"kylmien olosuhteiden" jäähdytin cdi moottoreissa
"kylmien olosuhteiden" jäähdytin cdi moottoreissa
Mitä virkaa kyseisellä pikkuisella jäähdyttimellä on oikeesti?
Letkuja joskus seurailin ja imusarjan päälle ne meni oletettavasti palikkaan jossa virtaisi myöskin polttoaine...
(Omassani pikkukenno on ollut aina(syys/talvikeleillä) kylmänä)
Letkuja joskus seurailin ja imusarjan päälle ne meni oletettavasti palikkaan jossa virtaisi myöskin polttoaine...
(Omassani pikkukenno on ollut aina(syys/talvikeleillä) kylmänä)
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 181
- Liittynyt: Su 12.06.2011 15:41
- Paikkakunta: Oulu
Re: "kylmien olosuhteiden" jäähdytin cdi moottoreissa
Missä tämmönen jäähdytin sijaitsee? Ei kait itellä ole kuin yksi iso keulassa.
E270Cdi (S211) vm.2003
"Tuikutettu"
Audi A6 2,0tdi vm.2008
"Tuikutettu"
Audi A6 2,0tdi vm.2008
Re: "kylmien olosuhteiden" jäähdytin cdi moottoreissa
Ei taida olla kuin 202, 203 ja 210 malleissa. Tuossa paljon ohjeita ja hyviä kuvia.
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... usyyl%E4ri" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja tuossa alempana Hakkapeliittan kuva omasta 202:sta.
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... &start=480" onclick="window.open(this.href);return false;
Sitä en tiedä mikä tuon perimmmäinen funktio on, mutta kun saksalainen insinööri sen on kehittänyt, niin sen täytyy olla tärkeä...
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... usyyl%E4ri" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja tuossa alempana Hakkapeliittan kuva omasta 202:sta.
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... &start=480" onclick="window.open(this.href);return false;
Sitä en tiedä mikä tuon perimmmäinen funktio on, mutta kun saksalainen insinööri sen on kehittänyt, niin sen täytyy olla tärkeä...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: "kylmien olosuhteiden" jäähdytin cdi moottoreissa
Sehän on polttoaineen lämmönvaihdin.
Kennon termari on 60C, tahtoo siis sanoa, että pyrkii pitämään polttoaineen 60C.
Eli jos nafta on kylmää, lämmittää sitä, ja jos ajat savannilla, jäähdyttää se naftan.
Hyötyä?
...kuka tietää.
Kennon termari on 60C, tahtoo siis sanoa, että pyrkii pitämään polttoaineen 60C.
Eli jos nafta on kylmää, lämmittää sitä, ja jos ajat savannilla, jäähdyttää se naftan.
Hyötyä?
...kuka tietää.
Re: "kylmien olosuhteiden" jäähdytin cdi moottoreissa
Eikös tuo viittais kyllä ennemminkin siihen että se nimenomaan lämmittäisi naftaa... ja kun nesteet lämmittää jollain lämmittimellä niin tekishän se poikaa käynnistyvyydelle kylmissäolosuhteissa jos naftakin olis lämmintä!!
edellä olevat linkit joskus luin eikä siellä oikein tuntunut olevan näinkään fiksuja ajatuksia ko.kennon toiminnasta kuin Risto113:lla, Kiitos
Ja mikähän sen kennon tai jonkun siihen liittyvän komponentin olisi tukkinut kun ei se koskaa lämpene olleskaan tuo kenno? Ja kun noin pieniä letkut ovat niin kestäähän se tietysti että niitä pitkin 60:nen neste pääsee termarille asti.. Lämpeneekö tuo kenno jollain toisella?
edellä olevat linkit joskus luin eikä siellä oikein tuntunut olevan näinkään fiksuja ajatuksia ko.kennon toiminnasta kuin Risto113:lla, Kiitos
Ja mikähän sen kennon tai jonkun siihen liittyvän komponentin olisi tukkinut kun ei se koskaa lämpene olleskaan tuo kenno? Ja kun noin pieniä letkut ovat niin kestäähän se tietysti että niitä pitkin 60:nen neste pääsee termarille asti.. Lämpeneekö tuo kenno jollain toisella?
Risto113 kirjoitti:Sehän on polttoaineen lämmönvaihdin.
Kennon termari on 60C, tahtoo siis sanoa, että pyrkii pitämään polttoaineen 60C.
Eli jos nafta on kylmää, lämmittää sitä, ja jos ajat savannilla, jäähdyttää se naftan.
Hyötyä?
...kuka tietää.
Re: "kylmien olosuhteiden" jäähdytin cdi moottoreissa
Jossakin oli juttua tästä ja itse ainakin tukin pikku kennon letkut koska pieni ohivuoto termarilla kuitenkin on ja jos epäilee termarin kuntoa voi huolettas olla ettei ainakaan hukkaa lämpöjä sinne.
Vaihdin tieten antaa nyt sen moottorin lämmön löpölle ilman että se olisi viileämpää mutta toimiihan tuo kun ei ihan edes yllä siihen 80 asteeseen näillä keleillä.Kesäksi sitten kenno käyttöön.
Vaihdin tieten antaa nyt sen moottorin lämmön löpölle ilman että se olisi viileämpää mutta toimiihan tuo kun ei ihan edes yllä siihen 80 asteeseen näillä keleillä.Kesäksi sitten kenno käyttöön.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: "kylmien olosuhteiden" jäähdytin cdi moottoreissa
Ootteko ihan varmoja että lämmönvaihdin toimii oikein pikkujäähdyttäjän ollessa tukossa eli pääseekö neste kiertään lämmönvaihtimelta lohkolle tai "paluupuolelle" vaikkei se jäähdyttäjän kautta menisikään?
"Alan" korjaamonkin vara-osamyyjä totesi että viimetalvena olivat jossain autossa lämmöt alkaneet nouseen oikeaan kohtaan (ja ehkä nopeammin) kun olivat vaihtaneet pikku termarin? Kysymys vain mietityttää olikohan vanhalla "pikku"termarilla neste kiertänyt vähemmän vai enemmän?
Ei kai muissa autoissa dieseliä tartte jäähdyttää vaikka olis millanen helle?
Ettei se pikkutermari vaan toimisi niinpäin että yli 60asteen se sulkisi kierron jolloin sen lämpötilan jälkeen naftaa ei ainakaan lisää lämmitettäisi?
Vai pitääkö tämä asia ihan omin pikkukätösin ja uuden pikkutermarin avulla selvittää?
Webastokin tarttis plus 20 naftaa...eikai sillä jotain omaa lämmitintä tähän hommaan ole...
"Alan" korjaamonkin vara-osamyyjä totesi että viimetalvena olivat jossain autossa lämmöt alkaneet nouseen oikeaan kohtaan (ja ehkä nopeammin) kun olivat vaihtaneet pikku termarin? Kysymys vain mietityttää olikohan vanhalla "pikku"termarilla neste kiertänyt vähemmän vai enemmän?
Ei kai muissa autoissa dieseliä tartte jäähdyttää vaikka olis millanen helle?
Ettei se pikkutermari vaan toimisi niinpäin että yli 60asteen se sulkisi kierron jolloin sen lämpötilan jälkeen naftaa ei ainakaan lisää lämmitettäisi?
Vai pitääkö tämä asia ihan omin pikkukätösin ja uuden pikkutermarin avulla selvittää?

Webastokin tarttis plus 20 naftaa...eikai sillä jotain omaa lämmitintä tähän hommaan ole...
atlas kirjoitti:Jossakin oli juttua tästä ja itse ainakin tukin pikku kennon letkut koska pieni ohivuoto termarilla kuitenkin on ja jos epäilee termarin kuntoa voi huolettas olla ettei ainakaan hukkaa lämpöjä sinne.
Vaihdin tieten antaa nyt sen moottorin lämmön löpölle ilman että se olisi viileämpää mutta toimiihan tuo kun ei ihan edes yllä siihen 80 asteeseen näillä keleillä.Kesäksi sitten kenno käyttöön.
Re: "kylmien olosuhteiden" jäähdytin cdi moottoreissa
Varminkeino olisi kyllä laittaa ehjä termari ja pahvia sen syylärin eteen.Kyllä se ilma jostakin pääsee kennoa jäähdyttämään ja neste ainakin kiertää.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: "kylmien olosuhteiden" jäähdytin cdi moottoreissa
Lämpeneekö tuo pikkukenno tosilla jotka ette ole sitä tukkineet? Omani ei lämpiä juuri nimeksikään
atlas kirjoitti:Varminkeino olisi kyllä laittaa ehjä termari ja pahvia sen syylärin eteen.Kyllä se ilma jostakin pääsee kennoa jäähdyttämään ja neste ainakin kiertää.
Re: "kylmien olosuhteiden" jäähdytin cdi moottoreissa
W203 mulla lämpes pikkukenno vanhalla pikkutermarilla, uudella termarilla ei lämpeä juurikaan. W202 mulla on alkuperäinen pikkutermari vuodelta 2000 eikä kenno lämpeä.
Molemmista autoista on kylläkin maskin edessä maskinsuoja eli viima ei pääse suoraan käsiksi siihen kennoon.
Jotenkin ihmeellinen härpäke tuo pikkukenno kunnei kukaan osaa sanoa varmuutta että mitä virkaa sillä todellisuudessa on
Molemmista autoista on kylläkin maskin edessä maskinsuoja eli viima ei pääse suoraan käsiksi siihen kennoon.
Jotenkin ihmeellinen härpäke tuo pikkukenno kunnei kukaan osaa sanoa varmuutta että mitä virkaa sillä todellisuudessa on

-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: "kylmien olosuhteiden" jäähdytin cdi moottoreissa
En tiennyt että muita autoja on olemassakaan.havaro kirjoitti: Ei kai muissa autoissa dieseliä tartte jäähdyttää vaikka olis millanen helle?
Ettei se pikkutermari vaan toimisi niinpäin että yli 60asteen se sulkisi kierron jolloin sen lämpötilan jälkeen naftaa ei ainakaan lisää lämmitettäisi?

Kai täällä on muistakin merkeistä ja niiden polttoainepuolen jäähdytyksestä tietämystä?
Re: "kylmien olosuhteiden" jäähdytin cdi moottoreissa
Moi,
olen naapurifoorumilla kuvien ja linkkien kera koittanut selventää omaa näkemystäni Low temperature radiatorin sielunelämästä: http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=24396&start=30" onclick="window.open(this.href);return false; (Kirjoitus tällä samalla nickillä).
Mutta tässä vielä: Jostain koneen kupeesta (tätä en ole omin silmin (vielä) nähnyt) lähtee linja pikkutermarille ja siitä siis tämän aiheen jäähdyttimelle. Jäähdyttimen jälkeen se menee Fuel Coolerille. Fuel Coolerilta päätermostaatille ja siellä ns. termostaatin ylävesiletkun puolelle (olen tämän tutkinut tosta pöydällä olevasta termostaattikotelosta); ylävesiletku siis lämpenee, jos pikkutermari ei ole kunnossa, vaikka päätermari ei fuskaisi yhtään ennen oikeaa aukeamisastetta.
Sitten Fuel Coolerista. Sitähän ei ole kaikissa mersuissa ja mitä se tekee? Tutkin omasta w203 -01 220cdi koneesta. Eli ns. suuttimien ohivuoto palaa fuel coolerille ja siitä return-linjaa takaisin polttoainetankille (ks. http://ww2.justanswer.com/uploads/mbpau ... _lines.gif" onclick="window.open(this.href);return false; ). Tankilta siis tulee toinen linja suoraan polttoainesuodattimelle ja siitä siirtopumpun ja kp-pumpun kautta railputkelle antamaan voimaa koneelle.
No tarviiko tankille palaavaa polttoainetta jäähdyttää? Ei ehkä Suomen talvessa kauheasti. Toki voisi spekuloida, että ainakin tyhjällä tankilla voi tankki hieman lämmetä ja kondensiota tapahtua - ainakin teoriassa. Miten tämä estetään autossa, jossa ei ole fuel cooleria? En tiedä sitäkään. Mutta kesällä toki ainakin alppinousuissa +30 asteessa tai aavikolla +50 asteessa voi olla hyvä jäähdyttää tankille palaavaa polttoainetta.
Mutta lopuksi. En ole autoalan ammattilainen, mutta yritän ymmärtää aisiat, joiden kanssa lutraan. En tajunnut, miksi pikkujäähdyttäjän ohitus ei auttanutkaan lämpöjen nousuun. Otin siis selville mihin liemi letkuissa kulkee. Tämä on nyt oma käsitykseni. Kesällä yritän kurkkia lisää koneen kylkeen ylhäältä ja alhaalta. Ehkä huomaan olleeni väärässä, mistäs sen näin uutena harrasteautoilijana tietää

olen naapurifoorumilla kuvien ja linkkien kera koittanut selventää omaa näkemystäni Low temperature radiatorin sielunelämästä: http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=24396&start=30" onclick="window.open(this.href);return false; (Kirjoitus tällä samalla nickillä).
Mutta tässä vielä: Jostain koneen kupeesta (tätä en ole omin silmin (vielä) nähnyt) lähtee linja pikkutermarille ja siitä siis tämän aiheen jäähdyttimelle. Jäähdyttimen jälkeen se menee Fuel Coolerille. Fuel Coolerilta päätermostaatille ja siellä ns. termostaatin ylävesiletkun puolelle (olen tämän tutkinut tosta pöydällä olevasta termostaattikotelosta); ylävesiletku siis lämpenee, jos pikkutermari ei ole kunnossa, vaikka päätermari ei fuskaisi yhtään ennen oikeaa aukeamisastetta.
Sitten Fuel Coolerista. Sitähän ei ole kaikissa mersuissa ja mitä se tekee? Tutkin omasta w203 -01 220cdi koneesta. Eli ns. suuttimien ohivuoto palaa fuel coolerille ja siitä return-linjaa takaisin polttoainetankille (ks. http://ww2.justanswer.com/uploads/mbpau ... _lines.gif" onclick="window.open(this.href);return false; ). Tankilta siis tulee toinen linja suoraan polttoainesuodattimelle ja siitä siirtopumpun ja kp-pumpun kautta railputkelle antamaan voimaa koneelle.
No tarviiko tankille palaavaa polttoainetta jäähdyttää? Ei ehkä Suomen talvessa kauheasti. Toki voisi spekuloida, että ainakin tyhjällä tankilla voi tankki hieman lämmetä ja kondensiota tapahtua - ainakin teoriassa. Miten tämä estetään autossa, jossa ei ole fuel cooleria? En tiedä sitäkään. Mutta kesällä toki ainakin alppinousuissa +30 asteessa tai aavikolla +50 asteessa voi olla hyvä jäähdyttää tankille palaavaa polttoainetta.
Mutta lopuksi. En ole autoalan ammattilainen, mutta yritän ymmärtää aisiat, joiden kanssa lutraan. En tajunnut, miksi pikkujäähdyttäjän ohitus ei auttanutkaan lämpöjen nousuun. Otin siis selville mihin liemi letkuissa kulkee. Tämä on nyt oma käsitykseni. Kesällä yritän kurkkia lisää koneen kylkeen ylhäältä ja alhaalta. Ehkä huomaan olleeni väärässä, mistäs sen näin uutena harrasteautoilijana tietää


t. Tuoppi
____________________________________________________________________________________________________
Vapautettu
C220CDI / GSX1300R
____________________________________________________________________________________________________
Vapautettu
C220CDI / GSX1300R
Re: "kylmien olosuhteiden" jäähdytin cdi moottoreissa
Mietin alun perin että siinä putkessa termarissa olisi vain pieni virtaus että termari tietää milloin avautua ja sehän selitt'isi jos yhdistäminen ei nosta moottorin lämpäjä mutta taitaakin olla niin että kierto on suuri ja termari tosiaan saa todellista tietoa nesteen lämmöstä mutta jos se menee jäähdyttäjän ylä osaan niin ei men kyllä järkevään paikkaan talvea ajatellen.
Onkos nyt kyse että polttoainen lämpö on oltava 60astetta vai max ja mielellään vaikka pakkasella?
Tällöinhän sen kierto on päin peetä.
Sen pitäis olla vaihtimelle jäähdyttäjän alaosasta ja paluu moottori neste tai jäähdyttäjän ylä osaan

Tuli katseltua lisää muita juttuja niin kellä termari toimii niin nähtävästi putket on kylmiä
No entäs kun omani tukin niin ei tullut nestettä
Onkos nyt kyse että polttoainen lämpö on oltava 60astetta vai max ja mielellään vaikka pakkasella?
Tällöinhän sen kierto on päin peetä.
Sen pitäis olla vaihtimelle jäähdyttäjän alaosasta ja paluu moottori neste tai jäähdyttäjän ylä osaan


Tuli katseltua lisää muita juttuja niin kellä termari toimii niin nähtävästi putket on kylmiä

No entäs kun omani tukin niin ei tullut nestettä

-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: "kylmien olosuhteiden" jäähdytin cdi moottoreissa
Olen nähnyt muutaman joissa lohkosta lähtevä putki on vedetty suoraan fuelcoolerille, ja näin ollen koko pikkusyylari jätetty pois. Lämpiää kuulemma paremmin ja toimii kesät talvet ?
E 200 CDI BE TA BP -12
W204 200cdi -09
W204 200cdi -09
Re: "kylmien olosuhteiden" jäähdytin cdi moottoreissa
Tämä kyllä kuulostaa... kaikista parhaimmalta idealta...aikun ne linjat oliskin vedetty niin että suodattimelle tuleva nafta kerkeis pikkusen lämmetä. Tosi "rahtari" alkais sillo ajaan kesälaadulla.Haapis1 kirjoitti:Olen nähnyt muutaman joissa lohkosta lähtevä putki on vedetty suoraan fuelcoolerille, ja näin ollen koko pikkusyylari jätetty pois. Lämpiää kuulemma paremmin ja toimii kesät talvet ?

Riitävän monta "muiden alojen ajattelijaa" tai asiantuntijaa kun laittaa päänsä yhteen niin eiköhän joku ammattilainenkin intoudu kertomaan miten tuon pikkusyyläri/polttoainelämmönvaihdin ihan oikeasti toimii!
Re: "kylmien olosuhteiden" jäähdytin cdi moottoreissa
Joo ja sit vielä sulanapitokaapelia kieritään naftalinjojen ympärille kokomatkalla alustassa niin voidaan oikeesti vetää kesänaftalla, ja säästää
Muuten, aika helppo toi pikkusyylari ois tosta halvaannuttaa, kaks klemmaria ja pari desii nestettä.Sieltähän se neste sit vaa omalla paineella lohkosta nousee lauhduttimen läpi termarikoppaan! Ja tosiaan, näitä on kyl tehty. Mikä näistä kokeista sit on kyseenalaisin, pultti tukkeeksi letkuun, lukkopihdit, vai... ? Tietty kesäkeleillä sit on vähän lämpimämpää siel nafttalinjoissa 


E 200 CDI BE TA BP -12
W204 200cdi -09
W204 200cdi -09
Re: "kylmien olosuhteiden" jäähdytin cdi moottoreissa
[quote="havaro"]Ootteko ihan varmoja että lämmönvaihdin toimii oikein pikkujäähdyttäjän ollessa tukossa eli pääseekö neste kiertään lämmönvaihtimelta lohkolle tai "paluupuolelle" vaikkei se jäähdyttäjän kautta menisikään?
Siis jos pikkusyylarille menevän letkun tukkii niin tämän jälkeen sen läpi ei enää neste kierrä löpölauhduttimelle.
Siis jos pikkusyylarille menevän letkun tukkii niin tämän jälkeen sen läpi ei enää neste kierrä löpölauhduttimelle.
E 200 CDI BE TA BP -12
W204 200cdi -09
W204 200cdi -09
Re: "kylmien olosuhteiden" jäähdytin cdi moottoreissa
Muistelen jossain nähneeni kaavion polttoainelinjasta täällä mutta en löytänyt.
Olisiko jollain tietoa mistä sen löytää ja laittaisi tänne niin ihmetellään.
Olisiko jollain tietoa mistä sen löytää ja laittaisi tänne niin ihmetellään.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: "kylmien olosuhteiden" jäähdytin cdi moottoreissa
Tässähän tämäatlas kirjoitti:Muistelen jossain nähneeni kaavion polttoainelinjasta täällä mutta en löytänyt.
Olisiko jollain tietoa mistä sen löytää ja laittaisi tänne niin ihmetellään.
http://ww2.justanswer.com/uploads/mbpau ... _lines.gif" onclick="window.open(this.href);return false;
viestien perusteella osan nro 41 oikeasta reunasta lähtevä putki vie tankille paluutavaraa ja tulisiko tankilta aine sitten 14/20 numeron tietämille?
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 5
- Liittynyt: To 14.07.2011 18:52
Re: "kylmien olosuhteiden" jäähdytin cdi moottoreissa
Onkohan kaikissa w 210 e mersuissa tämä jäähdytin?
Koitin tosta millä ajelen niin löytää, mutta ei ainakaas näy heti kun konepellin avaa, ja normaali termostaatti on
vaihdettu, mutta lämmöt aika alhaalla silti. Tuo -99 mallinen.
Koitin tosta millä ajelen niin löytää, mutta ei ainakaas näy heti kun konepellin avaa, ja normaali termostaatti on
vaihdettu, mutta lämmöt aika alhaalla silti. Tuo -99 mallinen.
Re: "kylmien olosuhteiden" jäähdytin cdi moottoreissa
Ei ooo kaikissa...
kuinka kauan aikaa sitten termari vaihdettu? 'Alkuperäinen' vai tarviikeosa? Niiitä kun saattaa mennä kuin leipää...
Puhaltaako ollenkaan kuumaa (närhenmunat kunnossa)?
kuinka kauan aikaa sitten termari vaihdettu? 'Alkuperäinen' vai tarviikeosa? Niiitä kun saattaa mennä kuin leipää...
Puhaltaako ollenkaan kuumaa (närhenmunat kunnossa)?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 5
- Liittynyt: To 14.07.2011 18:52
Re: "kylmien olosuhteiden" jäähdytin cdi moottoreissa
Termostaatti ollut varmaan vuoden uusi, mutta tuntuu ettei se vaihto auttanut yhtään mitään silloin ja
kyllä se varmaan on alkuperäinen kun länsiautossa vaihtoivat.
Lämmöt nousee ehkä jos pidempää matkaa ajaa isoa tietä niin maks 75 asteeseen, mutta kylällä ja hiljasessa ajossa maks 60.
Ja kyllä sisälle lämmintä puhaltaa jonkun verran.
kyllä se varmaan on alkuperäinen kun länsiautossa vaihtoivat.
Lämmöt nousee ehkä jos pidempää matkaa ajaa isoa tietä niin maks 75 asteeseen, mutta kylällä ja hiljasessa ajossa maks 60.
Ja kyllä sisälle lämmintä puhaltaa jonkun verran.
Re: "kylmien olosuhteiden" jäähdytin cdi moottoreissa
Edellä esitetyn perusteella voisiko ajatella että ison termarin yläpuolelle tuleva kylmä neste pitäisi sen pitempään kiinni kunnes nesteet ovat riittävästi lämmenneet.... tuntuisi olevan jotain hyötyäkin tästä pikkusyyläristä kylmiin olosuhteisiin... pienen kiertonsa vuoksi(pikkutermarin aukeaminen vasta 60asteessa) se ei vielä kuitenkaan liiaksi jäähdyttäisi lämpiävää konetta. Voisiko järjestelmä toimia näin?? Eli pikkukennon oikea toiminta tosiaan auttaisi moottoria saavuttamaan optimilämmön nopeammin....eikai vain saksalaisinsinööri sittenkin olisi vetänyt pidemmän korren...tuoppiman kirjoitti:Moi,
Mutta tässä vielä: Jostain koneen kupeesta (tätä en ole omin silmin (vielä) nähnyt) lähtee linja pikkutermarille ja siitä siis tämän aiheen jäähdyttimelle. Jäähdyttimen jälkeen se menee Fuel Coolerille. Fuel Coolerilta päätermostaatille ja siellä ns. termostaatin ylävesiletkun puolelle (olen tämän tutkinut tosta pöydällä olevasta termostaattikotelosta); ylävesiletku siis lämpenee, jos pikkutermari ei ole kunnossa, vaikka päätermari ei fuskaisi yhtään ennen oikeaa aukeamisastetta.
Sitten Fuel Coolerista. Sitähän ei ole kaikissa mersuissa ja mitä se tekee? Tutkin omasta w203 -01 220cdi koneesta. Eli ns. suuttimien ohivuoto palaa fuel coolerille ja siitä return-linjaa takaisin polttoainetankille (ks. http://ww2.justanswer.com/uploads/mbpau ... _lines.gif" onclick="window.open(this.href);return false; ). Tankilta siis tulee toinen linja suoraan polttoainesuodattimelle ja siitä siirtopumpun ja kp-pumpun kautta railputkelle antamaan voimaa koneelle.
No tarviiko tankille palaavaa polttoainetta jäähdyttää? Ei ehkä Suomen talvessa kauheasti. Toki voisi spekuloida, että ainakin tyhjällä tankilla voi tankki hieman lämmetä ja kondensiota tapahtua - ainakin teoriassa. Miten tämä estetään autossa, jossa ei ole fuel cooleria? En tiedä sitäkään. Mutta kesällä toki ainakin alppinousuissa +30 asteessa tai aavikolla +50 asteessa voi olla hyvä jäähdyttää tankille palaavaa polttoainetta.
Mutta lopuksi. En ole autoalan ammattilainen, mutta yritän ymmärtää aisiat, joiden kanssa lutraan. En tajunnut, miksi pikkujäähdyttäjän ohitus ei auttanutkaan lämpöjen nousuun. Otin siis selville mihin liemi letkuissa kulkee. Tämä on nyt oma käsitykseni. Kesällä yritän kurkkia lisää koneen kylkeen ylhäältä ja alhaalta. Ehkä huomaan olleeni väärässä, mistäs sen näin uutena harrasteautoilijana tietää![]()
