300 turbodiesel kupee. Merciless Benz!!

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
t.eskola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ti 22.09.2009 21:13
Paikkakunta: Iitti

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Merciless Benz!!

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Mein Kampf jatkuu :crazy: Kerrotaanhan nyt positiiviset jutut ensi. Ensinnäkin auto tuli leimattua tänään, ilman huomautuksia :thumbup: Perästä poistui liikkeelle lähdössä ilmenneet kolinat, etenkin vaihteen sisään luiskauttaessa kolahti ilkeästi. Nyt on poissa :thumbup: Korjauksena takakelkan etukumien vaihto ja ja tukivarsista puuttuvien holkkien lisääminen.

Sitten sitä vähemmän positiivista. Viime talven kiinni olleet vanteet eivät enää pyörineet edessä :shock: Jarrupalojen uusiminen johti siihen, että vanne otti kiinni jarrusatulaan. Tämä ratkesi laittamalla 5mm speisseri vanteen ja navan väliin. Pitää varmaan yrittää hukata nuo vanteet, kun noin huonosti sopivat. On kyllä muutenkin naurettavan näköinen tuo auto madellettuna ja 195/65/15 gummeilla :roll:

Sitten tuo pitkään vaivannut ABS-ongelma.. Ei ratkennut sekään tänään. Koitin toisella boksilla ja YJ-releellä, mutta ei vaan toimi :( Tai ABS-toimii juuri niinkuin pitääkin, mutta valo syttyy kojelaudassa :lol: Nyt sai riittää saatana. Puhelinneuvontaa toiselta mersuharrastajalta. Mittaristo irki ja valot ristiin :twisted: Oli joku ystävällinen ASD-valonkin vetässyt irti. Joopajoo, eli pitää nuo valot selvitellä vielä. Kaveri meinasi, että oli jo tuo pesunesteen valo ja ABS-mulkattu päittäin aikaisemmin. Eli nyt olisi tuo pinta-anturi poltellut tuota ABS-valoa :shock: Eniveis, pitää selvitellä nuo valot oikeille paikoilleen.

Talvirenkaat kävin tasapainottelemassa. Karmeeta työtä oli tehnyt edellinen asentaja! Osassa vanteissa oli ns. keskipainotus, eli keskellä vannetta hirvee kasa painoja. Sitten osassa vanteita oli painoja monessa eri kohdassa ja osa asennettuna niin, että painot olivat ottaneet kiinni jarrusatulaan. Lisäksi yksi renkaista oli asennettu nurinpäin :shock: Kaikki vanteet oli kuitenkin suoria ja menivät painoon pienillä painoilla.
Avatar
t.eskola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ti 22.09.2009 21:13
Paikkakunta: Iitti

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Merciless Benz!!

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Nytpä jumahti virtalukko :lol: Puoltoistapäivää kerkesi ajaa. Elikäs avain ei lähde virtalukosta irti ja välillä ei starttaa vaikka avaimesta kääntää. Tuo vissin suht pottumainen vaihtaa, jos sattuu luiskahtamaan rattilukko päälle? Uskaltaakos tuolla ajaa vai onko ajelut ajeltu ennen kuin on lukko vaihettu?

Olipa mukava ajaakin pitkästä aikaa! Parisataakilsaa tuli ajeltua polanteisia teitä. Ei vedellyt mihinkään suuntaan. On se vaan mersussa hyvä ajoviilinki.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Merciless Benz!!

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

t.eskola kirjoitti:Nytpä jumahti virtalukko :lol: Puoltoistapäivää kerkesi ajaa. Elikäs avain ei lähde virtalukosta irti ja välillä ei starttaa vaikka avaimesta kääntää. Tuo vissin suht pottumainen vaihtaa, jos sattuu luiskahtamaan rattilukko päälle? Uskaltaakos tuolla ajaa vai onko ajelut ajeltu ennen kuin on lukko vaihettu?

Olipa mukava ajaakin pitkästä aikaa! Parisataakilsaa tuli ajeltua polanteisia teitä. Ei vedellyt mihinkään suuntaan. On se vaan mersussa hyvä ajoviilinki.
En ite paljon uskaltais noin ajella jos on jossakin kaukana eikä saakkaan autoa käyntiin :D
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Merciless Benz!!

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Kannatta vaihtaa tuo virtalukon patruuna niinkauan kun saa sieltä vielä pois ilman väkivaltaa
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
t.eskola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ti 22.09.2009 21:13
Paikkakunta: Iitti

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Merciless Benz!!

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Virtalukko tuli vaihdettua käytettyyn. Avain muuttui ainakin asteen jykevämpään malliin jos ei muuta.

Kuva

Niin ja öljyttyähän tuo edellinen lukko tuli ennen lopullista jumahtamista, mitä EI olisi pitänyt tehdä. Ongelmia->öljyä lukkoon->avain ei tule enää ulos :oops:

Kivahan tuolla on tuolla sohjossa työnnellä poikittain menemään :lol: Kaamee huuto ja kiljuminen vaan välillä kun ei muista , että kyydissä on ihmisiä, jotka ei oo tuohon liippailuun tottuneet 8)

Aika paljon mukavampi tuli noilla H&R jousilla autosta ajaa. Keltaiset ovat väriltää ja mittasin lankavahduudeksi 14mm. Kaverin tallilla mittailtiin punaisia, niin olivat jonkun verran jytkymmät. Orkkis jousilla oli ihan järkyttävän pintakova ja sitten jos kovemmin veti johonkin notkelmaan niin koko lintta tuntui pohjaavaan. Katellaan miten nua toimii, kun jotku noita hooetärriä tuntuu soimaavaan. Koitetaan vaikka eipakki, jos kuoleentuvat.
Avatar
t.eskola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ti 22.09.2009 21:13
Paikkakunta: Iitti

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Merciless Benz!!

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Alkaa olla jo pientä harrastamisen makua autoilussa, joka päivä jotain uutta ihmeteltävää :thumbup: Heti aamutuimaan jengakello heräsi talviunilta :wtf: Ei ole toiminut kertaakaan aikasemmin. Kesken sladin alkoi viisari villisti pomppimaan ja mittari alkoi näyttää moottorin kierroslukua. Kun moottorin sammutti vajosi mittari takaisin ruususen uneen. Mikähän tuota kivestää, kun hyvänä päivänä kuitenkin toimii? YJ-rele on upo uus..

Nuapurmaahan ajelessa vänkärin puolelta alkoi puhaltaa kylmää ilmaa. Liekko nua närhenpallit nuohouksen tarpeessa? Pitää ottaa johto irti ja kattoa tuleeko kuumaa vai pitääkö ottaa putsauksen alle.

Kivat sävelet soittaa tuo ASD-perä, varsinkin kun on väliaikasesti verhoilut pois kontista. Huomenissa pitäisi tulla oikeanlaiset öljyt, jos se vähän tarjoaisi väliaikaista helpotusta. Työn alle tuo pitää ottaa jossain vaiheessa. Jo senkin takia kun nuita 2,65 ASD-periä ei ihan joka oksalla kasva.

Ovien lukotkin alkaa olla niin morjesta kunnossa, että niillekin pitää tehdä jotain pian.

Aika hasardi tuommonen madallettu alusta Venäjällä ajeluun. Tänäänkin oli tiellä pään kokoisia kiviä, jotka olivat pudonneet hiekoitusrekasta. Onneks katselin kaverin auton kyydistä tuota esterataa...
Avatar
t.eskola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ti 22.09.2009 21:13
Paikkakunta: Iitti

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Merciless Benz!!

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Jabadabaduu, tulipa tilattu ASD vaihtoperä 3,27 vällärillä. Osaako joku sanoa kuinka härski ero tulee verrattuna vakioon 2,65 välitykseen? Tarkotus olis elvyttää tuo vanha, niin kai tuolla tiheämmällä talvirajotuksien ajan menee? Saapa nähdä minkämoiset laipat on perässä ja mikä on kunto (äänetön pitäs olla, muka). Näytti nua häränsilmät olevan niin murenina, että saa nekin samalla vaihdettua.

Tuli KL-varaosiltakin vähän tavaraa ja nyt olisi tuota aitoa ja oikeaa ASD peräöljyä. Jotain 27-28eur oli hinta litralta. Joensuussa Hartikaisella hinta olisi ollu 36eur litra :sick: Laatikon suodattimen unohtivat KL-varaosilta lähettää, eipä jaksa reklamoida, pyydetään laittamaan seuraavaan kuormaan.

Hihnakiristimen linkkuunkin olisi laakeri, kukahan senkin jaksais vaihtaa?

Tuossa aiemmin manasin, että toiselta puolelta autoa tulee kylmää ilmaa. Eipä tule, keskellä oleva raitisilmasuulake oli vain itsestään luiskahtanut auki. Täytyy myöntää, etten edes tiennyt, että noista keskimmäisistä suulakkeista kuuluu tulla vain kylmää ilmaa :oops:
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Merciless Benz!!

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

t.eskola kirjoitti:Jabadabaduu, tulipa tilattu ASD vaihtoperä 3,27 vällärillä. Osaako joku sanoa kuinka härski ero tulee verrattuna vakioon 2,65 välitykseen? Tarkotus olis elvyttää tuo vanha, niin kai tuolla tiheämmällä talvirajotuksien ajan menee? Saapa nähdä minkämoiset laipat on perässä ja mikä on kunto (äänetön pitäs olla, muka). Näytti nua häränsilmät olevan niin murenina, että saa nekin samalla vaihdettua.

Tuli KL-varaosiltakin vähän tavaraa ja nyt olisi tuota aitoa ja oikeaa ASD peräöljyä. Jotain 27-28eur oli hinta litralta. Joensuussa Hartikaisella hinta olisi ollu 36eur litra :sick: Laatikon suodattimen unohtivat KL-varaosilta lähettää, eipä jaksa reklamoida, pyydetään laittamaan seuraavaan kuormaan.

Hihnakiristimen linkkuunkin olisi laakeri, kukahan senkin jaksais vaihtaa?

Tuossa aiemmin manasin, että toiselta puolelta autoa tulee kylmää ilmaa. Eipä tule, keskellä oleva raitisilmasuulake oli vain itsestään luiskahtanut auki. Täytyy myöntää, etten edes tiennyt, että noista keskimmäisistä suulakkeista kuuluu tulla vain kylmää ilmaa :oops:
Mikset tilannu kerralla koko linkkua? :shock: onkohan tuo ASD peräöljy jotain pelkkää turhaa rahankiskontaa vai onko siitä jotain hyötyä verrattuna halvempiin öljyihin? :D Esim. LQM:n GL-5 maksaa jotain 12 euron luokkaa litralle.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
t.eskola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ti 22.09.2009 21:13
Paikkakunta: Iitti

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Merciless Benz!!

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Siekkinen kirjoitti: Mikset tilannu kerralla koko linkkua? :shock: onkohan tuo ASD peräöljy jotain pelkkää turhaa rahankiskontaa vai onko siitä jotain hyötyä verrattuna halvempiin öljyihin? :D Esim. LQM:n GL-5 maksaa jotain 12 euron luokkaa litralle.
Ois varmaan kannattanu koko linkku tilata, ei oo muussa kun laakerissa vika, niin näin tuli tehtyä :oops:

Tota liqui möllyä ne tarjos miullekin varaosaliikkeessä, jos LQM ompi sitä. Mersumiesten keskuudessa on sitkeä näkemys siitä, että ei käy kun vain ja ainoastaan mersun oma öljy. Joku mystalginen lisäaine siinä on. Sitten tuota lisäainetta sais myös erillisessä purnukassa, että voi sotkea haluamaansa öljyyn :shock: Mersun varaosanumero: A0009898203

Tuossa jotain juttua:

http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=4415

Jotenkin tässä öljy jutussa mättää se, että kukaan ei ole missään perustellut mikä tuo lisäaine on ja mihin ja miten se varsinaisesti vaikuttaa. Eli skeptisesti suhtaudun, mutta seuraan perässä kuin lammas :shh:

Yhdellä kaverilla alkoi juuri ASD perä ääntää kun laittoi sinne jotku peräöljyt, oliskohan olleet Motul merkkiset ja mätönetistä. Tiedä sitten oliko öljy syynä seuraukseen. Noh, tossa samassa satsissa on tuohon peräänkin öljyt joten jännityksellä seuraamme hiljeneekö öljynvaihdolla.

Ilmeisesti olennaisinta on, että ASD-perässä on levyt tiukat, etteivät pääse luistamaan. Luistaessa tullee levyistä muhjua öljyyn sekaan ja perä alkaa huutaa. Korjatkaa jos olen väärässä käsityksessä.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Merciless Benz!!

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

t.eskola kirjoitti:
Siekkinen kirjoitti: Mikset tilannu kerralla koko linkkua? :shock: onkohan tuo ASD peräöljy jotain pelkkää turhaa rahankiskontaa vai onko siitä jotain hyötyä verrattuna halvempiin öljyihin? :D Esim. LQM:n GL-5 maksaa jotain 12 euron luokkaa litralle.
Tota liqui möllyä ne tarjos miullekin varaosaliikkeessä, jos LQM ompi sitä. Mersumiesten keskuudessa on sitkeä näkemys siitä, että ei käy kun vain ja ainoastaan mersun oma öljy. Joku mystalginen lisäaine siinä on. Sitten tuota lisäainetta sais myös erillisessä purnukassa, että voi sotkea haluamaansa öljyyn :shock: Mersun varaosanumero: A0009898203

Yhdellä kaverilla alkoi juuri ASD perä ääntää kun laittoi sinne jotku peräöljyt, oliskohan olleet Motul merkkiset ja mätönetistä. Tiedä sitten oliko öljy syynä seuraukseen. Noh, tossa samassa satsissa on tuohon peräänkin öljyt joten jännityksellä seuraamme hiljeneekö öljynvaihdolla.
Liqui molya just tarkotin. Ite oon ainakin lukottomissa käyttänyt sitä. Jos siellä on laakeri vetelemässä viimesiään niin tuskin öljyllä saa enää hiljaseks :?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Merciless Benz!!

Viesti Kirjoittaja kardaani »

ASD-perät tuntuvat useimmiten ujeltavan. Oli sitten huollettu perää vaikka kuinka paljon. Tekisi oikeistaan mieli kysyä, että kuinka pitkälle ihmiset on todistetusti näillä päässeet ujeltamatta.
Avatar
t.eskola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ti 22.09.2009 21:13
Paikkakunta: Iitti

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Merciless Benz!!

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Em. mainittu ASD-perä, joka alkoi huutaa väärillä öjyillä hiljeni kun laitettiin oikeat öljyt perään :o Eli lie tässä joku totuus, että tarvitsee juuri tietyn öljyn. Sitten vielä omaan autoon kun saa nuo vaihdettua, niin nähdään korjaako mersun ihmeöljy kuluneet rattaat ja laakerit :clap: Tuskimpa vain, mutta koitetaan kuitenkin, jos ei liian väljäksi olisi päässyt.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Merciless Benz!!

Viesti Kirjoittaja pera8x »

muuten en näistä ASD perien ujelluksesta niin tiedä, mutta mulla oli w124 300D:ssä jotain yli 600tkm mittarissa, kun sen lopulta hylkäsin varaosa autoks ruostevamman takia. siinä oli ASD perä, mikä toimi, kun ihmisen mieli ja oli sitten hiljanen. ei ujeltanu missään vauhdissa. ja jotakin liquimolyn öljyä sinne laitoin, kun niitä joskus vaihtelin. että ei kait ne sentään aina ujella. varmaan suurin syy perän, kun perän ujellukselle on se, että niihin ei vaihdetä koskaan öljyjä. mihinkään huolto ohjelmaan ei taida edes kuulua peräöljyjen vaihtoa. taikka siis tarkotan, että varmaan noiden vanhempien laitteiden peräöljyn vaihtoa ei ole merkitty ollenkaan huoltoohjelmaan. mutta mistäpä sitä tietää.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
t.eskola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ti 22.09.2009 21:13
Paikkakunta: Iitti

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Merciless Benz!!

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Se on hyvä, että tuosta ASD-perän öljyistä tulee eri näkemyksiä. Josko joku sais kokeellisesti tutkittua mitä muuta öljyä tuo ASD perä huolii, kuin mersun omaa.

Hieman tuli taas näprättyä. Mittarin taustavalot meni uusiks, sekä varoitusvalot omiin reikiinsä ja lämmönsäätöpimpuloitten valot tuli uusittua. Pitäs olla oikeen tehosia, ettei nappulat sula (0,4w)

Ja lopputulemana noitten varoitusvalojen suhteen on se että ABS:n reikään oli työnnetty palaneen polttimon tai pesunesteen pinnan varoitusvalo. Eli ABSeissa ei ole ollut mitään vikaa :oops: Katsastuksessahan tuosta ABS-valosta tuli sanomista (hylky). Eli tarkistakaahan onko valot oikeilla paikoilla, jos alkaa ABS-valo palaa, eikä sammu vaikka kaikki on kunnossa.

Ja ASD valo oli repästy irti kokonaan. Ylläri pylläri se jäi palamaan kun siihen polttimon tyrkkäsin. Pitää katsella "vikakoodeja" jossain vaiheessa.

Sitten tuli laitettua tuommonen elektorinen antenni ratioon. Telekooppiantennin oli joku sekakäyttäjä korjannut parempaan talteen, juuri ennen kuin autosta tehtiin kaupat. Saapi nyt antenninreiän tinata umpeen.
Avatar
t.eskola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ti 22.09.2009 21:13
Paikkakunta: Iitti

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Merciless Benz!!

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Hyvästi pomppulinna!

Kuva

Ja on muuten hyvä istua, 600KM nyt testattuna. Muuttu koko auto toisen oloiseksi.

On tuossa jotain namiskoitakin, johdot vielä yhdistämättä. Liekö etu- ja takalaida korkeussäätö? Ainakin jotain muuttoreita siellä näytti olevan. Samaan tyyliin kun tuossa satalankun omassa penkissä on tuo manuaali etulaidan korkeussäätö.

Kuva

Penkki tuli asennettua silleesti, että teurastin vanhasta penkista kiskot, hitsasin niihin pari lattarautaa poikittain ja pulttasin penkin lattarautoihin kiinni.

Tuli tuon hihnankiristimen linkun laakeri vaihdettua. Aluksi näytti, että vanha laakeri oli vain löysässä. Päätin vaihtaa laakerin kuitenkin ja kannattihan se. Vanha oli ihan ruosteista muhjua täynnä, vaikkei vanhalta näyttänyt. Mikä lie kiina osa. Nyt toimii taas ja tilalle tuli saksalainen osa.
Kuisma_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 484
Liittynyt: Ti 21.06.2011 01:52
Paikkakunta: Joensuu

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Merciless Benz!!

Viesti Kirjoittaja Kuisma_ »

Tukevan näköinen jakkara :thumbup: Mites ahdin rojekti edistyy :?: tuuhan taas joku päivä hallille kahvia ryystään ja tarinoimaan :)
W201 250D
W202 250D
Avatar
t.eskola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ti 22.09.2009 21:13
Paikkakunta: Iitti

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Merciless Benz!!

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Ahdin projekti etenee hitaasti. Pitäis kysyä sorvarilta, mitä se ompi mieltä pakopesän muokkaamisesta. Meininkinä olisi naittaa GT35 GT32 pakopesään. Jaa miks varten? Tuommoset romut sattuu olemaan nurkissa. GT35:ssä on järjettömän kokoinen pakopesä autokäyttöä ajatellen ja GT32 on total kaput. Vähän mietityttää onko tuo GT35 turbiini hieman liian iso GT32 A/R 0,69 pesään. Proturbon sivuilta kun katsoo niin ei ole kuin 4mm ero turbiinin jättöpäässä. Toisaalta tuo GT35 turbiini on sivusuunassakin jonkun verran leviämpi. Joku 300hv tavoitteena. Tuommoseen viritykseen olisi ehkä juuri ja juuri rahaa ja rahkeita.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Merciless Benz!!

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Ainakin tuo GT35 riittää noihin tehotavotteisiin. Taitaa olla kuorma-autosta otettu? Mutta kun osat on paikallaan ja vähän aikaa ajelet niin tehontarve kasvaa :D Jos et oo varma noiden garrettien risteytyksestä niin myy gt35 jollekkin joka havittelee isoja tehoja ja osta tilalle holsetin hx35 tai vaikka hx40 superi portillisella pesällä. Et varmasti jää paljoa häviölle.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
t.eskola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ti 22.09.2009 21:13
Paikkakunta: Iitti

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Merciless Benz!!

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Joo, näinhän se on. Jos noita euponaattoreita olisi niin hakisin kaupasta kiiltelevän GTkolmekakkosen. Toiskohan pukki jos laittasin faksin menemään :think: Tuo pakopesä vaatii hyvin vähän muokkaamista, huolena siis lähinnä tuo pesän ahdistavuus. Traktorista taitaa olla tuo GT35, pakopesän ar luokkaa 1,15 :o Semmonen jännä yksityiskohta, että tuo GT32 pesän laippa o aivan käyrä. Mitenköhän tuossa onnistuttu? Turbo pultattu voimalla kieroon pakosarjan laippaan ja ajettu punahehkuun? Saapihan tuonkin jyrsittyä suoraksi.

Kuisma: Joo täytyy tulla taas ihmettelemään, varmaan ensi vuoden puolella, kun lähdin Etelä-Suomeen päin..
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Merciless Benz!!

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Jos noin iso A/R oikeesti on niin ei varmana saa ikinä autossa heräämään :lol: Kyllä noita garretteja on raktoreissakin näkynyt. Voi olla niinkin mennyt kieroon jos on ajettu pakosarja/pakopesä punasena ja putki on tökänny kunnolla. Laita vaan myyntiin ja osta niillä rahoilla hyvä käytetty.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
t.eskola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ti 22.09.2009 21:13
Paikkakunta: Iitti

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Merciless Benz!!

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Lisävalot tuli laitettua. Hella Comet FF 200:

Kuva

Valo tuli ihan reilusti lisää. Tulihan noita ämpäreitäkin kateltua, mut näillä lähetään liikkeelle ja ostetaan isommat jos alkaa itkettää. Hirviässä kunnossa nua auton omat umpiot. Ne olis tarkotus vaihtaa hyviin käytettyihin ja laittaa uudet johdot ja rele.

Tänään keksin yhdelle sivuäänelle lähteen. Vaihteistostahan tuo tulee P ja N vaihteilla. Heti kun luiskauttaa vaihteen sisään niin tuo sirinä loppuu. Videolla kuultava kolahdus tulee perästä. Vaihteisto toimii muuten mallikkaasti. Öljyä näytti olevan jonkun verran liikaa, joku 5cm ylemmän viivan yläpuolella :shock: Mitattu lämpimänä auto käynnissä ja kaikki vaihteet läpiräplättynä ennen tarkistusta. Onko jollain tietoa, että liika öljy aiheuttaisi moisen äänen? Vai onko tuo ihan normaali?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=nYYmaPA3NZk[/youtube]
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Merciless Benz!!

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

t.eskola kirjoitti:Tänään keksin yhdelle sivuäänelle lähteen. Vaihteistostahan tuo tulee P ja N vaihteilla. Heti kun luiskauttaa vaihteen sisään niin tuo sirinä loppuu. Videolla kuultava kolahdus tulee perästä. Vaihteisto toimii muuten mallikkaasti. Öljyä näytti olevan jonkun verran liikaa, joku 5cm ylemmän viivan yläpuolella :shock: Mitattu lämpimänä auto käynnissä ja kaikki vaihteet läpiräplättynä ennen tarkistusta. Onko jollain tietoa, että liika öljy aiheuttaisi moisen äänen? Vai onko tuo ihan normaali?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=nYYmaPA3NZk[/youtube]
Liika öljy ei tee hyvää laatikolle. Kannattaa laskea ne liiat pois ennen ku pahemmin ajelee. Siitä en tiiä onko tuo ääni mitään vakavaa mutta ei se ainakaan normaalia ole :D
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
ClubKRP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 376
Liittynyt: La 21.04.2007 08:07
Paikkakunta: Pohjois Satakunta

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Merciless Benz!!

Viesti Kirjoittaja ClubKRP »

Tua ihan mielen kiinnosta mitä tua linkun laakeri maksoi??

Komeeta tarinaa, ja oot jaksanut kuviakin laitella!! :thumbup:
ON kalustoa jos jonkin laista..
Avatar
t.eskola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ti 22.09.2009 21:13
Paikkakunta: Iitti

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Merciless Benz!!

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

ClubKRP kirjoitti:Tua ihan mielen kiinnosta mitä tua linkun laakeri maksoi??

Komeeta tarinaa, ja oot jaksanut kuviakin laitella!! :thumbup:
Tasan 20 euponaattoria maksoi kiristinvivun laakeri:

http://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/ ... /27910/825

Hyvin kulkee mersu, jotain 1200km tuli joulun aikoihin rullailtua. Kulutus pyöri jossain 8l/100km huitteilla ja 95% maantietä. Raskaahkolla kaasujalalla. Lisävaloihin olen erittäin tyyväinen, eivät valaise koko tannerta, mutta juuri sen verran kuin tarviikin.

Jotain pientä ihmeteltävää on koko ajan. Hieman rajummin kun laski menemään alkoi kuulua supsutus jonkun esikammion välistä. Varmaan nr.1 kun se oli kesällä auki. Olisi pitäny pyytää joku vasaralla napauttamaan avaimeen, kun kiristin kammion, niin ei olisi jäänyt pänninkiin.

Eipä tarvinnut jouluvaloja kun kojelaudassa palaa ihan kivasti välillä valoja. ABS, öljyn pinta, pesurin pinta ja ASD. ABS-valo sammui kun täytin pesurin nesteen :? Mahtaako olla vieläkään hehkut omilla paikoillaan, vaikka ne olin laittavinaan numeroinnin perusteella omiin koloihinsa.

Joku mulkero särki tuulilasin Heinolassa, änkes motarilla suoraan rampilta nenän eteen->kivi lasiin->komee kiveniskemä hantin puolella.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Merciless Benz!!

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

t.eskola kirjoitti:Jotain pientä ihmeteltävää on koko ajan. Hieman rajummin kun laski menemään alkoi kuulua supsutus jonkun esikammion välistä. Varmaan nr.1 kun se oli kesällä auki. Olisi pitäny pyytää joku vasaralla napauttamaan avaimeen, kun kiristin kammion, niin ei olisi jäänyt pänninkiin.
Onko sulla tuossa ne vanhemman mallin esikammiot joihin ei käy se booriavain? Mulla on omassa ja kävi kans niin kun ekalla kerralla irrotin esikammion,putsasin ja laitoin kuparin kanssa takasin niin jäi silti supsuttamaan. Sitten uuestaan auki,vähän lisää hiomista ja kuparia. Sitten 1.5 metrin vääntimellä toinen väänti ja toinen hakkas lekalla vääntimen päälle. Meni ainakin tiukalle :D
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
t.eskola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ti 22.09.2009 21:13
Paikkakunta: Iitti

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Merciless Benz!!

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Siekkinen kirjoitti: Onko sulla tuossa ne vanhemman mallin esikammiot joihin ei käy se booriavain? Mulla on omassa ja kävi kans niin kun ekalla kerralla irrotin esikammion,putsasin ja laitoin kuparin kanssa takasin niin jäi silti supsuttamaan. Sitten uuestaan auki,vähän lisää hiomista ja kuparia. Sitten 1.5 metrin vääntimellä toinen väänti ja toinen hakkas lekalla vääntimen päälle. Meni ainakin tiukalle :D
Tähän lie kansi vaihdettu joskus kun on uudemman mallin kansi, jonka esikammiot avataan sillä tähtiavaimella. Itekin aika kireelle vedin. Parin metrin putkenpätkä vartena ja joku kiinanräikkä joka on joskus hitsattu kiinteäksi. Avainkin meni ihan mutkalle :lol:

Sellaisen huomion lisään tähän, että termarin vaihto tarvikkeesta aitoon Behr merkkiseen laski jäähdytysnesteen lämmön 100 asteen viivan päältä 80 asteen viivan yläpuolelle. Eli jotain 15 astetta kylmempänä käy kunnollisella termarilla. Tämänhän jo kaikki tiesikin, mutta hakkasinpä päätä seinään, kun en kerrasta uskonut :oops: Eli tarviketermarit sietää jäädä kaupan hyllyyn.

Tarvisko joku jotain tuosta vanhasta kuskinpenkistä. Istuin osan verhous näyttää virheettömältä ja selkäosa hieman kulahtaneempi, mutta saisi tuostakin vielä verhoiltua. Nämä lahjoitetaan jos joku tarvii.

Kuva

Kuva
Avatar
t.eskola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ti 22.09.2009 21:13
Paikkakunta: Iitti

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Merciless Benz!!

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Penkki näillä näkymin lahjoitettu.
Avatar
t.eskola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ti 22.09.2009 21:13
Paikkakunta: Iitti

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Merciless Benz!!

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Automaatin kihnutus vapaalla tuntuu kadonneen, kun imaisin litran ylimääräistä öljyä pois. Muutenkin vähän tasaantui laatikon käytös. Lähtiessä kesti kotvan ennen kuin vaihde kytkeytyi ja kun vaihde meni sisään se kytkeytyi hieman potkaisten. Nyt toimii normaalisti.

Nyt on hehkut ihmetyksenä. Hehkutusvalo ei ole palanut pariin viikkoon, muuta kuin joskus syttyy ajon aikana ja jää palamaan. Auto käynnistyy normaalisti, mitä nyt kerran yritti ryskyttää sekunnin pari. Eilen otin hehkureleen käteen ja yksi kärki näytti hieman kärvähtäneeltä. Hioin sen paremmaksi hiomapaperilla. Ei ollut vaikutusta hehkuvalon toimintaan. Rele muuten alkuperäinen, helmikuulta 1989. Hehkurele vaihtoon vai ei?

Mitenkäs nuo hehkut mitataan? Lussa releen liittimeen ja miinus maihin. En saanut järjellisiä lukeamia mittarista näkymään. Mittari 20k asennossa. Mittari pompsahti johonkin lukemaan ja sitten näytti vain nollaa. Voisiko joku vääntää rautalangasta kuinka kuuluu mitata? :oops:

Semmonen 1000km viikossa tulee ajoa tällä hetkellä 8)
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Merciless Benz!!

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Ota hehkureleestä se hehkuille menevä liitin irti ja yksitellen niihin toinen mittapää ja toinen maihin. Mittari vastusalueelle ja selvästi muista arvoista poikkeava hehku on rikki. Jotain 1.3 piti suunnilleen näyttää jos nyt oikein muistan. Hehkurelettä ei kannata uusia jos vielä hehkuttaa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Merciless Benz!!

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

tarkennan siekkistä eli noin 1,3 ohmia
EI 20 kilo ohmia, eli laitat sen 200 ohm alueelle
w201 om605
Vastaa Viestiin