettiin koelenkille. Aluksi auto toimi maukkaasti, kiihdytin normaalia hieman varovaisemmin, vaikka vaihto-ohjeissa todettiin että ahdin ei tarvitse varsinaista sisäänajoa. Parin kilometrin jälkeen ahtimesta alkoi kuitenkin kuulua sattumanvaraista vittumaista ja ikävän kuuloista vinkunaa. No, palattiin korjauspaikalle. Vinkuna/sirinä tulee kuvioihin jossain 1500rpm kohdalla ja on epäsäännöllistä. Startissa ja tyhjäkäynnillä kello vetää vnt-vivun toiseen ääriasentoonsa ongelmitta ja menee pohjaan asti. Kuvittelimme että vika on siinä putsarin alla olevassa ohjausventtiilissä, koska vinkunaa ei esiinny ahtimen ohjausletku irrotettuna, siipien ollessa toisessa ääriasennossaan. Toki myös ahtimen pakosiipien auki ollessa vetoja ei ole alhaalla, mutta ylärekisterissä tuntuu olevan tehot tallella ja ahdin kuulostaa ihan normaalilta. Nyt on varuiksi vaihdettu myös se vnt-ohjauksen alipaineventtiili siitä ilmanputsarin alta, asialla ei vaikutusta. Onko jollain tietoa, miten nopeasti ahtimen kellon tulee reagoida siipiä avaamalla paineeseen? Pitääkö vikaa lähteä seuraavaksi etsimään ahtopaineanturilta? Jostain muustakin topikista luin, että joillain on ollut samaa vaivaa, sammutettuna se venttiili jää imemään ilmaa alapinnallaan olevasta ATM-karasta, kuuluuko sen tehdä niin? Sama ilmiö myös kun kone käynnissä ja ahtimen vipu on liikkunut toiseen ääriasentoonsa. Mitään vikavaloja ei missään vaiheessa ole syttynyt eikä mikään ole herjannut mistään. Häiritsevintä tässä on se, miksi auto toimi ensimmäisen testikilometrin lähes mutkitta mutta alkoi sitten oireilemaan, lähes entiseen tapaan ja ääni loistaa poissaolollaan kun vnt-kello on ilman alipainetta. Ainakaan mitään välyksiä ei uudessa ahtimessa vielä ole ja painepuolelta iloisesti tulee öljyä kun tyhjäkäynnillä kun banjopulttia hieman löystyttää. Nyt olisi lisävinkit ja hyvät neuvot tarpeen
