w124 Automaatti mersun kumma ominaisuus!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
rönttämersu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 22.12.2011 15:42

w124 Automaatti mersun kumma ominaisuus!

Viesti Kirjoittaja rönttämersu »

Mulla ollut nyt puolitoistavuotta MB w124 200d -89 automatic. Olen ihmetellyt yhtä omituista vikaa tai ominaisuutta siitä, johon haluaisin saada viisaammilta vastauksia! :)

Tässä kuvaus tapahtumasta. Laitan avaimen virtalukkoon, väännän avainta hehkuasentoon,hehkutan, väännän vielä vähän kunnes auto starttaa, mutta auto ei KOSKAAN käynnisty kunnolla, jos edes käynnistyy. Ja tämän kaiken teen silloin ku vaihde on P asennossa, jalka jarrupolkimella.

Ja nyt te ihmettelette kuinka saan auton käyntiin. No, teen kaiken saman kuin edellisessä, mutta hehkutuksen jälkeen käytän virtoja pois päältä, nostan jalan jarrupolkimelta, pumppaan kolme kertaa jarrua, jonka jälkeen starttaam nopeasti ja johan höröhtää käyntiin hyvin ja käykin kaikilla pytyillä.

Eli kysyin, että mistä tuo mahtaa johtua, että auto ei lähde ensimmäisellä kerrralla käyntiin? Joku joskus sanoi, että jarrupoljin on yhteydessä polttoainepumppuun ja jos et paina jarrua tarpeeksi kovasti niin moottori ei saa polttoainetta eikä näin ollen lähden kunnolla käyntiin.?!? Onko mahdollista?

Ennen luulin, että vika oli vaihdelaatikon vaihteentunnistimessa, ja aina jokaisen ensi starttauksen jälkeen ränkläsin vaihekeppiä edes takasin, josko se auttais ja samalla painoin jarrua.. Mutta vaihdekepin ränkläys tuskin auttaa..

Ainut hyvä puoli tässä on se, että varkaat eivät saa mun mersua vietyä vaikka olis avaimet paikallaan, kun eivät tiedä kuinka se saadaan käyntiin :) :) Taas toisaalta eipä saa katsastuskonttorin kaverikaan mersuani käyntiin, ikä on hiukan kiusallista kerran vuodessa :D

Onko kellään ollut samanlaista vikaa tai tietääkö joku kuinka saisin mersuni ensikerralla käyntiin ?
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: w124 Automaatti mersun kumma ominaisuus!

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

No ensinnäkin, jarrupoljin ei tuossa autossa vaikuta käynnistykseen. Autossa on mekaaninen syöttöpumppu johon ei liity minkäänlaisia sähköjä. Paitsi joissakin manuaaleissa nykimisenesto ja joissakin sähkömagneetti joka säätää tyhjäkäyntiä. Jarrua ei siis tarvitse painaa.

Starttaako auto ollenkaan ekalla kerralla vääntäessäsi avainta? Siis pyöriikö startti. Ja jos pyörii niin mitä tarkoittaa "ei käynnisty kunnolla"? Lähteekö auto käyntiin ja sammuu heti vai yrittääkö edes lähteä? Vika voi hyvinkin olla vaikkapa virtalukon pohjassa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: w124 Automaatti mersun kumma ominaisuus!

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

tutkippa palauttaako syöttöpumpun alipainetoiminen sammutin sen pumpun kyljessä olevan sammutinvivun ylä asentoon kun käännät virran päälle.
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5425
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: w124 Automaatti mersun kumma ominaisuus!

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Mika.T kirjoitti:tutkippa palauttaako syöttöpumpun alipainetoiminen sammutin sen pumpun kyljessä olevan sammutinvivun ylä asentoon kun käännät virran päälle.

Justiinsa näin eli kyllä se jarrupoljin todellakin voi vaikuttaa. Kun pumppaat jarrua alipainetehostimen kautta alipaine poistuu ja samalla sammutin nousee käynnistysasentoon. Tämä tietty tarkoittaa sitä ettei virtalukko toimi oikein. Alipaineenhan pitäisi vapautua kun kääntää virrat päälle mutta nyt siis näin ei käy.

Jos pumppaat jarrua ennen kun edes alat hehkuttaa auto tod näk käynnistyy niinkuin sen pitääkin. Nämä kaikki siis epälyjä jotka sopii oireisiin
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: w124 Automaatti mersun kumma ominaisuus!

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Niin voi muuten olla. Jarrupoljin ei siis vaikuta toimivassa järjestelmässä mutta tuossa tapauksessa voi vaikuttaa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
rönttämersu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 22.12.2011 15:42

Re: w124 Automaatti mersun kumma ominaisuus!

Viesti Kirjoittaja rönttämersu »

Siekkinen kirjoitti:No ensinnäkin, jarrupoljin ei tuossa autossa vaikuta käynnistykseen. Autossa on mekaaninen syöttöpumppu johon ei liity minkäänlaisia sähköjä. Paitsi joissakin manuaaleissa nykimisenesto ja joissakin sähkömagneetti joka säätää tyhjäkäyntiä. Jarrua ei siis tarvitse painaa.

Starttaako auto ollenkaan ekalla kerralla vääntäessäsi avainta? Siis pyöriikö startti. Ja jos pyörii niin mitä tarkoittaa "ei käynnisty kunnolla"? Lähteekö auto käyntiin ja sammuu heti vai yrittääkö edes lähteä? Vika voi hyvinkin olla vaikkapa virtalukon pohjassa.

Auto kyllä starttaa ekalla kerralla, mutta lähtee "rykimällä käymään". Ainakin kuulostaa siltä niinkuin kävis vajaalla pytyllä. . Ja kun auto on ns. käynnistynyt rykimällä, ja laittaa vaikkapa R (pakin) päälle niin auto sammuu melkein heti.. Eli siis aina starttaa ekalla kerralla.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: w124 Automaatti mersun kumma ominaisuus!

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Tuo taas viittaa ilmavuotoon tai huonoihin hehkuihin. Laita auto käyntiin ja kato meneekö kirkkaissa polttoaineputkissa kuplia. Ja hehkujen vastukset voi mittailla hehkureleeltä kun nappaat hehkuille menevän johon liittimen irti. Hehkurele on edestä päin katsottuna oikealla lokarin päällä sellanen musta laatikko. Vastuksen pitää olla jossain 1-1.3 kieppeillä. Selvästi poikkeava arvo meinaa rikkinäistä hehkua.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
rönttämersu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 22.12.2011 15:42

Re: w124 Automaatti mersun kumma ominaisuus!

Viesti Kirjoittaja rönttämersu »

Mika.T kirjoitti:tutkippa palauttaako syöttöpumpun alipainetoiminen sammutin sen pumpun kyljessä olevan sammutinvivun ylä asentoon kun käännät virran päälle.

Elikkä ymmärsinkö oikein, että syöttöpumpun kyljessä on sammutin vipu, jonka pitäisi virrat päällä olla yläasennossa?

Tuli mieleen myös tuo virtalukon pohja, jota en tiedä onko autostani aikaisemmin vaihdettu.. En ole kyllä aikasemmin tiennyt, kuinka virtalukko vaikuttaa alipaineeseen..

Ja hehkut ovat uudet ja vastavaihdetut..Sekä myös startti on kohtuu uusi..Eli ne voi sulkea kyllä pois.
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5425
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: w124 Automaatti mersun kumma ominaisuus!

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Siekkinen kirjoitti:Tuo taas viittaa ilmavuotoon tai huonoihin hehkuihin. Laita auto käyntiin ja kato meneekö kirkkaissa polttoaineputkissa kuplia. Ja hehkujen vastukset voi mittailla hehkureleeltä kun nappaat hehkuille menevän johon liittimen irti. Hehkurele on edestä päin katsottuna oikealla lokarin päällä sellanen musta laatikko. Vastuksen pitää olla jossain 1-1.3 kieppeillä. Selvästi poikkeava arvo meinaa rikkinäistä hehkua.

No mites se tämä nyt tuohon sitten sopii?

"Ja nyt te ihmettelette kuinka saan auton käyntiin. No, teen kaiken saman kuin edellisessä, mutta hehkutuksen jälkeen käytän virtoja pois päältä, nostan jalan jarrupolkimelta, pumppaan kolme kertaa jarrua, jonka jälkeen starttaam nopeasti ja johan höröhtää käyntiin hyvin ja käykin kaikilla pytyillä."
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5425
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: w124 Automaatti mersun kumma ominaisuus!

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

rönttämersu kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:tutkippa palauttaako syöttöpumpun alipainetoiminen sammutin sen pumpun kyljessä olevan sammutinvivun ylä asentoon kun käännät virran päälle.

Elikkä ymmärsinkö oikein, että syöttöpumpun kyljessä on sammutin vipu, jonka pitäisi virrat päällä olla yläasennossa?
.
Ymmärsit oikein :thumbup: Täytyy nousta samotein kun käännät virranpäälle ja hehkutus alkaa.
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
rönttämersu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 22.12.2011 15:42

Re: w124 Automaatti mersun kumma ominaisuus!

Viesti Kirjoittaja rönttämersu »

Käynpä äkkiä vilkasemasa kun auto on on tossa tallissa kuinka käy.
rönttämersu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 22.12.2011 15:42

Re: w124 Automaatti mersun kumma ominaisuus!

Viesti Kirjoittaja rönttämersu »

Kävin tosiaan kattoon nouseeko pumpun kyljessä oleva vipu yläasentoon, silloin ku ei starttaa kunnolla. Ja arvatkaapa mitä! Asiahan oli juuri noin kuin olitte kirjoittaneetkin!

Pumpun kyljessä oleva vipu ei nouse yläasentoon ensimmäisellä kerralla kun vääntää virta-avainta. Vaan täytyy toistaa sama ja painaa jarrua. Jarrupolkimesta muuten tunteekin silloin ku alipainetta on. Selvästi löysempi poljin...

Nyt siis tiedän missä vika!! :) :)

Nyt täytyy miettii kuinka sais korjattua! :D Sanoitte, että vipu tulisi vapautua virta-avainta vääntäessa, eli onkohan nyt vika virtalukon pohjassa?
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5425
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: w124 Automaatti mersun kumma ominaisuus!

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

rönttämersu kirjoitti:Kävin tosiaan kattoon nouseeko pumpun kyljessä oleva vipu yläasentoon, silloin ku ei starttaa kunnolla. Ja arvatkaapa mitä! Asiahan oli juuri noin kuin olitte kirjoittaneetkin!

Pumpun kyljessä oleva vipu ei nouse yläasentoon ensimmäisellä kerralla kun vääntää virta-avainta. Vaan täytyy toistaa sama ja painaa jarrua. Jarrupolkimesta muuten tunteekin silloin ku alipainetta on. Selvästi löysempi poljin...

Nyt siis tiedän missä vika!! :) :)

Nyt täytyy miettii kuinka sais korjattua! :D Sanoitte, että vipu tulisi vapautua virta-avainta vääntäessa, eli onkohan nyt vika virtalukon pohjassa?

Hyvä et selvisi syy. Itte en ole perehtynyt tai ei ole tarvinnut perehtyä tuon alipaineen vapautukseen et miten toimii. Viisaammat vastaa.

Niin ja tervetuloa Foorumille :wave:
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
rönttämersu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 22.12.2011 15:42

Re: w124 Automaatti mersun kumma ominaisuus!

Viesti Kirjoittaja rönttämersu »

Jari Ke kirjoitti:
rönttämersu kirjoitti:Kävin tosiaan kattoon nouseeko pumpun kyljessä oleva vipu yläasentoon, silloin ku ei starttaa kunnolla. Ja arvatkaapa mitä! Asiahan oli juuri noin kuin olitte kirjoittaneetkin!

Pumpun kyljessä oleva vipu ei nouse yläasentoon ensimmäisellä kerralla kun vääntää virta-avainta. Vaan täytyy toistaa sama ja painaa jarrua. Jarrupolkimesta muuten tunteekin silloin ku alipainetta on. Selvästi löysempi poljin...

Nyt siis tiedän missä vika!! :) :)

Nyt täytyy miettii kuinka sais korjattua! :D Sanoitte, että vipu tulisi vapautua virta-avainta vääntäessa, eli onkohan nyt vika virtalukon pohjassa?

Hyvä et selvisi syy. Itte en ole perehtynyt tai ei ole tarvinnut perehtyä tuon alipaineen vapautukseen et miten toimii. Viisaammat vastaa.

Niin ja tervetuloa Foorumille :wave:
Hyvä tosiaan, että löytyi :) Ja vieläkö saisi korjattua, purkamatta koko polttoainepumppua..

Hienoa, että täältä löytyy asiantuntijoita joka pulmaan.. ;)
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w124 Automaatti mersun kumma ominaisuus!

Viesti Kirjoittaja pera8x »

se järjestelmä toimii kutakuinkin jotenkin niin, että virtalukonpohjassa on ne normaalit sähköhimmelit + sitten syöttöpumpun sammuttimelle menevät alipainelijastot. en ole koskaan virtalukon pohjaan sen enempää perehtyny, mutta näin järjellä ajateltuna siellä on 2 letkun paikkaa. toiseen tulee alipaine ja toisesta se sitten jatkaa matkaa pumpun sammuttimelle.

jos virtalukon pohjassa takkuaa tämä alipaineventtiili, niin sillon alipaine ei pääse vapautuun syöttöpumpun sammuttimelta, kun virtalukosta käännetään virtoja päälle. tämä taas aiheuttaa kaikki nämä oireet. mitä ilmeisemmin vika korjaantuu virtalukon pohjan vaihdolla.

tosiaan en ole koskaan tälläsen mersun virtalukonpohjan kanssa pelannu. mutta muistelisin täältä foorumilta lukeneeni, että siellä on kuvailemani systeemit. joku, kuka oikesti asiasta tietää, niin korjaa kyllä, jos olen väärässä.
W201 250DT 20V
w201 190E
rönttämersu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 22.12.2011 15:42

Re: w124 Automaatti mersun kumma ominaisuus!

Viesti Kirjoittaja rönttämersu »

pera8x kirjoitti:se järjestelmä toimii kutakuinkin jotenkin niin, että virtalukonpohjassa on ne normaalit sähköhimmelit + sitten syöttöpumpun sammuttimelle menevät alipainelijastot. en ole koskaan virtalukon pohjaan sen enempää perehtyny, mutta näin järjellä ajateltuna siellä on 2 letkun paikkaa. toiseen tulee alipaine ja toisesta se sitten jatkaa matkaa pumpun sammuttimelle.

jos virtalukon pohjassa takkuaa tämä alipaineventtiili, niin sillon alipaine ei pääse vapautuun syöttöpumpun sammuttimelta, kun virtalukosta käännetään virtoja päälle. tämä taas aiheuttaa kaikki nämä oireet. mitä ilmeisemmin vika korjaantuu virtalukon pohjan vaihdolla.

tosiaan en ole koskaan tälläsen mersun virtalukonpohjan kanssa pelannu. mutta muistelisin täältä foorumilta lukeneeni, että siellä on kuvailemani systeemit. joku, kuka oikesti asiasta tietää, niin korjaa kyllä, jos olen väärässä.
Hyvä juttu! Täytyy ilmeisemmin tarkastaa tuo virtalukon pohja. Käyttää se auki ja mahdollisesti vaihtaa uuteen.

Silti vielä hiukan ihmetyttä toi jarrun merkitys tässä tilanteessa. Kävin juuri äsken testaamassa, että saanko autoa ensikerralla käyntiin painamalla ensin 4-5 kertaa voimaakkasti jarrua, jonka jälkeen väänsin virrat päälle ja käyntiin.. Auto toimii silloin kyllä moitteetta ja käy hyvin..

Kaiken järjen mukaan virtalukon pohja toimii osittain, koska en usko, että polkemalla jarrua voidaan ohittaa virtalukon alipaineventtiili kokonaan..Eihän se voi olla mikään "vara käynnistys keino" :D :D
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 918
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: w124 Automaatti mersun kumma ominaisuus!

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

rönttämersu kirjoitti:
pera8x kirjoitti:se järjestelmä toimii kutakuinkin jotenkin niin, että virtalukonpohjassa on ne normaalit sähköhimmelit + sitten syöttöpumpun sammuttimelle menevät alipainelijastot. en ole koskaan virtalukon pohjaan sen enempää perehtyny, mutta näin järjellä ajateltuna siellä on 2 letkun paikkaa. toiseen tulee alipaine ja toisesta se sitten jatkaa matkaa pumpun sammuttimelle.

jos virtalukon pohjassa takkuaa tämä alipaineventtiili, niin sillon alipaine ei pääse vapautuun syöttöpumpun sammuttimelta, kun virtalukosta käännetään virtoja päälle. tämä taas aiheuttaa kaikki nämä oireet. mitä ilmeisemmin vika korjaantuu virtalukon pohjan vaihdolla.

tosiaan en ole koskaan tälläsen mersun virtalukonpohjan kanssa pelannu. mutta muistelisin täältä foorumilta lukeneeni, että siellä on kuvailemani systeemit. joku, kuka oikesti asiasta tietää, niin korjaa kyllä, jos olen väärässä.
Hyvä juttu! Täytyy ilmeisemmin tarkastaa tuo virtalukon pohja. Käyttää se auki ja mahdollisesti vaihtaa uuteen.

Silti vielä hiukan ihmetyttä toi jarrun merkitys tässä tilanteessa. Kävin juuri äsken testaamassa, että saanko autoa ensikerralla käyntiin painamalla ensin 4-5 kertaa voimaakkasti jarrua, jonka jälkeen väänsin virrat päälle ja käyntiin.. Auto toimii silloin kyllä moitteetta ja käy hyvin..

Kaiken järjen mukaan virtalukon pohja toimii osittain, koska en usko, että polkemalla jarrua voidaan ohittaa virtalukon alipaineventtiili kokonaan..Eihän se voi olla mikään "vara käynnistys keino" :D :D
Kysymyshän onkin siitä että koska pumpun stoppimokkula ja jarrutehostin ovat samassa järjestelmässä ja koska virtalukon pohjan venttiili ei vapauta alipainetta stoppimokkulasta niin jarrutehostimessa oleva alipainevarasto pitää mokkulan ala-asennossa.. Painamalla jarrupoljinta useamman kerran tyhjennät tämän varaston ja stoppimokkula nousee yläasentoon ja auto käynnistyy. Liittyyhän tähän muutakin mutta tämä näin yksinkertaistettuna.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: w124 Automaatti mersun kumma ominaisuus!

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Älä vaihda virtalukon pohjaa turhaan kun se alipaineventtiili ei siinä ole.

Alipaineventtiili on siinä virtalukon rungossa erillisenä osana

Kokeile nykästä syöttöpumpun päältä alipaineletku irti juuri kun olet sammuttanut auton.
Vivun kuuluisi nousta ripeästi ylä-asentoonsa kun alipaine katoaa kalvolta.

Mittariston takaa pääsee käsiksi siihen virtalukon alipaineventtiiliin.
Avatar
GMB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 429
Liittynyt: Pe 26.03.2010 08:04
Paikkakunta: Rauma

Re: w124 Automaatti mersun kumma ominaisuus!

Viesti Kirjoittaja GMB »

Sieltä ei pääse alipaine pois jostain syystä ja se venttiili joka on virtalukolla pitäisi sen päästää.Oliskohan kenties öljyä päässyt putkistoon joka on tukkinut sen venttiilin.Sammuuko se auto ns,hitaasti vai välittömästi kun käännät avaimesta?
tein itse ja säästin
Avatar
T-D
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: Ma 24.09.2007 23:09
Paikkakunta: Rauma

Re: w124 Automaatti mersun kumma ominaisuus!

Viesti Kirjoittaja T-D »

voit myös testata sen alipaine venttiilin toimivuutta autoa käynnistäessä niin että käännät virta-avainta vaikka 3-4 kertaa on/off asentoon ja sitten käymään ilman että poljet sitä jarrua. samalla kun sen venttiilin vaihdat niin putsaa myös letkut vaikka paineilmalla :wink: löydät sen venttiilin helposti ottamalla polkimien ja ratin välistä muovin pois niin sieltä näkee letkut ja virtalukon perän. (ahdasta on) :D
Kyttis-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 269
Liittynyt: Su 16.12.2007 11:05
Paikkakunta: Harjavalta

Re: w124 Automaatti mersun kumma ominaisuus!

Viesti Kirjoittaja Kyttis- »

Mulla on vähän samantapasta vikaa omassa autossa, mutta mulla jumittaa sen sammutin vivun ihan pohjaan eikä se nouse ylös vaikka ottas alipaine letkun siit pumpun päältä irti...:o voiko se sammutin kalvo jumittua jotenki sillai et sammuttaa auton kyl ihan normaalisti mut jättää sen vivun silti pohjaan ku vääntää virrat päälle? alipaine katoo kyl heti ku vääntää virrat päälle..
W124 260E -87, W124 300DT -91, W124 300D -86, W124 300TD -88, W210 220cdi -02, S211 320cdi -03
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: w124 Automaatti mersun kumma ominaisuus!

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Enpä tiiä voiko kalvo niin jumittaa. Nouseeko vipu sitten ylös kun sammutinkelloon tekee paineen vaikka nyt puhaltamalla?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 918
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: w124 Automaatti mersun kumma ominaisuus!

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

Kyttis- kirjoitti:Mulla on vähän samantapasta vikaa omassa autossa, mutta mulla jumittaa sen sammutin vivun ihan pohjaan eikä se nouse ylös vaikka ottas alipaine letkun siit pumpun päältä irti...:o voiko se sammutin kalvo jumittua jotenki sillai et sammuttaa auton kyl ihan normaalisti mut jättää sen vivun silti pohjaan ku vääntää virrat päälle? alipaine katoo kyl heti ku vääntää virrat päälle..
Luultavasti siellä on palautusjousi ja poikki. Tää on arvaus mutta mikäs muu sen palauttais?
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Kyttis-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 269
Liittynyt: Su 16.12.2007 11:05
Paikkakunta: Harjavalta

Re: w124 Automaatti mersun kumma ominaisuus!

Viesti Kirjoittaja Kyttis- »

siis sitä tarvii hiukan auttaa et se tulee ylös sielt, pohjassa on jäykkä kohtamihin se niinku jumiintuu, eli ku jonku 5mm on nostanu sitä vipua ylös ni tulee iha itellää ylös.. puhaltamalla joskus kokeilin ni ei mitää vaikutusta...
W124 260E -87, W124 300DT -91, W124 300D -86, W124 300TD -88, W210 220cdi -02, S211 320cdi -03
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: w124 Automaatti mersun kumma ominaisuus!

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Kyttis- kirjoitti:siis sitä tarvii hiukan auttaa et se tulee ylös sielt, pohjassa on jäykkä kohtamihin se niinku jumiintuu, eli ku jonku 5mm on nostanu sitä vipua ylös ni tulee iha itellää ylös.. puhaltamalla joskus kokeilin ni ei mitää vaikutusta...
Onkohan se palautusjousi muuten sammutinkellon sisällä? Kellon vaihtamalla vois vika korjaantua. Kello ei kuitenkaan maksa kun 20-30 euroa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
kurati
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ke 18.07.2007 20:10
Paikkakunta: kiuruvesi

Re: w124 Automaatti mersun kumma ominaisuus!

Viesti Kirjoittaja kurati »

mikähän vois olla 300tdt vm-93 olevassa röntässä kun kylmänä kääntää virrat päälle ja hehkuttaa ja sitte kääntää
avaimesta niin starttaa silleen viiveellä!? on ollu noita rönttiä aiemminki jotka on startannu aina kerrasta.. eilen yritin autoa käyntiin eikä startannu ollenkaan viikon seisomisen jälkeen,
kuului vaan sellasta surinaa apparin jalkatilasta kun käänti virrat päälle.. samoiten kun yritin webastoa (alkup. DWB46) päälle ei syttyny valoa kelloon ja kuului vaan surinaa samasta
paikasta.. siellä on ilmeisesti jotain releitä jotka surisee?? no sain kuitenki auton starttaamaan kun laitoin virtoja päälle ja pois vaikka starttasi edelleen viiveellä eli joutuu pitämään
avainta pitkään siellä starttiasennossa.. :(
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Re: w124 Automaatti mersun kumma ominaisuus!

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

Tuo oire kuulostaa siltä että sammutin venttiili sinänsä toimii, mutta sen korvausilma kanava tukossa. Muutenhan se ei sammuttaisi autoa tai vaihtoehtoisesti sammuisi hetikäynistyksen jälkeen vaikka jarrua onkin pumpannu. Myös jos joku on vaihtanu lirtalukolta alipaineletkujen paikat keskenään voinee tuollainen oire tulla.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: w124 Automaatti mersun kumma ominaisuus!

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Jani R-K kirjoitti: Myös jos joku on vaihtanu lirtalukolta alipaineletkujen paikat keskenään voinee tuollainen oire tulla.
Hyvin todennäköisesti tästä kyse, omassa vika korjaantu letkujen paikkaa vaihtamalla ja oli samat oireet
IG: @pyrytakkunen
Vastaa Viestiin