Ensi kokemus liukkaista
- Bercedes Menz
- Mersumies
- Viestit: 795
- Liittynyt: Ti 21.12.2010 18:21
- Paikkakunta: Pirkanmaa
Re: Ensi kokemus liukkaista
Napa:
Juuh, lääkkeitä ja (useampaa?) promillea vastaavaa väsymystä ei lasketa. Eli anna mennä vaan ja muista edelleen paheksua kaikkia selvinpäin ajavia, jotka ajavat 10-15% ylinopeutta.
Jos näet meitä rappiollisia selvinpäinajajia, niin ei muuta kuin kertomasi keinot käyttöön:
1) autolla tukitaan menoväylä
2) kaivellaan puukkoa esille
3) näytetään selvinpäinajajasialle, mistä kana pissii...
Juuh, lääkkeitä ja (useampaa?) promillea vastaavaa väsymystä ei lasketa. Eli anna mennä vaan ja muista edelleen paheksua kaikkia selvinpäin ajavia, jotka ajavat 10-15% ylinopeutta.
Jos näet meitä rappiollisia selvinpäinajajia, niin ei muuta kuin kertomasi keinot käyttöön:
1) autolla tukitaan menoväylä
2) kaivellaan puukkoa esille
3) näytetään selvinpäinajajasialle, mistä kana pissii...
Mercedes-Benz W212 250cdi aut. pehmeä Avantgarde -11 (62tkm -->
Exät:
Mercedes-Benz W204 220cdi aut. Avantgarde -10 (1v 4kk ja 65tkm)
Mercedes-Benz S203T 220Cdi aut. Avantgarde -06 (2v 8kk ja 85tkm)
Honda Accord 2,2 Ctdi -06 (1v 7kk ja 60tkm)
Seat Leon 1,9 Tdi -07 (1v 3kk ja 60tkm)
Opel Vectra C 2,2 Dti -02 (2v 3kk ja 100tkm)
Opel Astra G 2,0i -00 (3v ja 90tkm)
VW Vento 1,8 90hv -94 (2v ja 25tkm)
Exät:
Mercedes-Benz W204 220cdi aut. Avantgarde -10 (1v 4kk ja 65tkm)
Mercedes-Benz S203T 220Cdi aut. Avantgarde -06 (2v 8kk ja 85tkm)
Honda Accord 2,2 Ctdi -06 (1v 7kk ja 60tkm)
Seat Leon 1,9 Tdi -07 (1v 3kk ja 60tkm)
Opel Vectra C 2,2 Dti -02 (2v 3kk ja 100tkm)
Opel Astra G 2,0i -00 (3v ja 90tkm)
VW Vento 1,8 90hv -94 (2v ja 25tkm)
Re: Ensi kokemus liukkaista
kyllä, ylinopeutta ajavat vain "itsekkäät kusipää kaikki heti tänne" tyypit, joilla ei ole enää ollut pitkään aikaan mitään todellisuudentajua elämästäBercedes Menz kirjoitti:Napa:
Juuh, lääkkeitä ja (useampaa?) promillea vastaavaa väsymystä ei lasketa. Eli anna mennä vaan ja muista edelleen paheksua kaikkia selvinpäin ajavia, jotka ajavat 10-15% ylinopeutta.
Jos näet meitä rappiollisia selvinpäinajajia, niin ei muuta kuin kertomasi keinot käyttöön:
1) autolla tukitaan menoväylä
2) kaivellaan puukkoa esille
3) näytetään selvinpäinajajasialle, mistä kana pissii...

jos mun pitää valita kumpaako kuskia arvostan liikenteessä enemmän, 2 promillen kännissä ajavaa ja toiset huomioivaa kuljettajaa, vai ylinopeutta ajavaa kusipäätä, niin vaaka kallistuu valitettavasti tuonne humalaisen kuskin puolelle


enkä ole sanonut, että mua vielä edes väsyttäis 3-4 vrk:n valvomisen jälkeen... yleensä alan vasta tuossa vaiheessa olla sellaisessa ärsyyntyneessä tilassa, väsymys tulee sitten vasta yli viikon valvomisen jälkeen

luultavasti päädyn vielä jossain vaiheessa malliksi jonkun ylinopeutta ajavan salvamaan (sterilisoimaan puukolla) tuolla maantiellä ja syötän sille ne omat kiveksensä... aloitetaan vaikka susta, jos joskus satun sut tunnistamaan tuolta maantieltä

edit: taitaa olla aika jättää tämä foorumi, kun tuli äskeiseen yv: kyselyynkin vastattua tällä tavalla -> "mua ei valitettavasti dieselit kiinnosta yhtään pätkää viritysmielessä, eikä varsinkaan mersun dieselit... ja muutenkin alkaa koko mersut vituttamaan, kun ei niillä tunnu ajelevan kuin täys kusipäät (ylinopeutta ja perseessä roikkumista) jotka on itseään täynnä... kysele tuolta foorumilta tuollaiset asiat, kai siellä joku mulkku osaa antaa neuvoja..."
500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Ensi kokemus liukkaista
mitäs se napa nyt sekoilee? otahan rauhallisesti. eikös me kaikki nyt tiedetä se, että jos joku ajelee motarilla satasen alueella sataa kahtakymppiä, ei ole ruuhkaa ja muutenkin kaikki menee hyvin, niin se on vähintäänkin melkein hyväksyttävää. kun jos taas tätä pikkusta ylinopeutta verrataan siihen, että joku ajaa parin promillen kännissä samassa tilanteessa?
niinhän se menee, että kännissä kuviteltu ajotaito kasvaa samaa tahtia, kun se todellinen ajotaito hupenee. ja paripromillea on jo sen verran, että ihan tavan tallaajakin kuvittelee ittensä oikein rattimieheks!
tphpn tramali, tai muuhunkaan lääkehöyryajeluun en ota kantaa. jos lääkäri märää tramalia, niin sillon se on lain mukaan ok ajella tramaleissa. eikä se nyt niin paljoa sekota päätä, etteikö ajelu onnistuis. lääkärin määräämällä annostuksella ajelu käy vielä ihan hyvin, ehkä jopa paremmin, kun normaalisti. se kun on semmonen vähän erilainen lääke (kolmio lääke ("väsyttäv lääke"))
niin ja semmonen vielä, että NAPA EI LÄHDE TÄLTÄ FOORUMILTA YHTÄÄN MINNEKKÄÄN!! yks koko foorumin mielenkiinotsimmista persoonista, jolla on munaa sanoa asiat, niin, kun ne kokee ilman turhaa v*ttuilua ja paskan jauhantaa. pysy täällä vaan ja jatka samaa rataa!
niinhän se menee, että kännissä kuviteltu ajotaito kasvaa samaa tahtia, kun se todellinen ajotaito hupenee. ja paripromillea on jo sen verran, että ihan tavan tallaajakin kuvittelee ittensä oikein rattimieheks!
tphpn tramali, tai muuhunkaan lääkehöyryajeluun en ota kantaa. jos lääkäri märää tramalia, niin sillon se on lain mukaan ok ajella tramaleissa. eikä se nyt niin paljoa sekota päätä, etteikö ajelu onnistuis. lääkärin määräämällä annostuksella ajelu käy vielä ihan hyvin, ehkä jopa paremmin, kun normaalisti. se kun on semmonen vähän erilainen lääke (kolmio lääke ("väsyttäv lääke"))
niin ja semmonen vielä, että NAPA EI LÄHDE TÄLTÄ FOORUMILTA YHTÄÄN MINNEKKÄÄN!! yks koko foorumin mielenkiinotsimmista persoonista, jolla on munaa sanoa asiat, niin, kun ne kokee ilman turhaa v*ttuilua ja paskan jauhantaa. pysy täällä vaan ja jatka samaa rataa!
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Ensi kokemus liukkaista
Parempi vaan jos lähtis.
Luulen, että tätä mieltä on aika moni muukin.
Luulen, että tätä mieltä on aika moni muukin.
Re: Ensi kokemus liukkaista
Siis itsehän juuri tunnustit ajavasi kännissä, tai siihen verrattavissa olevassa tilassa (väsyneenä ajaminen on yhtä rangaistavaa, eri asia onko se yhtä helppoa todistaa mutta nythän oli kyse kuuliaisesta kansalaisesta eikä toisten tarvitse mitään todistaa).napa kirjoitti:ajatko sä kännissä autolla ja vielä julkisesti sen tunnustattj86430 kirjoitti:Niin juu, mäkin ajan aina tosi hiljaa kun olen umpikännissä, sehän on hyväksyttävä syy ajaa hiljaa. Eiku....![]()
500 €:n lankku, ducato ja laguna...
Tämä kun taisi revetä ylinopeutta ajavista, tai oikeastaan 80 km/h 100 km/h rajoitusalueella ajavista kaahareista niin kyllä itse pitäisin kolme vuorokautta valvonutta vaarallisempana kohdattavana kuin vähän ylinopeutta ajavaa kuskia (vaikka en katsokaan että mitään liikennerikkomusta saa omalla tulkinnalla tehdä sallituksi).
- AP-race/lake
- Mersumies
- Viestit: 1365
- Liittynyt: La 13.02.2010 20:17
- Paikkakunta: Helsinki / "Patelan poikii"
Re: Ensi kokemus liukkaista
nyt täytyy sanoa, että ei ole olemassa 2 promillen tai enempivähempi kuljettajia,jotka ottaa muut huomioon !!! niitä saamme lukea lehdistä enemmän kun "autokaahareista". no.. meillä kaikilla on huonot päivänsä. ja allekirjoittaneella tulee joka päivä jonkun prossan "ylinopeus". täällä pääkaupunkiseudulla mennään "muun liikenteen seassa". ja virkavalta korjatkoon ,jos olen väärässä? 

Re: Ensi kokemus liukkaista
Tässä teidän kinaamastanne aiheesta, mitäs sitten kun rekka tulee sitä 80km/h vastaan? Ja toinen toope henkilöautolla?
http://youtu.be/BiOjEoa7aM0" onclick="window.open(this.href);return false;
http://youtu.be/BiOjEoa7aM0" onclick="window.open(this.href);return false;
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
W124 250 Man.
W309 om603.
Re: Ensi kokemus liukkaista
http://www.youtube.com/watch?v=xPIhUbTy ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
Vanhat työmaat:
w123 280
w126 300se -83
W124 200d -86 -87 -88 300d -85 -92
W202 200d -94 220d -93
W210 300d -96 200-270-320cdi -01
W140 350td -95 300td -97
W203 200cdi -00 -05
W211 200cdi -05 -04 220cdi -03 220cdi -09
W204 200cdi -08
Nyt: S211 320cdi
w123 280
w126 300se -83
W124 200d -86 -87 -88 300d -85 -92
W202 200d -94 220d -93
W210 300d -96 200-270-320cdi -01
W140 350td -95 300td -97
W203 200cdi -00 -05
W211 200cdi -05 -04 220cdi -03 220cdi -09
W204 200cdi -08
Nyt: S211 320cdi
- AP-race/lake
- Mersumies
- Viestit: 1365
- Liittynyt: La 13.02.2010 20:17
- Paikkakunta: Helsinki / "Patelan poikii"
Re: Ensi kokemus liukkaista
noh laitetaanpa takasin aiheeseen liittyvää keskustelua.. Omat kokemukset tämmösenä nuorukaisena on w201sellä todella mukava jäisellä tiellä vedellä kahva edellä
tietenkin 2,3l koneella 


ex. 190E 2.0l
ex. W124 260E
ex. W124 300 farkkuautomaatti
ex. W201 2,3 setani
ex. w201 2.0 pusivagon
ex.W123 300D -84 manuaali Sedan ( Vanharouva Hilima )
ex. W124 300D - 86 Manuel Sedan
ex. W126 260SE -89
w124 260E -88
ex. W124 260E
ex. W124 300 farkkuautomaatti
ex. W201 2,3 setani
ex. w201 2.0 pusivagon
ex.W123 300D -84 manuaali Sedan ( Vanharouva Hilima )
ex. W124 300D - 86 Manuel Sedan
ex. W126 260SE -89
w124 260E -88
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Ensi kokemus liukkaista
Sitä varten on piennar.....ja niitä voisi leventää.tj86430 kirjoitti:Toivottavasti et joudu sen rakkoris kanssa tien päälle, voi olla tuskasta saada se liikkumaan 70 km/hLopenUupunut kirjoitti:Nyt kun OT:na mennään.
Suomeen vain yksi kaista per menosuunta ja ohituskielto kaikkialle, kaikkialla max nop.rajoitus 90kmh ja poliisi tienvarteen keräämään 70kmh (alinopeutta ajavat) köröttelijät pois.

.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Ensi kokemus liukkaista
Mitähän tuo "alinopeus" on? Liikennemerkissä oleva rajoituslukema on suurin sallittu nopeus, eli lukemaa hitaammiin ajaminen on aivan yhtä laillista kuin lukeman mukainen nopeus, eikä siihen tarvita mitään perusteltua syytä. Kyllä se kortti joutaisi pois aivan muilta kuskeilta.woke kirjoitti:Joo ei kaikkien tartte ajaa samaa vauhtia. Kyllä täytyy olla oikeus ajaa ns.alinopeuttakin jos siihen on perusteltu syy, mutta jos esim. 80 alueella ajelee hyvissä keliolosuhteissa 50-60 km/h ihan vaan sen takia ettei uskalla ajaa nopeampaa niin kyllä sellaiselta kuljettajalta joutaa jo kortti pois.
Re: Ensi kokemus liukkaista
Alinopeudella tarkotetaan varmaan nopeutta joka on selvästi alhasempi kuin muiden tienkäyttäjien nopeus. Liian hiljaa ei voi ajaa mutta muita hitaammin voi. Ja kyllä se hiljempaa ajaminen yleisesti ottaen on parempi kuin ylinopeutta ajaminen. Vaikka kyllä se joskus ärsyttää kun on kiire johonkin, vastaan tulee koko ajan autoja ja joku köryyttelee edellä.Jeff kirjoitti:Mitähän tuo "alinopeus" on? Liikennemerkissä oleva rajoituslukema on suurin sallittu nopeus, eli lukemaa hitaammiin ajaminen on aivan yhtä laillista kuin lukeman mukainen nopeus, eikä siihen tarvita mitään perusteltua syytä. Kyllä se kortti joutaisi pois aivan muilta kuskeilta.woke kirjoitti:Joo ei kaikkien tartte ajaa samaa vauhtia. Kyllä täytyy olla oikeus ajaa ns.alinopeuttakin jos siihen on perusteltu syy, mutta jos esim. 80 alueella ajelee hyvissä keliolosuhteissa 50-60 km/h ihan vaan sen takia ettei uskalla ajaa nopeampaa niin kyllä sellaiselta kuljettajalta joutaa jo kortti pois.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
- ThaBandit^
- Vakiokalustoa
- Viestit: 243
- Liittynyt: La 25.03.2006 16:35
Re: Ensi kokemus liukkaista
Nämä yli-/alinopeuskeskustelut "ampuvat" aina ylitse, kukin pysyy hyväksi havaitsemallaa kannalla, eikä anna periksi. 
Asiaa sivuten, kannattaa pitää mielessä, että mitä varten ne ABS-jarrut (Anti-Blockier-System) on kehitetty. ABSien tarkoitus kun on säilyttää auton ohjattavuus jarrutuksessa, eli pitää pyörät pyörimässä, ei antaa niiden lukkiutua. Tällöin esim. "ABSit hävittivät jarrut" tilanne tarkoittanee, että auto on tunnistanut kelin niin liukkaaksi, että hipaisukin jarrua lukittaa renkaat. Tällöin ABS-yksikkö ei anna jarrupaineen nousta sen rajan yli, jolloin renkaan pyörintänopeus on aikaisemmin pudonnut nollaan/hidastunut merkittäväksi. ABS-yksikön tarvitsee aina aluksi tunnistaa tilanne ja se jarrupaine, jolloin renkaat lukittuvat. Tämän jälkeen alkaa jarrupaineen pudotus-, nosto- ja pito-vaiheet, joilla ABS-järjestelmä tarkkailee renkaan ja tien pinnan välistä kitkaa sekä koittaa pitää pyörät pyörimässä. Tuosta tunnistusvaiheesta johtuvat em. kaltaiset "ensin lukkojarrutus ja jarrujen häviäminen" tilanteet.
Mutta en väitä, että ABS-järjestelmät olisivat aina täysin oikeassa, nekun eivät osaa tunnistaa keliä tai muita ajo-olosuhteita samalla tavalla, kuten esimerkiksi ihminen. Ne vain toimivat niille opetetuilla logiikoilla parhaimpansa mukaan. Sen takia esimerkiksi uudenkarheat W124:set ABS-jarruilla saattavat olla hiukan karkeita toiminnaltaan.
99% tapauksista ABS- ja ESP-järjestelmistä on kuitenkin lähinnä etua, kuin haittaa. Niitä ei kannata turhaan mollata, ettei synny taas toisenlaista turhaa turvan tunnetta, kun ajatellaan "itsensä olevan niin loistava kuljettaja, kun ei tuo ABS/ESP tiedä mitään, korjailee taas olemattomia."
Tiesittekö muuten, että esimerkiksi peilikirkkaalla jäällä ABS-jarruin suoritettu hätäjarrutus on nopeampi, kuin tavan jarruilla varustetulla autolla? Tämä siksi, koska nykyaikainen (tai ei tarvitse olla kuin esim. 90-luvun lopusta) ABS-järjestelmä pitää auton renkaiden ja tien pinnan kitkan optimaalisella alueella, vrt. tavan jarruihin. Tavan jarruilla ensin saavutetaan optimikitka, mutta sen jälkeen renkaiden muodonmuutoksen, lämpenemisen ja myötäämisen ansiosta kitka tippuu nopeasti alemmaksi.

Asiaa sivuten, kannattaa pitää mielessä, että mitä varten ne ABS-jarrut (Anti-Blockier-System) on kehitetty. ABSien tarkoitus kun on säilyttää auton ohjattavuus jarrutuksessa, eli pitää pyörät pyörimässä, ei antaa niiden lukkiutua. Tällöin esim. "ABSit hävittivät jarrut" tilanne tarkoittanee, että auto on tunnistanut kelin niin liukkaaksi, että hipaisukin jarrua lukittaa renkaat. Tällöin ABS-yksikkö ei anna jarrupaineen nousta sen rajan yli, jolloin renkaan pyörintänopeus on aikaisemmin pudonnut nollaan/hidastunut merkittäväksi. ABS-yksikön tarvitsee aina aluksi tunnistaa tilanne ja se jarrupaine, jolloin renkaat lukittuvat. Tämän jälkeen alkaa jarrupaineen pudotus-, nosto- ja pito-vaiheet, joilla ABS-järjestelmä tarkkailee renkaan ja tien pinnan välistä kitkaa sekä koittaa pitää pyörät pyörimässä. Tuosta tunnistusvaiheesta johtuvat em. kaltaiset "ensin lukkojarrutus ja jarrujen häviäminen" tilanteet.
Mutta en väitä, että ABS-järjestelmät olisivat aina täysin oikeassa, nekun eivät osaa tunnistaa keliä tai muita ajo-olosuhteita samalla tavalla, kuten esimerkiksi ihminen. Ne vain toimivat niille opetetuilla logiikoilla parhaimpansa mukaan. Sen takia esimerkiksi uudenkarheat W124:set ABS-jarruilla saattavat olla hiukan karkeita toiminnaltaan.
99% tapauksista ABS- ja ESP-järjestelmistä on kuitenkin lähinnä etua, kuin haittaa. Niitä ei kannata turhaan mollata, ettei synny taas toisenlaista turhaa turvan tunnetta, kun ajatellaan "itsensä olevan niin loistava kuljettaja, kun ei tuo ABS/ESP tiedä mitään, korjailee taas olemattomia."
Tiesittekö muuten, että esimerkiksi peilikirkkaalla jäällä ABS-jarruin suoritettu hätäjarrutus on nopeampi, kuin tavan jarruilla varustetulla autolla? Tämä siksi, koska nykyaikainen (tai ei tarvitse olla kuin esim. 90-luvun lopusta) ABS-järjestelmä pitää auton renkaiden ja tien pinnan kitkan optimaalisella alueella, vrt. tavan jarruihin. Tavan jarruilla ensin saavutetaan optimikitka, mutta sen jälkeen renkaiden muodonmuutoksen, lämpenemisen ja myötäämisen ansiosta kitka tippuu nopeasti alemmaksi.
[img]http://i110.photobucket.com/albums/n98/ThaBandit_FIN/allekirjotus.jpg[/img]
Re: Ensi kokemus liukkaista
Volvokerhon kanssa testattiin tuo väite joskus jääradalla. Testiautona oli 240 ilman abseja ja abseilla. Samat renkaat ja sama kuski. Eroa 60km/h vauhdista noin metri absittoman eduksi. Siis suora jarrutus jäällä. Absittomalla jarrutettiin perinteisesti pumppaamalla jos jarrupito alkoi katoamaan.
Tässä oli ihan vedonlyönti kyseessä kun henkilö x uhosi pystyvänsä tuon tempun tekemään toistetuissa testeissä ja myös teki sen.
Ne ensimmäiset 2+1 ABSit olivat oikeasti aika onnettomia, semmoiset on ollut alla volvossa, saabissa ja nyt mersussa.
Nykyaikaisella autolla ilman abseja ei ole mitään mahdollisuuksia abseja vastaan.
Se "ohjattavuus" on myös vähän niin ja näin noissa ekoissa abseissa. Tuo W201 saattaa muuttaa suuntaa kymmenen astetta mutta lopuksi käy kuten titanicille, että ihan ei saa väistettyä. 900 OG saab meni ihan yhtä suoraan absien kanssa vaikka kuinka yritti kääntää rattia, sitten kun se alkoi viimeinkin kääntymään niin se oli ympäri samantien. 240 oli testatuista loogisin, mutta volvo aloittikin ABSien tutkimisen 1974 140-sarjan protojen kanssa.
Ohjattavuus näissä vanhoissa absihärveleissä säilyy johonkin 50km/h saakka kohtuullisena, sen jälkeen kaikki on linnamäen ongintaa.
Tässä oli ihan vedonlyönti kyseessä kun henkilö x uhosi pystyvänsä tuon tempun tekemään toistetuissa testeissä ja myös teki sen.
Ne ensimmäiset 2+1 ABSit olivat oikeasti aika onnettomia, semmoiset on ollut alla volvossa, saabissa ja nyt mersussa.
Nykyaikaisella autolla ilman abseja ei ole mitään mahdollisuuksia abseja vastaan.
Se "ohjattavuus" on myös vähän niin ja näin noissa ekoissa abseissa. Tuo W201 saattaa muuttaa suuntaa kymmenen astetta mutta lopuksi käy kuten titanicille, että ihan ei saa väistettyä. 900 OG saab meni ihan yhtä suoraan absien kanssa vaikka kuinka yritti kääntää rattia, sitten kun se alkoi viimeinkin kääntymään niin se oli ympäri samantien. 240 oli testatuista loogisin, mutta volvo aloittikin ABSien tutkimisen 1974 140-sarjan protojen kanssa.
Ohjattavuus näissä vanhoissa absihärveleissä säilyy johonkin 50km/h saakka kohtuullisena, sen jälkeen kaikki on linnamäen ongintaa.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
- ThaBandit^
- Vakiokalustoa
- Viestit: 243
- Liittynyt: La 25.03.2006 16:35
Re: Ensi kokemus liukkaista
Unohdin tosiaan tuossa ylempänä mainita, että kyseessä oli vertailu lukkojarrutuksesta jäällä vrt. ns. ABS-jarrutuksesta. Sama pätee myös esimerkiksi asfaltilla tehtävään lukkojarrutukseen.
Huikko on oikeassa, sillä tottakai ABSien jarrutustaajuudella on merkitystä, sekä myös auton yleisellä ajokäyttäytymisellä. Kuten sanottua, ensimmäiset ABSit olivat/ovat aika karkeita olemukseltaan. Sanonta paikat tippuu hampaista jarrutettaessa ei ole kovin kaukana todellisuudesta.
Huikko on oikeassa, sillä tottakai ABSien jarrutustaajuudella on merkitystä, sekä myös auton yleisellä ajokäyttäytymisellä. Kuten sanottua, ensimmäiset ABSit olivat/ovat aika karkeita olemukseltaan. Sanonta paikat tippuu hampaista jarrutettaessa ei ole kovin kaukana todellisuudesta.

[img]http://i110.photobucket.com/albums/n98/ThaBandit_FIN/allekirjotus.jpg[/img]
Re: Ensi kokemus liukkaista
Ittestä tuntuu että nämä w124 ABS on sellaset että siellä on vaan anturi mikä tunnistaa että pyöriikö rengas vai ei (vertaa takarenkaiden pyörimisnopeuteen, sieltä kun yleensä ei mene lukkoon), jos se tunnistaa lukkiutuneen renkaan, se potkasee jarrupoljinta ylöspäin niin kauvan että taas tunnistaa pyörivän renkaan ja kun jarrutetaan todella liukkaalla kelillä ja koitetaan polkea sitä poljinta kunnolla niin rengas menee lukkoon, pyörii, lukkoon, pyörii, lukkoon.. josta tämä tärinä, ja siinä on aina tovi kun se tunnistaa taas pyörivän renkaan jolloin jarrusatuloille ei tule ollenkaan painetta/ei jarruteta josta pidentynyt jarrutusmatka tulee abseilla jarrutettaessa, huomattavasti tehokkaampi tapa on jarruttaa täten abseilla varustetuissa autoissa (ainakin näissä vanhemmissa) niin että jarruttaa siinä absien rajoilla, kun että jarruttaa absit rutisten.
Olen miettinyt sellasta että jos on todella todella liukasta ja polkasee kunnolla jarrua että kaikki 4 rengasta menee yhtä aikaa lukkoon niin eikö absit huomaa sillon mitään että mennään suttina, koska kaikilta renkaita silloin ei tule signaalia ja se luulee että auto on pysähdyksissä ?
Olen miettinyt sellasta että jos on todella todella liukasta ja polkasee kunnolla jarrua että kaikki 4 rengasta menee yhtä aikaa lukkoon niin eikö absit huomaa sillon mitään että mennään suttina, koska kaikilta renkaita silloin ei tule signaalia ja se luulee että auto on pysähdyksissä ?
Re: Ensi kokemus liukkaista
Jos jarruvalokatkaisija on rikki, niin kyllä.johani kirjoitti:Olen miettinyt sellasta että jos on todella todella liukasta ja polkasee kunnolla jarrua että kaikki 4 rengasta menee yhtä aikaa lukkoon niin eikö absit huomaa sillon mitään että mennään suttina, koska kaikilta renkaita silloin ei tule signaalia ja se luulee että auto on pysähdyksissä ?
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Re: Ensi kokemus liukkaista
Ei onnistu, ABS on nopeampijos on todella todella liukasta ja polkasee kunnolla jarrua että kaikki 4 rengasta menee yhtä aikaa lukkoon

Hyvä varuste ja turvallinen, riippumatta siitä miten osa autoilijoista kuvittelee osaavansa hätätilanteessa paremmin "jalalla annostella" jarruvoimaa.
wiimax.fi
- H.E. von Kuusi
- Mersumies
- Viestit: 639
- Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
- Paikkakunta: Åbo
Re: Ensi kokemus liukkaista
Toi absien hyöty (jarrutusmatkan suhteen) on selitettävissä puhtaasti fysiikan avulla. Olettaen, että abs-järjestelmä päivittää nopeustiedot hyvin nopealla tahdilla (eli ei ehkä just noissa ekoissa abs autoissa). Lepokitka kun on aina liikekitkaa suurempi, ja lepokitkaa abs käyttää hyödykseen. Normaalin ihmisen on hyvin vaikea saada jarruvoima juuri siihen, missä lepokitka muuttuu liikekitkaksi, vaan aina menee yli tai jää verrattaen kauas. ABS kykenee taas juurikin saamaan mahdollisimman suuren voiman jarruihin ilman, että kitka muuttuu liikekitkaksi.
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Re: Ensi kokemus liukkaista
Itte kyllä kaipaan kovasti W124 talviajettavuutta ja etenki tuntummaa. Omassa väykyssä on vain luistonesto, ja perälähtee alta aivan yllättäen ilman varotuksia. Tuntuu siltä että mennee ajjaa 200km/h mutkaan mutta perse mennee ohi jo 80km/h. W124 oli tarkka tuntuma ja pysty ajjaan just siinä pidonmenettämisen rajoila.
Lankussa oli käytännössä nastattomat kumhot tai jokku ja väykyssä on hakkapelitan seiskat!
Lankussa oli käytännössä nastattomat kumhot tai jokku ja väykyssä on hakkapelitan seiskat!
Pienempi vika, isompi leka.
Re: Ensi kokemus liukkaista
No osa syy varmaan renkaissa. Huonoilla renkailla se pito tulee nopeammin vastaan ja luisuun lähtö on rauhallisempi. Paremmilla renkailla pitää vauhtia olla reilusti enemmän ja pito loppuu terävämmin, isompi vauhtikin tietysti tekee osansa. Mutta kyllähän väykky onhankalampi ajaa liukkaalla. Jotenkin luiston palautus on tarkempaa, lähtee helposti vastaheiton vastaheittoon...
- nieminen69
- Vakiokalustoa
- Viestit: 119
- Liittynyt: Ma 04.04.2011 14:06
- Paikkakunta: HELSINKI
Re: Ensi kokemus liukkaista
Nyt kunnon talvikeleissä näillä kuluneilla Nokian kitkoilla ajaneena joudun toteamaan.... et ne pitää edelleen hienosti lumessa, loskassa ja kuivalla/märällä asfaltilla, eli eivät mene vaihtoon tänä talvena.
Asiasta sadanteen. Inhoan ajaa Lahden motaria jatkuvan ohittelun ja pujottelun takia mutta eilen, Joulun paluuruuhkassa, homma toimi loistavasti. Autoja oli, kuten paluuruuhkassa aina, mutta kaikki ajoivat tasasta 110 kmh. Tuntui et kaikilla oli cruise päällä, meno oli niin helppoa. Ja kun liikenteestä puuttuivat 90kmh köröttelijät niin homma toimi loistavasti.
Asiasta sadanteen. Inhoan ajaa Lahden motaria jatkuvan ohittelun ja pujottelun takia mutta eilen, Joulun paluuruuhkassa, homma toimi loistavasti. Autoja oli, kuten paluuruuhkassa aina, mutta kaikki ajoivat tasasta 110 kmh. Tuntui et kaikilla oli cruise päällä, meno oli niin helppoa. Ja kun liikenteestä puuttuivat 90kmh köröttelijät niin homma toimi loistavasti.
Audi S6 4.2 V8 Tiptronic -01
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Ensi kokemus liukkaista
Vastaheitonvastaheitto jne on kyllä tulosta paniikinomaisesta kaasun liikahölläämisestä alkaneen ykkösluiston aikana.....yleensä pelonsekaisen hartialukon jälkimaininkejaAM kirjoitti:No osa syy varmaan renkaissa. Huonoilla renkailla se pito tulee nopeammin vastaan ja luisuun lähtö on rauhallisempi. Paremmilla renkailla pitää vauhtia olla reilusti enemmän ja pito loppuu terävämmin, isompi vauhtikin tietysti tekee osansa. Mutta kyllähän väykky onhankalampi ajaa liukkaalla. Jotenkin luiston palautus on tarkempaa, lähtee helposti vastaheiton vastaheittoon...

.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Ensi kokemus liukkaista
Väykyssä vaan saa oikeasti olla varuillaan. Se luisun oikaisu tapahtuu jotenkin todella rajusti vaikkapa 124:seen verrattuna. Isommassa vauhdissa, ja kun alkaa menemään oikeasti Kahva edellä 

Re: Ensi kokemus liukkaista
jatketaas taas vaihteeksi vähän tätä liukkaus keskustelua... herätti vain taas tiettyjä ajatuksia tuo päivän lehdessä ollut uutinen ja vertailin sitä omiin kokemuksiini eilisestä kelistä, kun vaihteeksi tuli oltua juoppokuskina (w124:lla tietenkin...
)
eli ensin uutinen ->
"Etelä-Pohjanmaalla sattui uudenvuodenaattoiltana useita ulosajoja. Kaikkien aikana tie oli liukas tai luminen ja satoi lunta.
Nuori naiskuljettaja oli lauantaina kello 17 aikaan matkalla henkilöautolla Seinäjoen suunnasta Ilmajoen suuntaan, kun auto suistui ojaan oikealle puolelle. Autoon ei tullut juurikaan vaurioita, mutta kuljettaja toimitettiin ensiapuun tarkistuttamaan mahdollisia vammojaan. Tapahtuma-aikaan keli oli liukas ja satoi lunta.
Nuori mieskuljettaja ajoi lauantaina kello 18 aikaan henkilöautolla Varpulantietä Lapuaa kohti, kun mies menetti autonsa hallinnan vasemmalle kaartuvassa mutkassa. Auto ajautui oikealle ojaan keula tulosuuntaan. Autoon ei alustavan tarkastelun mukaan tullut vaurioita eikä kuljettajakaan loukkaantunut. Tapahtuma-aikaan tie oli luminen ja jäinen ja erittäin liukas.
Nuori seinäjokinen naiskuljettaja kyydissään kaksi matkustajaa ajoi uudenvuodenaattoiltana puoli yhdeksän aikaan Seinäjoella Peräseinäjoentietä. Hän oli ohittamassa edellään menevää autoa, kun ohituksen jälkipuolella naisen auto oli lähtenyt heittelehtimään ja pyörähtänyt vasen kylki edellä ojaan, jääden ojaan kyljelleen. Tapahtuma-aikaan satoi lunta ja tien pinta oli sohjoinen ja jäinen. Kaikki autossa olleet kuljetettiin Seinäjoen sairaalaan tarkistuttamaan mahdollisia vammojaan. Hinauspalvelu nosti auton ojasta ja kuljetti sen pois onnettomuuspaikalta.
Nuori naiskuljettaja oli tulossa lauantai-iltana 19.30 jälkeen Ilmajoentietä Koskenkorvan suunnasta kohti Ilmajokea, kun hän loivasti vasemmalle kaartuvassa mutkassa menetti auton hallinnan ja suistui oikealle ojaan. Kuljettaja ei loukannut itseään. Tapahtuma-aikaan satoi lunta.
Uudenvuodenaattoiltana ennen puoltayötä nuori ulkomaalaismies ajoi henkilöautolla Ylistarontietä kohti Seinäjokea, kun hän päätti Munakan risteyksen jälkeisellä suoralla lähteä ohittamaan edellään ajanutta autoa. Auto alkoi heittelehtiä ja ajautui tien oikealle penkalle, kierähtäen siitä ympäri. Auto päätyi katolleen ajoradan vieressä kulkevalle pyörätielle. Miehen kyydissä oli neljä matkustajaa. Kaikki autossa olleet vietiin Seinäjoen keskussairaalaan tarkistuttamaan mahdollisia vammojaan. Hinausauto kuljetti kauttaaltaan vaurioituineen auton tapahtumapaikalta. Tapahtuma-aikaan satoi lunta ja tie oli luminen."
kaksi ulosajoista oli aiheutunut ohituksesta/sen jälkeisistä tapahtumista
no, jos on niin pösilö, että tuollaisessa kelissä edes harkitsee ohittelua/ohitusta, niin ajakoot autonsa paskaksi, mutta kasko ym. muihin vakuutuksiin pitäis kyllä saada pykälä, että jos kolari on aiheutunut kuljettajan tahallisesta virheestä tai yleisestä välinpitämättömyydesta liikenteessä (jota esim. ohittelu on tuollaisessa kelissä...), niin vakuutus ei ole korvausvelvollinen, eli syy ei ollut taaskaan liukkaudessa, vaan kuljettajan taitamattomuudesta säätää nopeuttaan keliä vastaavaksi tai sitten luotettiin taas liikaa niihin EPS, ABS ym. systeemeihin ja luultiin, että kelissä, kuin kelissä voidaan ajaa kuin kesällä, kyllä ne hienot systeemit hoitaa sen tiellä pysymisen 
muutenkin kasko vakuutusten myynti pitäis lopettaa/kieltää lailla, koska se vain yllyttää ajamaan varomattomasti, kun vahinko ei mene omasta pussista... tai ainakin autot vastais silloin paremmin omistajansa taloudellista tilaa (itse en ole ikinä kaskoa tarvinnut
) kaveri aikoinaan mälläs 15 kpl autoja lunastukseen alle 5 vuodessa ja silloin vakuutusyhtiöt jo ilmoittivat, etteivät enää myönnä kaskovakuutusta kyseiselle kuljettajalle, kummasti alkoi autot pysyä tiellä senjälkeen tuollakin kuljettajalla, kun kaskoa ei enää saanut, eikä nyt ole tainnut tulla 15 vuoteen yhtäkään ulosajoa/kolaria...
omasta mielestäni ei edes ollut kovin liukasta vielä ja hyvin pärjäs tuolla w124 jossa arviolta 15 vuotta vanhat talvirenkaat, joista nastat nypitty irti ja pintaa parhaimillaan ehkä 4 mm jäljellä
toki ajaminen vaati hyvää ennakointia ja nopeuksien kanssa piti olla maltillinen, silti ehdin hyvinkin ajella useamman 100 km, eikä kiire päässyt yllättämään missään vaiheessa... kyyditettävätkin kehuivat, että vaikka on vanha mersu, niin kyllä kyyti on silti hyvää
(itse mutisin siihen jotain, että "eihän tällä mihinkään pääse...")
500 €:n lankku, ducato ja laguna...

eli ensin uutinen ->
"Etelä-Pohjanmaalla sattui uudenvuodenaattoiltana useita ulosajoja. Kaikkien aikana tie oli liukas tai luminen ja satoi lunta.
Nuori naiskuljettaja oli lauantaina kello 17 aikaan matkalla henkilöautolla Seinäjoen suunnasta Ilmajoen suuntaan, kun auto suistui ojaan oikealle puolelle. Autoon ei tullut juurikaan vaurioita, mutta kuljettaja toimitettiin ensiapuun tarkistuttamaan mahdollisia vammojaan. Tapahtuma-aikaan keli oli liukas ja satoi lunta.
Nuori mieskuljettaja ajoi lauantaina kello 18 aikaan henkilöautolla Varpulantietä Lapuaa kohti, kun mies menetti autonsa hallinnan vasemmalle kaartuvassa mutkassa. Auto ajautui oikealle ojaan keula tulosuuntaan. Autoon ei alustavan tarkastelun mukaan tullut vaurioita eikä kuljettajakaan loukkaantunut. Tapahtuma-aikaan tie oli luminen ja jäinen ja erittäin liukas.
Nuori seinäjokinen naiskuljettaja kyydissään kaksi matkustajaa ajoi uudenvuodenaattoiltana puoli yhdeksän aikaan Seinäjoella Peräseinäjoentietä. Hän oli ohittamassa edellään menevää autoa, kun ohituksen jälkipuolella naisen auto oli lähtenyt heittelehtimään ja pyörähtänyt vasen kylki edellä ojaan, jääden ojaan kyljelleen. Tapahtuma-aikaan satoi lunta ja tien pinta oli sohjoinen ja jäinen. Kaikki autossa olleet kuljetettiin Seinäjoen sairaalaan tarkistuttamaan mahdollisia vammojaan. Hinauspalvelu nosti auton ojasta ja kuljetti sen pois onnettomuuspaikalta.
Nuori naiskuljettaja oli tulossa lauantai-iltana 19.30 jälkeen Ilmajoentietä Koskenkorvan suunnasta kohti Ilmajokea, kun hän loivasti vasemmalle kaartuvassa mutkassa menetti auton hallinnan ja suistui oikealle ojaan. Kuljettaja ei loukannut itseään. Tapahtuma-aikaan satoi lunta.
Uudenvuodenaattoiltana ennen puoltayötä nuori ulkomaalaismies ajoi henkilöautolla Ylistarontietä kohti Seinäjokea, kun hän päätti Munakan risteyksen jälkeisellä suoralla lähteä ohittamaan edellään ajanutta autoa. Auto alkoi heittelehtiä ja ajautui tien oikealle penkalle, kierähtäen siitä ympäri. Auto päätyi katolleen ajoradan vieressä kulkevalle pyörätielle. Miehen kyydissä oli neljä matkustajaa. Kaikki autossa olleet vietiin Seinäjoen keskussairaalaan tarkistuttamaan mahdollisia vammojaan. Hinausauto kuljetti kauttaaltaan vaurioituineen auton tapahtumapaikalta. Tapahtuma-aikaan satoi lunta ja tie oli luminen."
kaksi ulosajoista oli aiheutunut ohituksesta/sen jälkeisistä tapahtumista


muutenkin kasko vakuutusten myynti pitäis lopettaa/kieltää lailla, koska se vain yllyttää ajamaan varomattomasti, kun vahinko ei mene omasta pussista... tai ainakin autot vastais silloin paremmin omistajansa taloudellista tilaa (itse en ole ikinä kaskoa tarvinnut

omasta mielestäni ei edes ollut kovin liukasta vielä ja hyvin pärjäs tuolla w124 jossa arviolta 15 vuotta vanhat talvirenkaat, joista nastat nypitty irti ja pintaa parhaimillaan ehkä 4 mm jäljellä


500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Ensi kokemus liukkaista
Huh, Huh. Tuollaiset pommit pitäisi saada pois liikenteestä vaarantamasta muiden liikkujien turvallisuutta. Vanha auto ilman nykyaikaista tekniikkaa ja ikäloput hiihtoliiton hyväksymät renkaat alla. Vielä joku älyää asiaa kehua.omasta mielestäni ei edes ollut kovin liukasta vielä ja hyvin pärjäs tuolla w124 jossa arviolta 15 vuotta vanhat talvirenkaat, joista nastat nypitty irti ja pintaa parhaimillaan ehkä 4 mm jäljellä toki ajaminen vaati hyvää ennakointia ja nopeuksien kanssa piti olla maltillinen, silti ehdin hyvinkin ajella useamman 100 km, eikä kiire päässyt yllättämään missään vaiheessa... kyyditettävätkin kehuivat, että vaikka on vanha mersu, niin kyllä kyyti on silti hyvää (itse mutisin siihen jotain, että "eihän tällä mihinkään pääse...")
Re: Ensi kokemus liukkaista
Pitää muistaa että aina tekniikkaa tärkeämpi on kuski. Kaveriaki eilen muistutti keli liukkaudesta ku mutkassa karkas w124 200D perä alta 100km/h vauhista, noh kuski oli tottunut luistelija ja hallitsi tilanteen rauhallisesti, mutta kokematon kuski ois voinu ruveta hätiköimää, kaasu kokonaa pois, jarrua tms ja sitte ois ollu menoajkvi kirjoitti:Huh, Huh. Tuollaiset pommit pitäisi saada pois liikenteestä vaarantamasta muiden liikkujien turvallisuutta. Vanha auto ilman nykyaikaista tekniikkaa ja ikäloput hiihtoliiton hyväksymät renkaat alla. Vielä joku älyää asiaa kehua.omasta mielestäni ei edes ollut kovin liukasta vielä ja hyvin pärjäs tuolla w124 jossa arviolta 15 vuotta vanhat talvirenkaat, joista nastat nypitty irti ja pintaa parhaimillaan ehkä 4 mm jäljellä toki ajaminen vaati hyvää ennakointia ja nopeuksien kanssa piti olla maltillinen, silti ehdin hyvinkin ajella useamman 100 km, eikä kiire päässyt yllättämään missään vaiheessa... kyyditettävätkin kehuivat, että vaikka on vanha mersu, niin kyllä kyyti on silti hyvää (itse mutisin siihen jotain, että "eihän tällä mihinkään pääse...")


Re: Ensi kokemus liukkaista
tässähän tuo asia on hyvin kiteytettynä... eli ratin ja penkin välistä se syyllinen kolariin/ulosajoon useimmiten löytyyjohani kirjoitti:
Pitää muistaa että aina tekniikkaa tärkeämpi on kuski. Kaveriaki eilen muistutti keli liukkaudesta ku mutkassa karkas w124 200D perä alta 100km/h vauhista, noh kuski oli tottunut luistelija ja hallitsi tilanteen rauhallisesti, mutta kokematon kuski ois voinu ruveta hätiköimää, kaasu kokonaa pois, jarrua tms ja sitte ois ollu menoaToki kokematon kuski ois todennäkösesti ajanut myös hiljempaa, eikä tilannetta ois sattunu

no, uusilla renkailla olisin ehkä voinut nostaa maantie nopeutta 5 km/h, turvallisuustason silti pysyessä ennallaan (toisaalta ajelin nyt jo sitä rajoitusten sallimaa maksiminopeutta, eli 80 km/h), kaupungissa tilanne käytännössä ihan sama, koska tiet kuitenkin oli sulia lumen/sohjon alla, eikä peilijäällä...
jkvi:lle tiedoksi, että minä en ikinä tule hyväksymään uutta tekniikka autoissani, varsinkaan mitään "ajonvakautus systeemejä"


500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Ensi kokemus liukkaista
pitää nyt vielä vähän tarttua tähänkin asiaan, kun tuli äsken tupakilla käydessä sellainen asia mieleen, että kumpiko asia on sun mielestä parempi, se että ajelen tuolla tienpäällä vanhalla (ja halvallajkvi kirjoitti:Huh, Huh. Tuollaiset pommit pitäisi saada pois liikenteestä vaarantamasta muiden liikkujien turvallisuutta. Vanha auto ilman nykyaikaista tekniikkaa ja ikäloput hiihtoliiton hyväksymät renkaat alla. Vielä joku älyää asiaa kehua.omasta mielestäni ei edes ollut kovin liukasta vielä ja hyvin pärjäs tuolla w124 jossa arviolta 15 vuotta vanhat talvirenkaat, joista nastat nypitty irti ja pintaa parhaimillaan ehkä 4 mm jäljellä toki ajaminen vaati hyvää ennakointia ja nopeuksien kanssa piti olla maltillinen, silti ehdin hyvinkin ajella useamman 100 km, eikä kiire päässyt yllättämään missään vaiheessa... kyyditettävätkin kehuivat, että vaikka on vanha mersu, niin kyllä kyyti on silti hyvää (itse mutisin siihen jotain, että "eihän tällä mihinkään pääse...")

tuohon rengasasiaan taas tarkentaisin, että suhtaudun noihin w124 renkaisiin, että ne on kitkarenkaat, eli niihin ei ole luottamista tosipaikan tullen (peilijäällä) ja osaan siis ottaa huomioon senkin asian liikennoidessäni sillä... tosin, en kyllä aja tuolla meidän rellullakaan yhtään sen holtittomammin, vaikka siinä uuttavastaavat nokian hakkapeliitta 7 onkin alla, eli maltillisesti ja ennakoiden... vaikka onhan nuo nykyiset rellun vanhat talvirenkaat, mitkä mulla on tuossa w124 200E:ssä alla, ainakin 4 x paremmat pidoltaan, kuin ne hakkapeliitta 4, joilla lipsuttelin 300E:llä toissa talvena

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."