olipa erikoiset tunnelmat pidemmän ajo reissun jälkeen uudella 204:lla. Kaupunki osuudella kun tiet oli kaikki lumisohjoa täynnä noin 5-10cm paksuudelta (tallinnassa) tuntui että noista ajonvakauttumisista sun muista ei ollut kuin haittaa.
Tuntui että joka ikiseen pieneen sohjasta johtuvaan pikku luistoon auto teki kiusansa mielestäni en saanut itse ajaa minne halusin vaan auto teki kaikkensa sen estämiseksi... ikäni olen ajellut mersuilla jossa tuota ei tietenkään ole ollut , tuntuu oudolta että tuommoiset järjestelmät
mitäs mieltä muut ovat ?
ps. tulipa lämmin olo kun pakitti loivaa ylämäkeä ylös ja eihän siitä mitään tullut kun renkaat lyö tyhjää. No onneksi oli luistonesto tappamassa loputkin mahdollisuudet onnistumiseen hyvä että senkin saa "pois" helposti valikkojen takaa, noin niinkuin äkkiä... eikun
Ovat hyviä olemassa kun kuljettajia niin moneen lähtöön
Tosin kun näistä uudemmista sen pois saisi niin olisivat todella kauheita ajaa kun ovat ne niille suunnitelleet
Onhan toi 210 kin surkee ja epälooginen ajaa kun kytkee luiston pois
Mutta siinämielessä epk n linjoilla ollaan että olisi kiva itse ajaa
minun nyt on kai turha enää tähän eritellä, mitä mieltä noista "avustimista" olen mutta mielenkiintoista huomata, että joku muukin on tehnyt saman havainnon, että niistä voi siis myös olla haittaa (jos ei muuten, niin ainakin joissakin "erikoistilanteissa", ettei nyt taas joku vatipää käsitä aivan väärin...)
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Luiston esto on jees naisille ja itsekin otan sen pois vain jos en pääse mäkeä ylös hangessa vaikka ei tuossa olesilti kiipeämiseen mitään eroa.
Ihan hyvä kapine.
Se on kun CDI vääntää ja on voimaa,perä on vaan w202 ,w203 onnettoman kevyt perä että joutuu hiekalla takakontissa jarruttelemaan menohaluja.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
Minä sain vasta eilen vakuutettua vaimolle, että vaikka sitä poljinta painaisi vähän reippaamminkin, niin luistonesto estää ylimääräiset piruetit ja normirauhallisesti ajettuna esp korjaa kyllä kuljettajan tekemiä virheitä. Se on taas ajanut koko talven (ne harvat talvikelit) vissiin niin sukkasillaan, ettei ole vielä kertaakaan huomannut olevan liukastakin joskus sentään. Ajeltiin nimittäin peilijäistä pikkutietä kyläreissulle ja tuli siinä samalla apparin paikalta tiukkoja varotuksia ja ohjeita. Oli ihan pakko demonstroida miten W210 käyttäytyy, kun runnoo kaasun pohjaan. Niin, ei mitään eroa etenemisessä, korkeintaan meno rauhoittui hiukan...
Ihan hyviähän nuo pääsääntöisesti on.
RH kirjoitti:Minä sain vasta eilen vakuutettua vaimolle, että vaikka sitä poljinta painaisi vähän reippaamminkin, niin luistonesto estää ylimääräiset piruetit ja normirauhallisesti ajettuna esp korjaa kyllä kuljettajan tekemiä virheitä. Se on taas ajanut koko talven (ne harvat talvikelit) vissiin niin sukkasillaan, ettei ole vielä kertaakaan huomannut olevan liukastakin joskus sentään. Ajeltiin nimittäin peilijäistä pikkutietä kyläreissulle ja tuli siinä samalla apparin paikalta tiukkoja varotuksia ja ohjeita. Oli ihan pakko demonstroida miten W210 käyttäytyy, kun runnoo kaasun pohjaan. Niin, ei mitään eroa etenemisessä, korkeintaan meno rauhoittui hiukan...
Ihan hyviähän nuo pääsääntöisesti on.
Mulla oli just kuluneella viikolla sama tilanne. Tosin näytin myös miten ilman espiä tapahtuva sivuluisu oikaistaan
Facelift väykyssä on kyllä mukavaa kun espin ja vetoluistoneston saa pois päältä vain näpäyttämällä sitä nappia. Kuitenkaan ei voi oikein niin käydä, että vahingossa painais sitä, ja ajelis pitkään ilman sitä, palaa kuitenkin se kolmio siinä taulussa. Just 204:ssa itteäkin otti päähän viimetalvena, kun piti aina valikoista kaivaa.
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
H.E. von Kuusi kirjoitti: Just 204:ssa itteäkin otti päähän viimetalvena, kun piti aina valikoista kaivaa.
Siis tarkoitatko dyno-modea? Onhan 204:ssakin sentään vielä normaali ESP off -kytkin.
Tuohon alkuperäiseen viestiin vielä, ihan ohjekirjankin mukaan noissa kuvatuissa tilanteissa on suotavaa kytkeä ESP pois päältä (siis painaa ESP-nappia off-asentoon, mitä se sitten kytkeekin pois kokonaan tai osittain).
Älkää nyt käsittäkö väärin, itse olen ehdottomasti esp:n kannalla. Talvella vaan tulee tilanteita, kun tekee mieli ajaa ilman sitä, ja etenkin vetoluistonestoa.
DBFI kirjoitti:
epk kirjoitti:uudemmissa 204:sissa ei oo tuota nappia enää...
Ilmeisesti faceliftissä jäänyt pois? Kiitos tarkennuksesta.
Auto mitä itse ajoin, oli manuaali 200cdi, vuosimallia 2011 mutta kuitenkin pre-facelift. Siinä ei ollut tuota painiketta, vaan esp:n sai kytkettyä pois ainoastaan valoikoiden kautta.
EDIT: Tässä vielä viimeisen pre-facelift vuosimallisen (2011) w204 manuaalista:
2010 mallisista näyttää löytyvän vielä.
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Noiden systeemien pitäisi melkeinpä olla sellaisia, että rupeavat toimimaan vasta joskus tyyliin 60 km/h nopeuden jälkeen. Nimittäin yleensä kun porukka kertoilee tilanteista, missä noista espeistä on ollut haittaa, niin ne ovat pääsääntöisesti sellaisia jotka tapahtuvat alhaisissa nopeuksissa. Mutta sitten kun lähdetään maantienopeuksiin, on espeistä oikeasti hyötyä. Voi tulla äkkitilanteita, joissa "kovakin rattimies" on helisemässä. Ja sanotaanko suoraan, että itse ajan sellaisissa tilanteissa mieluummin etu- kuin takavedolla. Siihen puuhunkin ajan mieluummin keula kuin kylki edellä.
näitten esp ja abs lisäksi kiusana on mulla tuossa ML:ssä vielä tuo turvavöitten esikiristys, eli kun auto luulee että että kuljettaja ei enää hallitse autoa niin kytkee turvavöitten esikiristyksen päälle tulevaa törmäystä varten.
tämä toiminto tuntui kiusalliselta viimeviikolla kun oli satanut lunta noin 25cm, joka kerta kun johonki päin oli kääntymässä niin veti vyöt tiukalle tämän teki noin 10 kertaa tuolla 10km työmatkalla
varmasti ihan hyvä varuste oikeassa tilanteessa kuitenki
ja mikseihän tuosta esp off napista voisi mennä ihan oikeasti se esp pois päältä kuten esim audissa
MB S w222 lang 500 plug-in hyprid
MB Sprinter 319 2013 pitkä ja korkea
star ver. 9/2014
LYNX xtrim 800etec 2017
entiset------------------------------------------------
MB S w221 lang 320cdi 2009
MB Sprinter 316 2010
MB Vario w668 612d 1999
MB ml w164 320cdi airmatic sport 2006 EGR ja DPF poistettu + lisävoimaa by tuikku
MB sprinter w903 313cdi 2000 raksa autona
VW Tiguan 2.0 TDI track&field 4Motion. vm08
VW caravelle 2.4d vm91 raksa autona
MB s203 200cdi vm05
MB c220 sport-95-
MB 220d w115 ikuinen projekti
opel ascona 2.0 i vm88
toyota corolla 1.6 vm 89
LYNX rave 600 sc 2011
Nonniin, nytkun vaimot ja tyttöystävät...ehkä jopa rakastajattaretkin on opetettu oikomaan ne mersut paremmin kuin esp ja sulakkeet abs sistä irroitettu.....onko me päädytty kumpaan vaihtoehtoon hartialukossa ja nilkkavammassamme ?
Woiwittu sanon minä....älyäijiä ja puhuvat ihan täyttä paskaa.....
Antakaa nyt niitten vaimojen yms ajella ihan sitä sukkanauha vauhtia vaan....jos ne rupee ajelemaan tyyliin "sainz" alkaisin huolestua....
Jonze kirjoitti:Noiden systeemien pitäisi melkeinpä olla sellaisia, että rupeavat toimimaan vasta joskus tyyliin 60 km/h nopeuden jälkeen.
Kerran on ABS:sta ollut tänä talvena loskakelillä sen verran haittaa, että vauhti ei ehtinyt hidastua riittävästi ennen tienhaaraa, josta piti kääntyä. ABS vaan päästi koko ajan rengasta pyörimään loskakerroksen päällä eikä rengas tavoittanut tuuman loskakerroksen alta asfaltin pintaa. Jos olisi ollut vaikka niin, että ABS olisi kytkeytynyt päältä tuossa 40-50 km/h:n tuntumassa, niin mitään ongelmaa ei olisi ollut.
Ei toki ollut tuossa tilanteessa sillä kertaa mitään vaarallista, mutta jospa siellä olisikin tullut takana täydessä tukki- tai turvelastissa ollut rekka rajotinta vasten? Omaa autoa ei siinä loskassa olisi ihan tehtaan speksien mukaan kiihdytettyä.
Työautolla, w212 200 cdi manuaali, on tullu jurnutettua useemmallekin kotiovelle keskelle korpea vaikka lunta tai sohjoa ois ollu ihan reilusti. Useimmiten asiakkaan talon eteen johtava pihatie on tukossa, joten pihaan mennään ESP pois kytkettynä ja vähän reilummalla vauhilla. Poispäin lähtiessä jos auto onkin jäänyt siihen lumikinokseen tai sohjoon kiinni eikä meinaa päästä liikkeelle, niin olen todennut että liikkeellelähtö onnistuu paremmin ESP päällä. Perustuu siis siihen jos autoa heijjaa edes takas ESP päällä, takaset ei lyö niin paljon huttua että kosla olis entistä enemmän jumissa.
Mutta kyllä nämä viime talvien Siperia simulaattorit on tosissaan pistäny taksarin ja työkalun melkosiin tosielämän testeihin, ja samalla on tullu todettua miten paljon noista ajoavustimista on todellisuudessa hyöytyä. Nimittäin paljon.
Mitä enemmän tätä palstaa lukee, sitä vahvempi on tunne, että Mercedes ei osaa tehdä ajonvakautussysteemejä autoihinsa. Tai sitten niissä on jotakin muuta vialla. Muissa merkeissä ne nimittäin toimii Mutta mitä vanhmepi MB, sitä taitavampi kuski. Onneksi eivät ole ilmoittautuneet autokilpailuihin, menisi palkintojen jaot uusiksi. Loeppi ja Hirvonen saisivat katsella uusia hommia.
Noita espejä haukkuu just ne joiden autoissa niitä ei ole. Esp on hyvä, mutta se pitää myös saada kytkettyä pois. Noi vanhemmat ets:ät ja asr:ät on vähä sellasia. Sais olla se asd:kin vielä lisänä niin autolla pääsiskin johonki liukkaalla, varsinkin kun ne ajonvakauttimetkin löytyy niin toi lukkoperä ei olisi niin vaarallinenkaan osaamattomissa käsissä.
LopenUupunut kirjoitti:Woiwittu sanon minä....älyäijiä ja puhuvat ihan täyttä paskaa.....
Antakaa nyt niitten vaimojen yms ajella ihan sitä sukkanauha vauhtia vaan....jos ne rupee ajelemaan tyyliin "sainz" alkaisin huolestua....
.
Onk sul ollu krapula vai kuinaastes sää noi huanol tuulel oles het aamust ollu?
Ei meillä ainakaan ole ollut tarkoitus alkaa Mikko Hirvosta haastamaan. Pare se noin on, mutta jos oikeasti ymmärtää luottaa siihen, ettei se vempain hyppää perä edellä puuhun niinkuin entisen isännän ruottalainen maatalouskone, niin tulee tuohon itsensä siirtämiseen kerta-annos lisää varmuutta ja itseluottamusta. Ja kiitosta vaan tuosta tunnustuksesta .Älyäijiä...
Iso-Jaska kirjoitti:Kerran on ABS:sta ollut tänä talvena loskakelillä sen verran haittaa, että vauhti ei ehtinyt hidastua riittävästi ennen tienhaaraa, josta piti kääntyä. ABS vaan päästi koko ajan rengasta pyörimään loskakerroksen päällä eikä rengas tavoittanut tuuman loskakerroksen alta asfaltin pintaa.
Ilman ABS:ää renkaat olisi mennyt lukkoon ja liukunut loskakerroksen päällä, eikä olisi tavoittanut asfalttia tuuman loskakerroksen alla.