Tuossa ostin taannoin kauppakassiksi ja talvipulkaksi 87-mallisen 300TE Mersun, jolla nyt olen kuukauden vienyt lapsia harrastuksiin ja itseä töihin. Ei ole isompia harmeja ollut. Nyt olen muutamaan otteeseen joutunut lisäilemään siihen jäähdytysnestettä. Mitään isompia lammikoita ei ole alla näkynyt, joten mitenkään lorottamalla koneesta ei nesteitä ulos vuoda. Hieman on joskus punaista lumessa ollut alla, mutta saman kokoinen/näköinen lammikko voisi tulla jos nenästä tulisi verta. Ei siis litraa, jonka nyt olen viikon aikana kahdesti sinne tankannut. Kilsoja kyseisenä tarkkailuajanjaksona noin 100, kaupunkiajoa kaikki.
Jos/kun se vuotaa ulos, niin mistä? Paikka jonne pisarat lumessa tulevat näyttäisi olevan jossain koneen keskilinjan ja oikean etupyörän välimaastossa. Koneeseen on kuulemma tehty muutama kymppi sitten jonkinsorttinen kansiremontti. Jos se nyt kuitenkin vuotaa nesteitä kannentiivisteen kautta sylinteriin, niin mitenkähän haitallista on toistaiseksi vaan ajella ja tankkailla nesteitä valon taas syttyessä? Nyt ei oikein pakkasilla raaskisi alkaa remontteja tekemään tai teettämäänkään, koska ei viitsi olla ilman autoa. Toki tuo paripulloa glykolia sataselle normaalin reilun 17 litran kaupunkikulutuksen päälle tekee taksimatkustuksenkin hinnaltaan ihan kilpailukykyiseksi vaihtoehdoksi...

Jonkinverran tuntuisi savua tulevan putkesta, mutta niinhän sitä kylmästä moottorista aina tulee ja jos sitä alkaa tutkailla niin siltä ainakin tuntuu, kun se kerran ymmärtääkseni jonkinsorttinen oire tuon jäähdytysnesteen palamisesta on.
w203 200cdi a / vespa px 200e & ss 180 (ex. w124 300te)