-03 Sprinter 416 Turbo ujeltaa

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Ullex
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Pe 25.11.2011 22:48

-03 Sprinter 416 Turbo ujeltaa

Viesti Kirjoittaja Ullex »

Hei, rojekti alkoi kun 416:sta alkoi turbo ikävästi ulisemaan. Vika ilmeni ikävän oloisena "kirskumisena", etenkin kun moottorijarruksen jälkeen antoi syöttöä. Välillä ääni vaihtui "normaaliksi" ahdinpöhinäksi kun antoi kunnolla syöttöä vedolla. No tulin siihen tulokseen että ahdin alkaa olla loppu, paras uusia ennenkuin se levittää itsensä pitkinpoikin ja alkaa öljykäynti. Vanhassa ahtimessa näkyi aivan hiuksen hienoa koteloon kiinni ottamista ja pieni päittäisvälys, eli sen päivät oli luettu.
Tilasin uuden ahtimen, laitettiin veholla muita merkkejä korjaavan kaverin kanssa. Ahtimessa tuli mukana uudet tiivisteet, samalla uusittiin myös paineputken koneen puoleinen tiiviste ja paluuputken koneen kyljessä oleva tiiviste (oli ihan sönder). Molemmat putket puhallettiin läpi paineilmalla, sekä kompuran välijäähdyttimelle syöttävä putki sekä ilmanputsari putkineen imuroitiin ja puhallettiin paineilmalla, pyyhittiin painepuolen putkesta myös pahimmat öljyt. Ahdin vaihdettiin ihan mukana tulleiden ohjeiden mukaan, ensiöljyt laittamalla, paineputki kiinni, käynnistys ja 4min tyhjäkäynti. Tietysti tässä yhteydessä vaihdettiin myös öljyt, suodatin ja ilmanputsari. Tämän jälkeen todettiin että vuotoja ei ole. Kerättiin työkalut ja lähdettiin koelenkille. Aluksi auto toimi maukkaasti, kiihdytin normaalia hieman varovaisemmin, vaikka vaihto-ohjeissa todettiin että ahdin ei tarvitse varsinaista sisäänajoa. Parin kilometrin jälkeen ahtimesta alkoi kuitenkin kuulua sattumanvaraista vittumaista ja ikävän kuuloista vinkunaa. No, palattiin korjauspaikalle. Vinkuna/sirinä tulee kuvioihin jossain 1500rpm kohdalla ja on epäsäännöllistä. Startissa ja tyhjäkäynnillä kello vetää vnt-vivun toiseen ääriasentoonsa ongelmitta ja menee pohjaan asti. Kuvittelimme että vika on siinä putsarin alla olevassa ohjausventtiilissä, koska vinkunaa ei esiinny ahtimen ohjausletku irrotettuna, siipien ollessa toisessa ääriasennossaan. Toki myös ahtimen pakosiipien auki ollessa vetoja ei ole alhaalla, mutta ylärekisterissä tuntuu olevan tehot tallella ja ahdin kuulostaa ihan normaalilta. Nyt on varuiksi vaihdettu myös se vnt-ohjauksen alipaineventtiili siitä ilmanputsarin alta, asialla ei vaikutusta. Onko jollain tietoa, miten nopeasti ahtimen kellon tulee reagoida siipiä avaamalla paineeseen? Pitääkö vikaa lähteä seuraavaksi etsimään ahtopaineanturilta? Jostain muustakin topikista luin, että joillain on ollut samaa vaivaa, sammutettuna se venttiili jää imemään ilmaa alapinnallaan olevasta ATM-karasta, kuuluuko sen tehdä niin? Sama ilmiö myös kun kone käynnissä ja ahtimen vipu on liikkunut toiseen ääriasentoonsa. Mitään vikavaloja ei missään vaiheessa ole syttynyt eikä mikään ole herjannut mistään. Häiritsevintä tässä on se, miksi auto toimi ensimmäisen testikilometrin lähes mutkitta mutta alkoi sitten oireilemaan, lähes entiseen tapaan ja ääni loistaa poissaolollaan kun vnt-kello on ilman alipainetta. Ainakaan mitään välyksiä ei uudessa ahtimessa vielä ole ja painepuolelta iloisesti tulee öljyä kun tyhjäkäynnillä kun banjopulttia hieman löystyttää. Nyt olisi lisävinkit ja hyvät neuvot tarpeen :ugeek:
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: -03 Sprinter 416 Turbo ujeltaa

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Ullex kirjoitti:Hei, rojekti alkoi kun 416:sta alkoi turbo ikävästi ulisemaan. Vika ilmeni ikävän oloisena "kirskumisena", etenkin kun moottorijarruksen jälkeen antoi syöttöä. Välillä ääni vaihtui "normaaliksi" ahdinpöhinäksi kun antoi kunnolla syöttöä vedolla. No tulin siihen tulokseen että ahdin alkaa olla loppu, paras uusia ennenkuin se levittää itsensä pitkinpoikin ja alkaa öljykäynti. Vanhassa ahtimessa näkyi aivan hiuksen hienoa koteloon kiinni ottamista ja pieni päittäisvälys, eli sen päivät oli luettu.
Tilasin uuden ahtimen, laitettiin veholla muita merkkejä korjaavan kaverin kanssa. Ahtimessa tuli mukana uudet tiivisteet, samalla uusittiin myös paineputken koneen puoleinen tiiviste ja paluuputken koneen kyljessä oleva tiiviste (oli ihan sönder). Molemmat putket puhallettiin läpi paineilmalla, sekä kompuran välijäähdyttimelle syöttävä putki sekä ilmanputsari putkineen imuroitiin ja puhallettiin paineilmalla, pyyhittiin painepuolen putkesta myös pahimmat öljyt. Ahdin vaihdettiin ihan mukana tulleiden ohjeiden mukaan, ensiöljyt laittamalla, paineputki kiinni, käynnistys ja 4min tyhjäkäynti. Tietysti tässä yhteydessä vaihdettiin myös öljyt, suodatin ja ilmanputsari. Tämän jälkeen todettiin että vuotoja ei ole. Kerättiin työkalut ja lähdettiin koelenkille. Aluksi auto toimi maukkaasti, kiihdytin normaalia hieman varovaisemmin, vaikka vaihto-ohjeissa todettiin että ahdin ei tarvitse varsinaista sisäänajoa. Parin kilometrin jälkeen ahtimesta alkoi kuitenkin kuulua sattumanvaraista vittumaista ja ikävän kuuloista vinkunaa. No, palattiin korjauspaikalle. Vinkuna/sirinä tulee kuvioihin jossain 1500rpm kohdalla ja on epäsäännöllistä. Startissa ja tyhjäkäynnillä kello vetää vnt-vivun toiseen ääriasentoonsa ongelmitta ja menee pohjaan asti. Kuvittelimme että vika on siinä putsarin alla olevassa ohjausventtiilissä, koska vinkunaa ei esiinny ahtimen ohjausletku irrotettuna, siipien ollessa toisessa ääriasennossaan. Toki myös ahtimen pakosiipien auki ollessa vetoja ei ole alhaalla, mutta ylärekisterissä tuntuu olevan tehot tallella ja ahdin kuulostaa ihan normaalilta. Nyt on varuiksi vaihdettu myös se vnt-ohjauksen alipaineventtiili siitä ilmanputsarin alta, asialla ei vaikutusta. Onko jollain tietoa, miten nopeasti ahtimen kellon tulee reagoida siipiä avaamalla paineeseen? Pitääkö vikaa lähteä seuraavaksi etsimään ahtopaineanturilta? Jostain muustakin topikista luin, että joillain on ollut samaa vaivaa, sammutettuna se venttiili jää imemään ilmaa alapinnallaan olevasta ATM-karasta, kuuluuko sen tehdä niin? Sama ilmiö myös kun kone käynnissä ja ahtimen vipu on liikkunut toiseen ääriasentoonsa. Mitään vikavaloja ei missään vaiheessa ole syttynyt eikä mikään ole herjannut mistään. Häiritsevintä tässä on se, miksi auto toimi ensimmäisen testikilometrin lähes mutkitta mutta alkoi sitten oireilemaan, lähes entiseen tapaan ja ääni loistaa poissaolollaan kun vnt-kello on ilman alipainetta. Ainakaan mitään välyksiä ei uudessa ahtimessa vielä ole ja painepuolelta iloisesti tulee öljyä kun tyhjäkäynnillä kun banjopulttia hieman löystyttää. Nyt olisi lisävinkit ja hyvät neuvot tarpeen :ugeek:
Tarkistele sen siipä kääntävän tangon säätö
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Ullex
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Pe 25.11.2011 22:48

Re: -03 Sprinter 416 Turbo ujeltaa

Viesti Kirjoittaja Ullex »

Tangon säätöä ei oikeen voine tarkistaa, kun se on ihan brännäri ahdin ja kaikki ruuvit on merkattu oranssilla maalilla. Niitä jos meet ropaa ni takuu raukeaa...
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: -03 Sprinter 416 Turbo ujeltaa

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kokeilkaan (käsin pumpattavalla) alipainepumpulla, että kuuluuko se ääni siitä ahtimen alipainekellosta, joka liikuttelee niitä ahtimen siipiä.

Sitten seuraavaksi voisitte irroittaa sinne (mustalle) alipaineventtiilille tulevan alipaineletkun ja tulpata - ja ajella ja kuunnella, jne.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: -03 Sprinter 416 Turbo ujeltaa

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Ullex kirjoitti:Tangon säätöä ei oikeen voine tarkistaa, kun se on ihan brännäri ahdin ja kaikki ruuvit on merkattu oranssilla maalilla. Niitä jos meet ropaa ni takuu raukeaa...

Jaa tämöisiä estoja no jos on takuu ja ahtimessa vika hakee sitten uuden
muita tarkisteltavia kohtia, imuputki, ilman putsari joskus jos on pieni rako jäännyt niin pitää pahaa ääntä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Re: -03 Sprinter 416 Turbo ujeltaa

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

Alku viestiä lukiessa tuli jo toisella rivillä mieleen vuotava pakosarjan tiiviste. Se osaa pitää varsinkovaa vihellystä varsinkin kun vnt siivet on kiinni, eli äkkiä kaasua polkaistessa, ahtojennoustua kun siivikkoa raotetaan sirinä yleensä loppuu. Monikerros pelti tiiviste toimii kuin pilli kun tiiviste jostain syystä ei puristu kunnolla (pultit löysällä tai sarja kiero tai vain tiiviste pehmenny ajansaatossa)
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
Vastaa Viestiin