270 CDI:n suutinhuolto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
vamjs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: La 04.02.2006 13:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

270 CDI:n suutinhuolto

Viesti Kirjoittaja vamjs »

Tein ML 270 CDI:n (vm 2001) suutinhuollon, koska kolmossylinterin suutin vuoti melko reippaasti. Vaihdoin kaikkiin suuttimiin kuparitiivisteen ja kiinnityspultin. Muiden huolto onnistui suht hyvin, mutta 3. sylinterin vuoto on entistäkin pahempi. Tein autolla pari koeajolenkkiä ja vuoto tuntui pahenevan. Mikähän mahtoi mennä pieleen, veikkailen jotain seuraavista :problem: :

- kuparitiiviste ja pultit ostin dieselkorjaamolta, samaa kuparitiivistettä myy myös mersun varaosamyynti.
- puhdistin sekä suuttimen alaosan että pohjalevyn huolellisesti. Kun irrotin suuttimen uudelleen, havaitsin kuitenkin, että pohjassa, joka pitäisi olla ihan sileä, on pari rengasmaista uraa - ei kuitenkaan poikittaisia uria. Uudelleen irrottaessani pultti ei ollut kovinkaan tiukassa.
- dieselkorjaamolta sain kiristystiukkuuden, 7 Nm + 90 astetta. Luin kuitenkin 203 sarjan mersun alfamer-oppaasta, että lisäksi tulee 3. vaihe + 90 astetta. Eiköhän näissä ole sama kone (270 CDI). Voisikohan noi neljän sylinterin pultit vielä kiristää 3. vaiheen mukaisesti eli neljänneskierrosta.
- mittasin kiinnityspultin reiän syvyyden, 62 mm, ja paikoillaan olevan kiinnityshaarukan korkeuden, 17 mm, yhteensä 79 mm. Pultin pituus kannan alareunasta on sama tai hiukan yli.
- olisiko mahdollista, että suuttimen reiän pohjaa olisi kaavittu aiemmin liian sysälle, eli pitäisikö pulttia lyhentää.
- miten saisin tasoitettua pohjan ihan tasaiseksi, kaavinta ei ole, ja toisaalta ei taida olla varaa kaavia lisää.
- huomasin 5. pytyn suuttimen kiinnityspultin reikää puhdistaessani, että paineilma meni vesitilaan. Eihän vesi pääse vesitilasta suuttimen reikään ja sitä kautta sylinteriin.

Neuvoista kiittäen

Mersumatti
Nykyiset mersut
ML270CDI, vm 2001

300 tdt, vm 1984 (ei rekisterissä)
300 GD, pitkä, vm 1982, (seisontavak)
280 SEL, vm 1970 (ei rekisterissä)
170 Vb, vm 1952 (ei rekisterissä)
neljä viimeksimainittua enemmän tai vähemmän projekteja

Entisiä
E300 TDT, vm 1994
190 vm 1984
300 D, vm 1981
ja muita merkkejä suht paljon ennen mersuja
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 270 CDI:n suutinhuolto

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Ainakun pultit avaa niin uudet pultit ja kupari tiivisteet(ja tarkoja jos ollan niin myös se haarukka, mitä ei kukkan vaihda...)
Kirstys on 7nm+90asteta+90asteta
Vuotaa sitä mustaatöhnää? (ei suoraan kirkasta polttoaineta jos niin tulee ehkä suutimen rungosta)
Tarkista se pinta mikä suutimen alapäässä tulee sitä prikka vastaen(halkeamia syöpymiä)
Molemmat se ja kannen puoli pitäis olla tasisia(ja sen pinnan ja reikään nähden 90asten kulmassa tai ei kirsty/tiivisty kunnola)
Suutimissa kunolla rasvaa ulkopuolella ?
Jos paljonkalvetu niin pultti voi pohjata tai kalvettu hiukan vinoon minkä takia ei kirsty
Kun ottaa reikään kiinni,
Pultin reikä puhki vesitilaan jos ei muuten ole kantaa(reikä halki)tuhottu niin vesi ei pääse väärn paikkan kun laittaa kierteesen tiivistävää lukiteta

Pohjan tasoitaminen niin että pysyy suorassa ilman kalvainta on hankalla,
Mutta tasapäinen sopivan kokoinen tappi mihin liimaa hioma paperin palan,
Systeemi millä voi koitaa
Ja paljon kalvetuihin on syytä laittaa ne sitä varten myytävät paksumat pikat millä suutin pysyy oikealla korkeudella mäntään nähden
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
mannelavetti
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 13.12.2011 19:54

Re: 270 CDI:n suutinhuolto

Viesti Kirjoittaja mannelavetti »

vamjs kirjoitti:Tein ML 270 CDI:n (vm 2001) suutinhuollon, koska kolmossylinterin suutin vuoti melko reippaasti. Vaihdoin kaikkiin suuttimiin kuparitiivisteen ja kiinnityspultin. Muiden huolto onnistui suht hyvin, mutta 3. sylinterin vuoto on entistäkin pahempi. Tein autolla pari koeajolenkkiä ja vuoto tuntui pahenevan. Mikähän mahtoi mennä pieleen, veikkailen jotain seuraavista :problem: :

- kuparitiiviste ja pultit ostin dieselkorjaamolta, samaa kuparitiivistettä myy myös mersun varaosamyynti.
- puhdistin sekä suuttimen alaosan että pohjalevyn huolellisesti. Kun irrotin suuttimen uudelleen, havaitsin kuitenkin, että pohjassa, joka pitäisi olla ihan sileä, on pari rengasmaista uraa - ei kuitenkaan poikittaisia uria. Uudelleen irrottaessani pultti ei ollut kovinkaan tiukassa.
- dieselkorjaamolta sain kiristystiukkuuden, 7 Nm + 90 astetta. Luin kuitenkin 203 sarjan mersun alfamer-oppaasta, että lisäksi tulee 3. vaihe + 90 astetta. Eiköhän näissä ole sama kone (270 CDI). Voisikohan noi neljän sylinterin pultit vielä kiristää 3. vaiheen mukaisesti eli neljänneskierrosta.
- mittasin kiinnityspultin reiän syvyyden, 62 mm, ja paikoillaan olevan kiinnityshaarukan korkeuden, 17 mm, yhteensä 79 mm. Pultin pituus kannan alareunasta on sama tai hiukan yli.
- olisiko mahdollista, että suuttimen reiän pohjaa olisi kaavittu aiemmin liian sysälle, eli pitäisikö pulttia lyhentää.
- miten saisin tasoitettua pohjan ihan tasaiseksi, kaavinta ei ole, ja toisaalta ei taida olla varaa kaavia lisää.
- huomasin 5. pytyn suuttimen kiinnityspultin reikää puhdistaessani, että paineilma meni vesitilaan. Eihän vesi pääse vesitilasta suuttimen reikään ja sitä kautta sylinteriin.

Neuvoista kiittäen

Mersumatti
Nuo pulttien pohjat on puhdistettava todella huolellisesti ettei pultti "kanna" ennen kuin kiristää tarpeeksi haarukkaa, on todella tiukassa ne karstat siellä kierteissä tarvitsee pitkän kierretapin tai vanhasta pultista sen tekemällä (pitkittäis viillot vastakkaisille sivuille, karsta jää siihen mutta on työlästä kun pitää putsata urat vähänväliä..) Ja noista kiristysarvoista itse olen vetänyt 20Nm+90+45 niin ei vuoda ja sen pohjan saat hiottua itsetekemällä sopivan tasapäisen pyöreän tangon(hieman pienempi suihkua) jonka päähän laitat ruuvilla pyöreän hiekkapaperin palan. Tuosta paineenpääsystä vesitilaan en osaa sanoa mitään..
Avatar
vamjs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: La 04.02.2006 13:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 270 CDI:n suutinhuolto

Viesti Kirjoittaja vamjs »

Hyviä neuvoja, kiitokset. Vähän arveluttaa pulttien lisäkiristäminen, vaikka 3. vaiheen puolittaisikin ohjeesta. Mutta ei siitä kait haittaakaan ole, jos pultin päästä ottaa millin tai kaksi pois. En nyt tähän hätään saa mistään paksumpaa kupariprikkaa.
Ajattelin pyöräyttää Drermelin poralla hiekkapaperia suuttimen pohjan tasoittamiseen. Hiontapöly varmaankin lähtee paineilmalla. Kuuman kestävää rasvaa ei minulla ole kuin öljyä, mikähän rasvan tarkoitus on.
Miksiköhän kannen pultit ja nyt tämä suuttimen kiristyspultti pitää aina uusia. Venyykö pultti niin paljon tässäkin, kun kiristystiukkuus on jotain 40 nm ? = 7 nm + puolikierrosta (miksi kahdessa vaiheessa neljänneskierros kerrallaan) vai johtuuko lämmön vaikutuksesta tai paineesta :roll: . Yleensähän pultteja ei vaihdeta, esim pyörän pultit.
Nykyiset mersut
ML270CDI, vm 2001

300 tdt, vm 1984 (ei rekisterissä)
300 GD, pitkä, vm 1982, (seisontavak)
280 SEL, vm 1970 (ei rekisterissä)
170 Vb, vm 1952 (ei rekisterissä)
neljä viimeksimainittua enemmän tai vähemmän projekteja

Entisiä
E300 TDT, vm 1994
190 vm 1984
300 D, vm 1981
ja muita merkkejä suht paljon ennen mersuja
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 270 CDI:n suutinhuolto

Viesti Kirjoittaja atlas »

Venyvä pultti venyy ja pitää tiukkuudessaan lämmön yakia muuttuvat tekiät koska kyseessä on vielä alumiini/teräs.
Tieten venymän voisi mitata milloin pultti olisi vaihdossa esim.kannenpultit.
Joku muuten veti muistaakseni sen ohjetiukkuuden sitten +90 ,kone kuumaksi ja sitten loput.Tästä en ole varma mutta tiedän että pultti ei tällöin ainakaan korkkaa koska prikka on jo pehmeä,toisekseen alumiini kierre ei oikein ole parhaimmillaan lämpimänä jolloin kierteet voi lähteä mukana.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
vamjs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: La 04.02.2006 13:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 270 CDI:n suutinhuolto

Viesti Kirjoittaja vamjs »

Vaihdoin kolmospytyn suuttimen alle uuden prikan, lyhensin pulttia 3 milliä ja kiristin 7 nm + 90 astetta + 45 astetta. En vielä tutkinut tarkemmin, onko vuotoja, mutta hyvin kulki eikä mitään suurempaa ylimääräistä ääntä kuulunut. Opin ainakin, että pultin reiät kannattaa tarkistaa ennen pultin kiristystä, myös pultin pituus ja tila johon pultti pitäisi mahtua :D .
Nykyiset mersut
ML270CDI, vm 2001

300 tdt, vm 1984 (ei rekisterissä)
300 GD, pitkä, vm 1982, (seisontavak)
280 SEL, vm 1970 (ei rekisterissä)
170 Vb, vm 1952 (ei rekisterissä)
neljä viimeksimainittua enemmän tai vähemmän projekteja

Entisiä
E300 TDT, vm 1994
190 vm 1984
300 D, vm 1981
ja muita merkkejä suht paljon ennen mersuja
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 270 CDI:n suutinhuolto

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

vamjs kirjoitti: Kuuman kestävää rasvaa ei minulla ole kuin öljyä, mikähän rasvan tarkoitus on.
rasvaa jos ei laita niin ei kestä niin pitkään ja seuraavasta irrotuksesta tule hauskaa...
lisäksi rasva pitää sen suutimen liikuvana(tärisee siellä ylös alas ja jos ei liiku alas niin pikkun hiljaa alkaa jäämään yllemmäs ja ylemmäs lopulta vuotaa taas se tiiviste...)

miksi vaan 7 nm + 90 astetta + 45 astetta ?
eikä kiinni samantien(pitääkö ne liian hyvin?)

E:jos ei kestä kiristää oikein niin systeemissä on jotain vikaa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
W124-260
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Ti 12.08.2003 18:43

Re: 270 CDI:n suutinhuolto

Viesti Kirjoittaja W124-260 »

Jos suutin on päässyt vuotamaan palokaasuja pitkään kuparitiivisteen ohi ulkoilmaan, tulee kanteen helposti syöpymiä ja näin ollen jää vuotamaan myös uusilla pulteilla ja kuparitiivisteellä. Tähän tarkoitukseen on monella korjaamolla ns. kovapalakalvain, hehkun reijästä laitetaan paineilma sylinteriin ja käsin pyöritetään kalvaimeilla tiivisteen pinta sileäksi. Tämän jälkeen suuttimen alle laitetaan normaalia paksumpi kuparitiiviste, saa ainakin Citroenilta varaosana eri paksuuksia.

Edit: tää homma olikin selitetty jo toisessa viestissä :thumbup:
Avatar
teerola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Ma 23.01.2006 07:42
Paikkakunta: Heinola

Re: 270 CDI:n suutinhuolto

Viesti Kirjoittaja teerola »

Vaseliinia siihen kalvaimeen niin jää irtoava alumiini rasvaan kiinni ;)
*W202 200CDI -00* W124 300TDT -93 (Ex) W124 200D -88 (Ex) W124 300D -90 (Ex) S124 300TE 4matic -89 (Ex) W210 220D -97 (Ex) W638 110D -99 (Ex) W123 300D -82 (Ex)
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: 270 CDI:n suutinhuolto

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

vamjs kirjoitti:Kuuman kestävää rasvaa ei minulla ole kuin öljyä, mikähän rasvan tarkoitus on.
Kuparirasva on toiminu hyvin tuollasissa paikoissa. Saa ihan perus varaosaliikkeistä eikä maksa mahottomia. Ja kun kerran sen ostat niin riittää pitkään.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Vastaa Viestiin