" valkoinen " valkoiseksi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ettan025m
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 21.04.2004 21:57
Paikkakunta: Keskinen-suomi

" valkoinen " valkoiseksi

Viesti Kirjoittaja ettan025m »

Vuosien saatossa on valkoiseen vm.-91 / w201 autooni pinttynyt likakerros, joka ei lähde millään tavallisilla autonpesuaineilla tai liuottimilla. Mitkä on seuraava keino ?. Maalipinta on muuten hyväkuntoinen, joten päällemaalaus ei vielä liene aiheellinen. Suositelkaa " myrkkyjä ja menetelmiä .
Onko kokemuksia hiovista vahoista ym. ?
Ettan
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12750
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

vie puleerattavaksi autosi


tuolla juttua siitä :

http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... ht=pule%2A


1 sivun alareunasta alkaa juttua siitä.
Make
Mersumies
Mersumies
Viestit: 971
Liittynyt: To 15.05.2003 12:27
Paikkakunta: kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Make »

Ensin liuotinpesu,sen jälkeen kliinerillä hankaus ja lopuksi vaha,isohko homma,mutta useamman valkoisen auton omistaneena toimii!!
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Kunnon pesu ja sitten perään Autoglym Super Resin Polish vaha. Se vie maalipinnasta pois vain sen hapettuneen ja hauraan harmaan likaisen kerroksen. Ja jättää ehyen/terveen ja kiiltävän maalipinnan.

http://www.siivoustuotemakitalo.fi/auto ... otteet.htm
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
Taxana
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 525
Liittynyt: Pe 23.01.2004 20:10
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Taxana »

Autoglymin Super resin polish ja Extra gloss protection vahat ovat ihan hyvä yhdistelmä kunnossa olevalle siistille maalipinnalle, mutta ne eivät sisällä lainkaan hiovia ainesosia. Super resin polish on vain puhdistava vaha ja Extra gloss protection pinnoite.

Jos valkoisen auton väri on jo muuttunut ja kiilto kateissa, tarvitaan järeämpiä otteita: itse olen ensin myllyttänyt pinnan Max Waxin 800:lla hioma-aineella ja viimeistellyt pinnan hiovalla Max Waxin Diamond "55" pintavahalla, jota voi työstää märkänä ja se tasoittaa samalla myllyn jäljet. Pintavahan olen levittänyt myllyllä pehmeällä laikalla. Käsin näitä myllytyshommia ei tee Erkkikään, ainakaan siististi. Tämän jälkeen ylläpitävässä vahauksessa voidaan käyttää Super resin polishia ja Extra gloss protectionia. Max Waxia edustaa mm. Noso-tuote Sulan teollisuusalueella.

Autoglymin em. vahat eivät myöskään poista pinnan hiusnaarmuja, joten hyvinkin pidetty maalipinta kaipaa silloin tällöin kunnon hiovaa vahaa, joka poistaa hämähäkinseittimäisen pinnan.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm

B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000

Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Joo, ensin karkeampi hiontavaha ja sen jälkeen hieno. Varmasti saat pinnan puhtaaksi. Lopuksi kun vedät vielä hyvän pintavahan, niin kestää taas pitkään hyvän näköisenä.
En tunne auton vahausta sen kummemmin, mutta teen lasikuitumuotteja, ja niihin viimeinen "peilipinta" tehdään em. tavalla. Ennen hiontavahavaiheita pinta käsitellään vesihiontapaperilla, jonka karkaeus/hienous on 1200.
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Niin tuosta Super Resin Polishin vahasta vielä sen verran, että mulla se ainakin vie juuri vain tuon harmahtaneet maalikerroksen pois. Kevään ensimmäisellä vahauksella on aina levitysrättiin jäänyt sinistä väriä, mutta sen jälkeen myöhemmillä kerroilla kun maalipinta on ollut ns."terve", ei rättiin ole jäänyt yhtään sinistä.
En tiedä kuinka tuo toimii lakatunpinnan kanssa, mutta tällaisen perusvärin se puhdistaa kyllä hyvin.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Hiomavahaa pinttyneeseen maalipintaan

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

Olen itse käyttänyt Fareclan Rubbing Compoundia pinttyneen maalin puhdistamiseen. Löytyy useampia eri karkeuksia, tuohon kannattanee käyttää hienointa G10:ä. Senkin kanssa on syytä varoa nurkkia, ettei hinkkaa pintamaalia puhki.

Tahnaa rättiin ja yhdensuuntaisin liikkein "hiotaan" pinta puhtaaksi. On kyllä melko työläs! Tehoaa myös himmentyneisiin maalipintoihin.
http://www.handsontools.com/store/show_ ... t_id=48888
Linkistä löytyy lisää tuotteista.

Käsittelyn jälkeen annat pinnan kuivua, pyyhit puhtaalla rätillä ja vahaat normaalisti esim. Auto-Glymin punainen (=Super Resin Polish) + kultainen (=Extra Gloss Protection). Gloss Protectionin pitäisi antaa kuivua kunnolla ennen kiillotusta, mieluiten yön yli.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
myrkky
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: To 06.05.2004 02:39

Viesti Kirjoittaja myrkky »

Onko kukaan kokeillut ikinä veneisiin tarkoitettuja vahoja autokäytössä? Tämä hullu idea tuli mieleeni kun jynssäsin kaverin venettä nyt keväällä ja vaha oli sekä tehokkaasti puhdistava sekä helposti kiillotettavissa käsipelissä.

No, jollei muut ole kokeillut/kokeile, niin minä ainakin. Ilmoittelen tuloksista jos ne ovat positiiviset.
Avatar
^Axu^
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Su 11.01.2004 13:54
Paikkakunta: Hml

Viesti Kirjoittaja ^Axu^ »

Meilllä oli samainen ongelma talvella. auto siis valkoinen Viime kesänä vahasin kerran ja pesin autoa todella huonosti :oops:
talvella menin talliin supermyrkky Autoglym vahan kanssa.
aloin jynssäämään konepeltiä ja hetken päästä kiiloitin toisen puolen konepellistä vertauksen vuoksi.
Toiselta puolelta näin naamani ja toisella puolella mustaa paskaa :D

Eli kunnon vahalla armoton jynssäys niin hyvä tulee :)
[b]Mercedes C280 Sport W202[/b]
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Toiselta puolelta näin naamani ja toisella puolella mustaa p

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Toiselta puolelta näin naamani ja toisella puolella mustaa paskaa :D
Rihkama (romu) kaupoista on saatavissa noin 20 € maksavia kiilloitus koneita ja itselläni on toiminut hyvin ja helpottaa kauhiast sitä hankalinta hommaa, jonka takia auto tahtoo jäädä vahaamatta.
Myös kiilloitus lappuja on saatavissa irto tavarana,niin ole kertakäyttö tyote.
Ja se tähti kannattaa kiilloittaa molemmilta puolilta 8)
Avatar
Arto.L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: La 29.11.2003 12:52
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja Arto.L »

Mie olen käyttänyt auton puhistukseen ja värin palautukseen tuota Wurthin puhdistavaa vahaa... Hyvin on toiminu ja eikä mielestäni ole edes älyttömän kallista. Mie olen hinkannu käsin; kova työ, koneenhan se vaatisi...
190D 2.5 -88
exät:
W124 200D -90
W123 240D -84
W123 200D -84
Avatar
suzy
Mersutar
Mersutar
Viestit: 126
Liittynyt: To 05.06.2003 12:28
Paikkakunta: Napapiirin paremmalla puolen

Re: Toiselta puolelta näin naamani ja toisella puolella must

Viesti Kirjoittaja suzy »

kaltio15 kirjoitti:Rihkama (romu) kaupoista on saatavissa noin 20 € maksavia kiilloitus koneita ja itselläni on toiminut hyvin ja helpottaa kauhiast sitä hankalinta hommaa, jonka takia auto tahtoo jäädä vahaamatta.
Myös kiilloitus lappuja on saatavissa irto tavarana,niin ole kertakäyttö tyote.
Ja se tähti kannattaa kiilloittaa molemmilta puolilta 8)
Oulusta yritin etsiä "romukaupoista" noita kiilloituskoneita K-raudassa oli yksi 39€, en ostanut, muita en löytänyt :oops: .
Missäs noita 20€:n koneita on?
Maxwax 800 ei löytynyt sitäkään! Mistäs sitä saisi?
MB C220D Farmari, MB609 James Cook
Avatar
Taxana
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 525
Liittynyt: Pe 23.01.2004 20:10
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Taxana »

Max Wax maahantuoja: Noso-tuote Oy, Tuusula (Sula), 09- 275 9299.

Ne kahdenkympin epäkeskokiillotuskoneet on aika lailla yhtä tyhjän kanssa. Ukko ja auto vaan tärisee, mutta mitään ei tapahdu. Oikea mylly on kuin kierrosnopeudensäädöllä varustettu rälläkkä, jossa terän sijaan on tarralaippa, johon kiillotustyyny kiinnitetään. Käyntiäänikin on yhtä vaimea kuin rälläkässä. Ammattilaiskoneiden hinnat ovat suolaiset.

Myllyn käyttö edellyttää kädestäpitäen opastusta alussa. Omin päin ilman kokemusta myllyllä voi aiheuttaa maalipinnalle pahoja vaurioita. Huomattava on myös, että jokaisen myllytyksen yhteydessä auton maalipinnasta hiotaan siivu pois, joten auton maalipinta kestää käyttöikänsä aikana vain rajallisen määrän myllytyksiä. Joku viisas on sanonut, että uuden auton maalipinta kestäisi hyvin parikymmentä kevyesti oikein tehtyä myllytystä.

Miten ammattilaiset "myllyttävät":

Huolellinen liuotinpesu aluksi. Pintaa ei tarvitse kuivata.

Myllyyn kiinnitetään aluksi keskikova tyyny (joita saa esim. Biltemasta). Keskikova hiomatyyny on yhtä kova kuin uusi pesusieni. Tyyny kostutetaan ja siihen lisätään hioma-ainetta pari pisaraa (esim. Max wax hioma-aine 800). Myllystä valitaan aluksi alhaisimmat kierrokset, joita voi aavistuksen nostaa kokemuksen karttuessa.

Pinnan on oltava märkä kun kone lasketaan sille. Myllyä kuljetetaan auton pinnalla hieman vinossa siten, että vain tyynyn menosuunnan vastakkainen pinta koskettaa autoa. Kokonainen tietty peltiosa käydään koneella läpi ensin esim. vaakaan sitten pystyyn. Syntynyttä tulosta tarkastellaan välillä huuhtomalla pinta letkusta vedellä ja kuivaamalla säämiskällä. Jos tarvetta on, voidaan vielä käydä sama alue läpi uudelleen esim. ristikkäin, vaakaan, pystyyn.

Hioma-ainetta lisätään välillä tyynyyn tipoittain tarpeen mukaan. Käytettävän hioma-aineen määrä ratkaisee hionnan karkeuden. Pinta ei saa kuivua välillä. Käsillä pidetään jatkuvasti vesiletkua, josta ohutta vesisumua lisätään pinnalle vähän väliä. Vesi jäähdyttää kitkan vaikutuksesta lämpiävää peltiä ja tyynyä sekä ohentaa hioma-aineen sopivaksi.

Myllyä ei saa pitää paria sekuntia pidempään paikallaan. Hioma-aine palaa kitkan vaikutuksesta hetkessä pintaan kiinni. Kaikkia nurkkia ja ulokkeita on varottava koko ajan kuluttamasta puhki.

Kun koko auto on käyty tasaisesti läpi, pinta huuhdellaan vedellä ja kuivataan säämiskällä. Kirkkaassa valossa tarkastellaan aikaan saatua tulosta ja käydään tarvittaessa ongelmakohtia uudelleen läpi

Kun auto on kuivattu, myllyn pintaan jättämät pyörteiset jäljet ovat selvästi näkyvissä. Seuraavaksi myllyyn vaihdetaan pehmeä tyyny ja auto käydään uudelleen läpi hiovan vahan kanssa (esim. Max wax Diamond "55"). Pinnan on oltava edelleen jatkuvasti märkä, joten perinteiset vahat eivät yleensä sovellu tähän vaan on käytettävä vesiohenteista hiovaa vahaa. Jos myllyn jättämät jäljet olivat syviä, vahausta saatetaan joutua jatkamaan pitkäänkin ennen kuin toivottu lopputulos saavutetaan.

Pintavahan ja ylimääräisen kosteuden annetaan kuivua rauhassa. Tämän jälkeen pinta voidaan kiilloittaa kuten käsinvahauksen jälkeen ja Voilá! uusi tähti on syntynyt.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm

B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000

Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Avatar
suzy
Mersutar
Mersutar
Viestit: 126
Liittynyt: To 05.06.2003 12:28
Paikkakunta: Napapiirin paremmalla puolen

Viesti Kirjoittaja suzy »

Kiitos tyhjentävästä vastauksesta. Tuota kiillotuskonetta ajattelin vain tavallisen vahan levitykseen ja kiillotukseen. Myllytykset jätän ammattilaisille.

Muistelen Tuulilasin testanneen jokusen vuosi sitten tuollaisen kiillotuskoneen ja eipä ne pahaksi moittineet. v. 2001
MB C220D Farmari, MB609 James Cook
pezqu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ke 05.05.2004 05:10

Viesti Kirjoittaja pezqu »

Kiillotuksen ammattilaisena voin sanoa että paras ja helpoin tulos syntyy kun viet auton paikalliseen autofiksaamoon ja annat poikien kiillottaa autosi.Heillä on aineet ja ammattitaito kyseiseen hommaan.
300 TDT
Vastaa Viestiin