190 2.3 Päästöt
190 2.3 Päästöt
Terse!
tenava jäi aikas kauaksi lain määrittämistä pakokaasuarvoista.. Kone käy ilmeisesti todella rikkaalla. Arvot olivat muistaakseni jotain tätä luokkaa: Lambda 0,8, CO2 n.18 ja HC muistaakseni yli viiden sadan? ainoa kohdillaan oleva arvo oli happi. Mistä lähteä vikaa etsimään? Termari kopan päällä olevista muutamasta anturista puuttuu johdot mistä ilmeisesti johtuu että auto ei käy tyhjäkäyntiä kylmänä mutta tuskin tähän on niistä apua? Arvot eivät juuri muuttuneet kun kierroksia nosti eli pelkästä tyhjäkäyntiongelmasta ei ole kyse. Autossa seosruuvi(se mitä voi säätää putsarikopan läpi) on korvattu teinsenitse patentilla. Millainen ruuvin kuuluisi olla ja mitä se säätää? Kiitoksia paljon jo etukäteen vastauksista!!
tenava jäi aikas kauaksi lain määrittämistä pakokaasuarvoista.. Kone käy ilmeisesti todella rikkaalla. Arvot olivat muistaakseni jotain tätä luokkaa: Lambda 0,8, CO2 n.18 ja HC muistaakseni yli viiden sadan? ainoa kohdillaan oleva arvo oli happi. Mistä lähteä vikaa etsimään? Termari kopan päällä olevista muutamasta anturista puuttuu johdot mistä ilmeisesti johtuu että auto ei käy tyhjäkäyntiä kylmänä mutta tuskin tähän on niistä apua? Arvot eivät juuri muuttuneet kun kierroksia nosti eli pelkästä tyhjäkäyntiongelmasta ei ole kyse. Autossa seosruuvi(se mitä voi säätää putsarikopan läpi) on korvattu teinsenitse patentilla. Millainen ruuvin kuuluisi olla ja mitä se säätää? Kiitoksia paljon jo etukäteen vastauksista!!
Miksi tolla on tollanen mersu ja meillä tällänen mersu??!?
Re: 190 2.3 Päästöt
Tuolla 4. kuva. http://mercedes.pcz.pl/coupe/c123/silnik/kjet.html" onclick="window.open(this.href);return false;Keijokoo kirjoitti:Autossa seosruuvi(se mitä voi säätää putsarikopan läpi) on korvattu teinsenitse patentilla. Millainen ruuvin kuuluisi olla ja mitä se säätää? Kiitoksia paljon jo etukäteen vastauksista!!
Normaalisti sitä veivataan kuusiokoloruuvilla. Mutta sekään ei ole heti yhteydessä siihen varsinaiseen säätöruuviin vaan ensin sitä kuusiokoloruuvia täytyy painaa kevyseti alaspäin jotta ottaa kiinni siihen varsinaiseen säätöruuviin. Ja se on tosi herkkä. Puolen kierrosta kun säätää niin rupeaa olemaan ihan metsässä bensansyöttö.
Ja se tappi joka tuolla määränjakajan sisällä liikkuu on oikein tarkkustyötä. Siinä reijät josta bensa menee läpi on paperin ohut reikä (suunnilleen) jolla on pituutta noin 5mm. Siitä tapista tulee reikä enempi näkyviin mitä enempi lautanen painuu alas. Siksi sillä reijällä on pituutta myös.
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Re: 190 2.3 Päästöt
Tuosta linkistä ja infosta oli jo paljon apua. Kävin äsken purkamassa sen koko määräjakajan pois ja tutkin tota alumiiniputkea ja totesin että sisällä on pieni kuusiokolo ruuvi mutta putkesta on kierteet selvänä koska siihen on väännetty tolle teinsenitse ruuville 5mm jenka ja itse kuusiokolo ruuvi ei liiku mihinkään kun sitä pyörittää.... Ja arvatenkaan tota putkea ei saa korjattua ilman koko paskan uusimista? Vaikuttaako tuo säätö muuten koko kierrosalueella?
Miksi tolla on tollanen mersu ja meillä tällänen mersu??!?
Re: 190 2.3 Päästöt
hiukan lisää tutkittuani ruuvi toimii kuten pitää. oppia ikä kaikki. Voiko tuo pelkkä ruuvi vaikuttaa noin paljon päästöihin koko kierrosalueella?
Miksi tolla on tollanen mersu ja meillä tällänen mersu??!?
Re: 190 2.3 Päästöt
minä jo ihmettelin että mistä kierteistä sä puhutKeijokoo kirjoitti:hiukan lisää tutkittuani ruuvi toimii kuten pitää. oppia ikä kaikki. Voiko tuo pelkkä ruuvi vaikuttaa noin paljon päästöihin koko kierrosalueella?

onko sulla lambdallinen versio, jos lambda on rikki, se myös saa ke-jetin seokset metsään... tosin tyhjäkäyntiin kylmällä koneella sillä ei pitäis olla mitään vaikutusta, mutta jos sieltä kerran on lämpöantureilta johtoja irti, niin ei se nyt voi mitenkään olla säädöissä muutenkaan......
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: 190 2.3 Päästöt
Lambdahan siellä kummittelee. Tossa hieman säädettyäni sain ainakin mielestäni koneen melko laihalle kun session jälkeen tulppa oli vitivalkoinen. Saan huomenna töissä auton pakokaasutesteriin niin koitetaan säätää kohdilleen. Voiko lambdan vikaa paikallistaa muuten kuin uusimalla koko paskan?
Miksi tolla on tollanen mersu ja meillä tällänen mersu??!?
Re: 190 2.3 Päästöt
Tuli muuten noista antureista vielä... Termarin maastoilla on neljä anturia jotka mittaavat veden lämpötilaa. Osaako joku suomentaa mitä kukin tekee?
Miksi tolla on tollanen mersu ja meillä tällänen mersu??!?
Re: 190 2.3 Päästöt
Eri vuosimalleissa on hieman erilaiset anturit. Tyypillisesti sieltä löytyy ruiskulle ja sytkylle veden lämpötilaa kertova anturi (vm 1989 alkaen nelinapainen, vanhemmissa kaksinapainen ). Näiden avulla KE-Jet määrää mm. kylmäkäynti- ja kiihdytysseokset ja EZL esim. rajoittaa sytytysennakkoa, kun veden lämpötila on lähellä kiehumispistettä. Yksi antureista kertoo KE-Jetille, kuinka kauan kylmäkäynnistyksen yhteydessä tarvitaan lisärikastusta kylmäkäynnistyssuuttimelta (esim. 12 sek, kun t=-20 C, anturin mutteriosassa on tekstiä). Yksi antureista on lämpömittarin anturi, jonka johto menee mittaritauluun. Yksi navoista kuuluu lämpökytkimeen, joka laittaa flektin magneettikytkimen kiinni. Se kapistus, johon tulee kaksi alipainejohtoa, liittyy lokasuojan sisällä olevaan aktiivihiilisuodattimen tyhjentämiseen. Edellä kuvattu pätee ainakin vm. 1990 kaksilitraiseen M102-koneeseen.Keijokoo kirjoitti:Tuli muuten noista antureista vielä... Termarin maastoilla on neljä anturia jotka mittaavat veden lämpötilaa. Osaako joku suomentaa mitä kukin tekee?
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020

Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Re: 190 2.3 Päästöt
Tuo avasi taas paljon. Kiitoksia vastauksesta! Autosta saatiin jo päästöt mitattua ja tämä ongelma on niiltä osin ratkennut mutta esim kylmänä ei käy ollenkaa tyhjäkäynti mikä hyvin todennäköisesti johtuu tuosta vihreästä kaksi napaisesta anturista mistä puuttuu johdot ja itse anturikin luultavasti rikki..
Miksi tolla on tollanen mersu ja meillä tällänen mersu??!?
Re: 190 2.3 Päästöt
Autoni on 1.8e 1991. Siinä on kolme anturia. Rintapellistä päin ensin nelinapainen, sitten alipaine putkiin liittyvä, tyhjäpaikka ja sitten kaksi napainen joka lienee ohjaa flektiä. Lähteekö siitä samasta viesti lämpömittarille joka näyttää nyt n.10 astetta alakanttiin? Ostin anturin joka kl-varaosien listassa on tähän malliin lämpömittarin anturi joka yksi napainen. En löytänyt kannesta sellaista.
W213 220d +W242 electric drive