pakkanen hyydytti 250D
pakkanen hyydytti 250D
moi,
viime vuodelta ei opittu mitään tai ehkä kuitenkin jotain. Kovilla pakkasilla 2011 hyytyi ja seisoi 2 vkoa. Nyt samaten jäi aamulla käynnistymättä -18. Auto lähti viime talvena kun laitoin koko pullon punakorkki 100:sta kun aiani sahasin. Onko siis apua ja lääke jos tankkaa aina täyteen tai pitää nestepinnan vähintään puolessa välissä. Täytyykö laittaa punakorkki 100:sta joka tankkauksen yhteydessä. Polttoainesuodatin on tosin jäänyt vaihtamatta viimevuodelta; onko se syynä vai 1/4 tankissa jolloinka vesi saanut vallan. Tiedosta kiitollisena.
viime vuodelta ei opittu mitään tai ehkä kuitenkin jotain. Kovilla pakkasilla 2011 hyytyi ja seisoi 2 vkoa. Nyt samaten jäi aamulla käynnistymättä -18. Auto lähti viime talvena kun laitoin koko pullon punakorkki 100:sta kun aiani sahasin. Onko siis apua ja lääke jos tankkaa aina täyteen tai pitää nestepinnan vähintään puolessa välissä. Täytyykö laittaa punakorkki 100:sta joka tankkauksen yhteydessä. Polttoainesuodatin on tosin jäänyt vaihtamatta viimevuodelta; onko se syynä vai 1/4 tankissa jolloinka vesi saanut vallan. Tiedosta kiitollisena.
markku
Re: pakkanen hyydytti 250D
edelleen väitän, että dieselit ei tarvitse mitään muuta tankkiinsa, kuin polttoainetta, kaikenmaailman "jäänestot" ym. saa kyllä unohtaa... niistä ei ole kuin haittaa dieselissä! (sitovat vettä itseensä jos sitä sattuu olla ja silloin se vesi pääsee läpi vedeneroittemesta ja vesi ei tunnetusti tee hyvää ruikutuspumpulle/suuttimille...)
suodatin toki kannattaa vaihtaa aina syksyisin, että on sitten priima suodatin talvea vasten... eikä kannata unohtaa sitä vedeneroittimen tyhjäystäkään, jos sellainen sattuu löytymään... suodatin toimii normaalisti sellaisena, kun se on tehty niin, ettei vesi pääse siitä läpi (jäänestot sotkee taas tuon systeemin ja vahinko pääsee tapahtumaan)
500 €:n lankku, ducato ja laguna...
suodatin toki kannattaa vaihtaa aina syksyisin, että on sitten priima suodatin talvea vasten... eikä kannata unohtaa sitä vedeneroittimen tyhjäystäkään, jos sellainen sattuu löytymään... suodatin toimii normaalisti sellaisena, kun se on tehty niin, ettei vesi pääse siitä läpi (jäänestot sotkee taas tuon systeemin ja vahinko pääsee tapahtumaan)
500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: pakkanen hyydytti 250D
yhdyn NAPAan sillä se on sellainen myrkky se d100 että sulattaa suotimen liimaukset ja sulattaa pumpuissa bakeliittiosat ja tiivisteetkään ei tykkää hyvää.
Jos käytät diesel100 niin melkein välittömasti suotimet vaihtoon koska kaikki liukeneet paskat ja vesi lähtee liikkeelle.
Yksi taksi kuski aikoinaan valitti miten on huono syöttöpumppu kun pitää joka vuosi korjata kokonaan ja on kallista ja keskulteltuamme selvisi hänen käyttävän talvella jatkuvasti diesel100 lisä ainetta.
Jos käytät diesel100 niin melkein välittömasti suotimet vaihtoon koska kaikki liukeneet paskat ja vesi lähtee liikkeelle.
Yksi taksi kuski aikoinaan valitti miten on huono syöttöpumppu kun pitää joka vuosi korjata kokonaan ja on kallista ja keskulteltuamme selvisi hänen käyttävän talvella jatkuvasti diesel100 lisä ainetta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 310
- Liittynyt: Su 02.10.2011 15:02
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: pakkanen hyydytti 250D
Dieseli ei tartte muuta kun dieseliä jos on kunnossa......vesi aiheuttaa omat ongelmat ja esiintyy vain jos huolloista liisitään ja tankaillaan tyhjäään tankkiin parilla kympillä kerrallaan.....
Kantapään kautta on pitänyt nuokin opetella. Jos saat auton lämpimään ja sulaksi......täydellinen polttoaine tankin ja linjan pohdistaminen....uusi suodatin ja tankkitäyteen.
Kantapään kautta on pitänyt nuokin opetella. Jos saat auton lämpimään ja sulaksi......täydellinen polttoaine tankin ja linjan pohdistaminen....uusi suodatin ja tankkitäyteen.
Re: pakkanen hyydytti 250D
Tänää aamul näytti lämpömittari -24 ja mersu lähti heti ensimmäisellä starttauksella kevyesti käyntii : D Lohkolämmitin löytyy mut en ollu muistanu laittaa johtoo yöllä kiinni ni kylmäl koneel starttasin. Autona on kans 250D.
- ThaBandit^
- Vakiokalustoa
- Viestit: 243
- Liittynyt: La 25.03.2006 16:35
Re: pakkanen hyydytti 250D
Joka syksy laitetaan polttoaineen karkea- ja hienosuodattimet vaihtoon, samalla voi kätevästi tarkastaa hehkujen kunnon hehkureleen pistokkeen päästä yleismittarilla mittaamalla. Vastusarvot pitäisivät olla n. 0,6-0,7 Ohmia? Vai kOhmia? Joka tapauksessa, jos esimerkiksi yhden hehkun vastusarvo poikkeaa merkittävästi muista, niin silloin vaihtoon. Jos näyttää "ääretöntä" vastusta hehkutulpalle, niin vaihtoon vaan. Tai ainakin kannattaa tarkistaa, ettei tulpalle menevässä johdossa ole katkoksia.
Näillä eväin mersun etukammiokoneet lähtevät vielä 600tkm ajettunakin käyntiin, niin pitkälle kuin polttoaine vain virtaa putkistossa.
Näillä eväin mersun etukammiokoneet lähtevät vielä 600tkm ajettunakin käyntiin, niin pitkälle kuin polttoaine vain virtaa putkistossa.
[img]http://i110.photobucket.com/albums/n98/ThaBandit_FIN/allekirjotus.jpg[/img]
Re: pakkanen hyydytti 250D
tänään pakkanen sitten hyydytti tuo mun ducaton... tai no, akun lähinnä
laitoin sen roikkaan illalla klo. 22.00 ja annoin olla koko yön, mutta sellaiseksi melkein lupaamiseksi tuo startti yritys jäi... nyt sitten vielä akkulaturi kiinni, niin eiköhän se tuosta tunnin sillä ole taas käynnissä
alkuviikosta yritin jo käydä ostamassa siihen uutta akkua, mutta liikkeissä ollut kuin sellaisia "yleisakkuja" ja sellaisella ei ducatossa mitään tee, pitää löytyä vähintään 1000 A sitä starttivirtaa, että olis edes toiveita käyntiinlähtemisestä... nyt loppuviikosta pitäis kuulemma tulla uusi kuorma akkuja ja sellaisen yhden hyvän käskin laittaa sivuun meikäläistä varten...
edit: ei se taaskaan mennyt kuten elokuvissa
katkes akkulaturista johto, kun tuo pakkanen tekee niin rapeaksi nuo muovikaapelit
no, pientä askartelua heti tähän aamuselle, niin eiköhän se siitä...
edit2: nyt ainakin lataa... laturin mittari näyttää, että akku nappaa 15 A virtaa
olis vain pitänyt suosista tehdä niin, kuten aluksi meinasinkin, eli myös akku lataukseen koko yöksi, mutta ajattelin, että jos se ei aamusta lähde, niin on mulla onneksi aikaa tapella sen kanssa tässä aamulla, kun asioille pitää lähteä vasta tuossa klo. 12.00 paikkeilla...
edit3: kyllä voi ketun paska tuota ducatoa
kyllä se käyntiin lähti, mutta sellaisella kolinalla ja kalinalla, että aivan hirvitti
startti kyllä pyöritti konetta, kuin kahvimyllyä, mutta ei vain luvannutkaan, ennen kuin sain jotenkin hehkun vielä mukaan toimintaan, sitten se suorastaan "räjähti" käyntiin... nyt ei onneksi ollut enää virran/jännitteen puuttumista ongelmia, kun on tuo itse viritelty akkulaturi apuna (antaa yli 100 A tarvittaessa starttibuustia ja jännitettä 18 volttia
(<- tuossa yksi syy, miksi en jättänyt sitä yöksi kiehuttamaan akkua kuivaksi... vaan otan sen käyttöön vasta viimeisenä apukeinona... varttitunnin lataus riittää tyhjälle 100 Ah akulle aivan hyvin...)
en kyllä muista koska olisin viimeksi ducatoa edes yrittänyt käyntiin yli -30 C pakkasella
no, nyt on pihalla/kadulla sellainen savuverho, että kyllä varmasti kaikki tykkää
edit4: nyt menee kyllä mielenkiintoiseksi... tuo nappaa käydessä jatkuvasti 5 A virtaa akkulaturilta ja 10 A, kun on virrat päällä, mutta kaikki apulaitteet sammutettuina, (parkit on pakko pitää päällä, kun sammutin solenoidi saa sieltä virtansa) ja hehkutuksen aikana n. 20 A... eli tuo kyllä lataa, mutta jossakin on nyt suuri virtasyöppö ja estää akun kunnollisen latautumisen ajonaikana... ajovalojen kytkeminen päälle ei suurta heilahdusta saa aikaan... auto sammuksissa ja virrat pois kykettyinä akkulaturi ei lataa akkua enää kuin 1-2 A virralla, joten akun pitäis olla kyllä vielä ihan kelvollinen ottamaan virtaa vastaan... -> pajalle tutkimaan asiaa, ei tuolla pakkasessa kukaan ala tuollaista asiaa setvimään... vai olisko tuolta laturi sökö
500 €:n lankku, ducato ja laguna...


alkuviikosta yritin jo käydä ostamassa siihen uutta akkua, mutta liikkeissä ollut kuin sellaisia "yleisakkuja" ja sellaisella ei ducatossa mitään tee, pitää löytyä vähintään 1000 A sitä starttivirtaa, että olis edes toiveita käyntiinlähtemisestä... nyt loppuviikosta pitäis kuulemma tulla uusi kuorma akkuja ja sellaisen yhden hyvän käskin laittaa sivuun meikäläistä varten...
edit: ei se taaskaan mennyt kuten elokuvissa


edit2: nyt ainakin lataa... laturin mittari näyttää, että akku nappaa 15 A virtaa

olis vain pitänyt suosista tehdä niin, kuten aluksi meinasinkin, eli myös akku lataukseen koko yöksi, mutta ajattelin, että jos se ei aamusta lähde, niin on mulla onneksi aikaa tapella sen kanssa tässä aamulla, kun asioille pitää lähteä vasta tuossa klo. 12.00 paikkeilla...
edit3: kyllä voi ketun paska tuota ducatoa



en kyllä muista koska olisin viimeksi ducatoa edes yrittänyt käyntiin yli -30 C pakkasella


edit4: nyt menee kyllä mielenkiintoiseksi... tuo nappaa käydessä jatkuvasti 5 A virtaa akkulaturilta ja 10 A, kun on virrat päällä, mutta kaikki apulaitteet sammutettuina, (parkit on pakko pitää päällä, kun sammutin solenoidi saa sieltä virtansa) ja hehkutuksen aikana n. 20 A... eli tuo kyllä lataa, mutta jossakin on nyt suuri virtasyöppö ja estää akun kunnollisen latautumisen ajonaikana... ajovalojen kytkeminen päälle ei suurta heilahdusta saa aikaan... auto sammuksissa ja virrat pois kykettyinä akkulaturi ei lataa akkua enää kuin 1-2 A virralla, joten akun pitäis olla kyllä vielä ihan kelvollinen ottamaan virtaa vastaan... -> pajalle tutkimaan asiaa, ei tuolla pakkasessa kukaan ala tuollaista asiaa setvimään... vai olisko tuolta laturi sökö

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: pakkanen hyydytti 250D
Joo mutta eikös se ladannut yli sen 14voltin eli noin 18v.Omalaturi on jo lopettanut latauksen mutta akkulaturi vielä työntää ja siksi näyttää että virtaa menee.Katos akun jännite.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: pakkanen hyydytti 250D
niin tuossa näytti käyneen... Menin vain itse siihen vipuun, kun aamutohinoissa tuota häsläsin... Normaali latauksella akkulaturin A mittari näytti nollaa auton käydessä... Ainoastaan siinä superlatauksella tilanne karkasi hallinnastaatlas kirjoitti:Joo mutta eikös se ladannut yli sen 14voltin eli noin 18v.Omalaturi on jo lopettanut latauksen mutta akkulaturi vielä työntää ja siksi näyttää että virtaa menee.Katos akun jännite.

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: pakkanen hyydytti 250D
Joo samoilla linjoilla täälläkin, ei tarvi lisä aineita kun muistaa vaihtaa suodattimen. Eihän se haittaisi jos pitäis tankin mahdollisimman täynnä. Itellä myös 250d eikä mitään ongelmia vaikka välillä on ollu pakkasta yli 30 astetta, toki on lohkolämmitin ja käytössä. Ex 200d lähti vielä 27 asteen pakkasessa ilman lämmitystä!!!(ei kuitenkaan suositeltavaa)
Re: pakkanen hyydytti 250D
melkein olen sitä mieltä, että kyllä mersun OM60X sarjan koneet lähtee pakkasesta käymään, jos kaikki on kunnossa. ei tarvi mitään lisämäppäreitä yms. mutta kaiken tarvii olla kunnossa. entisellä tenavalla ajelin 5 vuotta, eikä siinä ollu lohkolämppäriäkään. hyvin se palveli ympäri vuodet. startilla käymään jne.
mutta jos kaikki ei ole kunnossa, niin äkkiä tulee ongelmaa. se löpösuodatin kannattaa vaihtaa syksysin. tosin ei ole omalla kohdalla koskaan jäätyny, tai menny tukkoon mersun suodatin. ja akku kannattaa pitää kondiksessa. ja mielummin semmonen akku, mikä on isompi, kun sen tehdas asennus. 200Dkin potkii ihan eri malliin 100Ah akulla. startti pitää olla ehjä. vanha kulahtanu startti vetää vaan maihin, eikä pyöritä kunnolla, mutta tuhlaa sitäkin enemmän virtaa. hehkut kondiksessa? jos noi asiat on kaikki kunnossa ja ajetaan semmosta matkaa, että akku kerkiää latautuun, niin väitän, että lähtee mersu käymään vaikka olis 30 pakkasta. siinäpä se kipuraja sitten taitaa ollakkin. kovemmissa pakkasissa vaaditaan jo isompaa akkua.
mutta jos kaikki ei ole kunnossa, niin äkkiä tulee ongelmaa. se löpösuodatin kannattaa vaihtaa syksysin. tosin ei ole omalla kohdalla koskaan jäätyny, tai menny tukkoon mersun suodatin. ja akku kannattaa pitää kondiksessa. ja mielummin semmonen akku, mikä on isompi, kun sen tehdas asennus. 200Dkin potkii ihan eri malliin 100Ah akulla. startti pitää olla ehjä. vanha kulahtanu startti vetää vaan maihin, eikä pyöritä kunnolla, mutta tuhlaa sitäkin enemmän virtaa. hehkut kondiksessa? jos noi asiat on kaikki kunnossa ja ajetaan semmosta matkaa, että akku kerkiää latautuun, niin väitän, että lähtee mersu käymään vaikka olis 30 pakkasta. siinäpä se kipuraja sitten taitaa ollakkin. kovemmissa pakkasissa vaaditaan jo isompaa akkua.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: pakkanen hyydytti 250D
onkos perällä tuossa farkku superissa tasapää seiskat? miten lähtee käyntiin?
taisit kyllä rikkoa sen ennen näitä kunnon pakkasia
taisit kyllä rikkoa sen ennen näitä kunnon pakkasia

w201 om605
Re: pakkanen hyydytti 250D
jotkut vanhat tapit siellä on. kyllä se käyntiin on lähteny. ei semmosta pakkasta vielä ole ollutkaan, etteikö olis lähteny. ainakin viime- ja toissatalven totteli kivasti virta-avainta. ja tänätalvenakin siirsin sitä, kun oli pakkasta jotain 20, niin lähti ihan hienosti. toi lähtee vähän saman lailla käymään, kun jotkut vanhat traktorit. paitisi ei niin huonosti. joku 30, tai enemmän pakkasta, niin kone pyörii laiskasti ja se pitää startilla saattaa käyntiin. pikkuhiljaa kierrokset kasvaa ja lopulta se käy jo omin voimin.jekku90 kirjoitti:onkos perällä tuossa farkku superissa tasapää seiskat? miten lähtee käyntiin?
taisit kyllä rikkoa sen ennen näitä kunnon pakkasia
noin niiden kuuluukin toimia. jollain 0w30 öljyillä varmaan lähtis kovemmistakin pakkasista reippaammin käymään. mutta tollain se tekee ihan normi 5w40 öljyillä.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: pakkanen hyydytti 250D
no perkl. itellä ollu vähän ropleemia saaja käyntiin, lähtee kyllä kun kaasua survoo riittävästi jos ei jopa pohjaan
sitten taas näyttää että saa liikaa
kylmänä pitää kaasun kanssa käyttää joku ainakin puoli minuuttia että alkaa käymään sillä viisiin että pysyy lisävalot puskurissa ja lasit ovissa
osaiskohan olla tuo sähköinen tyhjäkäynnin säädin sökö
aika tehokas topikin ryöstö

sitten taas näyttää että saa liikaa



aika tehokas topikin ryöstö

w201 om605
Re: pakkanen hyydytti 250D
tää mun uudenkarhee pajero on samanlainen. kylmänä pitää antaa kaasua, jotta lähtee käymään ja pysyy ylipäätään käynnissä. monta minuuttia startin jälkeen saa antaa oikein kunnolla monoo. alkuunsa kaasu pohjassa ja sitten, kun köy jo jotenkin, niin pikkasen vähemmän kaasua. ja lopulta ehkä viiden minsa jälkeen jaksaa käydä jo ilman kaasuakin. en keksi muuta syyä tälle ominaisuudelle, muutaku sen, että joku on ropannu pumppua.. säädöt pielessä tms.jekku90 kirjoitti:no perkl. itellä ollu vähän ropleemia saaja käyntiin, lähtee kyllä kun kaasua survoo riittävästi jos ei jopa pohjaan![]()
sitten taas näyttää että saa liikaakylmänä pitää kaasun kanssa käyttää joku ainakin puoli minuuttia että alkaa käymään sillä viisiin että pysyy lisävalot puskurissa ja lasit ovissa
osaiskohan olla tuo sähköinen tyhjäkäynnin säädin sökö
![]()
aika tehokas topikin ryöstö
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E