NAINEN HÄDÄSSÄ (hehkuasiaa)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Windi

NAINEN HÄDÄSSÄ (hehkuasiaa)

Viesti Kirjoittaja Windi »

Voi pena! Juuri tuli satakaksnelonen huollosta. (w124 200d -90) Yks hehku oli palanut onnellisesti ja se vaihdettiin. Silloin piti sitä perushommaa että hehkun valo jäi palaan starttauksen jälkeen..

Mutta eilen illalla hehku sitten sanoi lopullisesti itsensä irti?

Eli hehkuvalo ei syty eikä auto lähde käymään vaikka kuinka pirusti sahaa.
Voiko näissä hehkuhommissa olla kyse yksinkertaisesti sulakkeesta? Osaako joku sanoa mikä sulake on se joka vaikuttaa hehkutukseen jos vaikuttaa?
Onko releen vaihto iso/kallis homma.. Maanantaiks tarttis saada auto työajoon.
henkkah
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: La 29.03.2008 18:28
Paikkakunta: Kauhajoki

Viesti Kirjoittaja henkkah »

Hehkureleessä itsessään on sulake,muistaakseni 80a peltisulake.
Löytyy sen kannen alta mistä lähtee johdot hehkuille.

Releen vaihto ei ole iso homma.Uuden hinta taitaa pyöriä jossain 100 nurkilla.Kannattaa tarkistaa se releen sulake.
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Jos ei lähde roikan päästä ja pitkään starttaamalla käyntiin, eikä hehkun valokaan syty tauluun, niin etsisin ensin vikaa jostakin sulakkeesta.

Viitaisi äkkiseltään siihen, että sähköjä ei mene myöskään pumpulle ja sen syötön avaamiselle - ja sen vuoksi ei käynnisty.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Konehuoneessa hehkuille menevien johtojen välissä musta laatikko, tässä laatikossa on hehkujen sulake, se on alumiinilevy jossa ruuvien paikat päässä. Oliskohan sinun autossa tällainen löydettävissä. Alumiininen sulake jos on kärvähtänyt niin se maksaa 1 eur verran - oliskohan 80 amppeeria?
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Yleisin vika on kuitenkin lienee se, että hehkujen rele siellä konehuoneessa on tullut tiensä päähän.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Avatar
harrikka95
Mersumies
Mersumies
Viestit: 643
Liittynyt: Ma 19.11.2007 17:06
Paikkakunta: Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja harrikka95 »

Chili kirjoitti:
Viitaisi äkkiseltään siihen, että sähköjä ei mene myöskään pumpulle ja sen syötön avaamiselle - ja sen vuoksi ei käynnisty.
Tarviikos 200D -90 pumppu sähköä toimiakseen? :roll:
Mercedes-Benz W212 E220CDI -11
Avatar
viljoo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Su 03.01.2010 16:02
Paikkakunta: ankkalinna

Viesti Kirjoittaja viljoo »

ei ainenkaan vm88 tarviste sähköä, kun on alipaine toiminen sammutin!
W201 190E (turbo projekt)
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Juuh - 124:sta en ole omistanut koskaan, mutta 123 ja 210 ovat tuttuja.

Siinäkö on tosiaankin alipaineella systeemit ratkaistu.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13764
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Palataanpas nyt aiheeseen, eikös kukaan saa sitä naista hehkumaan? Maanantai aamu vaan lähestyy kovaa vauhtia.
Vai mistä tässä oli kyse. :?:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Eiköhän se auto ole jo korjattu ja mersuforum on unohtunut.
Lisää tietoa: www.skg.fi
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13764
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

veskola kirjoitti:Eiköhän se auto ole jo korjattu ja mersuforum on unohtunut.
Status varmaan kävi selville toisella puolella. Harmillista vaan kun kysellään eikä sitten päivitetä tilannetta. Saattoi vaan miehet käydä turhaan kuumaa keskustelua... :)
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Niinpä. Tässä kuitenkin ohjetta niille, jotka etsivät apua w124:n, w201:n
ja w140:n hehkuvaivoihin.

Hehkureleelle hehkujen virta tulee akulta releen nastaan 30.
Hehkureleen muut nastat ovat kiinni liittimessä seuraavasti:
T = 6 (lämpöanturi)
31 = 4 (maadoitus)
50 = 2 (virtalukolle)
15 =1 (+12 V)
LA = 3 (merkkivalolle)
sekä hehkuja varten G1 - G6 toisen liittimen nastoissa 1-6.

1. Hehkun merkivalo ei syty, mutta auto käynnistyy helposti.
Merkkivalo voi olla rikki tai johdotus poikki. Kytketään 12 volttia
liittimen nastaan 3 esim. liittimestä 1 (virta päällä) ja katsotaan,
syttyykö valo. Vaihdetaan merkkivalo tai korjataan liitin X26/nasta 11 tai johdotus.

2. Hehkun merkkivalo palaa koko ajan.
Rele on jumissa ja vaihdettava.

3. Merkkivalo ei pala eikä auto käynnisty.
-Virta päälle ja mitataan jännite liittimen nastojen välillä 1 ja 4.
Jos ei ole 12 V, niin joko 12 V ei tule nastaan 1 tai nastan 4
maadoitus on irti. Jos ei tule 12 V, niin tarkistetaan sulake 7
(w124: 7, w140: 9, w201: S-liitin musta/punainen). Maadoitus
tarkistetaan ohmimittarilla (alle 1 ohmi).
-Mitataan nastasta 30, onko 12V. Jos ei, niin johto on poikki.

4. Hehkun valo ei syty tai syttyy ajon aikana minuutiksi. Moottori
käynnistyy huonosti.
-Mitataan pihtivirtamittarilla koko hehkuvirta. Pihti
kytketään kaikkien johtojen ympärille yhtöaikaa. Käännetään virta
pois ja sitten päälle. Virran tulee olla yli 60 A (6 sylinteriä) tai
yli 50 A (5 sylinteriä).
-Kytketään ohmimittari hehkuille menevään liittimeen ja mitataan
kunkin hehkun (ja samalla sen johdon) vastus maata vasten.
Mittarin toinen pää kytketään siis auton runkoon. Vastus pitää olla
alle 1 ohmin. Hehkutulppa vaihdetaan tai johto korjataan, jos
vastus on yli 1 ohmia.
-Huom. Jos johto on oikosulussa maihin, niin mittari näyttää
tasan nolla ohmia. Tätä voi olla vaikea erottaa ehjästä johdosta,
jos mittari on huono. Tarvitaessa irrotetaan johto tulpasta ja
mitataan pelkkää johtoa maata vasten. Jos tulos on edelleen
nolla ohmia, johto on oikosulussa maihin.

5. Hehkutusaika liian lyhyt tai liian pitkä.
-Mitataan lämpötilaanturi ja vaihdetaan tarvittaessa.
Vastus ja jännite riippuu lämpötilasta ja on 20 asteessa 2,5 kOhm
(3,85 V) ja 80 asteessa 327 Ohmia (1,5 V). Mittaus tehdään
nastojen 2 ja 6 välillä (tietysti siitä ekasta liittimestä).
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Paras konsti saada vastauksia ja keskustelua on kirjautua naisena keskustelupasltalle :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=

Ei ainakaan Mesen foorumilla ole kuitattu. :?
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Windi

hei ukot

Viesti Kirjoittaja Windi »

maanantai tosiaan jo lähenee kovaa vauhtia... pajalla vietetty useita tunteja etsien vikaa. Rele oli ehjä. johdot tulpille oli viäntyny ja syöpyny poikki mutta niidenkään vaihto ei saanu hehkua pelittään. hehkutusaika releestä oli napsahtanu joku metalliliuska poikki ja sitä on täs kovaa vauhtia tinailtu ja saa nähdä tuleeko tästä yrityksestä enää kalua. kiitos vastauksista pojat!

ps. olen ihan oikeasti nainen vaikka ajaisin kuinka vanhalla mersulla tahansa :)
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Olettaisin sen "metalliliuskan" olevan juuri se alumiininen 80 Amppeerin sulake. Molemmista päistään ruuvilla kiinni.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Windi

höplöp

Viesti Kirjoittaja Windi »

HÖPÖ HÖPÖ
Kontaktori liuska oli sulanu poikki jostakin syystä.

En yleensä sorru "nainen hädässä"-keinoon mutta se oli paras idea saada tällä palstalla nopeasti vastauksia :P
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Höpö, HÖPÖ

Et koskaan sorru ja taas.

Kontaktori on sama kuin rele, mutta isommille virroille.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Re: höplöp

Viesti Kirjoittaja tese »

Windi kirjoitti:HÖPÖ HÖPÖ
Kontaktori liuska oli sulanu poikki jostakin syystä.

En yleensä sorru "nainen hädässä"-keinoon mutta se oli paras idea saada tällä palstalla nopeasti vastauksia :P
Taisitpa tehdä oikean karhunpalveluksen tosihädässä oleville naisille :shock:
Tällä palstalla saa kyllä nopeita vastauksia noinkin selviin ja yksinkertaisiin
vikatapauksiin :D :D
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
patchy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ti 28.04.2009 18:04

Re:

Viesti Kirjoittaja patchy »

Chili kirjoitti:Konehuoneessa hehkuille menevien johtojen välissä musta laatikko, tässä laatikossa on hehkujen sulake, se on alumiinilevy jossa ruuvien paikat päässä. Oliskohan sinun autossa tällainen löydettävissä. Alumiininen sulake jos on kärvähtänyt niin se maksaa 1 eur verran - oliskohan 80 amppeeria?
Niin onko se 124:n hehkujen sulake itse hehkureleessä vai jossakin johtojen välissä vielä erillisenä?

Releen irroitin eikä siinä äkkiseltään näkynyt mitään sulakkeen näköistä.
patchy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ti 28.04.2009 18:04

Re: NAINEN HÄDÄSSÄ (hehkuasiaa)

Viesti Kirjoittaja patchy »

Olisiko apuja?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: NAINEN HÄDÄSSÄ (hehkuasiaa)

Viesti Kirjoittaja veskola »

Olisi....

...siellä se on mustan boxin sisällä.

Ampeerimäärä riippuu sylinterimäärästä ja kaiketi vuosimallista, mutta kaikkia mahdollisia löytyy motonetin hyllystä halvalla.

Kuva

...ja vianhaku alkaa tuolta liittimeltä/boxilta mittaamalla yleismittarilla. Esimerkiksi kannattaa tarkistaa, että nastaan 50 tulee +12V kun virta-avainta käännetään. Jos ei tule niin sitten joku muu sulake tai virtalukko/johdin on rikki.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1159
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: NAINEN HÄDÄSSÄ (hehkuasiaa)

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Jos en väärin muista niin uudemissa on jotain eroa releessä? Kaverin -87 TDT:ssä oli se sulake näkyvissä, varaosa-autosta irrotettiin rele nii siinä ei muistaakseni sitä näkynyt...
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: NAINEN HÄDÄSSÄ (hehkuasiaa)

Viesti Kirjoittaja veskola »

Uskomattomalta kuulostaa kun om606:n relekkin on tämännäköinen:

Kuva

(vanhemmissa ja uudemmissa ...89 ja 90.... on erona tuo "signaaliliitin", mutta se nyt on sivuseikka.)
Lisää tietoa: www.skg.fi
patchy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ti 28.04.2009 18:04

Re: NAINEN HÄDÄSSÄ (hehkuasiaa)

Viesti Kirjoittaja patchy »

Juu kyllä. Omassani rele on hiukan erinäköinen ja sulaketta ei ole tuossakohtaa näkyvissä.

vm '90 250d
milzi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: La 03.12.2011 17:39

Re: NAINEN HÄDÄSSÄ (hehkuasiaa)

Viesti Kirjoittaja milzi »

Joskus takavuosina mulla oli -88 satalankku josta kajahti hehkurele. Tilapäiskorjauksena auton sai käymään kun käänsi virrat päälle,meni konehuoneen puolelle järeän meisselin kanssa ja törkkäs sen releen napojen väliin. 10 sekuntia kipinöintiä ja äkkiä kabiiniin starttaamaan... Kyllä sillä pärjäsi kunnes sai kontaktorin vaihdettua releestä... :)
Milzi

...W124, W163, W203 180T kompr., (hairahdus V70), W203 CDI
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: NAINEN HÄDÄSSÄ (hehkuasiaa)

Viesti Kirjoittaja veskola »

Oli pakko käydä katsomassa tuota -97 relettä eikä siinäkään muuten ole sulaketta, sen sijaan siellä oli tietokone sisällä (pic mikrokontrolleri) ja varmaankin ylivirtaa monitoroidaan softan avulla ja katkotaan relettä sitten.

97 = 0m601 viton rele

cdi moottoreissa näytti sitten olevan jo ihan erinäköiset liitännätkin. Mikähän logiikka näissä sulakkeettomissa oikein on ollut :roll:

Oletko patchy tutkinut, että kaikki muut pinnat saa tarvitsemansa sähkön, lähinnä se maa ja 12 virtalukolta kait on tärkeimmät.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin