Mikä voi aiheuttaa kardaanin muuttumisen "täriseväksi kardaaniksi".... siis epätasapainoiseksi?
Kaiken järjen mukaan kardaanin tasapainotuksen tarvetta ei pitäisi tulla KOSKAAN muulloin kuin ristikkonivelen vaihdon yhteydessä! Kuitenkin näyttää että moni on joutunut tasapainottelemaan ja vielä useammin kai varsinainen vian aiheuttaja jää epäselväksi.....
Pientä galluppia seuraavin kysymyksin:
Onko siinä kannatinlaakerin vaihdossa jotain niin väkivaltaista että se saa tasapainotuksen poistolaltaan?
Onko irrotuksen tai muun käsittelyn yhteydessä ristikkonivel saanut kipeää niin että taas menee pieleen, siis onko siinä jotain niin mystisen herkkää?
Käykä asentajalla vain liian monesti niin että kohdistusmerkkien sijainti ennen-jälkeen vippaa vähäsen?
Ajaako joku autonsa vain semmoiseen rajapyykkikiveen että kardaani menee kieroksi?
Voiko kulunut/rikkoutunut perä, ristikkonivel, kannatinlaakeri, takakelkan/vaihdelaatikon kiinnitys tai kuminivel(rätti) aiheuttaa kardaanin epätasapainoon joutumisen?
Mikä MUU epätasapainoisuuden voi aiheuttaa?
Ps. Viimisen päälle "ammattikorjaamolla" tehdyn kannatiinlaakerin vaihdon seurauksena kardaani on menossa tasapainotukseen...jos vika korjaantuu niin varmaan mersukorjaamokin vaihtuu
Kardaanin epätasapainon aiheuttaja?
Re: Kardaanin epätasapainon aiheuttaja?
Ainakin jos merkit ei oo ollu kasauksessa kohillaan niin alkaa vipattaa. Mutta luulis nyt että ammattikorjaamolla laitetaan ne kohilleen.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Kardaanin epätasapainon aiheuttaja?
Kardaanin tärinää voi aiheuttaa huonolaatuisten rättinivelien käyttö. Joissakin tarvikeosissa on pulttiholkkien koko liian suuri (reilut toleranssit), jolloin ne eivät istu vaihteiston tai perän käpälään kunnolla.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: Kardaanin epätasapainon aiheuttaja?
Mun entisessä autossa kannatinlaakerin vaihto uuteen alkoi täristämään kardaania. Ko.kardaani oli valmiiksi epätasapainossa koska oli koottu kahdesta eri osasta joita ei oltu koskaan tasapainotttu. Uusi ehjempi kannatinlaakeri välitti paremmin epätasapainon runkoon häiritsevällä tavalla.
Merkkejä on ainakin vaikeaa saada kohdilleen jos pötkö asennetaan autoon kahdessa eri osassa, lattialla kohdistus onnistuu helpommin. Alkaen 124 korisista on kardaaneissa kunnolliset kohdistusmerkit, vanhemmissa on miten sattuu tai ei ole lainkaan (pitäisi muistaa merkitä itse).
Lisäksi olen nähnyt että oikeen vanhoissa on ruoste päässyt tuhoamaan tasapainotuspainoja jos ne ovat kerrosmetallista tehtyjä ja huonosti suojattuja. Ruostuvat samaan tyyliin kuin auton kori.
Kuminiveletkin vaikuttaa omalta osaltaan, erityinen merkitys on kolmiomaisella tasapainotuslaipalla (tiettyjen moottoreiden yhteydessä käytetty). Jos laipan kolmion yksi nurkka antaa periksi niin siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä, tuppaa vain täristämään lisää.
Merkkejä on ainakin vaikeaa saada kohdilleen jos pötkö asennetaan autoon kahdessa eri osassa, lattialla kohdistus onnistuu helpommin. Alkaen 124 korisista on kardaaneissa kunnolliset kohdistusmerkit, vanhemmissa on miten sattuu tai ei ole lainkaan (pitäisi muistaa merkitä itse).
Lisäksi olen nähnyt että oikeen vanhoissa on ruoste päässyt tuhoamaan tasapainotuspainoja jos ne ovat kerrosmetallista tehtyjä ja huonosti suojattuja. Ruostuvat samaan tyyliin kuin auton kori.
Kuminiveletkin vaikuttaa omalta osaltaan, erityinen merkitys on kolmiomaisella tasapainotuslaipalla (tiettyjen moottoreiden yhteydessä käytetty). Jos laipan kolmion yksi nurkka antaa periksi niin siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä, tuppaa vain täristämään lisää.
Re: Kardaanin epätasapainon aiheuttaja?
Tasapainotuspeltilaput ruostuvat irti tai sitten kun asentaja vetää kardaanin taka-osan pakoputken ja lämpösuojan välistä niin ennestään ruostunut peltilappu tipahtaa pois. Oishan se pitänyt ainakin huomata että niitä lappuja sieltä puuttui.... mutta eipä ollut
Re: Kardaanin epätasapainon aiheuttaja?
Tasapainotuspeltilaput ruostuvat irti tai sitten kun asentaja vetää kardaanin taka-osan pakoputken ja lämpösuojan välistä niin ennestään ruostunut peltilappu tipahtaa pois. Oishan se pitänyt ainakin huomata että niitä lappuja sieltä puuttui.... mutta eipä ollut
Re: Kardaanin epätasapainon aiheuttaja?
Kannattaa uusia kartaanirempassa myös ne keskitysholkit kartaanin päihin.
Re: Kardaanin epätasapainon aiheuttaja?
Rättinivelestä ei tarte olla kuin joku tukisidos poikki ja johan tärrää. Nivel muuten voi näyttää vaikka kuinkaehjältä. Myöskin rätin asennuksessa on nähty sellaistakin että pultilla on pyöräytetty rätin holkia vajaat puolikierrosta. Asennusvirhe siis.
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661