uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

nieminen69 kirjoitti:Kommentoidaan nyt... Mä en kyllä tuohon ESP-nappiin kajoa kuin poikkeustilanteessa (auto jumissa ym.), sen verran tuntuu auttavan auton käsittelyssä näin talvella. Kauhulla muistelen vielä Pe 3.2. 2012 kelejä täällä pääkaupunkiseudulla, huh huh. Raatteen tiellä nyt kilpailija, Lahden tie...
203:sen ESP on ilmeisesti 10 x parempi kuin samanikäisen W210:n.
Itse ajan taajama alueella aina ilman ESP:ä, koska liikkeellelähtö esim liikennevaloista on huomattavasti helpompaa.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
nieminen69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 119
Liittynyt: Ma 04.04.2011 14:06
Paikkakunta: HELSINKI

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja nieminen69 »

adenauer300 kirjoitti:
nieminen69 kirjoitti:Kommentoidaan nyt... Mä en kyllä tuohon ESP-nappiin kajoa kuin poikkeustilanteessa (auto jumissa ym.), sen verran tuntuu auttavan auton käsittelyssä näin talvella. Kauhulla muistelen vielä Pe 3.2. 2012 kelejä täällä pääkaupunkiseudulla, huh huh. Raatteen tiellä nyt kilpailija, Lahden tie...
203:sen ESP on ilmeisesti 10 x parempi kuin samanikäisen W210:n.
Itse ajan taajama alueella aina ilman ESP:ä, koska liikkeellelähtö esim liikennevaloista on huomattavasti helpompaa.
En osaa sanoa paremmuudesta mutta ilman sitä tuo perä tulis rinnalle jatkuvasti. Esim. juurikin nuo liikennevalot, perä lähtee sivuun välittömästi vaikka kuinka rauhallisesti lähtee talviasetuksilla.
Audi S6 4.2 V8 Tiptronic -01
Avatar
slamdiesel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Ma 09.01.2012 08:41

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja slamdiesel »

vanha kunnon 124! kulkee kun juna. Rengastuskin on tällä hetkellä heikko 2kpl uusia talvirenkaita ja varmaan 80-luvulta toiset kaks jossa varmaan enemmän kiviä kuin nastoja. :)
"ei ne renkaat vaan se tehonpuute"
ja käyttiksenä Yaris
---------
811d
w124 300d
w126 300sel
w123 240d
vw typ1 65,66
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

nieminen69 kirjoitti:
adenauer300 kirjoitti:
nieminen69 kirjoitti:Kommentoidaan nyt... Mä en kyllä tuohon ESP-nappiin kajoa kuin poikkeustilanteessa (auto jumissa ym.), sen verran tuntuu auttavan auton käsittelyssä näin talvella. Kauhulla muistelen vielä Pe 3.2. 2012 kelejä täällä pääkaupunkiseudulla, huh huh. Raatteen tiellä nyt kilpailija, Lahden tie...
203:sen ESP on ilmeisesti 10 x parempi kuin samanikäisen W210:n.
Itse ajan taajama alueella aina ilman ESP:ä, koska liikkeellelähtö esim liikennevaloista on huomattavasti helpompaa.
En osaa sanoa paremmuudesta mutta ilman sitä tuo perä tulis rinnalle jatkuvasti. Esim. juurikin nuo liikennevalot, perä lähtee sivuun välittömästi vaikka kuinka rauhallisesti lähtee talviasetuksilla.
Minulla on oikeassa jalassa luiston esto :D ..... Ei lähde sivulle vaikka autossa alla on 10 vuotta vanhat Michelin Alpine kitkat....
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Aamen, viimeiset kuuluista lausahdukset ?
:D

.
Opel, "weird lieben autos"....
Oberland
Mersumies
Mersumies
Viestit: 518
Liittynyt: To 09.09.2010 10:33
Paikkakunta: Keloutuva keskisuuri teollisuuskaupunki

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja Oberland »

Tämä kirjoittelu on välillä samaa kuin 70 luvulla kun tuli turvavöiden käyttöpakko, miten niistä pääsee irti jos auto joutuu vedenvaraan, syttyy palamaan ja ne esim. estävät heittäytymisen hirven edestä pois kun se tulee tuulilasista sisään. Minä olen ajanut aikoinaan hyvinkin talvikelissä mielenkiintoisilla autoilla 80 luvulla kuten fordit Taunus, Sierra ja Scorpion, näillä onnistui tarvittaessa vahingossakin tulemaan mutkista perse edellä ja lukkojarrutuksessa auto jatkoi matkaa liikemäärän osoittamaan suuntaan. Joten nämä nykyiset härpäkkeillä varustetut pesevät nuo vanhat 10 - 0 ajamisen turvallisuuden suhteen.
Mercedes voran. Die Strasse frei fur Mercedes.
Avatar
Marko_K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ke 20.04.2011 21:34

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja Marko_K »

jkvi kirjoitti:Mitä enemmän tätä palstaa lukee, sitä vahvempi on tunne, että Mercedes ei osaa tehdä ajonvakautussysteemejä autoihinsa. Tai sitten niissä on jotakin muuta vialla.
Saatat jkvi olla ihan oikeassa. Ainakin S212 on ruokottoman kehno talviauto verrattuna mihinkään aikaisemmista ESP:llä varustetuista etuvetoautoistani. Mikä on takavedon talvikäyttökelvottomuuden osuus, mikä ESP:n, sitä en osaa sanoa, mutta hävettävän hankalasti S212:lla pääsee liukkailla eteenpäin.

ESP päällä elektroniikka tappaa kiihtyvyyden täysin, jos sen kytkee pois, niin auto vikuroi ja on juuri niin takavetoisen arvaamaton kuin olettaa sopii.

Samoilla Continentalin nastoilla varustettu kakkosauto C4 Picasso on menohaluiltaan ihan toista maata, vaikka sekin häviää ominaisuuksissa samoilla renkailla varustetulle entiselle S-Maxilleni. Viimeksi mainittu ja S212 ovat kyllä melko ääripäitä talviautoina...

Sääli, koska kesällä S212 on upea vehje.
Jonze
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: Ma 23.11.2009 19:53
Paikkakunta: Oulu

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja Jonze »

Hmm, eikös jossain talvirengasaiheisessa keskustelussa todettu, että 212:n ajonvakautusjärjestelmä ei oikein pelaa yhteen Continentalin nastarenkaiden kanssa.
S204
Avatar
Marko_K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ke 20.04.2011 21:34

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja Marko_K »

Jonze kirjoitti:Hmm, eikös jossain talvirengasaiheisessa keskustelussa todettu, että 212:n ajonvakautusjärjestelmä ei oikein pelaa yhteen Continentalin nastarenkaiden kanssa.
Minä ainakin laitoin niitä videoitakin aiheesta, mutta siinä oli kyse lamellien elämisestä sopivilla rengaspaineilla. S212:n ESP:n ongelma liukkailla on se, ettei se salli tippaakaan sutimista, joten ei synny myöskään etenemistä.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja napa »

Marko_K kirjoitti:Ainakin S212 on ruokottoman kehno talviauto verrattuna mihinkään aikaisemmista ESP:llä varustetuista etuvetoautoistani. Mikä on takavedon talvikäyttökelvottomuuden osuus, mikä ESP:n, sitä en osaa sanoa, mutta hävettävän hankalasti S212:lla pääsee liukkailla eteenpäin.

ESP päällä elektroniikka tappaa kiihtyvyyden täysin, jos sen kytkee pois, niin auto vikuroi ja on juuri niin takavetoisen arvaamaton kuin olettaa sopii.
koska olette viimeksi ajaneet hyvällä w124:lla... se ei ole arvaamaton talvella, vaan ehkä loogisin takavetoinen ajaa liukkaalla (tehtaan jäljiltä, toki joku omatekoinen voi olla vieläkin loogisempi/parempi jonkun toisen ajotyylille), kaikki luisut alkaa hillitysti ja "varoittelevasti", eli jos haluaa lisää luisua, niin sitten vain lisää kaasua tai lopettaa luisun pienellä kaasun helläämisellä... ja jos oikein haluaa nauttia, niin sitten lukkoperäinen w124, se on luisuissa vieläkin loogisempi, kun pidon vaihtelu ei niin vain tapakkaan hyvin alkanutta sladia :wink: (ja tuo pitää ymmärtää myös positiivisena tapahtumana, eli auto ei riuhdo jatkuvasti epätasaisella kitkalla) toki myös liikkeelle lähdöt onnistuu lukkoperäisellä huomattavasti mukavemmin, kuin "vapaalla" perällä...

oliko se nyt toissatalvena, kun ajelin tuolla 300E:llä (automaati ja ASD perällä) talvella ja pitkästä aikaa silloin voin sanoa nauttineeni ajelemisesta... (huom. ajelimisesta, en niinkään ajamisesta... piti tehdä välillä oikein tikusta asiaa, että sai käydä pienen lenkin heittämässä :D )

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5524
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja S202 »

Nykyään sais kyllä olla toi asd:kin saatavilla kun on kerran luistonestotkin. Autohan olis aivan mainio kun lukko menis aina päälle kun auton pysäyttää ja irrottais kun vauhtia muutama km/h. Tietysti pitäis jos luistoa esiintyy.
S124 300TE
W124 300D
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja napa »

S202 kirjoitti:Nykyään sais kyllä olla toi asd:kin saatavilla kun on kerran luistonestotkin. Autohan olis aivan mainio kun lukko menis aina päälle kun auton pysäyttää ja irrottais kun vauhtia muutama km/h. Tietysti pitäis jos luistoa esiintyy.
mutta onhan kuitenkin nämä "naiset" myös autoilemassa nykyään (tuo nainen voi tarkoittaa myös urospuolistakin kuljettajaa :wink: ) voin kyllä kuvitella millaisia tilanteita syntyisi, kun etuvetoiseen tottunut "naiskuljettaja" pääsee tehokkaan ja lukkoperäisen takavetoisen auton kuljettajan paikalle talvikuukausina :think:

mutta muuten tuo idea olis ihan mainio... kumma kun tuota pelkkää ASR systeemiäkään ei saatu ikinä kunnolla toimimaan, vai eikö autotehtailla vain ollut halua siihen... esim. EPS yhdistettynä vetoluistonestoon kuulostaa paperilla ihan pirun hyvältä, mutta ei vain tunnu olevan sitä käytännössä :shock: se pitäis olla säädettävä, kuljettajan toiveiden mukaisesti, niin kehujakin vois tulla paljon paremmin :idea: luistoprosentti vaikka 0-75 % skaalalla ja sama moottoritehojen tiputuksessa, 0-75 % leikataan tehoja... jos ajatellaan oikein tarkasti, niin nuo EPS ym. systeemit on tehty lähinnä keskieuroopan oloihin (lähinnä vesisateen liukastama asfaltti ja siinä tapahtuvat äkilliset väistöliikeet), ei ne siellä paljoa ole tehtaalla miettineet, kuinka joku suomalainen pääsee korpitiellä 20 cm hangessa etenemään :D

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja atlas »

Hei jos liukkaalla tai missä vaan joutuu abs töihin niin silloin on liikaa tilannenopeutta.Se kertoo sen myös.Itse ajan näin kun olen tottunut kuorma-auton ratissa myös näin ajamaan ja siinä on peli jo menetetty jos sujona menee.

Tuli oltua 10vuotta töissä ja asuttua Venäjällä niin siellä nämä ääliöt on sitten tosi ääliöitä kun luotetaan auttomerkkiin että kyllä menee vaikka mistä paremmin kuin lada ja iso mersu niin kuulemma risteys ja väistämis säännöt ei koske näitä kun on hulppea auto :lol:
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Qzaz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ke 10.11.2010 17:34
Paikkakunta: Vantaa

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja Qzaz »

Huikko kirjoitti: Voin toistaa tilanteen tarvittaessa vanhalla W201:llä. Kuka tahansa saa jarruttaa sen ABSeilla ensin ja sen jälkeen jarrutan itse ABSin sulake irroitettuna heti perään.

Tällä ei toki ole mitään tekemistä nykyautojen ABSien kanssa. Ne ovat niin paljon kehittyneemmät, ettei niitä enää kuljettaja voita.
Totta, myös liukkaanradalla opetettu jarrutustyyli tuntuu olevan noilla abseilla väärä. Sielä opetettiin että poljin pitää painaa niin voimalla lattiaan kuin pystyy, jotta takarenkaatkin tulevat mukaan tehojarrutukseen.
Ainakin oma W201 pysähtyy paremmin kun antaa vaan etupään absien naputella eikä suotta survo sitä pohjaan :?:
Uudemmissa tuo toimii juuri kovalla poljinvoimalla niinkuin pitääkin.
190E -88
Vastaa Viestiin