tervehdys!
olen nyt onnellinen mesen omistaja ollut jonkun aikaa. autossa on integroitu navi, johon yritän nyt laittaa tuota skandinavian karttaa, huonolla menestyksellä. merkki on tarkemmin MB C-200 kompressor avangarde-02.
Laittaessani cdn naviin se ilmoittaa: No navi cd, elikkä tajuaako se että olen kopioinut levykkeen
cdn pitäisi olla oikeaa mallia ja kartankin oikea yms..
luin joskus aikaisemmin, että olisi joitain kippas konsteja sen toimimiseen?
Eipä ole omakohtaista kokemusta, mutta jostain (tältä foorumilta?) olen lukenut, etteivät kopiolevyt välttämättä toimi (ja jonkun mukaan kopion jälkeen eivät välttämättä enää originaalitkaan).
Minkäslainen se integroitu navi on, soittaako vaikkapa audio CD:tä samasta asemasta johon navi-CD laitetaan? Kannattaisi kokeilla onko lukupää ollenkaan kunnossa.
Ei se cd/DVD-asema heti rikki mene jos sinne laittaa kopiolevyn, jos nyt menee ollenkaan. Väite menee vähän siihen malliin että lukupää joutuu tekemään enemmän töitä kopiolevyllä kun sen luettavuus on huonompi ja tuo sitten rikkoo lukijan. Joku NTG1:n DVD-asema kun on muutenkin herkkä rikkoontumaan niin siellä varmaan kopion käyttö kriittisempää. Voi olla enemmän aitojen levyjen myyjien propagandaa, tai sitten ei.
Mulla on varmaan ihan sama tuo navi. Ei tosiaan tykkää poltetuista levyistä. Aihetta selvittäessäni törmäsin useampaan otteeseen kommentteihin, että pitää olla laadukas levy. Kokeilin polttaa useita eri merkkisiä levyjä. Jollain saattoi alkaa lataamaan ohjelmaa sisään, mutta stoppasi sitten jossain vaiheessa. Lisäksi jotkut levyt ei halua tulla masiinasta ulos. Lisäksi jos levyn pinta on vähänkin karheampi, niin ei työnnä levyä ulos. Sen saa kullä ulos kun jollain tikulla taittaa aukon pölysuojaa, painaa ulos nappulaa ju kun levy asemassa kohoaa, niin nappaa siihen pinseteillä kiinni ja auttaa ulos. Foorumilla oli myös kommentteja, että ikävä mennä liikkeeseen poistattamaan poltettua levyä
Päädyin lopulta tilaamaan uuden levyn netistä ja kas kummaa se pelaa ihan moitteetta.
JM
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Minulla on APS 50 CD versio ja Nerolla poltettu kopio ihan omasta originaalilevystä toimii ihan hyvin, CD soitin on tärinälle arka varsinkin talvella ja olen ajatellut käyttää sen huollossa missä laserpää puhdistetaan ja säädetään oikein.
Tuossa w203 navissa on Teleatlaksen karttapohja. Kokeilin myös Verbatim levyä, mutta ei kelvannut. En nyt muista minkä merkkisellä levyllä se alkoi lukemaan, mutta ei sekään loppuun saakka onnistunut. Niin ja mulla oli kanssa mukana alkuperäinen Germany kartta ja sitten poltettu Itävalta... eipä ole tullut kokeiltua lukisko nyt sen Itävallan...
Viimeksi muokannut Maastis, Ti 03.01.2012 22:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
No nyt on kokeiltu hitaalla ja normipoltetulla levykkeelä... tulen siis eksymään tai en osaa perille ollenkaan..
kiitos vinkeistä ja neuvoista teille, ehkä vanha tom tom ohjaa mua vielä..
Sarianne kirjoitti: ehkä vanha tom tom ohjaa mua vielä..
Varmaan ohjaa, vaikka saisitkin kartan toimimaan, sillä aika kankea on noissa tomtomiin verrattuna tuo käyttöliittymä
Itsekin taistelin aps 50 kanssa, kun se ei lukenut levyä ja sitten kerran kun vahingossa tökkäsin sen sinne, kun piti laittaa se toimiva levy, niin alkoi toimia
Sarianne kirjoitti:No nyt on kokeiltu hitaalla ja normipoltetulla levykkeelä... tulen siis eksymään tai en osaa perille ollenkaan..
kiitos vinkeistä ja neuvoista teille, ehkä vanha tom tom ohjaa mua vielä..
Oleellisinta tuolla aiemmin annetussa ohjeessa oli käyttää kunnollista CD-mediaa jonka heijastavuus poltettuna olisi mahdollisimman hyvä (hyväkään kun ei vastaa lähellekään prässättyä CD:tä).
DVD-levyissä mainittu Verbatim on hyvä (tai sillä on laadukkaita levyjä, halvempia ja huonompia varmaan silläkin). Polttavan aseman pitäisi olla hyvä ja itse käyttäisin imageburn ohjelmaa.
Viralliset kartat taisi olla niin vanhoja että ei oikein ole järkevää ohjata Vehon tiskille hakemaan laillista ja kunnollista levyä, jos noita enää saakaan.
Omakohtaisia kokemuksia: Muutama viikko sitten tuli hankittua W203, jossa Comand NTG2 alkuperäisellä karttaDVD:llä - eli vuodelta 2005. Satuin "löytämään" netistä uudemmat kartat, jotka poltin DVD-RW:lle. Levy sisään, Comand rouskutti vartin verran ja ilmoitti sitten ettei päivitys onnistunut. Kartta kuitenkin tuli näytölle joten jätin polttamani levyn sisään. Autosta lähtiessäni huomasin että Comandiin jäi virrat päälle - tähän asti se oli sammunut kun virta-avaimen poistaa lukosta. Korjaustoimenpiteenä tungin vanhan levyn laitteeseen: vehje kysyi, haluanko oikeasti päivittää vanhempaan versioon ja teki sitten työtä käskettyä. Olin siis palannut onnistuneesti alkupisteeseen.
Tänään uusi yritys: Levyksi DVD-R, ei siis uudelleen kirjoittava, polttosoftaksi parempi ohjelma ja kirjoitusnopeus hitaimmalle. Polttolämmin levy laitteeseen, muutama minuutti odottelua ja kas, kartta ilmestyi näkyviin. Ensituntumalta vaikuttaa siis toimivan ja löysi kotikadunkin, jota aikaisempi versio ei nimeltä tunnistanut.