jjrallydriver kirjoitti:No niin, tarina jatkuu.
Pakkasten tultua parin päivän lauhan jälkeen "visit workshop". Onneksi foorumilta löytyi apua, suuret kiitokset Pekalle! Starilla vikakoodi "hidas paineen nousu" tms. Pekalla oli toimivana irroitettu kompura joka vaihdettiin paikalle. Oma piti niin karkeaa ääntä toiseen verrattuna, että syyllinen näytti löytyneen. Nyt kun kilometrejä on takana n.50 toistaiseksi kaikki toimii. Seuraavaksi vaihdan vielä suodattimen, niin saadaan senkin vian todennäköisyys pienemmäksi. Tämän lisäksi teimme automaattisen perussäädön alustalle. Kiitokset Pekka!
Täytyy palailla asiaan jossain vaiheessa tuon ohjaimen kanssa.
Hyvä että ei ehjä kompuraa ehtinyt kauaa turhan panttina olemaan
eikös ole hassua että ensin korjaamo tekee mitä tekee ja sitten harrastajat tekee homman kunnolla ja loppuun asti
niin kuinka kuuluukin asetukset kohadallen...
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4 MA-PE 17-21 EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
Suodattimen vaihdon yhteydessä tarkastin "jakotukin" putkiliitännät yksinkertaisella saippuakokeella. Kompressorilta tukille tuleva putki (kuvassa musta) vuosi selvästi tukin puolelta. Avasin liittimen ja vuodon syy selvisi, liittimen sisällä oleva helmi oli poikki. Nyt sitten uusia liittimiä etsimään... Onko starissa airmaticin vuototestiä?
jjrallydriver kirjoitti: Onko starissa airmaticin vuototestiä?
On siellä vuototestit mutta joku kohta ainakin edellytti jotain 24 tunnin odottelua eli ei kannata tehdä jos tuosta joutuu veholla maksamaan täyden tuntiveloituksen. Käytännössähän niitä vuotoja joissa ilmatilavuutta on takaan kohtuullisesti ei pysty havaitsemaan testerillä lyhyessä ajassa.
Ei pelkällä testerillä, niitä missä on paljon ilmatilaa(avuksi muita)
jos ei ole aikkaa paljon ja olosuhteet saisi olla koko ajan samat
missä on onkelmia
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4 MA-PE 17-21 EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
Taas on opittu (toivottavasti) jotain uutta Airmaticin saloista. Uusi putki löytyi Veholta (7eur) ja liitinosat päihin (á5eur).
Vanha putki osoittautui olevan hieman erilainen kuin uusi alkuperäisosa, putken halkaisijat eivät liene ihan samat ja materiaali on erilainen. Lisäksi jakotukin päässä ollut liitin poikkesi kaikista muista.
Nämä on siis jossain vaiheessa vaihdettu alkuperästä poikkeaviin. Nyt on uudet osat kiinni ja koeajon jälkeen kaikki näyttäisi olevan ok.
Paineilmajärjestelmien vuototestaukseen oiva apuväline on crc:n leak finder-spray. Kannattaa kokeilla.
A.N kirjoitti:Paljonko joutuu autoa purkamaan, että saa kompuran ilmansuodattimen vaihdettua?
Vasen eturengas ja sisälokasuojan etuosa (puolikas) pois, niin pääset käsiksi suodattimeet. Myös alakautta saattaisi olla mahdollista näppärä sormisen vaihtaa suodatin sumuvalon luukun kautta, mutta en suosittele. Samalla kun menee sisälokarin kautta voi tarkastaa letkut ja johdot hankaumien osalta. Kokonaisuutena alle tunnin homma.
Onko suodattimen yläpuoleinen kumiletku missään kiinni? Letkun pätkä tuli vahingossa mukana suodatinta irrotettaessa. Suodattimessa oli nuoli ylöspäin eli vastain kuvittelemaani ilman kulkusuuntaa.
Minulla oikea takanurkka laskee satunnaisesti, en oikein usko pussin olevan rikki, vaan pikemminkin venttiilin vuotamista. Ajattelin kokeilla laittaa kompuran jälkeen letkuun paineilmajarrujen jäänestoa, josko huuhtelisi venttiilejä.
Jos kuivain on kunnossa ei jäänestoa tarvitse.Muutenkin se kuivattaa tiivisteitä,ei hyvä.
Ka-korjaamot ,jotkut tekevät liuoksen :30%hydeöljyä.30%jäänestoa siis paineilma jarrujen,30%pakkasnestettä,raakaa.
Tämä seos ekaan ilmasäiliöön kompressolilta ja jää pysyy poissa ja voitelu pelaa.Oliko 1litra kun ka-säiliöön laitetaan.
Ennemmin pieni määrä tällaista litkua putkistoon
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
Tuota airrollia ei kuulemma voi laittaa systeemiin, parissa paikassa joista toinen oli merkkikorjaamo ja toinen "villi" joka on lähinnä erikoistunut meseen ja bmw:n molemmissa esittivät syyksi sitä että kompressori on ilmeisesti melun takia sijoitettu eteen ja paikkaan joka on arka kylmälle. Seurauksena joko suodatin jäätyy tai lähtöputki jäätyy. Auto pitäisi viedä silloin tällöin kuivaan lämpimään talliin.
Nyt on lisätty pikkuisen Airoilin+hydrauliikkaöljyn+pakkasnesteen sekoitusta kompuralta lähtevään ilmaletkuun. Vaikutukset näkyvät "ehkä" myöhemmin. Ostattaa todennäköisesti pussin kuitenkin jossakin vaiheessa. Kompuran ilmanottoletku oli kiinni puskurin/etupalkin aukossa olevassa kumilerpassa, joka tuli paremmin näkyviin riikkarin irrottamisen jälkeen. Pitää hankkia uusi suodatin ja vaihtaa se, koska ei ole kummoinen homma etummaisen sisälokarin palan irroittamisen kautta. Nyt ei tullut mitään herjauksia, kompura täytti pussit normaalisti, tason säätö pelasi normaalisti vetokoukun päällä seisoessa ja palautui nätisti normaaliasentoon.
Onko ilmapusseissa isoja hintaeroja eri paikoissa? Uusiminen taitaa olla väistämätöntä näillä 300 tkm lukemilla.
Nyt on lisätty pikkuisen Airoilin+hydrauliikkaöljyn+pakkasnesteen sekoitusta kompuralta lähtevään ilmaletkuun. Vaikutukset näkyvät "ehkä" myöhemmin. Ostattaa todennäköisesti pussin kuitenkin jossakin vaiheessa. Kompuran ilmanottoletku oli kiinni puskurin/etupalkin aukossa olevassa kumilerpassa, joka tuli paremmin näkyviin riikkarin irrottamisen jälkeen. Pitää hankkia uusi suodatin ja vaihtaa se, koska ei ole kummoinen homma etummaisen sisälokarin palan irroittamisen kautta. Nyt ei tullut mitään herjauksia, kompura täytti pussit normaalisti, tason säätö pelasi normaalisti vetokoukun päällä seisoessa ja palautui nätisti normaaliasentoon.
Onko ilmapusseissa isoja hintaeroja eri paikoissa? Uusiminen taitaa olla väistämätöntä näillä 300 tkm lukemilla.
Ei tuntunut auttavan. Tosin pakkasta oli pari viikkoa 30-40 astetta. Pussin vaihtoon aika tilattu. En ole päässyt auton alle katsomaan, että näkyykö nyt selvää vuotojälkeä litkutilkan lisäämisen jäljiltä. Uusi pussi marmoritiskiltä tingattuna 570€.
Uusi Avantgardisti kirjoitti:Ei tuntunut auttavan. Tosin pakkasta oli pari viikkoa 30-40 astetta.
Renkaistakin "katoaa" paineita kovalla pakkasella, vaikka niissä ei olisi mitään vuotoja. Kiitos hapen kylmäominaisuuksien 0,5bar saattaa hyvinkin kylmässä "kadota" ja tulla takaisin kun ilmat renkaan sisällä taas lämpiää.
Uusi Avantgardisti kirjoitti:Ei tuntunut auttavan. Tosin pakkasta oli pari viikkoa 30-40 astetta.
Renkaistakin "katoaa" paineita kovalla pakkasella, vaikka niissä ei olisi mitään vuotoja. Kiitos hapen kylmäominaisuuksien 0,5bar saattaa hyvinkin kylmässä "kadota" ja tulla takaisin kun ilmat renkaan sisällä taas lämpiää.
Puoli kiloa katosi pakkasilla ilmaa renkaista,muttei ne takasin pumppautunu
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Uusi Avantgardisti kirjoitti:Ei tuntunut auttavan. Tosin pakkasta oli pari viikkoa 30-40 astetta.
Renkaistakin "katoaa" paineita kovalla pakkasella, vaikka niissä ei olisi mitään vuotoja. Kiitos hapen kylmäominaisuuksien 0,5bar saattaa hyvinkin kylmässä "kadota" ja tulla takaisin kun ilmat renkaan sisällä taas lämpiää.
Puoli kiloa katosi pakkasilla ilmaa renkaista,muttei ne takasin pumppautunu
Taisi olla vitsi mutta jatketaan tähän kuitenkin.
Siis sinulla on renkaissa vuoto kun sieltä katosi puoli kiloa ilmaa (aika isot renkaat muuten jos siellä on 0.5 kg ilmaa).
M.K. sanoi että paineita katoaa, ei ilmaa. Eli sen P*V/T=vakio -kaavan mukaan kun lämpötilaa laskee niin joko tilavuuden tai paineen pitää laskea eikä se kumirinkula oleellisesti tilavuutta muuta lämpötilan funktiona.
Näiden ilmajousien tapauksessa tarkoittaa sitä että auton ollessa parkissa ja ja lämpötilan laskiessa yön aikana (siitä kun auto on viimeksi tasonsäädön suorittanut), laskee jousitus lämpötilan laskusta johtuen mutta tuo ei saa jousitusta pohjaamaan kuten vuotava palje tai vuotava venttiili. Sellainen 30 asteen pudotus (joka on jo aika eksoottinen jos verrataan illalla mitattuun lämpötilaan) saa kuitenkin palkeen ilmatilavuuden pienenemään vain luokkaa 10%.
Uusi Avantgardisti kirjoitti:Ei tuntunut auttavan. Tosin pakkasta oli pari viikkoa 30-40 astetta.
Renkaistakin "katoaa" paineita kovalla pakkasella, vaikka niissä ei olisi mitään vuotoja. Kiitos hapen kylmäominaisuuksien 0,5bar saattaa hyvinkin kylmässä "kadota" ja tulla takaisin kun ilmat renkaan sisällä taas lämpiää.
Puoli kiloa katosi pakkasilla ilmaa renkaista,muttei ne takasin pumppautunu
Ilma ja paine on eriasia. Jos täytät renkaan lämpimässä ja viet sen kylmään, niin paine laskee, mutta kun tuot sen takaisin lämpimään, niin paine nousee, koska kaasun (siis hapen) tiheys muuttuu lämpötilan mukaan. Tästä syystä mm. kilpa-auto puolella käytetään typpeä renkaissa, koska se ei ole niin herkkä lämpötilan muutoksille. Rengaspaineet saadaan pidettyä paremmin kurissa.
Oberland kirjoitti:Minä epäilen että jos tasaisesti putoaa niin vika on venttiileissä, taas jos pumppaa huonosti niin suodatin tai putki mahdollisesti jäässä.
Tarkoitatko tasaisesti putoamisella sitä että molemmat puolet putoaa samalla tavalla vaiko sitä että auto laskee hitaasti?
Hitaasti se jousitus voi pudota myös palkeen vuodon takia. Ja jos kompura on loppu niin nousee hitaasti.
Oberland kirjoitti:Nimenomaan se että molemmat puolet laskevat tasaisesti, korjaamoilla sanottiin että sitten on syytä huolestua jos vain toinen kulma putoaa tonttiin.
Siis silloin pitää huolestua jos yksi venttiili (tai palje) vuotaa mutta jos molemmat vuotavat yhtä paljon niin sitten ei ole syytä huoleen?
Oberland kirjoitti:Nimenomaan se että molemmat puolet laskevat tasaisesti, korjaamoilla sanottiin että sitten on syytä huolestua jos vain toinen kulma putoaa tonttiin.
Siis silloin pitää huolestua jos yksi venttiili (tai palje) vuotaa mutta jos molemmat vuotavat yhtä paljon niin sitten ei ole syytä huoleen?
Mites toi Oberlandin teoria menee sitten airmaticeissa, joissa on neljä potentiaalista vuotavaa kulmaa?
Airmaticista en sano mitään, itse olen seuraillut omaa farkkua ja sen ominaisuuksia pakkasella. Mutta jokainen voi tietysti miettiä a)mikä on todennäköisyys sille että samalla kertaa menee molemmat palkeet ja venttiilit b) toinen palje ja venttiili c) kompuran suodatin tai lähtöputki jäätyy ja samalla voi olla kosteutta venttiileissä. Se systeemi ei ole hermeettisesti suljettu vaan siellä on pikku vuotoja kun osat elävät lämpölaajenisen mukaan. Kompura/suodatin/lähtöputki/venttiili systeemiä on esitetty itseasiassa kolmella korjaamolla syntipukiksi ja perussyy olisi kompuran sijainti paikassa joka on kosteudelle arka ja kylmälle. Mutta en minä oikein usko että airmaticissakaan kovin usein sattuisi niin paskaa tuuria että samanaikaisesti sieltä laukeaisi yhtä aikaa useampi vaimennin tarpeineen.
Apuva! Farmari ei airmatic eli vain takapäässä ilmapussit, kompura vaihdettiin ja kaikki toimi hienosti pari päivää......... sitten, auto parkkiin ja kumma kyllä kompura kävi, perä normi korkeudessa, kuuntelin muutaman minuutin, sitten viivana montulle......... rele irti, ei auttanut, sulake F37 irti ei auttanut........ siinä vaiheessa oli jo "pohjapanssarin" etu osa irti ja ohjaus kaapeli irti, ei pysähtynyt...... viimein syöttökaapeli, jo sammui.
Kompura jumalattoman kuuma ja piti hieman karkeaa ääntä. Bosh testeri näytti " paineenpoistoventtiili katkos" . En tiedä osaako tuo testeri tulkita tuon oikein, voisiko olla johtokatkos, jos niin mistä sitä ryhtyisi ensin etsimään? Onko kellään tämänlaista käynyt aiemmin? pikkaisen kiristää kypärää........
koopee67 kirjoitti:Apuva! Farmari ei airmatic eli vain takapäässä ilmapussit, kompura vaihdettiin ja kaikki toimi hienosti pari päivää......... sitten, auto parkkiin ja kumma kyllä kompura kävi, perä normi korkeudessa, kuuntelin muutaman minuutin, sitten viivana montulle......... rele irti, ei auttanut, sulake F37 irti ei auttanut........ siinä vaiheessa oli jo "pohjapanssarin" etu osa irti ja ohjaus kaapeli irti, ei pysähtynyt...... viimein syöttökaapeli, jo sammui.
Kompura jumalattoman kuuma ja piti hieman karkeaa ääntä. Bosh testeri näytti " paineenpoistoventtiili katkos" . En tiedä osaako tuo testeri tulkita tuon oikein, voisiko olla johtokatkos, jos niin mistä sitä ryhtyisi ensin etsimään? Onko kellään tämänlaista käynyt aiemmin? pikkaisen kiristää kypärää........
Selvititkö mistä se kompura sai sähköä käydäkseen jos sekä rele että sulake oli irrotettu? En nyt tarkistanut oliko tuo F37 oikea sulake mutta itse varmaan tarkistit. Ei kai siellä pajalla ole tehty jotain omia kytkentöjä kompuran vaihdon yhteydessä?