tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Solmurauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja Solmurauta »

tuikku kirjoitti:.
Max ahdot on nyt jo vähän aikaa olleet luokkaa 2,3bar.
Enempään ei tuo nykyinen mappi pysty, käypäinen 4bar mappi on löytynyt ja tilattu.
Max syöttömäärä on luokkaa 140milliä, mikä antaa jo hiukan savua.
Jokohan tämän ahtimen raja on tullut vastaan, pitää koettaa vielä kuitenkin suuremmilla ahdoilla, syöttömäärää ei ole kyllä ole varsinaisesti tuosta tarvetta nostaa - riittää kyllä minulle.
Koko ajan on enemmän voimaa tarjolla, kun mitä minun ajotaidoillani ja tällä korilla pystyy hallitsemaan.
Laatikon vahvistamistoimet on edelleen "vaiheessa".

Kunhan voimansiirtokin tulevaisuudessa pystyy kaiken saatavilla olevan voiman käsittelemään, niin melkolailla on sitten .... minun mielestäni, ihanteellinen, tai ainakin kovin mieluinen paketti kasassa.
Mittauksetkin kyllä tehdään aikanaan.
Taidan kuitenkin pysyä näissä "korteissa", joillain on varmaan enemmän tehoa - olkoot vaan, tämä paketti tuntuu minusta hyvältä.
Käytännön toiminta, kaikissa päivittäisissä "normiajoissa" on se, mikä ihastuttaa.
Ei ole haluja tinkiä nyt siitä ollenkaan.
Mittaapa nyt huvin vuoksi onko tuolla lyhyellä pakosarjalla kovemmat pakokaasupaineet?
Täällä on edelleen sellaisia jotka eivät usko lyhyen pakosarjan paremmuuteen niin saadaan faktaa pöytään.
Holset siellä lukee..
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja norsu »

Solmurauta kirjoitti:Mittaapa nyt huvin vuoksi onko tuolla lyhyellä pakosarjalla kovemmat pakokaasupaineet?
Täällä on edelleen sellaisia jotka eivät usko lyhyen pakosarjan paremmuuteen niin saadaan faktaa pöytään.
Vai jotta tuollai sen paremmuuden pystyy oikein mittaamaankin... :lol:

Jos nyt mitattais sit vaikka ennemmin motin läpi menevää ilmamäärää.

Sitten kun tehtaan dieselkilpurit varustetaan lyhyillähalkosarjoilla, tulen minäkin muuttamaan mielipidettäni. Tuikun tapauksessa (eikä monen muunkaan) asialla ei ole mitään merkitystä, koska voimaa tulee käyttikseen tarpeeksi ilman hifistelyjäkin.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
En ole enää (vuosiin) edes halunnut tietää niistä pakopaineista mitään, enkä ole siis mittaillutkaan.
Kun asia on juurikin niin kuin norsu kirjoitti, ilman määrä loppuviimein ratkaisee.
Sitten sellainen juttu, että nämä suorasuihkarit poikkeaa tässä kohden ratkaisevasti esikammioisista.
Nykyaikainen suorasuihkari ei ole milläisenään muutaman kilon pakopaineista.
... Niin sitä pitää käyttää hyväksi silloin.
Jo pitkään, niin omani, kuin muidenkin autot olen säätänyt siten, että miten sen ahtimen saa vain parhaiten toimimaan.
Kyllä se savu sitten kertoo, kun ilma alkaa loppumaan - muulla ei niin ole merkitystä.
Suorasuihkari pitää(isi) säätää niin, ettei se juurikaan savuta.
Jos varsinkin ahtimen heräämisvaiheessa tulee pakopainetta runsaanlaisesti, niin sillä ei ole mitään merkitystä.
Kun nämä mersun ohjelmat on paineohjattuja, niin käytännössä se moottori pelaa tasan tarkkaan niin hyvin, kun saat sen paineen kontrolloitua, oli iso, tai pieni ahdin.
Mielestäni mahdollisimman hyvin toimiva moottori käyttöominaisuuksiltaan ajaa painetietojen edelle.

Samalla periaatteella halusin mahdollisimman lyhyen pakosarjan.
Jotta se sille ahtimen heräämiselle luotaisiin mahdollisimman otolliset olosuhteet.
Tehoasiakin on juuri niinkuin norsu kirjoitti.
Tehoa on varmasti aivan riittävästi, kaikkea ei ole tarvis edes heruttaa sieltä esiin.
Panostan mielummin käyttömukavuuteen ja savuttomuuteen.
Jos tehoa haluaa vielä lisää, suurentaa pikkuisen ahdinta.
Pakopainetietoa en edes halua tietää - tulee paha mieli.
Kyllä sitä nimittäin varmaan reilusti on, pakopesä nimittäin on se 12,nen ja syöttöä paljonlaisesti - ehken jo vähän liikaa - mutta tämä juttuhan on sellainen, niinkuin varmaan arvaatte, että jos ei jotain pöllyä kuitenkin tule, niin sitä miettii koko ajan, että onkohan sitä syöttöä nyt "tarpeeksi".
Tuohon Petehrin tekemään pakosarjaan olen ollut kamalan tyytyväinen - ja täytyy sen mersun vakiokannenkin olla aivan erinomainen, koska vakioahtimeen nähden moninkertaisesti suurempi hukkaportillinen saa moottorin toimimaan niin hienosti.
. . . Tai sitten garretti tekee vaan niin paskoja ahtimia . . .
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
hatemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ma 17.04.2006 15:32
Paikkakunta: JKL

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Tai sitten automaatti saa käyttöalueen muutenkin hukkisahtimelle otollisemmaksi :D
diipa daapa...
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

hatemi kirjoitti:Tai sitten automaatti saa käyttöalueen muutenkin hukkisahtimelle otollisemmaksi :D

Joo, olet oikeassa.
Oppiva automaatti on hieno asia.
Turbiinin luistatusta pystyy säätämään ja kun näkee vähän vaivaa, niin se palkitsee. :mrgreen:
Nähdäkseni "juuri oikeat kortit" on muuten käsissä, kesäksi kestävyysasiat kuntoon.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja norsu »

tuikku kirjoitti:Sitten sellainen juttu, että nämä suorasuihkarit poikkeaa tässä kohden ratkaisevasti esikammioisista.
Nykyaikainen suorasuihkari ei ole milläisenään muutaman kilon pakopaineista.
... Niin sitä pitää käyttää hyväksi silloin.
Lisäyksenä vielä, jotta tämä ero ei johdu ruiskutustavasta millään tapaa, vaan syynä on ennenminkin kehittynyt suunnittelu ja pakonomainen tarve pienentää kulutusta/päästöjä tehojen kustannuksella. Näin ei tarvitse olla.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kuva


Pikkuisen penkitettiin, vaikkei laatikkoa olekkaan vielä vahvistettu.
Sepon ja Antin penkissä on näihin hommiin kyllä sopivan tehokas jarru, varmaan herää ahdin, tai jos ei herää, niin se on kyllä jo kuollut. :mrgreen:
Max jarruteho tässä vastaa suoralla välityksellä 350nm vääntöä kampiakselilla.
Eli reilusti suurin osa autoista ei jaksa tuolla jarruasetuksella kiihtyä ollenkaan.

Kaksi, oikeastaan suurtakin ongelmaahan tuossa oli.
Renkaisiin on kovin vaikea saada pitoa.
Laatikko nöyrtyy kahdessa tonnissa, juuri kun kunnon syötöt alkaa puremaan.
Luistoa sitten riittääkin ihan niin, että vielä max tehon kohdallakin luistaa, vaikka kolmen ja puolen tonnin jälkeen kyllä turbiini yrittää tarttua. :D
Mitä enemmän penkitti, sen kuumemmat öljyt-> väännöt lähti laskuun.
Tuo on ensimmäisen vedon käyrä.

Perstuntuma kertoi holsetin toiminnan aivan oikein.
Koetan saada läpivirtausta pikkuisen kierroksilla paremmaksi vaihtamalla 16,sen pakopesän.
Kompurasiiven pitäisi mielestäni riittää.
Vääntö periaatteessa olisi riittävä noinkin, mutta kunhan laatikko koko syöttömäärän sitten kestää, niin pitäsi sitä yli 900,n olla.
"Oikea" max teho on vielä vähän arvoitus, mutta sekin ratkeaa kyllä aikanansa.
Ei se kuitenkaan tuosta ainaskaan laske, kun laatikon luisto loppuu.

Kyllä tässä kuusipyttyisessä mielestäni ihan hyvin potentiaalia on.
Syötöt ei ole vielä mitenkään "tapissaan", moneen nelipyttyiseen olen laittanut suhteessa vielä selvästi enemmänkin.
Moottori ei taida oikein häävissä kunnossa enää olla, penkitettäessä kaasupohjassa, tulee huohottimesta melkein yhtä sankka pakokaasun pöllähdys, kun pakoputkesta.
Kyllä tällä nyt talvikelissä ajaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

aika järkyttävä tuo vääntökäyrä :shock: :clap:
pojilla on ainakin sanoisinko riittävä jarru rullissa :lol: ei jaksanut 605 lähteä pyörimään kun kunnolla jarrutettiin :shifty:
onhan se sentään kuorma-auto penkki :thumbup:
w201 om605
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Ihan hyvältä näyttää ja kuulostaa.
No, eiköhän se laatikon vahvistaminen viimeistään keväällä tule eteen.
Jos tuntuu että kestää niin voin tulla kokeilemaan, eiköhän se rikki saada 8)
Miten laatikon lämmöt pysyy kurissa?
115cdi viton ongelma oli öljyn lämpeneminen, joko luiston tai/ja huonon jäähdytyksen takia.
20 minuuttia kesti(kaasupohjassa) sitten öljyn haju ja hetken päästä vikatila.
Toivotaan että siihen löytyy jutut millä laatikon saa 1000Nm kestämään.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jokos siellä on erillinen jäähdytin lootalle, siis sellainen kunnollinen. Sain minä omassa Vitossa muistaakseni silläkin punaisen valon kojelautaan kerran kun innostuin ajelemaan Alastarolta kotiin tullessa, sitten piti odotella hetki huoltoasemalla, että öljy jäähtyi :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Sellainen tuntuma on että näistä mersun cdi koneista saa tehoa ulos ihan kiitettävästi, se ei ole ongelma.
Suurempi ongelma on että miten laatikon luiston saa loppumaan ja miten ohjaus saadaan toimimaan kunnolla.
Oisko sitten laatikon oikeanlainen vahvistaminen ja jollain konstilla tuupata esim amg laatikon ohjelman
parhaimmat puolet ohjelmaan?
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Tahtois kanssa tuollaisen väännön @ 2000 rpm... :shock:
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja xr »

tehopenkki luistava tupiini/laatikko ja pitämätön rengas ovat aivan mahdoton yhdistema

lustava turpiini/laatikko nostaa vääntökäyrää takapyöriltä josta dyno yleensä (kaliproidaan) mittaamaan moottorin kierrokset rullalta
toki jos laatikko luistaa niin paljon että tulee kierroksien rajoitin vastaan jolloin ecu pienentää syöttöjä niin se näkyy dynossa tehon alentumana

lustava rengas laskee tehokäyrää paperilla kun rulla ei kiihdy

kaikista luistoista huolimatta sanoisin jotta edelliseen mitaukseen verrattuna vääntö on kasvanut 90nm ja teho 30hv
Teuvo320
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ke 07.10.2009 21:41

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja Teuvo320 »

xr kirjoitti:tehopenkki luistava tupiini/laatikko ja pitämätön rengas ovat aivan mahdoton yhdistema

lustava turpiini/laatikko nostaa vääntökäyrää takapyöriltä josta dyno yleensä (kaliproidaan) mittaamaan moottorin kierrokset rullalta
toki jos laatikko luistaa niin paljon että tulee kierroksien rajoitin vastaan jolloin ecu pienentää syöttöjä niin se näkyy dynossa tehon alentumana

lustava rengas laskee tehokäyrää paperilla kun rulla ei kiihdy

kaikista luistoista huolimatta sanoisin jotta edelliseen mitaukseen verrattuna vääntö on kasvanut 90nm ja teho 30hv
Siis luistavalla kytkimellä, jolloin vääntö ei välity moottorilta rullille asti tulee lapulle enemmän vääntöä penkissä mitattaessa? Jäiköhän minulta nyt jotakin ymmärtämättä tässä asiassa? Olen ymmärtänyt, että jos vääntö saadaan rullille asti, niin sitä on silloin siellä enemmän, oli kierrosluku mikä tahansa.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Pitäisikköhän minun tarkentaa vielä tuota "mittausta".

Ensinnäkin, mittausta varten ohjelma laitettu vikatilaan.
Vikatilan syöttömäärä nostettu "toimivan moottorin" syöttömäärän tasolle.
Tällä saadaan kickdauni estettyä, silloin pystyy nelosellakin heti painamaan kaasun pohjaan.
Siksi väännöt saa heti pomppaamaan.

Luulisin ja myöskin korvin on kuultavissa, sekä renkaasta tulevasta savusta silmin havaittavissa.
Että rengas ei pidä tuohon ~kahteen tonniin asti, siinä kohden vääntöjen nousuvauhti alkaa varmaan laantua ja rengas toppaa rullilla.
Kuvittelisin, että kun rengas alkaa pitämään, niin laatikon pitokyky ei enää riitä, vaan se päästää irti.
Sitä en tiedä, loppuuko ensin turbiinin pitokyky, vai alkaako kytkinlevyt luistamaan.
Auto kun on jo valmiiksi koko ajan vikatilassa - niin se ei enää voi siihen "mennä".
Tämän käytöksen huomaa myös oikeasti ajettaessa asfaltilla.
Laatikko pelaa ok niin kauan kun takarengas luistaa, mutta jos ja kun pitoa löytyy, siirtyy luisto laatikkoon -> vikatila.
Jokatapauksessa laatikon luistosta on vahvaa faktaakin, kun huippunopeus samalla kierrosluvulla on laskenut koko ajan, rullat ja renkaat ja asetukset olleet samat koko ajan.

Kovaa jarrua on pakko pitää päällä, muuten ei ahdot pysy -> ei tule syöttöjäkään.

Näiden, kovasti vääntävien dieseleitten mittaus on haasteellista.
Ahdin pitäisi saada heräämään ja rengas pitämään, semmoisia sitomissessioitahan niistä tuppaa tulemaan.
Varmaan monelle, mittaajalle ja mitattavalle, olisi eduksi jos löytyisi joku viisasten kivi tuohon mittaustapaan, jolla ensinnäkin saataisiin melko oikeanlaatuinen mittaustulos ja vieläpä niin, että niitä oikeasti voisi toisiinsa verrata.
Muutenhan nuo numerot on vaan "tahroja paperilla", se millä on oikeasti merkitystä on se - että toimiiko ne autot, vai ei.

No
Minä olen nyt kyllä ihan tyytyväinen tulokseen - tässä vaiheessa, tämähän on keskeneräinen työ vielä.
Teho on pikkuisen "vaatimaton" syöttömäärään nähden, mutta savun ilmestyminen ~3500rpm kohdalla kielii ilman loppumisesta.
En millään jaksa uskoa, että tulos huononee, kunhan saan luistot loppumaan.
Sitten, tässä on vielä vakio pakoputki, sen suurentaminen antaa varmaan lisää Ilmaa/voimaa kierroksille.
- Siitä on aika huimiakin esimerkkejä, ihan tässä lähiympäristössä.
Sitten koetan vielä suurempaa pakopesää, joka sekään ei ainakaan huononna virtausta kierroksilla.
Luulisin, että noilla muutoksilla saan sen verran hiissattua max tehoakin sen verran ylöspäin, kun on "tarpeenkaan".
Vääntöjen kasvattamiseen ei ole mitään varsinaista tarvettakaan, enää tuosta - renkaat kuluu jo nyt ihan kiitettävää vauhtia.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Laatikon/turbin luisto voi tutkaila viaktilaskin *:ril niiten kieros luvusta saa suuntaa siihen kumpi sillä luistaa(vai molemat)
renkaiten sutimisen kannalta(tai siis sen eston) on semoinen mitaus hyvä missä renkaan tilalle tulee pultattan mittalaite(saa myös jarrun määrää säädeltyä hyvin)
"rototest" kiinni, sclikseiläkin on monesti saanut pitoa lisää rullilla

(mersula vakio laatikoita mistä menee 1000nm läpi "65 amg jatkona" vavistelu ideoita katsela)

Putken suurentamisela monesti saa lisää vetoja ei ahdista niin helposti,
bensa koneissa vaikutus on ollut joskus melkoista luokaa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5265
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja S202 »

Sais sen momentinmuuntimen muokattua tavalliseksi turbiiniksi niin ongelmat vähenisivät. Kai :mrgreen:
S124 300TE
S211 E500
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja xr »

Teuvo320 kirjoitti:
xr kirjoitti:tehopenkki luistava tupiini/laatikko ja pitämätön rengas ovat aivan mahdoton yhdistema

lustava turpiini/laatikko nostaa vääntökäyrää takapyöriltä josta dyno yleensä (kaliproidaan) mittaamaan moottorin kierrokset rullalta
toki jos laatikko luistaa niin paljon että tulee kierroksien rajoitin vastaan jolloin ecu pienentää syöttöjä niin se näkyy dynossa tehon alentumana

lustava rengas laskee tehokäyrää paperilla kun rulla ei kiihdy

kaikista luistoista huolimatta sanoisin jotta edelliseen mitaukseen verrattuna vääntö on kasvanut 90nm ja teho 30hv
Siis luistavalla kytkimellä, jolloin vääntö ei välity moottorilta rullille asti tulee lapulle enemmän vääntöä penkissä mitattaessa? Jäiköhän minulta nyt jotakin ymmärtämättä tässä asiassa? Olen ymmärtänyt, että jos vääntö saadaan rullille asti, niin sitä on silloin siellä enemmän, oli kierrosluku mikä tahansa.
tämä on vähän vaikea selittää
yleensä dyno mittaaja täsmää dynon mittaus tietokoneen kierrosluku tiedon joka tulee rullalta asetusta muuttamalla näyttämään samaa lukua kuin moottorissa tämä suoritetaan jollain tasaisella kaasun asennolla jolloin ei missään ole luistoa toki poikkeuksiakin löytyy http://www.suntechmotorsport.com/" onclick="window.open(this.href);return false; mittaa myös moottorin oikean kierrostiedon dynolle suoraan kampuralta

luistava turpiini muuttaa voimansiirron välitystä moottori pyörii isommilla kierroksilla jolloin moottorin teho on suurempi mutta dyno ei saakkaan tätä tietoa vaan mittaa alempaa tietoa
eli jos tehoa on 104hv ja kieroksia moottorissa 3000 niin vääntö on 331 mutta jos kierrostieto muuttuu virheelliseksi ja onkin 2000rpm niin vääntö onkin noussut lukemaan 500nm
tuolla on kätevä laskuri jos joku tarvii http://www.jkauppi.fi/convert/power_calculation.php" onclick="window.open(this.href);return false;

edellisellähän ei sinänsä ole mitään merkitystä koska tuo 800nm on kuitenkin se voima joka välittyy suoraan tiehen ja vie sitä autoa luultavasti aika rivakasti eteen päin :shock:
jos autossa olis manuaali laatikko niin vääntö dyno paperilla 2000rpm paikkeilla putoaisi 200-300nm hamoin hevosvoima määrä tuikkuhan on pyrkinyt saamaan turpiinin luiston pienemmäksi
minusta se luisto kuin lahja

niitä on vähän tuollaisa autoja joissa rengas välittää tiehen 800nm vääntöä :thumbup:
jolavi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ke 29.04.2009 11:12

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja jolavi »

minä kun olen penkittänyt autoa niin ne kierrokset on mitattu piirtymään ainakin pelkästään moottorilta. muutenhan luistavalla laatikolla/kytkimellä olisi tullut aina parempia lappuja.

ja varmaan aina automaatti kannattaa penkittää näin.
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja xr »

jolavi kirjoitti:minä kun olen penkittänyt autoa niin ne kierrokset on mitattu piirtymään ainakin pelkästään moottorilta. muutenhan luistavalla laatikolla/kytkimellä olisi tullut aina parempia lappuja.

ja varmaan aina automaatti kannattaa penkittää näin.
varmaan pensa kone kyseessä niistä helpommin saa kierrokset ulos dieseli vaatiikin jo penkittäjältä enempi vaivan näkoä ja monellakaan ei ole siihen edes laitteita
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Minkämoiset rullat siellä on jos rengas ei pidä?
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

sileät rauta rullat. ja painaakin niin perkl. että ei mitenkään mahdotonta suttaaminen
w201 om605
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Sileet rullat? No jo on...
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Taitaa suurimmas osas tän maan dynoja olla sileet rullat.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
jolavi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ke 29.04.2009 11:12

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja jolavi »

xr kirjoitti:
jolavi kirjoitti:minä kun olen penkittänyt autoa niin ne kierrokset on mitattu piirtymään ainakin pelkästään moottorilta. muutenhan luistavalla laatikolla/kytkimellä olisi tullut aina parempia lappuja.

ja varmaan aina automaatti kannattaa penkittää näin.
varmaan pensa kone kyseessä niistä helpommin saa kierrokset ulos dieseli vaatiikin jo penkittäjältä enempi vaivan näkoä ja monellakaan ei ole siihen edes laitteita

pensaa käytän moottorikelkassa ja nykyään jäällä kun noita dieseli nelikkoja on aika harvassa
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Mitähän sanoisi ...

No, ensinnäkin vaikka moottorin kierrosluku mitataan dynon rullalta, niin ei se ainakaan estä millään lailla oikeaa tulosta.
Eikä se ole varmasti "oikea" ongelma.
Vakioautoijen mittauksilla sen voi todeta.

Toiseksi, turbiini ja momentinmuunnin on eri asia, tässä on nyt lahjakkaasti puurot ja vellit sekaisin.
Missään näissä mersun henkilöauton sähkötoimisissa automaattilaatikoissa ei ole senkaltaista momentinmuunninta, kun tässä nyt tarjotellaan ja esim (vanhoissa) ameriikan autoissa on.
Näissä jos turbiini luistaa, niin kanssa "vaan" luistaa - se ei muuta momenttia, vaan siitä tulee oikeasti vikatila.
Vakioautojen dynotuksessa huomaa, että max väännöt ja max tehot on aivan oikeilla kierrosluvuilla ja oikeansuuruisia.
Vaikka ne olisi (mersun) automaatteja ja vaikka kierrosluku mitataan "vaan" rullilta.

Mersulla on moottoreita ja malleja, sekä manuaalina että automaattina.
Niiden ohjelmissa on samat syöttömäärät.
Ja samat väännöt/tehot.
Jos turbiinin luistatuksella olisi saatavissa jotain etua tähän - niin varmaan olisi jo käytössä - ja kiivaasti.

Se on noin periaatteeltaan aivan sama, luistaako manuaalin kytkin, vai automaatin turbiini.
Kumpaisenkaan luistosta ei varmaan saa mitään etua - ei yhtään mitään.
Paras väännön välitys ja paras hyötysuhde saadaan varmasti luistamattomalla, kiinteällä mekaanisella yhteydellä.

Kyllä minä tiedän, että 800nm autoja on vähän.
Yli 900nm autoja on vielä vähemmän - ja luulempa, että minulla jo on sellainen, kunhan vaan saan nämä luisto ongelmat kuriin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja xr »

minä saan tuosta lapusta mootoritehoksi 690nm 290hv
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

minulle ainakin penkkilapuissa karjalaisella on ilmoitettu moottoriteho :thumbup:
ilmeisestikkin tässä myös?
w201 om605
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

Kyllä omassa penkissä olen huomannut että jos turbiini tai mikälie luistaa niin tulee selvä vääntöpiikki. Ei kai se muusta voi johtua kuin siitä että moottorin kierrokset nousee korkeammiksi kuin mitä rullilta mitattuna pitäisi olla ja tehoa tulee enemmän kuin pitäisi.
Joutuukin kaasulla hiveltämään aina tuon kohdan ohi ettei tule liian hyviä lukemia.

Omiin rulliin teetin kuvion ja nyt ei tarvii liimaa. Mutta eipä tarvii enää kitkarengastakaan tarjota, sulaa pilalle.

7G-laatikko voisi kestää, vai kestääkö mutta lie aika mahdoton saada juttelemaan EDC15 moottorin kanssa?
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

TDIfreak kirjoitti:Kyllä omassa penkissä olen huomannut että jos turbiini tai mikälie luistaa niin tulee selvä vääntöpiikki. Ei kai se muusta voi johtua kuin siitä että moottorin kierrokset nousee korkeammiksi kuin mitä rullilta mitattuna pitäisi olla ja tehoa tulee enemmän kuin pitäisi.
Joutuukin kaasulla hiveltämään aina tuon kohdan ohi ettei tule liian hyviä lukemia.

Omiin rulliin teetin kuvion ja nyt ei tarvii liimaa. Mutta eipä tarvii enää kitkarengastakaan tarjota, sulaa pilalle.

7G-laatikko voisi kestää, vai kestääkö mutta lie aika mahdoton saada juttelemaan EDC15 moottorin kanssa?

722649 W5 A900 kestää kohtalaisesti
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Vastaa Viestiin