
w124 pitkät päällä kokoajan! APUA
w124 pitkät päällä kokoajan! APUA
Ajelin tännään menemään ja yhtäkkiä alko haisee palanut sähkö/käry ja sit meni pitkät päälle eikä lähde pois mitenkään, vaan silloinku sammuttaa valot. Haju tuli siittä sulakerasian vierestä ja otin pois relen ja haistoin nii haisi vähän kärylle mutta silti naksuu vaikka koittaa laittaa päälle pitkät ja pois muttei tapahdu mitäään??.. Parkit ku laittaa päälle nii pitkät heti päällä, ja valo pallaa kojelaudassa kans kokoajan. tällanen vika yhtäkkiä tulla tupsahti. Voiskohan se olla se rele? 

Re: w124 pitkät päällä kokoajan! APUA
vastauksia kiitos 

Re: w124 pitkät päällä kokoajan! APUA
Josko polttimo on kärähtäny ja on menny oikkariin.
tein itse ja säästin
Re: w124 pitkät päällä kokoajan! APUA
nii-i. pittää kahtella huomenna.
Re: w124 pitkät päällä kokoajan! APUA
Mulla oli joskus ihan maadoitusvikaa umpioiden liittimissä, niin se aiheutti myös mielenkiintoisia häiriöitä, lyhkäsillä paloi pitkien merkkivalo himmeästi. Ettei pitkillä olisi vielä jokin muu rele. Onkos tässä ihan omat pitkät, vai onko lisävalo umpiot vaikko jokku soppalautaset nokalla? Jos on lisävaloviritelmiä, niin virtajohto irti ja tutkii saako omat valot toimiin ensin. Sitten etsii vikaa muualta...Olikos muuten niin että 124 ei ole relettä valoille ollenkaan?
S204 300CDI 4matic -11 FL "lumikki"
EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"
EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"
Re: w124 pitkät päällä kokoajan! APUA
Moi,
nimenomaan se on niin, että vakiona W124:ssä ei ole minkään sortin releitä ajovaloille eikä pitkillekään. Monet sellaisia ovat kyllä asentaneet saadakseen paremman valotehon. Jos on lisäpitkiä asennettu, niin sitten on tietty releitäkin useinmiten. Siispä, jos siellä on joku rele systeemissä, niin ne sitten on asennettu siten, kun asentaja on sen itse tykännyt laittaa, ja systeemiä näkemättä on hankala päätellä, missä se vika olisi. Pitkiähän ei pitäisi edes saada päälle mitenkään silloin kun valokatkaisin on parkkiasennossa, ja mahdollisen systeemiin lisätyn releenkään ei kaiken järjen mukaan pitäisi aktivoitua siitä, että parkit laitetaan päälle. Toisaalta, jos kerran pitkät kuitenkin sammuvat silloin, kun parkitkin ottaa pois, niin ei luulisi releen olevan jumissakaan (varsinkaan jos se naksuu). Hankala juttu... Itse kyllä kanssa lähtisin tarkastamaan maadoituksia ja sitten, jos pitkille tosiaan on rele, niin sen irrottamalla näkee, syttyvätkö pitkät vieläkin (jolloin ne saavat sähköä jotain muuta kautta). Samalla voi mittailla, tuleeko releelle ohjausähköä niin kuin pitäisikin (eli vain silloin kuin pitkät ovat päällä).
Ja sitten vielä, siinä sulakerasian takapuolella olevassa releboksissa on pitkänomainen releen näköinen juttu, joka on rikkinäisten polttimoiden tunnistamiseen tarkoitettu vekotin. Ihmettelisin, jos siinä oleva vika voisi mitenkään aiheuttaa tuollaista, mutta systeemiä sen tarkemmin tuntematta en väitä, etteikö sekin voisi olla mahdollista.
nimenomaan se on niin, että vakiona W124:ssä ei ole minkään sortin releitä ajovaloille eikä pitkillekään. Monet sellaisia ovat kyllä asentaneet saadakseen paremman valotehon. Jos on lisäpitkiä asennettu, niin sitten on tietty releitäkin useinmiten. Siispä, jos siellä on joku rele systeemissä, niin ne sitten on asennettu siten, kun asentaja on sen itse tykännyt laittaa, ja systeemiä näkemättä on hankala päätellä, missä se vika olisi. Pitkiähän ei pitäisi edes saada päälle mitenkään silloin kun valokatkaisin on parkkiasennossa, ja mahdollisen systeemiin lisätyn releenkään ei kaiken järjen mukaan pitäisi aktivoitua siitä, että parkit laitetaan päälle. Toisaalta, jos kerran pitkät kuitenkin sammuvat silloin, kun parkitkin ottaa pois, niin ei luulisi releen olevan jumissakaan (varsinkaan jos se naksuu). Hankala juttu... Itse kyllä kanssa lähtisin tarkastamaan maadoituksia ja sitten, jos pitkille tosiaan on rele, niin sen irrottamalla näkee, syttyvätkö pitkät vieläkin (jolloin ne saavat sähköä jotain muuta kautta). Samalla voi mittailla, tuleeko releelle ohjausähköä niin kuin pitäisikin (eli vain silloin kuin pitkät ovat päällä).
Ja sitten vielä, siinä sulakerasian takapuolella olevassa releboksissa on pitkänomainen releen näköinen juttu, joka on rikkinäisten polttimoiden tunnistamiseen tarkoitettu vekotin. Ihmettelisin, jos siinä oleva vika voisi mitenkään aiheuttaa tuollaista, mutta systeemiä sen tarkemmin tuntematta en väitä, etteikö sekin voisi olla mahdollista.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: w124 pitkät päällä kokoajan! APUA
Entäs jos jostakin lirahtaa jännite pitkienvalojen vilautustoimintoon ja sitäkautta pitää pitkiä päällä?
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: w124 pitkät päällä kokoajan! APUA
Erinomainen huomio! Pääsi itseltäni unohtumaan vallan. Pitääkös silloin olla edes parkkejakaan päällä, että saa välkytettyä pitkiä? En kyllä muista, mutta jos pitää, niin esim. rikkinäinen viiksikatkaisin voisi olla syyllinen. Tai vaihtoehtoisesti, vaikka ei pitäisikään olla parkkeja, että saa vilkautustoiminnon päälle, niin jos parkkien jännite pääsee jotenkin vilkautustoiminnon piiriin, niin se voisi olla syyllinen.sompio kirjoitti:Entäs jos jostakin lirahtaa jännite pitkienvalojen vilautustoimintoon ja sitäkautta pitää pitkiä päällä?
Kun pitkiä vilkauttaa, se ei sammuta lyhyitä valoja. Vastaavasti, kun laittaa normaalisti pitkät päälle, niin lyhyet sammuvat. Ainakin silloin, kun on normaali H4-polttimoa käyttävä umpio kyseessä. Eli siitäkin voi saada jotain osviittaa syyllisestä, että palavatko sekä lyhyet että pitkät samaan aikaan. Sehän käy polttimon päälle äkkiäkin, kun kahta lankaa poltetaan samassa polttimossa. En tiedä, voisiko se olla sähkökäryn syyllinen; ei välttämättä ainakaan niin, että sitä kovin äkkiä ohjaamossa huomaisi.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: w124 pitkät päällä kokoajan! APUA
juu-u. saattahan se olla kans ettäkö alko haisee se käry nii jotku johdot osu yhteen jne?