VIN-koodi ja huoltohistoria

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
nieminen69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

VIN-koodi ja huoltohistoria

Viesti Kirjoittaja nieminen69 »

Yritin etsiä mutta tuntuu ettei haku toimi ollenkaan, mitä tahansa hakee niin nolla osumaa...

Anyway, pystyykö VIN-koodin perusteella nähdä tuontiauton huoltohistoriaa esim. huoltoliikkeessä?
Audi S6 4.2 V8 Tiptronic -01
jysi
Mersumies
Mersumies

Re: VIN-koodi ja huoltohistoria

Viesti Kirjoittaja jysi »

MB-huolloilla ei ole keskitettyä huoltotietokantaa joten yleensä tiedot on nähtävillä vain saman firman liikkeiden kesken. Jotkut eivät suostu tietosuojalain (?) tai talon tavan tai jonkun muun perusteen mukaan edes antamaan niitä ulos.

Uudehkojen autojen osalta systeemi on saattanut nykyään muuttua kun niinsanottu digitaalinen huoltokirja on otettu käyttöön, ei ole ollut tarpeen perehtyä.

Parempiakin systeemeitä on, esimerkiksi VAG-konsernin tuotteiden huoltotiedot on keskitetysti Wolfsburgin kompuutterissa ja selviää sieltä tarvittaessa.
D-MB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja D-MB »

jysi kirjoitti:MB-huolloilla ei ole keskitettyä huoltotietokantaa joten yleensä tiedot on nähtävillä vain saman firman liikkeiden kesken. Jotkut eivät suostu tietosuojalain (?) tai talon tavan tai jonkun muun perusteen mukaan edes antamaan niitä ulos.

Uudehkojen autojen osalta systeemi on saattanut nykyään muuttua kun niinsanottu digitaalinen huoltokirja on otettu käyttöön, ei ole ollut tarpeen perehtyä.

Parempiakin systeemeitä on, esimerkiksi VAG-konsernin tuotteiden huoltotiedot on keskitetysti Wolfsburgin kompuutterissa ja selviää sieltä tarvittaessa.
No ainakin täällä Saksassa saavat koodilla näkyviin täsmälleen kaiken mitä autolle on tehty. Varasin juuri A-huollon toisesta yrityksestä, kuin se missä tehtiin takuukorjaus, ja siellä ensimmäiseksi ottivat puheeksi ettei näköjään tarvitse tehdä takuukorjausta.
S212 350CDI 2011, Volvo XC60 D4 AWD 2015
jysi
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja jysi »

No taas olin väärässä.

Alkuperäinen kysyjä voisi kertoa auton vuosimallin (2001?), sijaintimaan (Suomi?) ja historian (tuontiauto?) ja sen onko auto oma vai jonkun toisen (ostamassa/jo ostettu?).

Senverran oli perehdyttävä tuohon digitaaliseen huoltokirjaan että 01.07.2008 jälkeen käytttönotettujen autojen huoltohistoria (+ varustelistaus + käyttöohjeet) on Saksassa rekisteröityihin autoihin saatavilla osoitteessa http://www.mercedes-benz.de" onclick="window.open(this.href);return false; kohdassa "Mein Mercedes", ilmeisesti myös huolloilla on sama tietokanta käytössä. Suomen sivuillta tuota "Oma Mersuni" kohtaa ei löydy.

Itse olen yrittänyt saada vanhempaan (1997-2006) saksalaisesta merkkiliikkeestä ostamaani autoon huoltohistoriaprinttiä mukaan muttei ole onnistunut (ainakin kerran tiedot oli olemassa mutta niitä ei annettu). Suomessa olen kysellyt samoin huoltotietojen perään ja vastaus on ollut että merkkihuoltojen välillä ei ole mitään yhteistä tietokantaa.
nieminen69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja nieminen69 »

jysi kirjoitti:No taas olin väärässä.

Alkuperäinen kysyjä voisi kertoa auton vuosimallin (2001?), sijaintimaan (Suomi?) ja historian (tuontiauto?) ja sen onko auto oma vai jonkun toisen (ostamassa/jo ostettu?).

Senverran oli perehdyttävä tuohon digitaaliseen huoltokirjaan että 01.07.2008 jälkeen käytttönotettujen autojen huoltohistoria (+ varustelistaus + käyttöohjeet) on Saksassa rekisteröityihin autoihin saatavilla osoitteessa http://www.mercedes-benz.de" onclick="window.open(this.href);return false; kohdassa "Mein Mercedes", ilmeisesti myös huolloilla on sama tietokanta käytössä. Suomen sivuillta tuota "Oma Mersuni" kohtaa ei löydy.

Itse olen yrittänyt saada vanhempaan (1997-2006) saksalaisesta merkkiliikkeestä ostamaani autoon huoltohistoriaprinttiä mukaan muttei ole onnistunut (ainakin kerran tiedot oli olemassa mutta niitä ei annettu). Suomessa olen kysellyt samoin huoltotietojen perään ja vastaus on ollut että merkkihuoltojen välillä ei ole mitään yhteistä tietokantaa.
Kyseessä autoliikkeessä myynnissä oleva Saksantuonti C32 AMG vm. 2001. No en lähtenyt edes koeajolle moottorissa ilmenneiden löydösten takia.
Audi S6 4.2 V8 Tiptronic -01
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Lainataan tätä topiccia, kun läheltä liippaa:

Katseltiin kaverin kanssa starilla tuon tuomani auton kirjatut huoltotiedot. Muutoin näytti ookoolta, mutta ihmetytti eräs asia. Kolmen huollon kohdalla oli useampi kuittaus. Kaikissa kuittauksissa oli sama päivä (tai siis kumulatiivinen käyttöönottopäivästä keräytyvä päivälukema, niinkuin näköjään stari sen näyttää), ja samat kilometrit. Eli ikään kuin kuitattu kahdesti peräkkäin. Tämä oli tapahtunut kahdesti merkkiliikkeen leimatuissa huolloissa, ja kerran yksityisen kuittaamassa. Sinänsä kilometrit ja päivämäärät antoivat suhteellisen lineaarisen kasvukäyrän, ja ensimmäinen kuittaus toisen omistajan osalta oli tehty 2kk/3000km myöhemmin mitä huoltokirjaan oli kirjoitettu (sekin täsmää kohtuullisesti 'nousukäyrään'. 2. omistaja oli siis ostanut suodattimet yms. rojut mercedekseltä, mutta öljyt ja työn paikallishuoltamolta), ja nähtävästi huoltoa ei oltu osattu kuitata heti oikein. Sitten seuraavaa huoltoa oli survottu 5 vai 6 kertaa. Ja huoltokirjaan oli oikein alleviivattu nollausproseduuri joten kyllä sitä tosissaan yritetty oli :eh: . Kaksi viimeisintä sitten olikin saatu 'kerrasta oikein'.

Mutta siis varsinainen kysymykseni on, kirjautuuko kuittaus tosiaan noin jos sitä tuplana tekee? Ja eikös se feikattu huoltohistoria näy nimenomaan päivämäärässä? (Kaipa kaikki on hakkeroitavissa, mutta luulisi tuon käyttöpäivän muuttamisen olevan edes hippasen vaikeampaa)
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Vastaa Viestiin