
200d turbotus + vnt ongelma
200d turbotus + vnt ongelma
Tervehdys kaikille! Elikkä suunnitelmissa ois tuommoisen w124 200d turboitus. Kone olisi tarkotus pitää koskemattomana ja vakiopumppua ite ruuvata. Onko alusta vastaava kun esim 200E (saako katsastettua 200E tehoille?) Ahtimena olisi tarkoitus käyttää garret m24 ec-1-ahdinta. Ahtimessa on vnt-sähköohjain rikki, saako sen toimimaan hukkaportti tukittuna jotta ahdin ahtaa koko ajan täysiä? Oliko teksti tarpeeksi sekavaa? Ideoita, neuvoja, osatarjouksia ja lahjoituksia otetaan vastaan 

- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: 200d turbotus + vnt ongelma
Kumpis nyt sitten on vnt vai hukka portimalli ?Sliippi kirjoitti:Ahtimena olisi tarkoitus käyttää garret m24 ec-1-ahdinta. Ahtimessa on vnt-sähköohjain rikki, saako sen toimimaan hukkaportti tukittuna jotta ahdin ahtaa koko ajan täysiä? Oliko teksti tarpeeksi sekavaa? Ideoita, neuvoja, osatarjouksia ja lahjoituksia otetaan vastaan
(ensin lukee että vnt ja perään että hukka porti tukituna

molemat saa laitettua niin että ahtaa täysilä koko ajan
vnt malista kääntää siivet siihen asentoon että ahtaa täysillä ja jumitta siihen
hukka portti mallissa laittaa hukaportin kiinni asentoon ja jumitta sen siihen
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: 200d turbotus + vnt ongelma
Saa, mutta kannattaako?CDI203 kirjoitti: molemat saa laitettua niin että ahtaa täysilä koko ajan
vnt malista kääntää siivet siihen asentoon että ahtaa täysillä ja jumitta siihen
hukka portti mallissa laittaa hukaportin kiinni asentoon ja jumitta sen siihen

Vnt:n A/r vaihtelee siipien asennon säätämänä yleisesti 0.3-1.3 välillä hieman ahdintyypistä riippuen (oisko pesäkoko Holsetti-kielellä ilmastuna jotakin #4-#28). Eli siivet kiinni siis A/r=0.3 ja satavarma laakerituho päivässä, mikäli ahdin ns. normikokoinen. Törkeen ylisuuri pakopesä kyllä toimii tuollakin A/r:llä turvallisesti, vaan herkkyys kärsii massojen kasvaessa.
Summa summarum, kyllä niitä ahtoja olis syytä säädellä jonkinlaisella ohjauksella tai sitten olla inssitason laskelmat sopivuudesta, vaan sen CDI203 kyllä tiesikin. Topikin aloittajan tietoja tässä hieman epäilen...

Perusvinkkinä vois sanoo, jotta yleistettynä paras teho saadaan siinä 60-70% paineella. Maksimipaineella ei todellakaan saada maksimitehoa. Pakopainetta mittaamalla tästä saa käsityksen.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Re: 200d turbotus + vnt ongelma
eli virität siihen ahtimeen painekellolla ohjauksen rikkoutuneen sähköservon tilalle. lähtökohtana pistät liikematkan puolesta puolet niin sillä voi varovasti kokeilla miten pienillä kierroksillä lähteminen sujuu ja sen mukaan säätelet. Painekellon tankoon kannataa pistää säätövaraa riittävästi. Kellon paine arvon laittaisin noin kilon korville ja siihen esim bleedin jolla haetaan oikea paine kellolle
Re: 200d turbotus + vnt ongelma
Vakio 200d moottoriin ei oikein kannata VNT ahdinta askerrella, sopivan pieni hukkaporttiahdin herää alhaalta ja riittää niinkin ylös, että se muu moottori räjähtää omaan surkeuteensa
Kun sitten tehdään asiat kunnolla siellä pitää olla kaasupolkimen asentoanturi ja sopiva tietokone säätämässä VNT ahtimen siipiä, joko sähköllä tai sitten alipaineella.

Kun sitten tehdään asiat kunnolla siellä pitää olla kaasupolkimen asentoanturi ja sopiva tietokone säätämässä VNT ahtimen siipiä, joko sähköllä tai sitten alipaineella.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: 200d turbotus + vnt ongelma
Kiinnostaa itteäkin tämä aihe joten lainaan. Jos tavoittelee noin 160hp:n tehoja niin mahtaako tuo moottori kestää sitä pitkänpäälle olettaen että moottori on uutta vastaavassa kunnossa? Cooleri, putkisto ja pumppu sekä öljynjäähdytin varmaan joutuisi modaamaan ja pahvin varmaan kans laittamaan heti kättelyssä mutta ne nyt ei ole ongelma. Ahtimeksi jokin hukkaportillinen peruskampe. Lankku 300DT:n vakio kkk -ahdin ei taida soveltua tuolle tehotavoitteelle?
Josko siihen ei koukkua laittais niin ei tulis kiskottua ylimääräisiä puntteja. En ajatellu tätä nykyistä 200D:tä kyllä paljon roplata mutta jos jotain muuta
Vai onko tuo 160 aivan utopiaa edellytyksellä että motti kestää
Ahdot varmaan lie olisi jossain kilon kieppeillä?
Josko siihen ei koukkua laittais niin ei tulis kiskottua ylimääräisiä puntteja. En ajatellu tätä nykyistä 200D:tä kyllä paljon roplata mutta jos jotain muuta

Vai onko tuo 160 aivan utopiaa edellytyksellä että motti kestää

Re: 200d turbotus + vnt ongelma
Jari Ke kirjoitti:Kiinnostaa itteäkin tämä aihe joten lainaan. Jos tavoittelee noin 160hp:n tehoja niin mahtaako tuo moottori kestää sitä pitkänpäälle olettaen että moottori on uutta vastaavassa kunnossa? Cooleri, putkisto ja pumppu sekä öljynjäähdytin varmaan joutuisi modaamaan ja pahvin varmaan kans laittamaan heti kättelyssä mutta ne nyt ei ole ongelma. Ahtimeksi jokin hukkaportillinen peruskampe. Lankku 300DT:n vakio kkk -ahdin ei taida soveltua tuolle tehotavoitteelle?
Josko siihen ei koukkua laittais niin ei tulis kiskottua ylimääräisiä puntteja. En ajatellu tätä nykyistä 200D:tä kyllä paljon roplata mutta jos jotain muuta![]()
Vai onko tuo 160 aivan utopiaa edellytyksellä että motti kestääAhdot varmaan lie olisi jossain kilon kieppeillä?
Kaipa se 160 kestää helposti...

http://www.youtube.com/watch?v=VFpQJxAztCM" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja nuo koneet ei oo niitä kaikkein ehjimpiä tietääkseni, mitä on otettu tuohon tarkoitukseen.

Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti
BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
Re: 200d turbotus + vnt ongelma
jos nurkissa on vnt niin ilman muuta on niissä kompurasiivet kuitenkin parempia kuin luolamies malleissa.
Re: 200d turbotus + vnt ongelma
w210:stä ahdin siihen 160 hp sovellukseen. Ei se varmaankaan pitkään kaasupohjassa ajoa kestä saksan motarilla
Vääntömomentti kannattaa rajata alhaalta pieenemmäksi, jos jättää ne alkuperäiset kiertokangen laakerit käyttöön. Juuri sikälikin VNT ahdin on ihan turha tuommosessa. Varmasti tulee 160 hp alle yhden barin paineella, riippuu nyt tietenkin miten matalalla rpm lukemalla siihen tulee päästä.
Tuommonen Latviasta.
Klick

Vääntömomentti kannattaa rajata alhaalta pieenemmäksi, jos jättää ne alkuperäiset kiertokangen laakerit käyttöön. Juuri sikälikin VNT ahdin on ihan turha tuommosessa. Varmasti tulee 160 hp alle yhden barin paineella, riippuu nyt tietenkin miten matalalla rpm lukemalla siihen tulee päästä.
Tuommonen Latviasta.
Klick
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: 200d turbotus + vnt ongelma
Ei kannata uutta vastaavasta alkaa etes rakentamaan.. Paras on puoli milliä ajettu niin on jo sopivan väljä => kestää parhaiten.
Ja vnt ehottomasti, eikä mitään liian hienoja ohjuksia vaan alipainekellosta tehet ylipainekellon ja sitä bleedaamalla vain sitten ahdot kohilleen, ei ehkä se kaikista tarkin ja hienostunein ohjaus mutta oikealla kuulajousiventtiilillä tehtynä välttävä. Ja tähän tarkotukseen ei kannata ostaa mitään hienoja "turboruuveja" vaan esim hiflexiltä käyt hakemassa oikean, ja yllättäen on halvempi kuin nämä tuning-mallit.
Ja sitten kun nälkä kasvaa syödessä ja vakio kone ei kuitenkaan kestä niin pistä yyveetä (alakerta turbon hiluilla, öljysuihkut männille, halavalla).
Ja vnt ehottomasti, eikä mitään liian hienoja ohjuksia vaan alipainekellosta tehet ylipainekellon ja sitä bleedaamalla vain sitten ahdot kohilleen, ei ehkä se kaikista tarkin ja hienostunein ohjaus mutta oikealla kuulajousiventtiilillä tehtynä välttävä. Ja tähän tarkotukseen ei kannata ostaa mitään hienoja "turboruuveja" vaan esim hiflexiltä käyt hakemassa oikean, ja yllättäen on halvempi kuin nämä tuning-mallit.
Ja sitten kun nälkä kasvaa syödessä ja vakio kone ei kuitenkaan kestä niin pistä yyveetä (alakerta turbon hiluilla, öljysuihkut männille, halavalla).

Re: 200d turbotus + vnt ongelma
Tässä on se hyvä puoli että nälkä ei kasva syödessä 200D:n kohdalla. Pihassa on seisomassa 300DT jossa on nuo hommelit tehty mitä aiemmin tuolla kuvasin. Tosin m-öljyn jäähdytin siinä oli jo lähtiessä kun on tbo jo valmiiksi. Solmu, cooleri, putki, pumppu 7mm laitettu ja loota vahvistettu. Löylyä maltillisesti niin että 560 solikka tulee mukavasti perässä myös mäkisessä maastossamiko kirjoitti:Ei kannata uutta vastaavasta alkaa etes rakentamaan.. Paras on puoli milliä ajettu niin on jo sopivan väljä => kestää parhaiten.
Ja vnt ehottomasti, eikä mitään liian hienoja ohjuksia vaan alipainekellosta tehet ylipainekellon ja sitä bleedaamalla vain sitten ahdot kohilleen, ei ehkä se kaikista tarkin ja hienostunein ohjaus mutta oikealla kuulajousiventtiilillä tehtynä välttävä. Ja tähän tarkotukseen ei kannata ostaa mitään hienoja "turboruuveja" vaan esim hiflexiltä käyt hakemassa oikean, ja yllättäen on halvempi kuin nämä tuning-mallit.
Ja sitten kun nälkä kasvaa syödessä ja vakio kone ei kuitenkaan kestä niin pistä yyveetä (alakerta turbon hiluilla, öljysuihkut männille, halavalla).

Ajattelin tuota 200D:tä matka-autoksi ja tuo 300DT sit vaunun vetoon. Jos onnistuu saamaan vähänajetun 200D:n niin siinä on autoa todella pitkäksi aikaa ja kulkee pienellä ruualla.
Re: 200d turbotus + vnt ongelma
Jotta se menee pienellä kulutuksella niin se VNT ahdin pitäisi lepuuttaa pienelle ahdolle silloin kun poljin on miltei ylhäällä -> hukkis ahdin toimii paremmin.
...tai no, voitaishan me ihan tieteen nimissä alkaa tuotekehittelemään sulle kunnollista VNT ohjainta. Mulla kun sattuu olemaan volkkarin N75 säädin, alipainekello, sähköinen alipainepumppu sekä polkimen potikka tallilla, vähän sähköjohtoa ja pussillinen prosessoreja sekä PID säätimen koodit. Ainoastaan puuttuu se VNT ahdin
jotain tämmöstä:
Polkimen asento . . . . . . . ahtopaineen pyyntö . . . . . . . . PID säädin -> N75 -> VNT ahdin
10% . . . . . . . . . . . . . . . 0,0 Bar
20% . . . . . . . . . . . . . . . 0,1 Bar
40% . . . . . . . . . . . . . . . 0,4 Bar
60% . . . . . . . . . . . . . . . 0,7 Bar
80% . . . . . . . . . . . . . . . 0,9 Bar
100% . . . . . . . . . . . . . . 1,0 Bar
...tai no, voitaishan me ihan tieteen nimissä alkaa tuotekehittelemään sulle kunnollista VNT ohjainta. Mulla kun sattuu olemaan volkkarin N75 säädin, alipainekello, sähköinen alipainepumppu sekä polkimen potikka tallilla, vähän sähköjohtoa ja pussillinen prosessoreja sekä PID säätimen koodit. Ainoastaan puuttuu se VNT ahdin

jotain tämmöstä:
Polkimen asento . . . . . . . ahtopaineen pyyntö . . . . . . . . PID säädin -> N75 -> VNT ahdin
10% . . . . . . . . . . . . . . . 0,0 Bar
20% . . . . . . . . . . . . . . . 0,1 Bar
40% . . . . . . . . . . . . . . . 0,4 Bar
60% . . . . . . . . . . . . . . . 0,7 Bar
80% . . . . . . . . . . . . . . . 0,9 Bar
100% . . . . . . . . . . . . . . 1,0 Bar
Lisää tietoa: www.skg.fi