Lieneekö ollut merkitystä sillä että lukitusvipua kiskoin kuormatilan puolelta? Pieni selvittelykierros mm. Veholla oli masentavaa kuunneltavaa; edes merkkihuollossa ei ole tällaista rikkoutumista tullut ennen vastaan (korjaamo-esimiehen arvio, Raision Veho). "Tutkiva korjaaminen" kuulosti satojen €urojen hintaiselta, vailla takeita edes siitä korjaantuuko tuo takaselkänojan lukitus siihen hintaan. Eikä tässä ole kyse pelkästään merkkikorjaamon kalleudesta, sillä samaan kustannuserään päätyi toinenkin mekaanikko. Vaikea arvioida korjauksen suuruutta, kun kukaan ei tunnu edes olevan vian jäljillä?
Ongelma on hankala, kuten kuvitella saattaa. Lukitussysteemi on "piilossa" penkin ja rungon välissä, eikä siihen näytä olevan mitään keinoa päästä käsiksi penkin takaa tai niskatukien alta näkyvästä muovilistasta. Koska lukitusvipu on "hervoton" on mitä ilmeisimmin tästä vivusta tankoihin välittyvä yhteys vioittunut jotenkin. Tämä oli myös Vehon arvailu rikkoutumisen syystä.
Koska takapenkkejä tulee kaadeltua max pari kertaa vuodessa, taidan jättää korjaamatta koko vian (on se hyvä että taloudessa on tällainenkin "korjaamo-alan asiantuntija", vaimoke nimittäin

nim. "Maailmassa ei ole ongelmaa, mitä raaka voima ja tietämättömyys eivät ratkaisisi?"