Onko tyhjäkäynnistä haitaa ?
Re: Onko tyhjäkäynnistä haitaa ?
-24 ulkona ja vaihdoin juuri 309 pösöön bensaletkun tankilta kaasarille. Pakko sanoa, että melkoisen kylmä on tuo piha maata selällään auton alla. Ei pakkanen tapa. Se vain suututtaa. -36 oli joskus Ranualla kun vaihdoin alavesiletkun Oldsmobileen hotellin pihassa. Niin kylmästä glykolivedestä saa jänniä palovamman kaltaisia vaurioita käsiinsä.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Re: Onko tyhjäkäynnistä haitaa ?
Näyttää löytyvän vanhemmistakinHifis kirjoitti:sikäli mikäli 89vm johtotähdestä löytyy webastoa... -.-CDI203 kirjoitti:kauko ohjatu Webasto on keksity...Hifis kirjoitti:Lohko ja sisälämppäri on keksitty ja itse myöskin käytän sitäw124 200d
itse käytän sitä 2-3h päivässä

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Onko tyhjäkäynnistä haitaa ?
Multa ainakin löytyy vm 82 ja 89 johtotähdestä webastot. Tuossa 300E sitä nyt ei ainakaan ajossa tarvitse käyttää 

-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 29
- Liittynyt: Su 06.11.2011 23:48
Re: Onko tyhjäkäynnistä haitaa ?
Kun hankkii auton, kannattaa asentaa webasto saman tien jos ei siinä ole. Talvi tulee kuitenkin joka talvi ja samat haasteet kylmyyden kanssa. Onhan se nyt kaikkein helpointa ja järkevintä kauko-ohjauksella panna Webasto hetkeksi tulille ennen kuin kylmällä autolla lähtee. Säästää konetta samalla ja turvallisuuskin on parempi kun ikkunoista näkee kunnolla ulos.
Joku tuossa kirjoitteli jopa tuntikausien tyhjäkäynnistä etc. Tuntuu aika käsittämättömältä kun itse on tottunut aina käyttämään lämppäriä joko roikassa tai nykyisin Eberiä, edellisessä Webastoa.
Korvessa jos asuu ja kukaan ei nää eikä häiriinny tyhjäkäynnistä, luulisi että omatunto alkaisi soimaamaan kun toimii laittomalla tavalla ja ympäristöä huomioimatta. Jospa kaikki olisivat yhtä välinpitämättömiä asenteeltaan ympäristöä kohtaan siinä missä sen voi huomioida niin ei ihyvää lupaisi maapallon tulevaisuudelle. Tästä päästäänkin aiheeseen, että pitääkö sitä autoa sitten käyttää ollenkaan? Pitää, niin kauan kun parempi tapa liikkumiseen keksitään.
Joku tuossa kirjoitteli jopa tuntikausien tyhjäkäynnistä etc. Tuntuu aika käsittämättömältä kun itse on tottunut aina käyttämään lämppäriä joko roikassa tai nykyisin Eberiä, edellisessä Webastoa.
Korvessa jos asuu ja kukaan ei nää eikä häiriinny tyhjäkäynnistä, luulisi että omatunto alkaisi soimaamaan kun toimii laittomalla tavalla ja ympäristöä huomioimatta. Jospa kaikki olisivat yhtä välinpitämättömiä asenteeltaan ympäristöä kohtaan siinä missä sen voi huomioida niin ei ihyvää lupaisi maapallon tulevaisuudelle. Tästä päästäänkin aiheeseen, että pitääkö sitä autoa sitten käyttää ollenkaan? Pitää, niin kauan kun parempi tapa liikkumiseen keksitään.
Re: Onko tyhjäkäynnistä haitaa ?
Niin...ainahan sitä voi istua siellä korvessa ja odottaa että vaikka metro tulee?Auto on MB kirjoitti: Korvessa jos asuu ja kukaan ei nää eikä häiriinny tyhjäkäynnistä, luulisi että omatunto alkaisi soimaamaan kun toimii laittomalla tavalla ja ympäristöä huomioimatta. Jospa kaikki olisivat yhtä välinpitämättömiä asenteeltaan ympäristöä kohtaan siinä missä sen voi huomioida niin ei ihyvää lupaisi maapallon tulevaisuudelle. Tästä päästäänkin aiheeseen, että pitääkö sitä autoa sitten käyttää ollenkaan? Pitää, niin kauan kun parempi tapa liikkumiseen keksitään.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Re: Onko tyhjäkäynnistä haitaa ?
Kyllä kyllä, muttakun välillä on noita halpoja autoja mitkä ei ole webaston arvoisia ja tolppia tulee ja menee. Viimme talvena oli tolppa.Auto on MB kirjoitti:...
Re: Onko tyhjäkäynnistä haitaa ?
Tuo on aika totta. Just ostin 80 eurolla Opel Corsan enkä ajatellut sijoittaa webastoon.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Re: Onko tyhjäkäynnistä haitaa ?
Niin, vähän karkas tämä topiikki, eli alkuperäinen kyssäri tais olla: Onko mitään haittaa moottorille, bensa/diesel, jos tyhjäkäyttää vaikka tunnin...? Viisaat voi vastata, kiinnostaa muakin...
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Re: Onko tyhjäkäynnistä haitaa ?
Ei tarvii esikammiokoneissakaan ajossa käyttää. Lämpenee lohkolämppärin käytön jälkeen noin kilometrin matkalla jo sen verran että tulee lämmintä sisälle. Pari kilsaa lisää niin on lämmöt 80 asteessa yli 30 asteen pakkasellakin ja ilman mitään pahveja.Jolle kirjoitti:Multa ainakin löytyy vm 82 ja 89 johtotähdestä webastot. Tuossa 300E sitä nyt ei ainakaan ajossa tarvitse käyttää
Mitäpä haittaa siitä tyhjäkäynnistä vois MOOTTORILLE olla. Öljyt ja nesteet kiertää ja flekti jäähyttää kun tarvii.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 29
- Liittynyt: Su 06.11.2011 23:48
Re: Onko tyhjäkäynnistä haitaa ?
Lainaus: <<<<<<<<<<Mitäpä haittaa siitä tyhjäkäynnistä vois MOOTTORILLE olla. Öljyt ja nesteet kiertää ja flekti jäähyttää kun tarvii.>>>>>>>>>>>
Lienee kuitenkin kiistaton tosiasia, että jokainen kylmäkäynnistys kuluttaa moottoria enemmän kuin lämpimän moottorin käynnistys.
Ja sitten:
80 euron Corsaan ei oo järkeä asentaa webastoa varmaan missään olosuhteissa. Kysyä voi kylläkin, onko 80 euron Corsaa myöskään järkeä hankkia missään olosuhteissa. Meitä on niin moneksi ja jokaisella on oma tilanne, mutta ihan oikeesti: 80 euron Corsa. Jos ei uudemmalla Mersulla halua tai ole varaa ajaa, niin esim. 500 - 1000 eurolla saa aivan toimivia suomalaisia 900 Saabeja, Nettiautosta voipi tarkistaa. Ne sentään pysyy lämpimänä talvellakin.
Tuossa esimerkkiä (vaikka lipsahtaakin vähän otsikosta): http://www.nettiauto.com/saab/900/4560167" onclick="window.open(this.href);return false; tai http://www.nettiauto.com/saab/900/4455853" onclick="window.open(this.href);return false; tai http://www.nettiauto.com/saab/900/4511921" onclick="window.open(this.href);return false; tai http://www.nettiauto.com/saab/900/4516400" onclick="window.open(this.href);return false;. Kenen pirssejä lienevätkin, tahattomasti ilmaista mainosta samalla mutta se ei ole tässä pointti.
Tuon yhdenkin toimivan Webaston saisi näköjään valmiiksi asennettuna hintaan 650 euroa ja siihen vielä tulee auto mukaan samaan hintaan.
Että Corsa ilman lämppäriä..... Syvä osanottoni. Tuossa myös sopiva linkki: http://www.ocf.fi/forum/" onclick="window.open(this.href);return false;
Lienee kuitenkin kiistaton tosiasia, että jokainen kylmäkäynnistys kuluttaa moottoria enemmän kuin lämpimän moottorin käynnistys.
Ja sitten:
80 euron Corsaan ei oo järkeä asentaa webastoa varmaan missään olosuhteissa. Kysyä voi kylläkin, onko 80 euron Corsaa myöskään järkeä hankkia missään olosuhteissa. Meitä on niin moneksi ja jokaisella on oma tilanne, mutta ihan oikeesti: 80 euron Corsa. Jos ei uudemmalla Mersulla halua tai ole varaa ajaa, niin esim. 500 - 1000 eurolla saa aivan toimivia suomalaisia 900 Saabeja, Nettiautosta voipi tarkistaa. Ne sentään pysyy lämpimänä talvellakin.
Tuossa esimerkkiä (vaikka lipsahtaakin vähän otsikosta): http://www.nettiauto.com/saab/900/4560167" onclick="window.open(this.href);return false; tai http://www.nettiauto.com/saab/900/4455853" onclick="window.open(this.href);return false; tai http://www.nettiauto.com/saab/900/4511921" onclick="window.open(this.href);return false; tai http://www.nettiauto.com/saab/900/4516400" onclick="window.open(this.href);return false;. Kenen pirssejä lienevätkin, tahattomasti ilmaista mainosta samalla mutta se ei ole tässä pointti.
Tuon yhdenkin toimivan Webaston saisi näköjään valmiiksi asennettuna hintaan 650 euroa ja siihen vielä tulee auto mukaan samaan hintaan.
Että Corsa ilman lämppäriä..... Syvä osanottoni. Tuossa myös sopiva linkki: http://www.ocf.fi/forum/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Onko tyhjäkäynnistä haitaa ?
Itse ostin toimivan webaston kaikkineen varusteineen 150 eurolla.Auto on MB kirjoitti:Lainaus: <<<<<<<<<<Mitäpä haittaa siitä tyhjäkäynnistä vois MOOTTORILLE olla. Öljyt ja nesteet kiertää ja flekti jäähyttää kun tarvii.>>>>>>>>>>>
Lienee kuitenkin kiistaton tosiasia, että jokainen kylmäkäynnistys kuluttaa moottoria enemmän kuin lämpimän moottorin käynnistys.
Ja sitten:
80 euron Corsaan ei oo järkeä asentaa webastoa varmaan missään olosuhteissa. Kysyä voi kylläkin, onko 80 euron Corsaa myöskään järkeä hankkia missään olosuhteissa. Meitä on niin moneksi ja jokaisella on oma tilanne, mutta ihan oikeesti: 80 euron Corsa. Jos ei uudemmalla Mersulla halua tai ole varaa ajaa, niin esim. 500 - 1000 eurolla saa aivan toimivia suomalaisia 900 Saabeja, Nettiautosta voipi tarkistaa. Ne sentään pysyy lämpimänä talvellakin.
Tuossa esimerkkiä (vaikka lipsahtaakin vähän otsikosta): http://www.nettiauto.com/saab/900/4560167" onclick="window.open(this.href);return false; tai http://www.nettiauto.com/saab/900/4455853" onclick="window.open(this.href);return false; tai http://www.nettiauto.com/saab/900/4511921" onclick="window.open(this.href);return false; tai http://www.nettiauto.com/saab/900/4516400" onclick="window.open(this.href);return false;. Kenen pirssejä lienevätkin, tahattomasti ilmaista mainosta samalla mutta se ei ole tässä pointti.
Tuon yhdenkin toimivan Webaston saisi näköjään valmiiksi asennettuna hintaan 650 euroa ja siihen vielä tulee auto mukaan samaan hintaan.
Että Corsa ilman lämppäriä..... Syvä osanottoni. Onkohan sellainen saitti toiminnassa kuin Opel foorumi?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Onko tyhjäkäynnistä haitaa ?
Kiitos osanotosta. Olen omistanut 2kpl 900 saabeja ja en enää omista yhtään. Corsan tarkoitus on toimia kehonsiirtimenä silloin jos haluaa tehdä mersuun remonttia. Corsan vakuutus ei maksa mitään ja se ei kuluta mitään. OG900 saab varastetaan 4 kertaa viikossa. Corsaa ei vie kukaan vaikka sen jättäisi käyntiin kyltti katolla jossa lukee, että "ota siitä vaan!".Auto on MB kirjoitti: 80 euron Corsaan ei oo järkeä asentaa webastoa varmaan missään olosuhteissa. Kysyä voi kylläkin, onko 80 euron Corsaa myöskään järkeä hankkia missään olosuhteissa. Meitä on niin moneksi ja jokaisella on oma tilanne, mutta ihan oikeesti: 80 euron Corsa. Jos ei uudemmalla Mersulla halua tai ole varaa ajaa, niin esim. 500 - 1000 eurolla saa aivan toimivia suomalaisia 900 Saabeja, Nettiautosta voipi tarkistaa. Ne sentään pysyy lämpimänä talvellakin.
Tuossa esimerkkiä (vaikka lipsahtaakin vähän otsikosta): http://www.nettiauto.com/saab/900/4560167" onclick="window.open(this.href);return false; tai http://www.nettiauto.com/saab/900/4455853" onclick="window.open(this.href);return false; tai http://www.nettiauto.com/saab/900/4511921" onclick="window.open(this.href);return false; tai http://www.nettiauto.com/saab/900/4516400" onclick="window.open(this.href);return false;. Kenen pirssejä lienevätkin, tahattomasti ilmaista mainosta samalla mutta se ei ole tässä pointti.
Tuon yhdenkin toimivan Webaston saisi näköjään valmiiksi asennettuna hintaan 650 euroa ja siihen vielä tulee auto mukaan samaan hintaan.
Että Corsa ilman lämppäriä..... Syvä osanottoni. Tuossa myös sopiva linkki: http://www.ocf.fi/forum/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kaiva jostain TM:n talvitesti 1984. Siinä on sekä OG900 että Corsa. Saatat yllättyä mikä lämmityslaitetestin tulos on.
Tuommoiseksi pikkuautoksi sorsa on toimiva, siinä pysyy järjissään jos joutuu ajamaan vähän pidempääkin matkaa, siihen voi tankata E10 bensaa, tekniikka on toimivaksi todettua suomen talvessa. Pelkästään OG900:n ja Corsan liikennevakuutuksen erotuksella ostaa vuodessa 4 Opel Corsaa. Corsan osat ei maksa mitään, corsan renkaat ei maksa mitään. Corsa ei ole mitään. Corsassa on lukkiutuva SDP-jarrujärjestelmä...jatkanko vielä?
PS. Mä asun lähes jokaisella autofoorumilla jostain ihmeen syystä. Pitäisi kai ostaa ebaysta elämä?
http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f ... 2f3a7ed857
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Onko tyhjäkäynnistä haitaa ?
Sehä hyvä noissa auton korvikeissa on että ne saa käydä tyhjää
Rauhassa vaikka missä
2001 Audi kävi kerran yön ja seuraavan päivän baarin takapihalla
Eikä ollut kelvanut kenelekkään 2000 pösö vielä "parempi"
Yön yli baarin etupihalla ovi raollan eikä kukaan ollut sitäkään,
kelpuutanut vaikka tankki oli täynnä
Ainoa mitä se noihin vaikkuti oli että olivat valmiiksi lämpimiä ja käynnissä
Ja noillehan ei voi mitään haittaa ollakan, jos olisivat hajoneet niin pallin olisivat pässet ja
Mikä olis parantanut mailmaa 2rimpulaa pois liikenteestä...
Rauhassa vaikka missä
2001 Audi kävi kerran yön ja seuraavan päivän baarin takapihalla
Eikä ollut kelvanut kenelekkään 2000 pösö vielä "parempi"
Yön yli baarin etupihalla ovi raollan eikä kukaan ollut sitäkään,
kelpuutanut vaikka tankki oli täynnä
Ainoa mitä se noihin vaikkuti oli että olivat valmiiksi lämpimiä ja käynnissä
Ja noillehan ei voi mitään haittaa ollakan, jos olisivat hajoneet niin pallin olisivat pässet ja
Mikä olis parantanut mailmaa 2rimpulaa pois liikenteestä...
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Onko tyhjäkäynnistä haitaa ?
Auto on mb.
Se on itsetunto kysymys millä voi ja haluaa ajaa.....
Kun on sujut itsensä kanssa voi ajaa 80€ corsalla...kun ei ole ja vaimokin vaatii lisää...pitää olla jat....kuvasti uutta ja kiiltävää....
.
Se on itsetunto kysymys millä voi ja haluaa ajaa.....
Kun on sujut itsensä kanssa voi ajaa 80€ corsalla...kun ei ole ja vaimokin vaatii lisää...pitää olla jat....kuvasti uutta ja kiiltävää....

.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Onko tyhjäkäynnistä haitaa ?
Eihän se moottoria pilaa jos sitä kylmäkäynnistyksen jälkeen kovalla pakkasella joutokäyttää enemmän kuin lain sallimat 4min.
Toinen juttu on sitten lämpimän moottorin tyhjäkäyttö, kuumat täyssynteettiset moottoriöljyt on kuitenkin melkoista luirua joten ei se ainakaan paranna koneen yläkerran voitelua. Lisäksi nykydiisseleiden hiukkassuodattimet tukkiutuvat nopeammin jos autolla paljon joutokäyntiä.
Jälkimmäisistä tulee mieleen lähinnä taxit.
Toinen juttu on sitten lämpimän moottorin tyhjäkäyttö, kuumat täyssynteettiset moottoriöljyt on kuitenkin melkoista luirua joten ei se ainakaan paranna koneen yläkerran voitelua. Lisäksi nykydiisseleiden hiukkassuodattimet tukkiutuvat nopeammin jos autolla paljon joutokäyntiä.
Jälkimmäisistä tulee mieleen lähinnä taxit.
Re: Onko tyhjäkäynnistä haitaa ?
No käyhän kuorma-autojen moottoritkin tietyissä tilanteissa tyhjäkäyntiä päiväsotalla ja oikeastaan tällainen kysymys pitäisi lähettää siperiaan jossa koneita ei sammuteta koko talvena.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Onko tyhjäkäynnistä haitaa ?
jos mä tuon oman ducaton jollain poppakonstilla saan käymään näillä pakkasilla, niin voit olla varma, että en ihan heti sitä ole sammuttamassa...Auto on MB kirjoitti: Joku tuossa kirjoitteli jopa tuntikausien tyhjäkäynnistä etc. Tuntuu aika käsittämättömältä kun itse on tottunut aina käyttämään lämppäriä joko roikassa tai nykyisin Eberiä, edellisessä Webastoa.
Korvessa jos asuu ja kukaan ei nää eikä häiriinny tyhjäkäynnistä, luulisi että omatunto alkaisi soimaamaan kun toimii laittomalla tavalla ja ympäristöä huomioimatta. Jospa kaikki olisivat yhtä välinpitämättömiä asenteeltaan ympäristöä kohtaan siinä missä sen voi huomioida niin ei ihyvää lupaisi maapallon tulevaisuudelle. Tästä päästäänkin aiheeseen, että pitääkö sitä autoa sitten käyttää ollenkaan? Pitää, niin kauan kun parempi tapa liikkumiseen keksitään.
toisekseen, mä olen niin kurkkuani myöten täynnä kaikkien helvetin cityhinttarien ympäristö/viherpiperrys/pulunnussinta jutuista, että joskus ihan kiusallanikin jätän tyhjäkäynnille, vaikka ei mitään akuuttia tarvetta olisikaan


no, onhan tuo turvetuotanto jo muutenkin kriminalisoitu cityhinttarien mielissä, joten eipä se tilanne siitä miksikään muutu, vaikka itseäni kiusatakseni ja muiden turvallisuutta heikentääkseni lähtisin jääkaapilla (ducato ilman 30-45 min. "esilämmitystä" korotetulla tyhjäkäynnillä) matkaan

kokeile ajaa jonnekin jumalanselän taakse, mistä lähimpään sähkötolppaan on 30 km matka ja kerro sitten kuinka kätevää on laittaa auto "tolppaan" tai käyttää webastoa/eberiä... muutaman kerran kun olet akun sillä valtavan hienolla webastolla tyhjännyt ja kävellyt sen 15 km ihmisten ilmoille - 25 C pakkasessa (kännykät ei yllättäen toimi joka paikassa

eikä se auton vaihtokaan uudempaan oikein ole ratkaisu, tynnyrillä kun polttoainetta joutuu kuitenkin kuskaamaan työmaalle + muut rasvaiset raudat edes takaisin, niin ei sitä montaa sataa viitsi sellaisessa autossa pitää kiinni...
500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Onko tyhjäkäynnistä haitaa ?
Kyllä ne öljyt yläkerrassakin kiertää kun ei vaan ole liikaa ajetut öljyt joihin on vielä sekotettu monia eri öljyjä. Paineet kun pysyy kuitenkin yli kahen baarin tyhjäkäynnillä niin se riittää. Riittää varmaan yli yhen baarinkin paineet. Ja nuo hiukkassuodattimethan polttelee ne sinne kerääntyneet hiukkaset aika ajoin ajon aikana.-Joe- kirjoitti:Eihän se moottoria pilaa jos sitä kylmäkäynnistyksen jälkeen kovalla pakkasella joutokäyttää enemmän kuin lain sallimat 4min.
Toinen juttu on sitten lämpimän moottorin tyhjäkäyttö, kuumat täyssynteettiset moottoriöljyt on kuitenkin melkoista luirua joten ei se ainakaan paranna koneen yläkerran voitelua. Lisäksi nykydiisseleiden hiukkassuodattimet tukkiutuvat nopeammin jos autolla paljon joutokäyntiä.
Jälkimmäisistä tulee mieleen lähinnä taxit.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Onko tyhjäkäynnistä haitaa ?
napan kanssa samoilla linjoilla. turha sitä maailmaa on alkaa pelastaa tyhjäkäynnin pois jättämisellä. jos maailmaa tahtoo pelastaa, niin kannattaa suunnata tutkimuksensa vaikka kiinaan. suomesta käsin ei tätä palloa pelasteta.
tälläsillä pakkasilla auto saa käydä ja hörsköttää ihan rauhassa. kun auton saa käyntiin, niin se hörsköttää sillä välin, kun olen kaupassa tms. sillon sammutan, jos tiedän, etten kulje sillä minnekkään ainakaan pariin tuntiin. ja sitten kun taas tarvii lähteä liikenteeseen, niin ei muutaku diiseli tulille ja tyhjäkäyntiä vartti-puoltuntia-tunti. tarpeen ja kiireen mukaan. eipä ole mersu, eikä pajerokaan kenellekkään kelvannu, vaikka tyhjillään käydä hörsköttää. viimeks kävin pitsalla ja jätin auton siihen pihaan hörsköttään. jotkut ihmiset vähän katteli, mutta eipä se minua haittaa. varmaan ne ihaili vaan kuinka nätisti 4 pyttynenkin diiseli voi käydä.
ei siitä tyhjäkättämisestä ole mitään haittaa. päinvastoin pelkkää hyötyä. kone lämpenee, sisätilat lämpenee, vaihdelaatikko notkistuu.
tälläsillä pakkasilla auto saa käydä ja hörsköttää ihan rauhassa. kun auton saa käyntiin, niin se hörsköttää sillä välin, kun olen kaupassa tms. sillon sammutan, jos tiedän, etten kulje sillä minnekkään ainakaan pariin tuntiin. ja sitten kun taas tarvii lähteä liikenteeseen, niin ei muutaku diiseli tulille ja tyhjäkäyntiä vartti-puoltuntia-tunti. tarpeen ja kiireen mukaan. eipä ole mersu, eikä pajerokaan kenellekkään kelvannu, vaikka tyhjillään käydä hörsköttää. viimeks kävin pitsalla ja jätin auton siihen pihaan hörsköttään. jotkut ihmiset vähän katteli, mutta eipä se minua haittaa. varmaan ne ihaili vaan kuinka nätisti 4 pyttynenkin diiseli voi käydä.
ei siitä tyhjäkättämisestä ole mitään haittaa. päinvastoin pelkkää hyötyä. kone lämpenee, sisätilat lämpenee, vaihdelaatikko notkistuu.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Onko tyhjäkäynnistä haitaa ?
Vailla mitään maailmanparannusaspektia, en ymmärrä.pera8x kirjoitti:viimeks kävin pitsalla ja jätin auton siihen pihaan hörsköttään. jotkut ihmiset vähän katteli, mutta eipä se minua haittaa. .
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Re: Onko tyhjäkäynnistä haitaa ?
Nyt en ymmärrä miten tuo vebaston asentamisen järkevyys riippuu auton hinnasta. Eikös se asenneta kuskin vuoksi
Vai onko kyse kurjuuden maximoinnista

Vai onko kyse kurjuuden maximoinnista

Re: Onko tyhjäkäynnistä haitaa ?
onhan webasto/eberi sellaisille ihan hyvä vaihtoehto, jotka saa autonsa aina tarvittaessa roikanpäähän, vaikka sitten lataamaan sen webaston tyhjäämää akkuaRAM kirjoitti:Nyt en ymmärrä miten tuo vebaston asentamisen järkevyys riippuu auton hinnasta. Eikös se asenneta kuskin vuoksi![]()
Vai onko kyse kurjuuden maximoinnista

eilen vaihdoin uuden akun ducatoon, mutta ei se taaskaan edes luvannut, kun kävin kokeilemassa käynnistystä (-25 C pakkasta), pyöritti kylläkin ihan eri malliin, kuin vanhalla akulla, mutta totesin kuitenkin jo 3 sek. starttaamisen jälkeen, että ei toivoakaan... nyt se on ollut pian 2 h roikassa ja ajattelin käydä kokeilemassa, mitä se nyt sanoo


webasto (ainakaan ne mitä alkuperäisasennuksena noissa tapaa) ei tunnetusti ole ducatoon ratkaisu, kun se jaksaa pysyä käynnissä vain 15 min. ja sitten on akku tyhjä...
oma ratkaisu on siis kuljettaa 2 Kw agrekaattia mukana talvisin ja ikinä en ole vielä muilta apua tarvinnut käynnistykseen tuon ratkaisun tehtyäni... montaa muuta olen kyllä joutunut auttamaan, erikoisesti niitä, joilla on ne valtavan hienot webastot autoissaan/työkoneissaan

edit: ducato lähti käyntiin ilman kolinoita ja kalinoita n. 2 h roikassa olon jälkeen, eli hehkukin toimi taas kuten pitää uuden akun hankinnan jälkeen (exide premium 100 Ah 900 A "starttivirta") enkä pitänyt edes kovin kalliina tuota uutta akkua, eli 145 € oli hintaa...
500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Onko tyhjäkäynnistä haitaa ?
napa kirjoitti:
webasto (ainakaan ne mitä alkuperäisasennuksena noissa tapaa) ei tunnetusti ole ducatoon ratkaisu, kun se jaksaa pysyä käynnissä vain 15 min. ja sitten on akku tyhjä...
Tähän on kyllä kahden ducaton alkuperäisen webaston kokemuksella (8v) sanoa että kyllä muuten toimii....
Molemmat omistamini duket lähti kuin palmun alta pakkasella kuin pakkasella, 30min webastoa ja laakistartti...
Koskaan ei dukeista loppunut akut tms. Eikä kertaakaan jättäneet tielle vian takia...jos ei viaksi lueta sitä että tyhmyyttäni ajoin tankin tyhjäksi kerran
.
webasto (ainakaan ne mitä alkuperäisasennuksena noissa tapaa) ei tunnetusti ole ducatoon ratkaisu, kun se jaksaa pysyä käynnissä vain 15 min. ja sitten on akku tyhjä...
Tähän on kyllä kahden ducaton alkuperäisen webaston kokemuksella (8v) sanoa että kyllä muuten toimii....
Molemmat omistamini duket lähti kuin palmun alta pakkasella kuin pakkasella, 30min webastoa ja laakistartti...
Koskaan ei dukeista loppunut akut tms. Eikä kertaakaan jättäneet tielle vian takia...jos ei viaksi lueta sitä että tyhmyyttäni ajoin tankin tyhjäksi kerran

.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Onko tyhjäkäynnistä haitaa ?
sulla on ollut sitten hyvä tuuri niiden ducaton webastojen kanssa... Vai oliko sulla niitä pikku ducatoja (1.9 kone)
nuo pikkukoneiset taitaa olla jo melkein OM60X:n veroisia kylmäkäynnistys ominaisuuksiltaan, kuitenkin niissä on oma hehkutulppa joka pytylle...
naapuri kiros ainakin omat 2.3 jtd ducatonsa ja niiden webastot alimpaan helvettiin, kun sillä oli niitä yhden talven ajossa... Webastoa jos käytti, niin akku oli 15 min. Käytön jälkeen niin tyhjä, että starttiin ei enää virta riittäänyt... Nyt sillä onkin enää pelkkiä hyndaita ajossa ja meinas, että kyllä niissä on nykyään paras hinta/laatu suhde... ja nyt ei siis puhuta mistään yksittäis tapauksesta... Niitä pakuja oli jo pelkästään naapurilla 4 kpl... Jotka siis lähti vaihtoon kaikki kerralla
ja kyllä omat kokemukset työkone puolelta antaa webastoista ihan samoja tuntemuksia... Silloin, kun niitä tarttis, niin eihän ne pelaa tai korkeintaan tyhjäävät akun...
500 €:n lankku, ducato ja laguna...
nuo pikkukoneiset taitaa olla jo melkein OM60X:n veroisia kylmäkäynnistys ominaisuuksiltaan, kuitenkin niissä on oma hehkutulppa joka pytylle...
naapuri kiros ainakin omat 2.3 jtd ducatonsa ja niiden webastot alimpaan helvettiin, kun sillä oli niitä yhden talven ajossa... Webastoa jos käytti, niin akku oli 15 min. Käytön jälkeen niin tyhjä, että starttiin ei enää virta riittäänyt... Nyt sillä onkin enää pelkkiä hyndaita ajossa ja meinas, että kyllä niissä on nykyään paras hinta/laatu suhde... ja nyt ei siis puhuta mistään yksittäis tapauksesta... Niitä pakuja oli jo pelkästään naapurilla 4 kpl... Jotka siis lähti vaihtoon kaikki kerralla

ja kyllä omat kokemukset työkone puolelta antaa webastoista ihan samoja tuntemuksia... Silloin, kun niitä tarttis, niin eihän ne pelaa tai korkeintaan tyhjäävät akun...
500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Onko tyhjäkäynnistä haitaa ?
No ei se ole auton vika jos 15 minuutin webaston käyttö tyhjentää akun
Mulla käy tuossa omassa c-mersussa webasto aina 30 min kerrallaan , joskus kun ei kerkeä lähteä niin käy 2 kertaa eli 60 min putkeen ja siltikin startti menee ympäri niin kuin kesällä.
Mun mielestäni on tyhmyyttä yrittää väkisin kitkuttaa vanhalla akulla

Mulla käy tuossa omassa c-mersussa webasto aina 30 min kerrallaan , joskus kun ei kerkeä lähteä niin käy 2 kertaa eli 60 min putkeen ja siltikin startti menee ympäri niin kuin kesällä.
Mun mielestäni on tyhmyyttä yrittää väkisin kitkuttaa vanhalla akulla

-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: Onko tyhjäkäynnistä haitaa ?
siis sulla ihan väyrysen korimallissa 200cdi ? Ei mulla ainakaan noilla kovilla pakkasilla tuo motti yksinään lämpee kunnolla.. webaston kanssa se on sen 82astetta sitten motarilla jos ajaa 110km/h. Maantiellä jossain 79asteen tienoilla.ClubKRP kirjoitti:simoks kirjoitti:Harmi että nää cdi neloset lämpee niin huonosti itellään, niin on pakko olla tuo webasto aina näillä -20 pakkasilla sen puolituntia päälläJos jaksaisin vaivautua kaksi kertaa pihalle niin hyvä olis varmaan pitää eka toi puolituntia ja sitten vaikka 10-15min tyhmäkäyntiä päälle, niin vois se vaihteistokin olla jo sulavampi.
Tota ihmettelen? Kun useempi on valitellut et nua on kylmiä ei omani ollut.. en käyttänyt Wepastoa, onkos tua sun vekotin "suomi" vai tuonti peli? Ihan mielen kiinnosta?
W210 E320cdi
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 29
- Liittynyt: Su 06.11.2011 23:48
Re: Onko tyhjäkäynnistä haitaa ?
No ei oo mistään viherpiperryksestä
kyse, jos pitää vehkeensä sellaisessa kunnossa että ne käynnistyy talvellakin. Kyse on järjestä.
Joko sitä on tai ... Tuleehan se nyt pidemmän päälle varmaan halvemmaksikin kun laitteet joita työssään tarttee ei lakkaa kesken hommien toimimasta. Ilman että suojasäällä laittaa käyntiin ja antaa sitte rallattaa padan koko tammi-helmi-maaliskuun pakkasjakson varmuudeksi tyhjäkäyntiä yötäpäivää. Vaan että välttäisi huonokuntoisuuden johdosta käynnistysongelman. Itseaiheutettu ongelma, ratkaisu poistaa seurausta ei syytä niin kuin pitäisi.
En mä ainakaan lähtis myöskään noin epävarmoilla vehkeillä kymmenien kilsojen päähän korpeen missä ei edes kännykät toimi.
Pitäkäähän poijjaat värkkinne kunnossa. On se mukavampaakin.
Ja kiitokset opista noissa aiemmissa viesteissä. Nyt tiedän miksi 80 eunukkia kannattaa vaihtaa Sorsaan. On perusteita.
Eberi tässä nykypirssissä muuten lopettaa toimintansa ennenkuin akku tyhjenee liikaa. Nyt mulla on 110 Ah akku ja toisen samanlaisen voi tuupata viereen tyhjälle paikalle jos oikein paljon tarttis virtasta tai haluaa varmistella vaikka nuo korpilähdöt. Ei oo vielä tarvinnu sitä tehdä. Hyvin kestää -25 asteessa 2 x 30 min lämmitystä peräjälkeen jos ei heti ehdi liikkeelle.
Että hyvää talvenjatkoa
vaan kaikille niillekin jotka lämmittää tyhjäkäynnillä. Nyt kun tuli taas lämpimämpää, muistakaa panna nokivasarat ennen uutta pakkasjaksoa taas hyvissä ajoin tulille roihuamaan jos ei ne jo ole.
No kevät tulee kohta ja luonto hoitaa asian taas puoleksi vuodeksi. Vai lähteekö nuo edes kesällä käyntiin....?


En mä ainakaan lähtis myöskään noin epävarmoilla vehkeillä kymmenien kilsojen päähän korpeen missä ei edes kännykät toimi.
Pitäkäähän poijjaat värkkinne kunnossa. On se mukavampaakin.
Ja kiitokset opista noissa aiemmissa viesteissä. Nyt tiedän miksi 80 eunukkia kannattaa vaihtaa Sorsaan. On perusteita.
Eberi tässä nykypirssissä muuten lopettaa toimintansa ennenkuin akku tyhjenee liikaa. Nyt mulla on 110 Ah akku ja toisen samanlaisen voi tuupata viereen tyhjälle paikalle jos oikein paljon tarttis virtasta tai haluaa varmistella vaikka nuo korpilähdöt. Ei oo vielä tarvinnu sitä tehdä. Hyvin kestää -25 asteessa 2 x 30 min lämmitystä peräjälkeen jos ei heti ehdi liikkeelle.

Että hyvää talvenjatkoa

No kevät tulee kohta ja luonto hoitaa asian taas puoleksi vuodeksi. Vai lähteekö nuo edes kesällä käyntiin....?

Viimeksi muokannut Auto on MB, Ma 06.02.2012 11:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 21
- Liittynyt: La 03.12.2011 13:47
Re: Onko tyhjäkäynnistä haitaa ?
harvemmin tulee lämmitintä käytettyä, eilenkin pakkasta -36 astetta. auto käyntiin kylmiltään ja äkkiä kahville. vähän aikaa 220 diisseli kertoi että rauta on kylmää. mulla auto pyörii tyhjäkäynnillä noin tunnin päivässä 

Re: Onko tyhjäkäynnistä haitaa ?
Aku P kirjoitti:Vailla mitään maailmanparannusaspektia, en ymmärrä.pera8x kirjoitti:viimeks kävin pitsalla ja jätin auton siihen pihaan hörsköttään. jotkut ihmiset vähän katteli, mutta eipä se minua haittaa. .
noo, tämä liittyy siihen, että ulkona on enemmän, kun 20 pakkasta. auto, kun auto jäähtyy nopeesti, alta vartissa on pakkasen puolella, kun käymättä seisoo tuolla pakkasessa. mukavuussyistä jätin pirssin hörsköttään. en pikkupakkasilla olis jättäny, mutta kovemmilla pakkasilla ei tee mieli sammuttaa.
nyt muuten tuli taas todistettua sekin, että kyllä se auto vaan tykkää, kun se käy. pikkumersusta hyyty akku, kun rouva ajelee sillä pääasiassa töihin ja takas. olisko jotain alta kymmenen kilsaa työmatkaa. normaalisti toi mersu on lähteny käyntiin kelistä riippumatta, mutta nyt kun pakkanen kiristy yli 25 pakkaseen, niin eipä ollu akussa enää potkua. jäiset kelit rokottaa joka asiassa. akku ei anna, eikä ota vastaan samanlailla, kun lämpösessä. samaten kova pakkanen rokottaa starilta paljon enemmän, kun kesäkelit. startti tuhlaa sähköä paljon enemmän. ensinnäkin akulta ei tule kunnolla virtaa, jotta startti pyörittäis "täysillä" ja toisekseen kone on niin jähmeessä, että saa hinkuttaa vähän pitemmän aikaa ennenku hörähtää tulille ja näin ollen on akku antanu jo lähes kaikkensa.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Onko tyhjäkäynnistä haitaa ?
Toki lainsäätäjän olisi pitänyt kieltää myös polttoainekäyttöiset lisälämmittimet kun kerran tyhjäkäynninkin kielsivät. Luulisi päästöjen olevan aivan samat, ellei jopa pienemmät tyhjäkäynnissä.
Antaa hörskyttää vaan
Antaa hörskyttää vaan
