NAINEN HÄDÄSSÄ (hehkuasiaa)
NAINEN HÄDÄSSÄ (hehkuasiaa)
Voi pena! Juuri tuli satakaksnelonen huollosta. (w124 200d -90) Yks hehku oli palanut onnellisesti ja se vaihdettiin. Silloin piti sitä perushommaa että hehkun valo jäi palaan starttauksen jälkeen..
Mutta eilen illalla hehku sitten sanoi lopullisesti itsensä irti?
Eli hehkuvalo ei syty eikä auto lähde käymään vaikka kuinka pirusti sahaa.
Voiko näissä hehkuhommissa olla kyse yksinkertaisesti sulakkeesta? Osaako joku sanoa mikä sulake on se joka vaikuttaa hehkutukseen jos vaikuttaa?
Onko releen vaihto iso/kallis homma.. Maanantaiks tarttis saada auto työajoon.
Mutta eilen illalla hehku sitten sanoi lopullisesti itsensä irti?
Eli hehkuvalo ei syty eikä auto lähde käymään vaikka kuinka pirusti sahaa.
Voiko näissä hehkuhommissa olla kyse yksinkertaisesti sulakkeesta? Osaako joku sanoa mikä sulake on se joka vaikuttaa hehkutukseen jos vaikuttaa?
Onko releen vaihto iso/kallis homma.. Maanantaiks tarttis saada auto työajoon.
Jos ei lähde roikan päästä ja pitkään starttaamalla käyntiin, eikä hehkun valokaan syty tauluun, niin etsisin ensin vikaa jostakin sulakkeesta.
Viitaisi äkkiseltään siihen, että sähköjä ei mene myöskään pumpulle ja sen syötön avaamiselle - ja sen vuoksi ei käynnisty.
Viitaisi äkkiseltään siihen, että sähköjä ei mene myöskään pumpulle ja sen syötön avaamiselle - ja sen vuoksi ei käynnisty.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Konehuoneessa hehkuille menevien johtojen välissä musta laatikko, tässä laatikossa on hehkujen sulake, se on alumiinilevy jossa ruuvien paikat päässä. Oliskohan sinun autossa tällainen löydettävissä. Alumiininen sulake jos on kärvähtänyt niin se maksaa 1 eur verran - oliskohan 80 amppeeria?
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
- harrikka95
- Mersumies
- Viestit: 643
- Liittynyt: Ma 19.11.2007 17:06
- Paikkakunta: Pohojanmaa
Niinpä. Tässä kuitenkin ohjetta niille, jotka etsivät apua w124:n, w201:n
ja w140:n hehkuvaivoihin.
Hehkureleelle hehkujen virta tulee akulta releen nastaan 30.
Hehkureleen muut nastat ovat kiinni liittimessä seuraavasti:
T = 6 (lämpöanturi)
31 = 4 (maadoitus)
50 = 2 (virtalukolle)
15 =1 (+12 V)
LA = 3 (merkkivalolle)
sekä hehkuja varten G1 - G6 toisen liittimen nastoissa 1-6.
1. Hehkun merkivalo ei syty, mutta auto käynnistyy helposti.
Merkkivalo voi olla rikki tai johdotus poikki. Kytketään 12 volttia
liittimen nastaan 3 esim. liittimestä 1 (virta päällä) ja katsotaan,
syttyykö valo. Vaihdetaan merkkivalo tai korjataan liitin X26/nasta 11 tai johdotus.
2. Hehkun merkkivalo palaa koko ajan.
Rele on jumissa ja vaihdettava.
3. Merkkivalo ei pala eikä auto käynnisty.
-Virta päälle ja mitataan jännite liittimen nastojen välillä 1 ja 4.
Jos ei ole 12 V, niin joko 12 V ei tule nastaan 1 tai nastan 4
maadoitus on irti. Jos ei tule 12 V, niin tarkistetaan sulake 7
(w124: 7, w140: 9, w201: S-liitin musta/punainen). Maadoitus
tarkistetaan ohmimittarilla (alle 1 ohmi).
-Mitataan nastasta 30, onko 12V. Jos ei, niin johto on poikki.
4. Hehkun valo ei syty tai syttyy ajon aikana minuutiksi. Moottori
käynnistyy huonosti.
-Mitataan pihtivirtamittarilla koko hehkuvirta. Pihti
kytketään kaikkien johtojen ympärille yhtöaikaa. Käännetään virta
pois ja sitten päälle. Virran tulee olla yli 60 A (6 sylinteriä) tai
yli 50 A (5 sylinteriä).
-Kytketään ohmimittari hehkuille menevään liittimeen ja mitataan
kunkin hehkun (ja samalla sen johdon) vastus maata vasten.
Mittarin toinen pää kytketään siis auton runkoon. Vastus pitää olla
alle 1 ohmin. Hehkutulppa vaihdetaan tai johto korjataan, jos
vastus on yli 1 ohmia.
-Huom. Jos johto on oikosulussa maihin, niin mittari näyttää
tasan nolla ohmia. Tätä voi olla vaikea erottaa ehjästä johdosta,
jos mittari on huono. Tarvitaessa irrotetaan johto tulpasta ja
mitataan pelkkää johtoa maata vasten. Jos tulos on edelleen
nolla ohmia, johto on oikosulussa maihin.
5. Hehkutusaika liian lyhyt tai liian pitkä.
-Mitataan lämpötilaanturi ja vaihdetaan tarvittaessa.
Vastus ja jännite riippuu lämpötilasta ja on 20 asteessa 2,5 kOhm
(3,85 V) ja 80 asteessa 327 Ohmia (1,5 V). Mittaus tehdään
nastojen 2 ja 6 välillä (tietysti siitä ekasta liittimestä).
ja w140:n hehkuvaivoihin.
Hehkureleelle hehkujen virta tulee akulta releen nastaan 30.
Hehkureleen muut nastat ovat kiinni liittimessä seuraavasti:
T = 6 (lämpöanturi)
31 = 4 (maadoitus)
50 = 2 (virtalukolle)
15 =1 (+12 V)
LA = 3 (merkkivalolle)
sekä hehkuja varten G1 - G6 toisen liittimen nastoissa 1-6.
1. Hehkun merkivalo ei syty, mutta auto käynnistyy helposti.
Merkkivalo voi olla rikki tai johdotus poikki. Kytketään 12 volttia
liittimen nastaan 3 esim. liittimestä 1 (virta päällä) ja katsotaan,
syttyykö valo. Vaihdetaan merkkivalo tai korjataan liitin X26/nasta 11 tai johdotus.
2. Hehkun merkkivalo palaa koko ajan.
Rele on jumissa ja vaihdettava.
3. Merkkivalo ei pala eikä auto käynnisty.
-Virta päälle ja mitataan jännite liittimen nastojen välillä 1 ja 4.
Jos ei ole 12 V, niin joko 12 V ei tule nastaan 1 tai nastan 4
maadoitus on irti. Jos ei tule 12 V, niin tarkistetaan sulake 7
(w124: 7, w140: 9, w201: S-liitin musta/punainen). Maadoitus
tarkistetaan ohmimittarilla (alle 1 ohmi).
-Mitataan nastasta 30, onko 12V. Jos ei, niin johto on poikki.
4. Hehkun valo ei syty tai syttyy ajon aikana minuutiksi. Moottori
käynnistyy huonosti.
-Mitataan pihtivirtamittarilla koko hehkuvirta. Pihti
kytketään kaikkien johtojen ympärille yhtöaikaa. Käännetään virta
pois ja sitten päälle. Virran tulee olla yli 60 A (6 sylinteriä) tai
yli 50 A (5 sylinteriä).
-Kytketään ohmimittari hehkuille menevään liittimeen ja mitataan
kunkin hehkun (ja samalla sen johdon) vastus maata vasten.
Mittarin toinen pää kytketään siis auton runkoon. Vastus pitää olla
alle 1 ohmin. Hehkutulppa vaihdetaan tai johto korjataan, jos
vastus on yli 1 ohmia.
-Huom. Jos johto on oikosulussa maihin, niin mittari näyttää
tasan nolla ohmia. Tätä voi olla vaikea erottaa ehjästä johdosta,
jos mittari on huono. Tarvitaessa irrotetaan johto tulpasta ja
mitataan pelkkää johtoa maata vasten. Jos tulos on edelleen
nolla ohmia, johto on oikosulussa maihin.
5. Hehkutusaika liian lyhyt tai liian pitkä.
-Mitataan lämpötilaanturi ja vaihdetaan tarvittaessa.
Vastus ja jännite riippuu lämpötilasta ja on 20 asteessa 2,5 kOhm
(3,85 V) ja 80 asteessa 327 Ohmia (1,5 V). Mittaus tehdään
nastojen 2 ja 6 välillä (tietysti siitä ekasta liittimestä).
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Paras konsti saada vastauksia ja keskustelua on kirjautua naisena keskustelupasltalle 

Lisää tietoa: www.skg.fi
hei ukot
maanantai tosiaan jo lähenee kovaa vauhtia... pajalla vietetty useita tunteja etsien vikaa. Rele oli ehjä. johdot tulpille oli viäntyny ja syöpyny poikki mutta niidenkään vaihto ei saanu hehkua pelittään. hehkutusaika releestä oli napsahtanu joku metalliliuska poikki ja sitä on täs kovaa vauhtia tinailtu ja saa nähdä tuleeko tästä yrityksestä enää kalua. kiitos vastauksista pojat!
ps. olen ihan oikeasti nainen vaikka ajaisin kuinka vanhalla mersulla tahansa
ps. olen ihan oikeasti nainen vaikka ajaisin kuinka vanhalla mersulla tahansa

Re: höplöp
Taisitpa tehdä oikean karhunpalveluksen tosihädässä oleville naisilleWindi kirjoitti:HÖPÖ HÖPÖ
Kontaktori liuska oli sulanu poikki jostakin syystä.
En yleensä sorru "nainen hädässä"-keinoon mutta se oli paras idea saada tällä palstalla nopeasti vastauksia

Tällä palstalla saa kyllä nopeita vastauksia noinkin selviin ja yksinkertaisiin
vikatapauksiin


W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
Re:
Niin onko se 124:n hehkujen sulake itse hehkureleessä vai jossakin johtojen välissä vielä erillisenä?Chili kirjoitti:Konehuoneessa hehkuille menevien johtojen välissä musta laatikko, tässä laatikossa on hehkujen sulake, se on alumiinilevy jossa ruuvien paikat päässä. Oliskohan sinun autossa tällainen löydettävissä. Alumiininen sulake jos on kärvähtänyt niin se maksaa 1 eur verran - oliskohan 80 amppeeria?
Releen irroitin eikä siinä äkkiseltään näkynyt mitään sulakkeen näköistä.
Re: NAINEN HÄDÄSSÄ (hehkuasiaa)
Olisiko apuja?
Re: NAINEN HÄDÄSSÄ (hehkuasiaa)
Olisi....
...siellä se on mustan boxin sisällä.
Ampeerimäärä riippuu sylinterimäärästä ja kaiketi vuosimallista, mutta kaikkia mahdollisia löytyy motonetin hyllystä halvalla.

...ja vianhaku alkaa tuolta liittimeltä/boxilta mittaamalla yleismittarilla. Esimerkiksi kannattaa tarkistaa, että nastaan 50 tulee +12V kun virta-avainta käännetään. Jos ei tule niin sitten joku muu sulake tai virtalukko/johdin on rikki.
...siellä se on mustan boxin sisällä.
Ampeerimäärä riippuu sylinterimäärästä ja kaiketi vuosimallista, mutta kaikkia mahdollisia löytyy motonetin hyllystä halvalla.
...ja vianhaku alkaa tuolta liittimeltä/boxilta mittaamalla yleismittarilla. Esimerkiksi kannattaa tarkistaa, että nastaan 50 tulee +12V kun virta-avainta käännetään. Jos ei tule niin sitten joku muu sulake tai virtalukko/johdin on rikki.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: NAINEN HÄDÄSSÄ (hehkuasiaa)
Jos en väärin muista niin uudemissa on jotain eroa releessä? Kaverin -87 TDT:ssä oli se sulake näkyvissä, varaosa-autosta irrotettiin rele nii siinä ei muistaakseni sitä näkynyt...
W212 E200 BlueTec 2016
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Re: NAINEN HÄDÄSSÄ (hehkuasiaa)
Uskomattomalta kuulostaa kun om606:n relekkin on tämännäköinen:

(vanhemmissa ja uudemmissa ...89 ja 90.... on erona tuo "signaaliliitin", mutta se nyt on sivuseikka.)

(vanhemmissa ja uudemmissa ...89 ja 90.... on erona tuo "signaaliliitin", mutta se nyt on sivuseikka.)
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: NAINEN HÄDÄSSÄ (hehkuasiaa)
Juu kyllä. Omassani rele on hiukan erinäköinen ja sulaketta ei ole tuossakohtaa näkyvissä.
vm '90 250d
vm '90 250d
Re: NAINEN HÄDÄSSÄ (hehkuasiaa)
Joskus takavuosina mulla oli -88 satalankku josta kajahti hehkurele. Tilapäiskorjauksena auton sai käymään kun käänsi virrat päälle,meni konehuoneen puolelle järeän meisselin kanssa ja törkkäs sen releen napojen väliin. 10 sekuntia kipinöintiä ja äkkiä kabiiniin starttaamaan... Kyllä sillä pärjäsi kunnes sai kontaktorin vaihdettua releestä... 

Milzi
...W124, W163, W203 180T kompr., (hairahdus V70), W203 CDI
...W124, W163, W203 180T kompr., (hairahdus V70), W203 CDI
Re: NAINEN HÄDÄSSÄ (hehkuasiaa)
Oli pakko käydä katsomassa tuota -97 relettä eikä siinäkään muuten ole sulaketta, sen sijaan siellä oli tietokone sisällä (pic mikrokontrolleri) ja varmaankin ylivirtaa monitoroidaan softan avulla ja katkotaan relettä sitten.
97 = 0m601 viton rele
cdi moottoreissa näytti sitten olevan jo ihan erinäköiset liitännätkin. Mikähän logiikka näissä sulakkeettomissa oikein on ollut
Oletko patchy tutkinut, että kaikki muut pinnat saa tarvitsemansa sähkön, lähinnä se maa ja 12 virtalukolta kait on tärkeimmät.
97 = 0m601 viton rele
cdi moottoreissa näytti sitten olevan jo ihan erinäköiset liitännätkin. Mikähän logiikka näissä sulakkeettomissa oikein on ollut

Oletko patchy tutkinut, että kaikki muut pinnat saa tarvitsemansa sähkön, lähinnä se maa ja 12 virtalukolta kait on tärkeimmät.
Lisää tietoa: www.skg.fi