Tyypillistä Vitoa.

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Tyypillistä Vitoa.

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Olin tuossa tiistai-iltana Vehon kuorma-autopuolen erään asentajan kanssa harrastelemassa. Ruuvailun ohessa tuli sitten kysästyä, että mitä ne on ne tyypillisimmät Viton korjauskohteet, joita ovesta sisään vyöryy, ja hän kertoi pari tälläistä juttua.

2005 ja sitä tuoreemmissa on aika taajaan sähkövikoja, millon millasia. Ei voinut sähköjen osalta sanoa mitään yhtä ja samaa ongelmaa, kaikenlaista säätöä kuitekin.

Sitten perän poskilaakereiden stefat on aivan yhtenään vaihdossa.

Nelivetosissa on jakovaihteistossa jos sun minkälaista jurinaa pörinää laakeria ja tiivistettä jota saa rassata.

Mutta sitten helmenä pohjalla oli ne CDI moottorit, joitten jatkona on hiukkasloukku. Hän kertoi, että autossa polttoaineen ruiskutusajankohdat muuttuu pikkusen, kun se lämmittää hiukkassuodatinta ja kattia. Silloin viimenen ruiskaus dieseliä tapahtuu silloin, kun pakoventtiili on hitusen jo raollaan. Kunnes lämpö on noussut kohdilleen, muuttuu ruiskutusajankohta "oikeaksi".

Jos nyt autolla kuitenkin ajetaan sellaista nurkka-ajoa, että moottoria sammutellaan usein, eikä kone ja pakokaasujärjestelmä pääse lämpenemään, alkaa tämä "lämmitysmoodi" aina alusta, eli sitä dieseliä lykitään väärään kellonaikaan niinkauan kunnes paikat on lämpimänä. No tästä tulee sitten sellainen ilmiö, että osa dieselistä sotkeentuu moottoriöljyn sekaan ohentaen öljyn ihan lirularuksi....ja tuloksena on kiinnileikkautuminen.

Ja jos on jo tiedossa, että auto joutuu sellaiseen ajoon, että se ei pääse koskaan täysin lämpöihinsä, niin silloin se ohjelmoidaan sillätavalla, että järjestelmä ei suorita sitä lämmitystoimintaa ollenkaan, vaan ruuttaa dieselit silloin kun se paloteknisesti on parasta välittämättä pakokaasuarvoista.

Joten tälläistä pikku tietoa ajattelin tässä mainita Vitolaattorista, jos olette harkitsemassa sellaisen vähän ajetun yksilön ostamista.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
karvinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: La 07.08.2004 23:56

Re: Tyypillistä Vitoa.

Viesti Kirjoittaja karvinen »

Eikös tuo johda siihen että hetken päästä se hiukkasloukku on täysin tukossa ja auto ei kulje mihinkään? Vai otetaanko se koko loukku sieltä pois samassa käsittelyssä?
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyypillistä Vitoa.

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Minulla ei ole käsitystä koko loukusta. Rotanloukun tiedän, mutta en tätä...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Mariini
Mersumies
Mersumies
Viestit: 771
Liittynyt: Pe 09.07.2004 19:54
Paikkakunta: Länsirannikko

Re: Tyypillistä Vitoa.

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Ei niitä loukkuja poisteta, mutta sitten voidaan osoittaa auto huoltoon jossa se poltto aktivoidaan testerillä. Tämä vika, tai paremminkin ominaisuus on kaikissa uusissa dieselmoottoreissa, älkää suotta rajatko sitä Vitoon.

Älkää ostako dieseliä taajamapyörintään! Viikossa pitäisi saada ajaa kone täyslämpöisenä aikakin ~20km maantieajoa, jotta ongelmia ei ilmene. Ostakaa pikkunäppärä A/B cdi kaupunkipyörintään ja moottorin vikavalo tulee tutuksi kun loukku ei pääse tekemään polttoja kevyellä ajolla.
Tiedät paikan, kokeile
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyypillistä Vitoa.

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Juu siis ei tosiaankaan oteta fyysisesti mitään autosta pois, mutta se ohjelma muutetaan toisenlaiseksi, jolloin se dieselin ruiskutus pakoventtiilin auki ollessa jää tekemättä.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
JuCCiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: To 31.12.2009 19:20
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyypillistä Vitoa.

Viesti Kirjoittaja JuCCiS »

Ei pitäis vertailla Transportteria ja Vitoa, mutta sanonpa nyt kuitenkin: tuttavan 2007 vuosmallin 2.5 tdi Transportterista poistettiin ohjelmoinnin yhteydessä tukkeunut hiukkassuodatin kokonaan. Minkä takia Vitostakin ei vois kyseistä pönttöä eliminoida kokonaan?
Mielenkiintonen laitos muutenkin toi hiukkassuodatin, ainakin volkkareissa hiukkasten polttotapahtuman aikana tyhjäkäynti nousee melko korkeaksi ja toisinaan pakoputkesta pöläyttelee melkosta käryä...Mersuissa en samaan ilmiöön ole törmännyt, tosin mersut joissa kyseinen suodatin on ollut, ovat olleet huomattavasti vähemmän ajettuja kuin volkkarit.
W212 200 bluetec
W204 180 CDI
karvalakki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Ke 17.08.2011 04:50
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Re: Tyypillistä Vitoa.

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

Anteeksi tyhmä kysymys, mutta kun Olen eka kertaa Mersun omistajana eikä dieselitkään ole tuttuja, niin onkos minun autossani tuommoinen loukku tai pönttösuodatinsysteemi? Tuli vaan mieleen, kun mese on pääosin vaimon käytössä lastenkuskauskäytössä, eli parin kilsan matkoja sillä pyörimään kaupungissa. Pitäisikö viedä se säännöllisesti maantieto katsomaan tms ennaltaehkäisevää harrastaa ...

Auto on V251 R320cdi vm. 07
Avatar
Mariini
Mersumies
Mersumies
Viestit: 771
Liittynyt: Pe 09.07.2004 19:54
Paikkakunta: Länsirannikko

Re: Tyypillistä Vitoa.

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Ei taida noin vanhassa olla vielä.

Ja mitä Juccisin postiin tulee, saattaa olla, että edellisen kopan portteri oli tyypitetty "mahdollinen myös hiukkassuodattimella" joillakin EU alueilla, se on kyllä nyt satavarma, että koska Euro V päästönormi vaatii sen loukun nyt myytävissä vehkeissä sitä ei kyllä mennä poistelemaan. Kyllä ne toimii, mutta vaihtoväli on sen 100-250tkm riippuen ajosuoritteesta ja käytettävästä öljystä. SVF puolella tästä käytiin kina, joten totean vain oman näkemykseni ja mitä minä sovellan jo kolmannessa DPF autossa, ylittäen ne kilometrimäärät mitä virallinen huolto kertoo vaihtoväliksi aka loukun täyttyminen/tukkeentuminen kokonaan:

- Näissä uusissa vehkeissä käytetään "liruliru" öljyjä alkuperäisenä ja tottakai suositellaan. DPF ominaisuus lisää öljyyn vielä huomattavasti lisää hintaa vrt. normaali "liruliru" öljy, puhumattakaan ihan basic öljystä. Nythän on niin, että se DPF öljy siis tekee vähemmän tuhkaa. Vähemmän tarkoittaa tässä muutosta tuhka-arvossa suuntaan tavallinen 0.034 ja DPF 0.027. Nämä luvut nyt tuli ulkomuistista, "noin" arvoina, älkää vetäkö naruun, mutta voitte itse tarkistaa, DPF hyväksytty öljy on loppujen lopuksi tuhka-arvoltaan aika vähäinen ero verrattuna tavalliseen. Kun otamme mukaan tähän tavallisen järjen ja tiedostamme, että sillä on siis merkitystä vain sille määrälle öljyä mitä kone "syö" öljynvaihtovalillä, ollaan jo pääsemässä asian ytimeen.

Siis jos moottorinne on kunnossa, sehän ei juuri syö öljyä. Siitä vähäisestä öljymäärästä, mikä palaa koneessa, se vähäinen muutos vrt 'tavallinen vs DPF öljy,' puhutaan niin pienistä määristä kokonaisuuden kannalta, että (omasta mielestäni) yks ketun hailee. Siitä pääsemme toiseen kohtaan:

- Miksi moottori nykyään usein syö öljyään? No ainakin yksi syy on se "liriliru" öljy. Eli 0W-50 ja muut kusilitkut, jotka on äärimmäisen notkeaa tavaraa. Niitä perustellaan kylmäkäynnistysominaisuuksilla. "Kone rikkuu, kone kuluu, voitelu pettää" jos muuta kuin "VIRALLINEN TOTUUS" Noh, minäpä olen kusipää, koska itse autoni ostan ja huolloista maksan. Aloinpa testin edellisellä Volvolla. Suositus on siis 0W-50. Seuraus, syö öljyä vaihtovälillä, about litran. Eli siis joka vaihtovälillä, litran verran öljyä palotilaan, öljy siis palaa huonommin kuin dieselöljy ja nokeaa pahemmin tehden myös tuhkaa enemmän, tällä virallisella voiteluaineella. Aloinpa ajamaan sillä millä pyörii ja on pyörinyt kaikki edeltäneistä mersuista lähtien, siis kuorma-autot ja raktoritkin, raskaalle kalustolle tarkoitettu Kendall Super 10W-30.
- Autoni ei joudu lähtemään -30 asteen pakkasella ilman esilämmitystä
- Dieselmoottori henkilöautopuolella ei ole niin erilainen (materiaalit, toleranssit jne) kuin raskaalla puolella, jossa tuota kutsumaani "liruliru" öljyä ei käytetä.

Volvon "virallinen totuus" DPF suodattimelle on 100-200tkm MAX hyvissä olosuhteissa, sama aikalailla kaikilla valmistajilla. Siis öljyllä, jota valmistaja suosittelee, öljyllä, jota moottori syö litran per huoltoväli, siis öljyllä, joka on huomattavasti kalliimpaa kuin tavallinen "liruliru," tuosta omasta 10W-30:stä puhumattakaan. Mistäs uusien autojen öljyt tulee kun ne huolletaan? Merkkihuollosta. Onko niissä katetta? No kattokaapa kuittia, ihan perkeleesti. Ajettuani edellisellä autolla, 10W-30 öljyillä, ajoin sillä ~250tkm ilman, että kertaakaan ees vielä ajotieturi herjas, että olis loukku tukkeentumassa. Siis yli 50.000 jo siihen, mitä sen pitäisi missään olosuhteissa kestää. Tämä siksi, että Volvoni eivät kuluta 10W-30 öljyä, se on senverran tahmeaa, että sitä ei mene norona läpi männänrenkaiden ja pala huonosti litraa per vaihtoväli täyttäen DPF suodatinta nopeammin kuin nyt lähinnä pelkästä dieselöljystä tuleva noki. Autoon laitettiin vahingossa 160tkm huollossa VIRALLISEN TOTUUDEN mukaiset öljyt, tuloksena oli, että kun seuraavaan huoltoon oli matkaa vielä nelisentuhatta kilometriä, ensimmäisen kerran eläessäni auto heitti virheilmoituksen 'alentuneesta öljymäärästä moottorissa.' Kyllä, tikku oli alarajalla, VIRALLISEN TOTUUDEN mukaista Shelliläistä huoltamolta litra sisään ja matka jatkui. <<< Öljynkulutus muuten päättyi seuraavaan huoltoon kun sinne meni taas ne epäviralliset kymppiweet sisään...

TL:DR

- Suosittelen, että ostatte öljynne isommissa pöniköissä itse, vaikka kävisittekin merkkihuollossa,
- Suosittelen ajamaan ihan normaaleilla öljyillä, edes nykymoottorit eivät tarvitse superohuita öljyjä, voitelu kyllä toimii auton eliniän "tavallisen" skaalan öljyilläkin, huomattavan edullisesti,
- Suosittelen unohtamaan sen paskan, millä teille markkinoidaan tuota "DPF soveltuvaa" öljyä, jossa ei ole juuri muuta kuin isompi hintalappu. Tuhka-arvojen ero on niin olematon.

DPF öljy on ohuempaa, sitä menee moottorin läpi tehden enemmän tuhkaa ja tukkien hiukkassuodattimen aiemmin kuin sama ajosuorite vastaavalla kalustolla tehden käyttäen "ihan väärää öljyä", jota ei juuri kulu, jota ei juuri siis joudu moottorin palotilaan, joka ei tämän takia juuri tee ylimääräistä tuhkaa DPF suodattimeen. Tämä on minun oma vertailuaineistoni Volvo S80 D5 ja Hyundai Santa Fe 2.2crdi autoista peilattuna kummankin merkin virallisisa huoltopisteissä käyviin vastaaviin, suht vastaavalla käytöllä oleviin autoihin. Minun väärä öljyvalintani pitkittää hiukkassuodattimen kestoa paljon pidemmälle kuin VIRALLISTA TOTUUTTA noudattavan ihmisen huolto-ohjelma ja mikä parasta: Huomattavasti halvemmalla.

Ps. Ei ole pakko uskoa, eikä ole pakko tehdä, mutta näin minä teen. DPF loukkujen elinikä puolustaa kantaani, eivätkä autoni ole rikkuneet moottoreistaan. Koska 10W-30 voitelee Suomen talvissa ja helteissä ihan yhtä hyvin kuin se 0W-50. Mutta teille halutaan uskotella näin, koska huoltotoiminnasta, öljynmyynnistä ja virallisilla leimoilla varustetuista osista saadaan se paras kate, ei autokaupasta. Jos asiakas käy merkkikorjaamossa koko takuuajan ja mieluusti sen jälkeen, itse autokaupasta saatava kate on merkityksetön asia.

Mariini, nykyään tyytyväinen Volvomies :wave:
Viimeksi muokannut Mariini, Su 25.12.2011 19:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tiedät paikan, kokeile
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: Tyypillistä Vitoa.

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Mielenkiintoista tekstiä.

Onko tuo pönttöön paskominen ja sen myöhempi poltto vain päästönormien huijausta?
Samat noethan siellä poltetaan jaksottain. Ja päästöt mitataan jakson välillä?
Avatar
Mariini
Mersumies
Mersumies
Viestit: 771
Liittynyt: Pe 09.07.2004 19:54
Paikkakunta: Länsirannikko

Re: Tyypillistä Vitoa.

Viesti Kirjoittaja Mariini »

No ei varsinaisesti, ei sieltä tule läpi juuri mitään. Vanha diisseli sylkee mustaa torven täydeltä kun antaa leipää, uudet DPF vehkeet ei sitä lykkää, se jää kaikki sinne sisälle. Poltossa vaan ruiskutetaan naftaa siinä pakotahdin aikana, jolloin pakokaasujen lämpötila nousee ja se nokisuodatin palaa puhtaaksi, en ole huomannut, että kertaakaan sieltä olisi edellisessä autossakaan tullut mitään näkyvää. Polton huomaa hieman "hummaavasta" kierroslukumittarista, esim vakkari päällä ajettaessa kierrokset nousee ja laskee n. 150kpm tasaisella ajettaessa. Ja jos tuossa vaiheessa laittaa parkkiin ja menee taakse nuuhkimaan niin hajua voisi luonnehtia samalta kuin jäteöljyastia joka on sytytetty valkeeseen, yhtä aromikas tuoksu. Savua ei silti tule.

Kyllähän näillä vehkeillä ajaa pitkät siivut, se on vaan vaihto-osa se DPF, merkistä riippuen 1000-2500€ muistaakseni, Hondat nousi tapetille koska niissä ei tainnut saada tuota erikseen vaan oli ostettava koko pakoputki ja tottakai ne oli kaupunkipyörityksessä olleita CR-V malleja joissa se herkkä tukkeentuminen tuli esille.... En nyt pitäisi sitä äärimmäisen kovana hintana jos tonni per pari, kolmesataatuhatta kilometriä sille tulee hintaa, mutta jos se tonni joudutaan laittamaan sen sadantuhannen välein niin sitten jo...

Mutta kuten itse kokeellista tutkimusta omalla lompsalla tehden olen todennut, se vaihtoväli pitenee huomattavasti kun ei noudata kaikkea mitä papereissa lukee. Taksissa on kyllä niitä reilusti yli puolimilliä ajettuja maantiehöyliä, joista on vaan DPF silloin tällöin vaihdettu, ei se auto siitä pahane tai riku kunhan vaan muistaa sen, että nämä eivät sovellu taajamapyörintään. Pakko saada myös maantieajoa tai tulee ongelmia.
Tiedät paikan, kokeile
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Tyypillistä Vitoa.

Viesti Kirjoittaja tuikku »

karvalakki kirjoitti:Anteeksi tyhmä kysymys, mutta kun Olen eka kertaa Mersun omistajana eikä dieselitkään ole tuttuja, niin onkos minun autossani tuommoinen loukku tai pönttösuodatinsysteemi? Tuli vaan mieleen, kun mese on pääosin vaimon käytössä lastenkuskauskäytössä, eli parin kilsan matkoja sillä pyörimään kaupungissa. Pitäisikö viedä se säännöllisesti maantieto katsomaan tms ennaltaehkäisevää harrastaa ...

Auto on V251 R320cdi vm. 07
On siinä, lähtökohtaisesti kaikissa V6 malleissa on.
Pitää viedä säännöllisesti pidemmällekkin ajosuoritteelle.
Hatusta tempaisten, nyt ainakin kerran kuussa yli 50km lenkki, jotta polttotapahtuma kerkiää käynnistyä ja mennä ohi "säädetyssä" järjestyksessä.
Autoa ei saisi sammuttaa polttotapahtuman alettua, vaan sen pitäisi saada tapahtua lopppuun asti.
Muuten saattaa käydä niin, että se polttotapahtuma jatkuu ja jatkuu vaan, kun se ei liian lyhyiden ajosuoritteiden takia pääse loppumaan.
Termostaatti pitää olla kunnossa ja moottorin lämpö nousta normaaliin, sillä jo vältty monelta kummallisuudelta.

Päästöt on mitattu myös sen hiukkassuodattimen polttotapahtuma otettuna huomioon.
Siksi sekin tilanne on ohjelmassa tarkkaan valvottu.

Sitten sellainenkin juttu, että elkää hyvät ihmiset vaan uskoko tuota Mariiniin "avautumista".
Ne oikeat öljyt maksaa nykyään ihan saman verran, kun mikä muu tahansa hyvälaatuinen öljy ja jos kaksi tai kolme euroa säästääkin, niin sillä ei uutta hiukkassuodatinta kustanneta.
Tutustukaa ensin moottorin toimintaperiaatteeseen ja vaikkapa siihen, mistä se öljykuormitus sinne hiukkasuodattimelle loppuviimein tulee ...
Lisäksi öljyjen luokitusten suhde niiden ominaisuuksiin...
Tämän "säästelyn" tuloksia minä olen sitten sieltä ohjelmasta hoitanut useita ...

Suosittelen ehdottomasti noudattamaan valmistajan suosituksia.
Kokkemuksieni mukaan, mersuissa hiukkassuodattimet kestää oikein hoidettuina "loputtomiin".
Ne menee "rikki" vaan joko mekaanisesti, tai jonkun muun, moottorille tapahtuneen vaurion seurauksena.
Väärät öljy tukkii sen taas aivan varmasti.
Vaikka ne suodattimet jo hiukan oireilisivatkin, mutta ovat kunnossa, niin sellaisetkin olen saanut "pelastettua" vielä kaikki toimintaan - ja luulen, että muillakin tuunaajilla on samanlaatuisia kokemuksia.

Vaikka tämä on pois minun omasta pussistani - kun minä kyllä saan sitten sen teidän tukkiman suodattimen pois sieltä ohjelmasta.
Niin siitä huolimatta, Termostaatti kunnossa - oikeat öljyt - välillä pidempi reissu ja vähän kenkääkin - niin suodatin pysyy varmaan kunnossa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Tyypillistä Vitoa.

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Mariinille vielä:
Otappa yhteyttä, niin katsotaan, voisikko asialle tehdä jotain.
Otetaan ohjelmasta kaikki päästöjutut poikkeen, vaihdat hiukkaspöntön tilalle suoran putken.
Ja saan minä siihen vetojakin niin, ettei takatukka niskanahkoja tapaa...
Sitten kun vaihdat auton poikkeen, niin muutat sen vielä ehjän pöntön takaisin ja muutatat auton taas vakioksi.
Tulee halvemmaksi, kun sen pöntön uusiminen ja voi käyttää huoletta, mitä öljyä haluat.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Heikki Kuitunen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ma 22.03.2010 18:08

Re: Tyypillistä Vitoa.

Viesti Kirjoittaja Heikki Kuitunen »

karvalakki kirjoitti:Anteeksi tyhmä kysymys, mutta kun Olen eka kertaa Mersun omistajana eikä dieselitkään ole tuttuja, niin onkos minun autossani tuommoinen loukku tai pönttösuodatinsysteemi?

Auto on V251 R320cdi vm. 07
Yksinkertaisin tapa on vilkaista pakoputkeen. Jos rööri on nokisen musta, niin ei ole hiukkasloukkua, mutta jos kiiltää sisältäkin kuin uutena niin on varmasti DPF:ä.

Raja menee ymmärtääkseni euro3 ja euro4 -päästöluokissa. Neloseen on vaikea päästä ilman DPF:ää ja nykyisin sellainen taitaa olla kaikissa uusissa autoissa, kun euro3:a ei saa enää kilpiin. Pian tulee euro5 ja sen myötä myös urearuiskutukset. Johan niitä uusimmissa Mersuissa onkin.

Ei siinä mitään, hiukkaspäästöjä on ihan aiheellistakin suitsia. Autoilijan kannalta on tietysti ikävää, että hiukkaspöntön vaihtoon täytyy varata 1500 - 4000 euroa aina määräajoin. Biimeri-palstalla on käyty jo vuosia aktiivista keskustelua DPF:ien kotikorjauksista ja ilmeisesti pöntön peseminen on todettu toimivaksi ratkaisuksi. http://www.btcf.fi/forum/showthread.php ... 75&page=83" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuossa ketjussa on kerrottu kokemuksia myös W211:n pöntöistä ja niiden poistaminen on osoittautunut toimimattomaksi ratkaisuksia.

Kaikkiaan tämä DPF:ä on yksi miinuspuoli tupaöljyvehkeille ja kun vielä polttoaineen hintakin tulee nousemaan, niin bensakoneiden houkuttelevuus nousee entisestään.
Tasaisia tuulia!
Heikki Kuitunen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ma 22.03.2010 18:08

Re: Tyypillistä Vitoa.

Viesti Kirjoittaja Heikki Kuitunen »

tuikku kirjoitti:.
Mariinille vielä:
Otappa yhteyttä, niin katsotaan, voisikko asialle tehdä jotain.
Otetaan ohjelmasta kaikki päästöjutut poikkeen, vaihdat hiukkaspöntön tilalle suoran putken.
Tuon jälkeen uusi Mersu savuttaa ja käryää kuin ehta mannemersu ikäänsä. :clap:

No, sehän ei keskimääräistä vermonkävijää haittaa..
Tasaisia tuulia!
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyypillistä Vitoa.

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Maailma muuttuu ehkä jo hyvä olisi näiden "pussihousujenkin muuttua"

Hiukkassuodatin on ihan hyvä asia sillä se suodattaa juuri ne kaikkein pahimmat liikenteen tuottamat myrkyt vähemmäski!
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Tyypillistä Vitoa.

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Johan aikaa sitten järkevät totesivat että alat joilla on jälkimarkkinointi kunnossa....tienaavat tulevaisuudessa.

Ja jos tuotteen jälkimarkkinat ovat rajatut saatavuuden, valmistuksen ja lakipykälien takia....voidaan hintaa määrätä.

Olin 90luvuv alussa maalämpökoulutuksessa ruotsissa ja tuollakin tähdennettiin nimenomaan pullahtavia jälkimarkkinointiaikoja....siksi pumppuja kannattaa myydä halvalla ja paljon.
:D

.
Opel, "weird lieben autos"....
Heikki Kuitunen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ma 22.03.2010 18:08

Re: Tyypillistä Vitoa.

Viesti Kirjoittaja Heikki Kuitunen »

LopenUupunut kirjoitti:Johan aikaa sitten järkevät totesivat että alat joilla on jälkimarkkinointi kunnossa....tienaavat tulevaisuudessa.
Odotetaan vaan muutama vuosi, niin nämä uudet euro5:t ureasäiliöineen siirtyvät second hand kuskien käyttöön. Saapa nähdä, miten sitten onnistuvat ohittamaan uudet järjestelmät.

On joku 2000 -2500 euron lasku hiukkasloukusta kyllä melko kova pieti. Ei niin, että autoilun kokonaiskustannuksia juuri mihinkään muuttaisi, mutta kun se rapsahtaa kerralla sille auton ehkä kolmannelle omistajalle, joka on ostanut 10.000 euron Mersun jostakin linttaliiteristä. Heti perään Veholle ja takatukka ilmoittaa marmoritiskin takaa, jotta 2500 euroa kiitos.. :lol:
LopenUupunut kirjoitti:Ja jos tuotteen jälkimarkkinat ovat rajatut saatavuuden, valmistuksen ja lakipykälien takia....voidaan hintaa määrätä.
En kyllä ymmärrä, mikä siinä DPF:ssä niin merkkikohtaista on, etteikö tarvikepönttöjä tulisi tarjolle.
Tasaisia tuulia!
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Tyypillistä Vitoa.

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

LopenUupunut kirjoitti:
Johan aikaa sitten järkevät totesivat että alat joilla on jälkimarkkinointi kunnossa....tienaavat tulevaisuudessa.


Odotetaan vaan muutama vuosi, niin nämä uudet euro5:t ureasäiliöineen siirtyvät second hand kuskien käyttöön. Saapa nähdä, miten sitten onnistuvat ohittamaan uudet järjestelmät.

On joku 2000 -2500 euron lasku hiukkasloukusta kyllä melko kova pieti. Ei niin, että autoilun kokonaiskustannuksia juuri mihinkään muuttaisi, mutta kun se rapsahtaa kerralla sille auton ehkä kolmannelle omistajalle, joka on ostanut 10.000 euron Mersun jostakin linttaliiteristä. Heti perään Veholle ja takatukka ilmoittaa marmoritiskin takaa, jotta 2500 euroa kiitos..

LopenUupunut kirjoitti:
Ja jos tuotteen jälkimarkkinat ovat rajatut saatavuuden, valmistuksen ja lakipykälien takia....voidaan hintaa määrätä.


En kyllä ymmärrä, mikä siinä DPF:ssä niin merkkikohtaista on, etteikö tarvikepönttöjä tulisi tarjolle.


Eiköhän yksi tekijä ole ainakin DPF:n muoto tms valmistuksen kannalta....eiköhän auton valmistaja koita nykyisin tehdä mahdollisimman monimuotoisen ja vaikeaan paikkaan sijoitetun palikan ettei kukaan kiinnostu piraattituotteen valmistuksesta...?

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
Mariini
Mersumies
Mersumies
Viestit: 771
Liittynyt: Pe 09.07.2004 19:54
Paikkakunta: Länsirannikko

Re: Tyypillistä Vitoa.

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Tuikku, saapa nähdä, Polestarin olisin uuteen lyönyt heti sisään jos sen olis vaan saanut. Mun käytössäni ei ole yksikään täyttynyt ennen auton vaihtoa, mutta jostakin kumman syystä esim VAG konsernilaisissa ja muissa "Mennään huolto-ohjelman mukaan, osat ja nesteet marmorilta" ei päästä samaan kilometrisuoritteeseen.

0W-50 DPF on autotehtaiden ja öljynvalmistajien klikki, siitä hyötyy öljynvalmistaja, koska se on kalliimpaa, sekä merkkihuolto kun litrahinta huoltohallin pistoolista on huima. Suomessa ei henkilöauto joudu kärsimään niin kovista oloista, että kylmäpään tarvitsisi olla 0 ja kuumapään kesto 50, ei tavallisessa käytössä.

Ps. Minä en ole DPF:ää vastaan, jos saisi päätää niin paras vaihtoehto kuluttajalle varmasti olisi EGR kokonaan pois, että moottori saa aina vain raikasta ilmaa ja noki suodatetaan pois, EGR on isompi vaiva moottorille nokeamalla imurarjan -> kone saa vähempi ilmaa -> kulutus kasvaa ->EGR häiriöt likaisuudesta = asiakas maksaa aina lopulta.
Tiedät paikan, kokeile
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Tyypillistä Vitoa.

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Polestaari ei deaktivoi egrrää, eikä dpffää.

Kierrätyksen poistossakin tuossa autossa, edc-16 boxisessa joutuu hiukan funtsimaan, ei kuitenkaan ihan helposti lähde ilman herjoja.
Samat porinat hiukkassuodattimen kanssa.
Ilmamassaohjatut ohjelmat/autot toimii hiukkassuodattimen poiston jälkeen mersun paineohjattua "paremmin".
Ahtimelle ei oikeastaan tarvi tehdä muuta, kun ne "normaalit" säädöt, jotka tehonlisäys vaatii, ettei niin herkästi karkaile ylikierroksille.

Tämä menee ot,n puolelle pahoittelut topiikin oikealle aloittajalle.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
karvalakki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Ke 17.08.2011 04:50
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Re: Tyypillistä Vitoa.

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

tuikku kirjoitti: On siinä, lähtökohtaisesti kaikissa V6 malleissa on.
Pitää viedä säännöllisesti pidemmällekkin ajosuoritteelle.
Hatusta tempaisten, nyt ainakin kerran kuussa yli 50km lenkki, jotta polttotapahtuma kerkiää käynnistyä ja mennä ohi "säädetyssä" järjestyksessä.
OK, kiitti vinkista, taytyy pitaa huoli etta tulee kaytya tuulettamassa auto silloin talloin.
karvalakki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Ke 17.08.2011 04:50
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Re: Tyypillistä Vitoa.

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

Heikki Kuitunen kirjoitti:
Yksinkertaisin tapa on vilkaista pakoputkeen. Jos rööri on nokisen musta, niin ei ole hiukkasloukkua, mutta jos kiiltää sisältäkin kuin uutena niin on varmasti DPF:ä.
OK, ei se yhtaan savuta, ja pakoputkikin on kuin uutena (kts.liite, vasen putki ihan saman nakoinen). Ilmeisesti siis DPF loytyy ja taytyy siis vain muistaa nayttaa maantietakin valilla.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Heikki Kuitunen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ma 22.03.2010 18:08

Re: Tyypillistä Vitoa.

Viesti Kirjoittaja Heikki Kuitunen »

^ Jep, sulla on DPF:fä. Ei nokivasaran pakoputki muutoin tuollaiselta näytä.
Tasaisia tuulia!
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13240
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Tyypillistä Vitoa.

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Mariini kirjoitti: 0W-50 DPF on autotehtaiden ja öljynvalmistajien klikki, siitä hyötyy öljynvalmistaja, koska se on kalliimpaa, sekä merkkihuolto kun litrahinta huoltohallin pistoolista on huima. Suomessa ei henkilöauto joudu kärsimään niin kovista oloista, että kylmäpään tarvitsisi olla 0 ja kuumapään kesto 50, ei tavallisessa käytössä.

Ps. Minä en ole DPF:ää vastaan, jos saisi päätää niin paras vaihtoehto kuluttajalle varmasti olisi EGR kokonaan pois, että moottori saa aina vain raikasta ilmaa ja noki suodatetaan pois, EGR on isompi vaiva moottorille nokeamalla imurarjan -> kone saa vähempi ilmaa -> kulutus kasvaa ->EGR häiriöt likaisuudesta = asiakas maksaa aina lopulta.
Mistä tuo notkeiden öljyjen valitus tulee? Eikös Mersun suosittelemat mobil öljyt olleet 0W-40 viskositeetiltaan (ja ovat vieläkin?) mutta ainoa löytämäni Mobilin öljy joka täyttää 229.51 vaatimuksen on ollut 5W-30 "litkua". Paikallinen liike käytti myös Delvac'ia kun se oli halvempi, se oli jotain 10W-X öljyä. Vai kritisoitko nimenomaan tuota kuuman pään viskositeettia?

Aiheen vieressä kun on jo viihdytty niin muistuttaisin että "paras vaihtoehto kuluttajalla" riippuu vähän siitä ketä kuluttajaa kuunnellaan. Nuo päästöt kun on sellaisia että itse ei tekisi mieli maksaa niiden kurissa pitämisestä mutta normi kuluttaja kuitenkin mielellään välttäisi niiden haittavaikutukset.
Avatar
Mariini
Mersumies
Mersumies
Viestit: 771
Liittynyt: Pe 09.07.2004 19:54
Paikkakunta: Länsirannikko

Re: Tyypillistä Vitoa.

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Se tulee siitä, että 'kuuma ja kylmäpää' öljyssä on suotta ylimitoitettu näihin olosuhteisiin missä me useimmiten ajamme, jos autoa esilämmitetään eikä kesäisinkään ole mitään Saharan helteitä joissa useimmat kiskovat peräkärryä; Mitä pidemmälle jalostettu öljytuote, sen kalliimpi kuluttajalle ja sitä parempi myyjälle, useimmiten virallinen huolto. Mitä notkeampaa tavaraa niin sitä runsaammin sitä menee männänrenkaiden ohi aiheuttaen öljyn kulumista ja kuten mainittiin, dpf vehkeillä tahtoo muutenkin olla öljyn laimenemisongelmia kun dieselöljyä pääsee puolestaan mäntien ohi öljyn sekaan -> yhä notkeampaa tavaraa.

Suurin kritiikin kärki kohdistuu siihen pakkomyyntiin kuluttajalle: "On käytettävä..." Kuten selitin, verratkaapa kuinka vähäinen tuhka-arvon muutos on virallisella DPF tunnuksen saavalla öljyllä siihen epäviralliseen ja suhteuttakaa se päässäänne, että on kyse vain siitä öljymäärästä, joka pääsee palamaan moottorissa ja joutuu pakoputkeen.
Tiedät paikan, kokeile
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Tyypillistä Vitoa.

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Nämä hiukkassuodattimeen liittyvät asiat on vaikeita.
Ja varmaan kuluttajankaan ei ole helppoa uskoa kaikkea tähän liittyvää, kun ihme kyllä, vieläkään ei näköjään osata perustellusti asian yhteydessä kertoa, miksi pitää tehdä sitä ja miksi ei saa tehdä tätä.

Varsinaisesti hiukkasautoissa ei ole tärkeää se erimerkkisten öljyjen aiheuttama, erisuuruinen noen määrä, siis määrä.
Järjestelmä tarkkailee nokikertymää ja toimii sen mukaisesti, pikku erot suuntaan, tai toiseen ei käytännössä vaikuta mitenkään.
Vaan muut asiat ratkaisee.

Hiukkassuodattimen mekaaninen rakenne, siinähän on kaksi ”kammiota”, harvempi ja tiheämpi.
Noen ”rakenne” on tärkeää, ei saa olla liian karkeaa – tukkii tehokkaasti.
Nokijäämien pitää olla rakenteeltaan niin pienijakoista, jotta se ”pääsee” hiukkasloukussa olevien pienien reikien sisään kunnolla, se on tärkeää puhdistuspolton kannalta.
Nokijäämien pitää olla ominaisuuksiltaan sellaista, että kun se puhdistuspoltto sitten tulee, niin se jälkikuumennus yhdessä siinä hiukkassuodattimessa olevien, katalyytteinä toimivien ainesten (jotain metallia ?) kanssa saa ne nokijäämät ”palamaan” uudestaan niin kuumana, t u h k a u t u m a t t o m a s t i, että hiukkassuodatin puhdistuu täysin kaikista jäämistä ja on valmis ”uuteen täyttöön”.
Käsittääkseni tuhkautumaton öljy tarkoittaa tätä tässä kohden.
”Tavallisen” öljyn rakenne ei tue tätä prosessia, vaan järjestelmä ei saa sitä mitenkään kunnolla sieltä suodattimen sisältä poikkeen, vaan suodatin tukkeentuu – väkisellä.

Mersun käyttämä systeemi tässä hiukkasasiassa ei ole mitenkään sieltä vaurioherkimmästä päästä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Mariini
Mersumies
Mersumies
Viestit: 771
Liittynyt: Pe 09.07.2004 19:54
Paikkakunta: Länsirannikko

Re: Tyypillistä Vitoa.

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Suodatin ei "pala tyhjäksi" ja puhdistu täysin, sinne jää aika pikkuisen tuhkaa jokaisen polton jälkeen, se noki vaan palaa pienempään kokoon, suodatin tukkeutuu aina lopulta, kuinka nopeasti siihen voi vaikuttaa. Kuten totesin, "väärillä" öljyillä pisimmät suodattimen kestot samankaltaisessa ajossa ;) Suodatinelementti on kaikissa aikalailla samanlainen, toimintaa tukevassa järjestelmässä on eroja, esim PSA yhtymä käyttää erityistä lisäainetta, jolla polttotapahtuma saadaan aikaan alhaisemmassa lämpötilassa, neste täytetään huoltojen yhteydessä. Vähän kuten urealaitteet raskaassa.

"No hard feelings"

http://en.wikipedia.org/wiki/Diesel_particulate_filter" onclick="window.open(this.href);return false; <--- Englanniksi aiheesta
Tiedät paikan, kokeile
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyypillistä Vitoa.

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

tuikku kirjoitti:Tämä menee ot,n puolelle pahoittelut topiikin oikealle aloittajalle.
Ei haettoo pätkeekään. Antaa jutun luistoo kun tuntuu pölinää riittävän hiukkasesta. :D
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Tyypillistä Vitoa.

Viesti Kirjoittaja atlas »

Miettikääpä mitä tämä kuuma ylä arvo muka olisi euroopassa?
Moottorit pyörivät silti samoissa lämpötiloissa jos nyt ulkona ei ole yli 80-90 astetta.Ja tällöin ne keittää.Ja kovassa vedossakaan ne ei saa keittää jolloin se kuuman pään arvo ehkä noterataan.Eli se kuuma arvo pitää kutinsa joka paikassa ja tarkoittaa käyntilämpötilassa notkeutta yksi aste öljyyn nähden.
Muutenkin euroopassa ja kuumilla alueilla taitaa olla alle 80asteen termarit.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Mariini
Mersumies
Mersumies
Viestit: 771
Liittynyt: Pe 09.07.2004 19:54
Paikkakunta: Länsirannikko

Re: Tyypillistä Vitoa.

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Ja siksipä on mielenkiintoista, että moottorit, jotka oikeasti ovat kovalla rasituksella, rekoissa, öljylaatu on 10W-30. Varmasti kesällä taakka mukana tasamaalla tai Alppeja möyriessä käytettäisiin laajemman skaalan voiteluainetta jos sitä tarvittaisiin, mutta kuljetusyrittäjiä ei voida kusettaa samalla mitalla kuin yksityisautoilijoita, ne eivät osta. Tämä on logiikkani yksi kulmakivistä, henkilöauton moottori on varmasti kevyemmällä rasituksella ja öljy ei petä 20-30tkm vaihtovälillä jos raskaan kaluston väli on moninkertainen samalla tavaralla.
Tiedät paikan, kokeile
Vastaa Viestiin