W203 C 270 CDi Lastutus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
270cdi80
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ti 29.11.2011 16:14

W203 C 270 CDi Lastutus

Viesti Kirjoittaja 270cdi80 »

Onko kyseisen menopelin omistavilla heittää kokemuksia minkä firman / tekijän ohjelmia olette käyttäneet ja millainen fiilis verrattuna vakioon esim. alavääntö, ohituskiihtyvyys yms. :idea:
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W203 C 270 CDi Lastutus

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

270cdi80 kirjoitti:Onko kyseisen menopelin omistavilla heittää kokemuksia minkä firman / tekijän ohjelmia olette käyttäneet ja millainen fiilis verrattuna vakioon esim. alavääntö, ohituskiihtyvyys yms. :idea:
Oma tekemiä
oihtus kiihtyvs parantunut samoin alavääntö ja muutenkin mukavamman tuntuinen :)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1558
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Re: W203 C 270 CDi Lastutus

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

270cdi80 kirjoitti:Onko kyseisen menopelin omistavilla heittää kokemuksia minkä firman / tekijän ohjelmia olette käyttäneet ja millainen fiilis verrattuna vakioon esim. alavääntö, ohituskiihtyvyys yms. :idea:
Käytä vaikka CDI203 tai Tuikulla ovat nuihin hommiin perehtyneet. Saattaa kulutuskin normaaliajossa jopa tippua, tehoja ja vääntöjä ei kyllä tarvi lisää kuin korkeintaan kesällä jos silloinkaan.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
270cdi80
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ti 29.11.2011 16:14

Re: W203 C 270 CDi Lastutus

Viesti Kirjoittaja 270cdi80 »

Olen lueskellut foorumilta ja todennut että kyseiset herrat (Tuikku ja CDI203) tuntuvat tietävän hyvin aiheesta.
Tuo polttoaineen kulutus kiinnostaa että jos ajellaan rauhallisesti esim matka-ajoa niin saadaanko tehokkaalla ohjelmanmuutoksella tuossa koslassa kulutus tippumaan :?:
Kiinnostaa vaan kyseisen menopelin omistajien kommentit pitemmällä aikavälillä että ovatko olleet tyytyväisiä ohjelmansa muutokseen.
Avatar
sl350
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Ti 14.10.2003 13:14
Paikkakunta: Oulu

Re: W203 C 270 CDi Lastutus

Viesti Kirjoittaja sl350 »

Itsellä oli facelift -05 c 270. Ohjelmalla tuli mukavammaksi, laitoin lastun ensisijaiseti egr:än poiston takia, auto toimi hyvin eikä kertaakaan tarvinnut vikatilojen kanssa leikkiä (Karalan lastu). No nälkä kasvoi, 320 cdi:in ahdin, 3bar mappi ja amg suutinkärjet ja tuikun tekemä ohjelma, autosta tuli aivan mahtava. Nykyinen CLK 320cdi v6:sella ei ole yhtään niin mukava. Eihän se kulutus kyllä laske sen tehon myötä mutta ei se hirveästi myöskään nouse, rippuu kaasujalan painosta. Kun asian osaava henkilön hoitaa niin auto toimii jatkossakin luotettavasti ja iloa riittää vuosiksi eteenpäin edelyttäen että aihio on kunnossa.
BMW E31 850i V12
BMW K1300S-09
BMW 330iA Cabrio m-sport-09ex
BMW K1200S -07ex
CLK 320 CDI-06 AMG style ex
C 270 CDI -05ex
CLK 270CDI -03ex
C 250dt -96ex
MB 350sl-75 ex
väsy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 01.10.2008 23:59
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Re: W203 C 270 CDi Lastutus

Viesti Kirjoittaja väsy »

Käytin ite keväällä omaani tuikulla ja suosittelen lämpimästi. Voemoo tulee kivasti lisää, eikä ainoatakaan vikatilaa tai muuta häiriötä oo tullu. Kulutuksessa en oo huomannu kummempia eroja, mutta sehän on selevää, että kun sitä voimaa on niin sitä tulee sitte heleposti käytettyä, joten mahdollinen saavutettu kulutuksen aleneneminen tulee sitte sitä kautta takasin. Nyt on viimeaikoina matka-ajo tankkauksesta mitattuna ollu siinä 5,5l/100km. Niin joo ja mulla on manuaaliaski jos se ny sattuis kulutukseen vaikuttaan.
ChiquitaT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: La 16.06.2007 16:45

Re: W203 C 270 CDi Lastutus

Viesti Kirjoittaja ChiquitaT »

270CDi:n (w211) lastutin Oulussa lomaillessani pari vuotta sitten.
Kulutusesimerkki: Talvikelissä n -10 ast. n 1200 km matka-ajoa kolmen päivän pätkissä, tavinopeuksin vakkarilla. (ohituksiakin). Perillä näytössä 5,0 l/1oo km.
Positiivisin oli kuitenkin laitteen sopiva virkistyminen.
Edellä mainittujen lisäksi voinee Oulusta tipsata myös http://www.powerflash.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Em oma kokemus ja säätö siellä. Osaa.
270cdi80
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ti 29.11.2011 16:14

Re: W203 C 270 CDi Lastutus

Viesti Kirjoittaja 270cdi80 »

Aika hyvinhän noin "paperilla" tuohon ainakin luvataan lisää jos ihan softan muutoksella ilman osien vaihtoa saa 200-220hv / 480-500nm kun vakiona on se 170hv / 370nm. Yllättävän hyvinhän tuo vakionakin kulkee mut eihän autossa ikinä ole liikaa tehoa (poislukien Bugatti Veyron :crazy: )
Tosta EGR:stä, putsasin kerran omasta autostani tuon vipstaakin ja oli 5-10mm mustaa mönjää reunoilla eli varmaan ahdisti "jonkin verran" ilmansaantia.
Täytyy varmaan ensi keväänä kokeilla tuota Tuikun ohjelmaa mistä olen kuullut positiivista.
Kyllä tuo 100nm väännön lisäys pitäis perseen alla tuntua aikas hyvin.
Varmaan nuo tehtaan asetukset ovat sellaiset kompromissit millä laitteet pitäis ainakin kestää (se taksikuski joka 270:llä ajeli miljoona mailia ja olikohan turbon vaihto vasta jossain 700tkm) muttei kaikkein parhaatkaan.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: W203 C 270 CDi Lastutus

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
... Se riippuu, mitä halutaan.
Täysin ja kokonaan.
Jos noudatetaan alkuperäistä, tehtaan suhdetta ahtopaineen ja syötön välillä, niin oikeastaan 95milliä syöttöjä on max taso.
Tämän mallin mersuissa 92mm^3 antaa 100nm/syl vääntöä.
Tuo tulee vielä "alkuperäisillä" savuilla, mutta edellyttää, että todellista syöttömäärää on kuljetettu ohjelmassa oikein.
Tämä, viisipyttyisen ohjelma on noista edc-15 mersuista vaikein sen suhteen.
Man mallit ei oikein kestä tuota "täyttä" syöttöä/vääntöä.

Vakio ahdin rajaa käytännössä max tehon ~220 tasoon.
Siis, tuollaiselle rajoittimelle ei sitten kukaan voi mitään, se on siinä.

Haettaessa max tason syöttömääriä, tulee tuon mallisessa ruiskutusjärjestelmässä sitten ne mahdolliset ilmavaivat.
Niitä on käytännössä noin puolessa kaikista.
Auto siis suhteellisen pienillä kierroksilla, painettaessa kaasu äkisti pohjaan - jossain vaiheessa sammua tupsahtaa, kun siellä polttoainelinjoissa on ilmaa.
Max syötöillä niitä ilmakuplia ei kärsi olla ollenkaan, kun ollaan jo niin lähellä polttoainejärjestelmän teoreettistakin kapasiteettia.
Polttoainelinjan tiivisteremontilla kaikki tulee kyllä sitten kuntoon.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Kuul4
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Pe 29.01.2010 10:01
Paikkakunta: Salo - Somero - Uki

Re: W203 C 270 CDi Lastutus

Viesti Kirjoittaja Kuul4 »

Käytä vaikka CDI203 tai Tuikulla ovat nuihin hommiin perehtyneet. Saattaa kulutuskin normaaliajossa jopa tippua, tehoja ja vääntöjä ei kyllä tarvi lisää kuin korkeintaan kesällä jos silloinkaan.
Missäs päin herrat tuikku ja CDI203 vaikuttavat?
V6 CDI
270cdi80
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ti 29.11.2011 16:14

Re: W203 C 270 CDi Lastutus

Viesti Kirjoittaja 270cdi80 »

tuikku kirjoitti:.
... Se riippuu, mitä halutaan.
Täysin ja kokonaan.
Jos noudatetaan alkuperäistä, tehtaan suhdetta ahtopaineen ja syötön välillä, niin oikeastaan 95milliä syöttöjä on max taso.
Tämän mallin mersuissa 92mm^3 antaa 100nm/syl vääntöä.
Tuo tulee vielä "alkuperäisillä" savuilla, mutta edellyttää, että todellista syöttömäärää on kuljetettu ohjelmassa oikein.
Tämä, viisipyttyisen ohjelma on noista edc-15 mersuista vaikein sen suhteen.
Man mallit ei oikein kestä tuota "täyttä" syöttöä/vääntöä.

Vakio ahdin rajaa käytännössä max tehon ~220 tasoon.
Siis, tuollaiselle rajoittimelle ei sitten kukaan voi mitään, se on siinä.

Haettaessa max tason syöttömääriä, tulee tuon mallisessa ruiskutusjärjestelmässä sitten ne mahdolliset ilmavaivat.
Niitä on käytännössä noin puolessa kaikista.
Auto siis suhteellisen pienillä kierroksilla, painettaessa kaasu äkisti pohjaan - jossain vaiheessa sammua tupsahtaa, kun siellä polttoainelinjoissa on ilmaa.

Max syötöillä niitä ilmakuplia ei kärsi olla ollenkaan, kun ollaan jo niin lähellä polttoainejärjestelmän teoreettistakin kapasiteettia.
Polttoainelinjan tiivisteremontilla kaikki tulee kyllä sitten kuntoon.

Jos ajatellaan ettei mennä voimansiirron (tässä tapauksessa automaatti) rasituksen äärirajoille eli oteta kaikkea mahdollista irti niin onko tuo 92mm/100nm/syl juuri se oikea taso vai himpun vähemmän eli sulla on varmaan erilaisia "säätöjä" ?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: W203 C 270 CDi Lastutus

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kaikissa automaattivaihteisissa mersuissa voimansiirto kestää kunnossa ollessaan kyllä varmasti sen, mitä vakiosta tekniikasta irtoaa.
Man malleista ei kukaan tiedä etukäteen, ei kukaan, ne pitää aina tapauskohtaisesti kokeilla.

Minun henkilökohtainen mielipiteeni on sellainen, että jos kerran lisävetoja laitetaan, niin laitetaan heti sen verran, kun suosiolla lähtee.
Ei niistä niinkään mitään kuuraketteja tule.
Kestävyys riippuu kuitenkin loppupelissä aina siitä, miten säälimättömästi siellä kaasupolkimen päällä touhutaan...

Missäänhän sitä ei sanottu, tai määrätty, minkä verran niitä vetoja "saa tai voi" laittaa.
Se on kiinni itsekunkin halusta, minä tarkoitan tasoa, jossa vielä ilkiää savun puolesta sanoa, että on minun tekemäni ohjelma.
= kaasupohjassa pientä huntua sallitaan, muuten käytännössä savuton, joka tilanteessa käytös parempi, kuin vakiossa - tämä ei aina ole mahdollista, teknisten rajoitteiden takia ja siksi, kun tekniikka ei (enää) ole riittävän hyvässä kunnossa.
Mutta olen minä tehnyt paljon ihan reilusti savuttaviakin versioita - nehän on asiakkaan autoja ja loppupelissä he itse määräävät, minkälainen lopputulos on.

Sitten täysin eri juttu on sellainen "oikea", tekninen rajoite, jossa jokin tietty osa, tai ominaisuus, joka on tehoa rajoittavana tekijänä.
Sellaista ei voi kiertää millään, minkäänlaisella softalla.
Tekipä kuka tahansa.

Oikeasti, määräävä tekijä näissä tehon nostoissa on se, minkälaisista osista ne autot on kasattu.
Tehoa tulee, tai on tulematta juurikin tarkalleen sen mukaan.
Softamuutoksilla sitä, jo tehtaan sinne rakentamaa "tehoreserviä" vaan otetaan käyttöön.

Tehon noston kannalta tärkeimmät osat näissä ovat suuttimet, ahtimet ja coolerit.
Aina moottorin mallista riippuen, mahdollisuutta tehon nostoon noissa on pikkuisen eri tavalla.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 976
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Re: W203 C 270 CDi Lastutus

Viesti Kirjoittaja joskami »

Löytyi tuommoisia vanhoja penkkilappuja koskien tuota 270 moottoria, vakiona hieman alavireinen mut lastuttettuna muttui ainakin tuo oma clk huomattavasti mukavampaan suuntaan :D

Tuommoinen lappu tuli ensimmäisellä omalla ohjelmalla vuonna 2008. Auto muuten vakio, paitsi vaihdettu ohjelma.
Savutti muistaakseni kun en saanuut ahtopaineita vielä nousemaan yli vakion :oops:

Kuva

Sit olikin ohjelmaa opeteltu lisää ja vaihdettu 320 ahdin ja ahtopaineet 1.45bar.
Lappu tuli haettua kun seuraavalla viikolla tuli amg:n suuttimet autoon sen jälkeen tehot onkin tasasesti nousseet.
Kuva

Vakio suuttimet rittää yllättävän pitkälle 270 koneessa, ainoa ongelma on oikeastaan tuo polttoaine järjestelmä miten Tuikku sanoikin.
Nykyään ei jaksa enää vanhasta kiusata viimeisiä ulos.. +2bar savuttomasti..
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
texaspete
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ma 16.01.2012 01:15

Re: W203 C 270 CDi Lastutus

Viesti Kirjoittaja texaspete »

270cdi80 kirjoitti:Onko kyseisen menopelin omistavilla heittää kokemuksia minkä firman / tekijän ohjelmia olette käyttäneet ja millainen fiilis verrattuna vakioon esim. alavääntö, ohituskiihtyvyys yms. :idea:
Alavääntöä tulee mukavasti lisää, tosin kannattaa katsoa että voimansiirto on hyvässä kunnossa tai voi tulla melko ikäviä yllätyksiä...

Muistuttaisin myös, että Trafin ohjeistuksen mukaan lastuttaminen tässä(kin) autossa vastaa moottorin vaihtoa, joten muutoskatsastus kannattaa tehdä ettei tule todella kalliita yllätyksiä :wtf:
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W203 C 270 CDi Lastutus

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

texaspete kirjoitti:
270cdi80 kirjoitti:Onko kyseisen menopelin omistavilla heittää kokemuksia minkä firman / tekijän ohjelmia olette käyttäneet ja millainen fiilis verrattuna vakioon esim. alavääntö, ohituskiihtyvyys yms. :idea:
Alavääntöä tulee mukavasti lisää, tosin kannattaa katsoa että voimansiirto on hyvässä kunnossa tai voi tulla melko ikäviä yllätyksiä...

Muistuttaisin myös, että Trafin ohjeistuksen mukaan lastuttaminen tässä(kin) autossa vastaa moottorin vaihtoa, joten muutoskatsastus kannattaa tehdä ettei tule todella kalliita yllätyksiä :wtf:

Ihan oma tekoisa ovat nuo yleensää mistä oikeasti lähtee vetoja
ja mitä trafiin tulee niin :lol:
kestää vielä joitakin vuosia(lue näitten nykyisten autojen "eliniän") enne kuin kat kontoreille tulee systeemit millä saavat mittailtu lisäksi sen voi aina siksi aikaa laitta vakioksi, on myös "tuv" hyväksyttyjä millä voi muutos kats tehdä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
osku1619
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 411
Liittynyt: Su 17.02.2013 14:48

Re: W203 C 270 CDi Lastutus

Viesti Kirjoittaja osku1619 »

Minkäslaisilla osien vaihdolla tuohon lastutukseen kannattaa valmistautua että pärjäilee ilman ongelmia ettei tule ilmaa polttoaineen sekaan. O-renkaat, polttoaineletkuja?
________________
Näillä mennään mitä on.

MB s203 C270 CDI -03 (4/13 254tkm -> 4/16 315tkm)
VW Transporter T5 BiTDI DSG 4Motion Long Version -12 (5/15 101tkm -> 4/16 121tkm)
Vastaa Viestiin