C220D -97 (W202) EPC-valo

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Meseäijä
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 11.08.2010 16:55

C220D -97 (W202) EPC-valo

Viesti Kirjoittaja Meseäijä »

Käytin Mersua Vehon vikakoodin luvussa, kun käynnistettäessä jää EPC-valo palamaan ja ei ota sitten kierroksia. Noh, kun alkuröpötyksen jälkeen sammuttaa ja starttaa uudestaan, niin kaikki on mukamas ok, paitsi että vakionopeudensäädin ei toimi.

Vehon vikakoodissa lukee että : P 1224 Määränsäätö, P 1351 Ruiskutusennakon säätöpiiri, P 1227 Jakaja-akselin asema-anturi Y23/2 2

Sanoivat Veholla että ruiskupumppu (Lucas) pitäisi vaihtaa; hinta n. 2.000 euroa.

Jännä että vikaa ei ilmene kun jättää hehkutuksen puolitiehen ja starttaa ennenkuin hehkun merkkivalo sammuu. Tänään tosin hehkun merkkivalo jäi palamaan ensimmäistä kertaa joksikin aikaa vielä liikkeelle lähtemisen jälkeenkin.

Voisiko vika kuitenkin olla hehkun ohjainyksikössä eikä ruiskupumpussa?
Autolla ajettu 302tkm ja ruiskupumppu on (myyjän mukaan) vaihdettu joskus 150tkm:n paikkeilla.
Mistähän tuollaisen ohjausyksikön voisi hommata ja onko kellään tietoa hinnasta?
Peltzi07
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 311
Liittynyt: Ma 30.04.2007 10:20
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Peltzi07 »

juu meillä teki samaa, sanoivat veholla että uus pumppu pitää vaihtaa mutta vaihettii ite vaa uus tehokkaampi polttoaine pumppu :D
Talon mersut:
w124 250DT -92
w210 E300TDT -00
w210 E290TDT -00
w202 C220D -98
w124 300E -86
w123 240D -82
w638 112CDI -99 Myydään!
Meseäijä
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 11.08.2010 16:55

Mahtaako tässä olla kyseistä siirtopumppua

Viesti Kirjoittaja Meseäijä »

Tässä 4-sylinterisessä dieselissä ei ruiskupumpun lisäksi (Alfamerin korjausoppaan mukaan) liene erillistä polttoaineen siirtopumppua (?). 5-sylinterisessä sellainenkin kaiketi löytyy.
Avatar
huonotuurinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: La 12.01.2008 10:31
Paikkakunta: keskisuomi

Viesti Kirjoittaja huonotuurinen »

Haulla löytyy paljon juttua Lucaksesta...

Vaikuttaako auton asento käynnistykseen? Takaiskuventtiili voi antaa muutaman lisävuoden pumppu remppaa ajatellen :)

Ja hehkuvalon päälle jääminen viittais vialliseen hehkuun :?: :?:

Niin ja pa-suodatin kannattaa vaihtaa ensimmäisten toimenpiteiden joukossa!
--Tuuria on kahdenlaista, aina se vaan ei tunnu siltä...--

S212 350cdi 4matic -10
W629/2 116cdi 4x4 -11 bussi (Vaimon kauppakassi)
W202 220 D -aut. elegance -95 ("vanha rouva")
w201 190E 2.0 ( seisonnassa = jääauto)

EX

W639 111 cdi -04 9h bussi
S203 -03 220 cdi (kiukutteleva neiti)
W201 190 E -90
W124 250 D -88
W123 240 D -82
W123 240 D -aut. -80
Meseäijä
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 11.08.2010 16:55

Viesti Kirjoittaja Meseäijä »

Ei ole eroa sillä, missä asennossa auto on vian ilmetessä.
Polttoainesuodatin on vaihdettu aina öljynvaihdon yhteydessä (n. 3 krt vuodessa)
Voi kait olla että nyt autossa on ruiskupumpun lisäksi myös hehkutuksen ohjausyksikkökin menossa.
Avatar
huonotuurinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: La 12.01.2008 10:31
Paikkakunta: keskisuomi

Viesti Kirjoittaja huonotuurinen »

Isän autossa (C220D -94) oli sama vika, jonka käyntiinlähtöoireet poistuivat takaiskuventtiilin laitolla. Myös yksi hehku oli pimentynyt ja valo jäi silloin tällöin palamaan. Aika todella halpoja laittaa verrattuna pumppuremppaan...

YJ-relekin vaihdettiin uuteen, kun ei lähtenyt käyntiin aina. Mutta en nyt muista oliko sillä vaikutusta muuta kuin sammuttimen toimintaan? :roll: :roll:
--Tuuria on kahdenlaista, aina se vaan ei tunnu siltä...--

S212 350cdi 4matic -10
W629/2 116cdi 4x4 -11 bussi (Vaimon kauppakassi)
W202 220 D -aut. elegance -95 ("vanha rouva")
w201 190E 2.0 ( seisonnassa = jääauto)

EX

W639 111 cdi -04 9h bussi
S203 -03 220 cdi (kiukutteleva neiti)
W201 190 E -90
W124 250 D -88
W123 240 D -82
W123 240 D -aut. -80
Meseäijä
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 11.08.2010 16:55

Viesti Kirjoittaja Meseäijä »

Kiitos vinkeistä.

Täytyy yrittää ensin sitä takaiskuventtiilin asentamista. Eikä hehkujen uusiminenkaan kovin kallis, saatikka turha operaatio ole.

Auto menee kyl tod.näk. vaihtoon, kunhan saan nuo viat korjattua... tai sitten tykästyn siihen uudelleen ja ajelen vielä seuraavat 500tkm
:wink:
kokkumi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: To 16.02.2006 14:36

EPC valo

Viesti Kirjoittaja kokkumi »

Hehkutus ,virta pois,hehkutus käynnistys kolmannella.
Jos olen oikein ymmärtänyt, nuo vikakoodin aihettajat ovat aivolaatikossa.
Moottoritilassa oikealla ikkunan vieressä, missä sulakkeita ja muuta.
Kansi pitää aukaista ristipäämeisselillä, voiko aivolaatikon vaihtaa suoraan vai pittäkö käyttää lääkärissä?
Siitä ei ole mulla tietoa, joku oli ulkomailta hommannut.
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

ja sitten kaikki joukolla katsomaan,ettei pa-linjassa kulje ilmakuplia. Ilmavuodot kuriin ja vikakoodit historiaan
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
jarskak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 485
Liittynyt: Ti 02.10.2007 10:43

Viesti Kirjoittaja jarskak »

Itellä teki silloin tällöin niin että ajonesto ei lähtenyt pois päältä kun avasi ovet. kun sitten yritti käynnistää nii peilissä vilkkui punainen ja vihreä valo. No kun keskuslukon paino kiinni ja takas auki niin ajonesto meni pois päältä ja auto lähti käyntiin, mutta juuri tämä EPC valo jäi palamaan ja kierrokset rajottu 3000 rpm. No kun antoi auton käydä siinä muutaman minuutin, poltti vaikka röökin ootellessa, ja sammutti sitten ja odotti taas hetken, niin sitten käyntiin ja taas toimi normaalisti viikkokausia.

Yleensä noi luukakset kestää sellasen 300tkm että en usko että sitä on vielä vaihdettu, toisinsanoen voi olla vaihtokunnossakin...
Vaihdon osaa tehdä joku muukin kun veho jolloin hintakin on 1500eur paikkeilla.
Qmmi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ma 10.11.2008 01:45

Re: C220D -97 (W202) EPC-valo

Viesti Kirjoittaja Qmmi »

Jep, eli minulla kans tuo epc-valo jää päälle ja kone ei ota kierroksia, kun käynnistää auton suoriltaan yhdellä hehkutuksella. Auto kuitenkin käynnistyy ja käy hyvin ja epc valo häviää, kun hehkuttaa kerran --> käyttää virrat nollissa --> käynnistys suoraan ilman hehkutusta.

Vika oli jo auton ostaessani ja ajattelin sen olevan pelkästään harmiton ongelma jossain ohjausyksikössä, mutta mitenkähän lie? Onko tuosta nyt odotettavissa jotain suurempaa ongelmaa? Pumppu vaihtoon?

Ihmekös se niin edullinen oliki!!
Jiibee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ti 30.08.2005 15:51

Re: C220D -97 (W202) EPC-valo

Viesti Kirjoittaja Jiibee »

Kyllä tuo määränsäädön vikakoodi yleensä on kuulemma sen merkki,että pumpun äly mennyt.Itellä samanlaisessa väkkärässä sama vika ja vikakoodit 1224 ja 1227 kymmeniä kertoja,Porvoon dieselistä peruskorjattu vaihtopumppu (1380€) tilalle ja viat loppu,ei auttanu vippaskonstit...
Qmmi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ma 10.11.2008 01:45

Re: C220D -97 (W202) EPC-valo

Viesti Kirjoittaja Qmmi »

Onko kellään kuitenkaan kokemusta, millälailla seuraava ongelma ilmenee ja kuinka kauan tuo ruiskutuspumppu toimii tuolla tavalla?
Tuleekohan katsastuksessa ongelmia tuon vian kanssa?
Vastaa Viestiin