Okei,
Reissusta on nyt selvitty. Takaisin kotisuomessa. Tulomatkalla käytiin Auswitzissä. Paikkojen kiertelyyn olisi mennyt kyllä koko päivä, jos olisi oikein antaumuksella kiertänyt. Kävimme sellaisen pintapuolisen kierroksen, tarpeeksi järkyttävää sekin.
Auswitzistä oli tarkoitus ajaa yhtäsoittoa Tallinnaan, mutta noin 200 km ennen Varsovaa alkoi tulla teknisiä murheita. Peräpäästä alkoi kuulua miehekästä pauketta. Vika selvisi nopeasti: vetonivel suojakumi oli hajalla ja nivel pyöri kuivana. Yritettiin antaa ensiapua rasvaamalla nivel uudelleen ja teippaamalla kumi kuntoon, mutta korjaus ei toiminut kuin noin 100 km ennen uusia samankaltaisia oireita. Oli jo säkkipimeää ja Varsovaan matkaa noin 100 km, alkoi tulla jo äitiä ikävä.
Etsimme sitten varovasti ajellen tien poskesta jonkin autokorjaamon. Aamulla menimme sinne kyselemään korjausmahdollisuuksia. Parin tunnin pähkäilyn jälkeen joku korjaaja sitten kehoitti meitä seuraamaan häntä. Hän oli ohjannut meidät jonkun nyrkkipajan pihaan. Täällä asia hoitui. Joltain kaveriltaan hän löysi vetonivelen ja hintaan sisältyi myös varaperä. Koko lysti maksoi noin 70e. Siis vetoakseli, perä ja vetoakselin vaihtotyö.
Sitten vaan Tallinnaan - kyllä, maisemia seuraten. Pääsimme liikkeelle pe-iltana klo 1800 ja olimme Tallinnassa la-aamuna noin klo1100. Sisältyyhän tuohon taukoja, mutta ei hitaudesta voi pelkästään autoa syyttää.
Matkalla tulleita kilometrejä voi arvioida kuluneesta polttoaineesta. 10 tankillista poltettiin, siis oisko noin 5000km. Nopeusmittarin vaijeri kun meni poikki joskus talvella. Saksassa polttoaine oli kallista, oli juttua oikein paikallisessa tv:ssäkin. diesel oli 93s/l.
Niin, kyllä hävetti olla Tallinnassa suomalaisena la-aamuna. Kyllä suomalaiset osaa.. Ja hintataso tuntui kovalta Tsekki/Puola-linjaan verrattuna.
200d:llä Tsekkeihin
200d:llä Tsekkeihin
200d '86
Re: 200d:llä Tsekkeihin
Matkailuauto avartaa, nyt tuli nähty myöskin paikallinen korjaamoHulk kirjoitti:Hän oli ohjannut meidät jonkun nyrkkipajan pihaan. Täällä asia hoitui. Joltain kaveriltaan hän löysi vetonivelen ja hintaan sisältyi myös varaperä. Koko lysti maksoi noin 70e. Siis vetoakseli, perä ja vetoakselin vaihtotyö.

Mutta entäpä jos samainen välinerikko olisinkin sattunut jollakin uudehkolla jaappanin sähköraudalla, olisiko silloin varaperää kaivettu naftalista vaiko tilattu suosiolla lavetti hakemaan keskeyttäneet puuis.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Diisselin hinnasta,
Ei sitä kovin tarkkaan laskeskeltu ja kateltu. Kolmeen pekkaan aina vuorotellen tankkailtiin, mutta mielikuva jäi, että litrahinta pyöri koko matkan siinä 60-70 välissä lukuunottamatta tuota saksaa. Itävallassakin oli aika hintavaa, oisko ollut Suomen tasoa, viime syksynä hinta oli reilu 60s/l.
Kannattaa huomioia, että jossain maissa (tsekki, slovakia, unkari ja itävalta ainakin) on ostettava tuulilasiin vignette, tarra, ajettaessa moottoriteillä. Tsekeissä se maksoi noin 7e ja voimassa 10pv. Slovakiassa samaa luokkaa. Unkarissa kiersimme moottoritiet, pikkuteillä näkee enemmän. Itävallassa tulee 120e:n sakko tarrattomuudesta, älkää kysykö miksi tiedän..
Niin ja lisäksi saattaa vastaan tietulleja. Puolassa ainakin halpoja, tällä kertaa ei kyllä tullut vastaan. Itävallassa jonkin tunnelin läpiajo maksoi 10e.
Osaisko kukaan puolaa? Se korjaamoäijä antoi käyntikorttinsa, voisi lähettää sille kortin, että perille päästiin.
Ei sitä kovin tarkkaan laskeskeltu ja kateltu. Kolmeen pekkaan aina vuorotellen tankkailtiin, mutta mielikuva jäi, että litrahinta pyöri koko matkan siinä 60-70 välissä lukuunottamatta tuota saksaa. Itävallassakin oli aika hintavaa, oisko ollut Suomen tasoa, viime syksynä hinta oli reilu 60s/l.
Kannattaa huomioia, että jossain maissa (tsekki, slovakia, unkari ja itävalta ainakin) on ostettava tuulilasiin vignette, tarra, ajettaessa moottoriteillä. Tsekeissä se maksoi noin 7e ja voimassa 10pv. Slovakiassa samaa luokkaa. Unkarissa kiersimme moottoritiet, pikkuteillä näkee enemmän. Itävallassa tulee 120e:n sakko tarrattomuudesta, älkää kysykö miksi tiedän..
Niin ja lisäksi saattaa vastaan tietulleja. Puolassa ainakin halpoja, tällä kertaa ei kyllä tullut vastaan. Itävallassa jonkin tunnelin läpiajo maksoi 10e.
Osaisko kukaan puolaa? Se korjaamoäijä antoi käyntikorttinsa, voisi lähettää sille kortin, että perille päästiin.
200d '86