Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
automaticue
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Pe 07.11.2003 19:03

Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja automaticue »

Moro.

Olen jonkin verran lueskellut noita kauhutarinoita tuosta Mobilin 5w50 Rally Formula öljystä kuinka ne särkee moottorin etc. Sitä öljyä nyt sitten kaikesta huolimatta lorottelin moottoriin (kun halvalla sain)..

Ymmärsin tästä helvetin epäselvästä käyttöohjekirjasta, että tässä autossa (E320cdi 2001) pitäisi käyttää mb 229.1 tai 229.3 öljyä. Tuo RF täyttää tuon jälkimmäisen luokituksen.

Mutta mites toi RF sopii, kun tässä mun kulkineessa on käytössä tää "assyst" systeemi, joka laskee sopivan huoltovälin autolle, toisin sanoen siis öljynvaihdolle. Pitäisikö olla kuitenkin jotain muuta kuin tuota Rally Formulaa.

Kertokaas mitä öljyä te muut käytätte näissä CDI-moottoreissa?
W210 320 CDI Avantgarde
W201 190E 1.8 -EX
W124 200D Autom. -EX
W123 240D -EX
Avatar
woke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 698
Liittynyt: To 09.02.2006 22:32
Paikkakunta: Kemi

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja woke »

Hyvä ja sopiva öljy tuohon moottoriin.
W210 E300DT -98, Pontiac Bonneville -65, Suzuki bandit 1200s -02
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja atlas »

jos epäilet sen toimivuutta niin vaihda tiheämmin.
jotkut ovat haukkuneet rf:n ihan paskaksi ja minusta se on kyllä ylihinnoiteltu eli toimii siinä halvempikin.
Huonommallakin/halvemmalla öljyllä pääsee jopa paremmilla voitelulla kun vaihtaa tiheämmin kuin longlife ja pitkällä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
automaticue
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Pe 07.11.2003 19:03

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja automaticue »

Joo, voisihan sitä vaihtaa nuo litkut pois vaikka 10tkm jälkeen, mutta mitä tilalle? Saakelin kallista 0w40 Mobil 1:stä?
W210 320 CDI Avantgarde
W201 190E 1.8 -EX
W124 200D Autom. -EX
W123 240D -EX
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

automaticue kirjoitti:Moro.

Olen jonkin verran lueskellut noita kauhutarinoita tuosta Mobilin 5w50 Rally Formula öljystä kuinka ne särkee moottorin etc. Sitä öljyä nyt sitten kaikesta huolimatta lorottelin moottoriin (kun halvalla sain)..

Ymmärsin tästä helvetin epäselvästä käyttöohjekirjasta, että tässä autossa (E320cdi 2001) pitäisi käyttää mb 229.1 tai 229.3 öljyä. Tuo RF täyttää tuon jälkimmäisen luokituksen.

Mutta mites toi RF sopii, kun tässä mun kulkineessa on käytössä tää "assyst" systeemi, joka laskee sopivan huoltovälin autolle, toisin sanoen siis öljynvaihdolle. Pitäisikö olla kuitenkin jotain muuta kuin tuota Rally Formulaa.

Kertokaas mitä öljyä te muut käytätte näissä CDI-moottoreissa?

Jos auto on 210 niin toimii,
se miten assyt laskee huolto väliä on kiinni siitä mitä sinne asetettu öljy luokitukseksi, maaversioksi,
Ym muiksi hulto välin laskkun käytetäviksi tiedoiksi
Se hajoaako moottori ei ole siitä kiinni vaan jostain muusta...
(teidossa useita cdi koneita millä ajettu ko öljyjä käyttäen +600tkm)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja atlas »

En laittaisi ow mihinkään koneeseen tollanen 5w on ihan jees.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
automaticue
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Pe 07.11.2003 19:03

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja automaticue »

Selvä homma. Ajellaan näillä öljyillä.

Kiitti vastauksista!
W210 320 CDI Avantgarde
W201 190E 1.8 -EX
W124 200D Autom. -EX
W123 240D -EX
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2310
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:thumbup: ...hyvä valinta ja kadenkympin päästä vaihdat uuden satsin koneeseen :wink:
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

automaticue kirjoitti:Selvä homma. Ajellaan näillä öljyillä.

Kiitti vastauksista!

Sitten kun kesällä vaihdat öljyt uudelleen ja käytät tätä samaa niin pistäppä merkille öljyn viskositeetti ihan vain silmämääräisesti ja sormin tunnustelemanlla. Sipaiset vaikkapa öljytikusta sormienväliin öljyä ja hierot sormia vastakkain.

Sit kun ajaa pamautat joku 10t tai aiemmin kun jonkun kerran rankaiset reippaammin (ajat pidemmän pätkän reippaasti tai vedät as-vaunua tms.) niin kun moottori on jäähtynyt tee tuo viskositeettikoe samoin menetelmin uudelleen ja tee päätös jatkatko RF:ien käyttöä :wink:
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13748
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Jari Ke kirjoitti:
automaticue kirjoitti:Selvä homma. Ajellaan näillä öljyillä.

Kiitti vastauksista!

Sitten kun kesällä vaihdat öljyt uudelleen ja käytät tätä samaa niin pistäppä merkille öljyn viskositeetti ihan vain silmämääräisesti ja sormin tunnustelemanlla. Sipaiset vaikkapa öljytikusta sormienväliin öljyä ja hierot sormia vastakkain.

Sit kun ajaa pamautat joku 10t tai aiemmin kun jonkun kerran rankaiset reippaammin (ajat pidemmän pätkän reippaasti tai vedät as-vaunua tms.) niin kun moottori on jäähtynyt tee tuo viskositeettikoe samoin menetelmin uudelleen ja tee päätös jatkatko RF:ien käyttöä :wink:
Aika ammattilainen kuitenkin täytyy olla jos sormin tunnustelee onko öljy toimivaa. Tämä öljyistä keskustelu kuitenkin on kuin uskonto ja siitä keskustelu, tai oikeastaan paljon pahempi. Pitäisi joko osata sormin tunnustella onko öljy hyvää tai sitten uskoa CDI203:n näkemykseen ja kokemukseen. Itse ainakin luottaisin jälkimmäiseen enemmän mutta jokainen kaataa moottoriinsa sitä litkua kuin haluaa.

Atlakselle muistutus: nyt on kaiketi kuitenkin kyse uudehkoista autoista eikä vanhanaikaisilla öljyillä pilatuista vanhoista autoista joissa ei pysy kuin vaseliinit sisällä. :)
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja napa »

DBFI kirjoitti: nyt on kaiketi kuitenkin kyse uudehkoista autoista eikä vanhanaikaisilla öljyillä pilatuista vanhoista autoista joissa ei pysy kuin vaseliinit sisällä. :)
mobil 1 5w-50 on vanhanaikaisin synteettinen öljy mitä markkinoilta löytyy, tietysti jos haluaa uudehkossa DIESEL autossa vanhanaikaista bensakoneelle suunniteltua öljyä käyttää, niin siitä vain, mutta kyllä se kertoo jotain myös omistajan älykkyysosamäärästä (ja myös niiden, jotka sellaista neuvoo käyttämään...) :think:

öljyistä ja niiden luokituksista pitäis ymmärtää paljon muutakin, kuin se viskositeetti... myös ne mersun ja muiden automerkkien luokitukset on hyvin hämääviä, suurin (uusin) ei todellakaan tarkoita parasta öljyä...

jos mulla ei ole laittaa vaikka sopivaa mineraaliöljyä koneeseen, niin sitten olen vaikka ajamatta, kuin että rallyformulaa laittaisin koneeseen :wink:

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
jani k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Pe 22.12.2006 10:09
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja jani k »

itse ajoin 100 tkm rf:llä 320 cdi lastutettu ei minkäänlaisia ongelmi.
vaihdoin diamont 5w 40w kun saman hintaista mutta parempi mb laatuluokitus.
näyttää oleva halvat marketti öljytkin olevan aika hyvissä mb luokituksissa jopa vähätuhkaisia jotka käy uusimpiinkin autoihin esim king motox ym. käytän kingiä vaimon 220cdi:ssä ja hyvin toimii ajettu 600 tkm vaihtoväli 10 tkm varmaan toimii ihan hyvin kun vaihtaa vähän tiheämmin, tuskin mersu antaa luokituksia huonoille öljyille.
W213
MB 400 cdi w211
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1803
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja sompio »

Mites sitten kun joitakin autoja mainostetaan tykeiksi, niin käytetäänkö niissä aseöljyä? :mrgreen: :crazy: :clap:
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja RH »

automaticue kirjoitti:Joo, voisihan sitä vaihtaa nuo litkut pois vaikka 10tkm jälkeen, mutta mitä tilalle? Saakelin kallista 0w40 Mobil 1:stä?
Mulla on autoissa tuota jälkimmäistä. Eihän se kannu maksa kuin 10-12€ enempoi kuin RF. Mikä nyt sitten on kallista. :?:
Ja itse vaihdan öljyt huoltonäytöstä piittaamati 10-15tkm välillä, mieluummin lähellä kymppiä. Farkussa kerran vuoteen, jolloin ajoa tulee n. 7-8tkm.
cuuno kirjoitti::thumbup: ...hyvä valinta ja kadenkympin päästä vaihdat uuden satsin koneeseen :wink:
Tätä voi sitten kukin arvioida tykönään omasta ajosuoritteesta alkaen. Ajaako lyhyttä pätkää, paljon käynnistyksiä vai onko työmatka aina se satanen per siivu tasaista lotkotusta vakkari päällä pienillä kierroksilla.Totuus lienee, että useimmilla autoilijoilla normaalilla autonvaihtovälillä se auto kestää, vaikkei niitä öljyjä vaihtaisi koskaan. Tarpeen vaatiessa voi lisätä.
Jonze
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: Ma 23.11.2009 19:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja Jonze »

Kovin kummoista viskositeettiä ei taida "normaaliajossa" tarvita. Kun ajattelee että uusimmissa autoissa on noita viimeisimmän downsizing-trendin mukaisia pieniä ahdettuja moottoreita, tyyliin 1.2 TSI, ja niissä litratehot ovat ihan eri luokkaa kuin vanhemmissa koneissa. Niin näissä taas on menty öljyjen suhteen lirumpaan suuntaan, jotain 0W-20 ja vastaavia. Ilmeisesti haluttu päästöjen takia pienemmän virtausvastuksen öljy.
S204
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Jari Ke kirjoitti:
automaticue kirjoitti:Selvä homma. Ajellaan näillä öljyillä.

Kiitti vastauksista!

Sitten kun kesällä vaihdat öljyt uudelleen ja käytät tätä samaa niin pistäppä merkille öljyn viskositeetti ihan vain silmämääräisesti ja sormin tunnustelemanlla. Sipaiset vaikkapa öljytikusta sormienväliin öljyä ja hierot sormia vastakkain.

Sit kun ajaa pamautat joku 10t tai aiemmin kun jonkun kerran rankaiset reippaammin (ajat pidemmän pätkän reippaasti tai vedät as-vaunua tms.) niin kun moottori on jäähtynyt tee tuo viskositeettikoe samoin menetelmin uudelleen ja tee päätös jatkatko RF:ien käyttöä :wink:
hyy...m kuinka pitkä pätkä pitäisi ajaa :?: osa noista autoista mistä tuolaa ylempänä kirjoitelin ajaa monesti siihen asti että assyt systeemi ilmoittaa että huoltoväli on ylitetty ~1000km
eli yli 20tkm ja sitten kun on katsottu ylös laitetuista kilsoistaa niin hups assyt on antanut ajella reilusti yli 20tkm
on myös ajettu satoja kilsoja kaasu pohjassa pitkin baana,
öljyjä on myös haisteltu ja tunnusteltu (ei sentäs maisteltu :) ) samaa on tehty myös eri merkisille öljyille esim teboilin ja castrolin öljyt tunttu, haisee ja näyttä samalta,
joskus on myös kurkistettu koneen sisään autoissa joissa on käytetty useita 100tkm RF ja myös koneissin missä on käyttety muuta öljyä niin kulumisissa ei ole ollut mitään hälyytävää eroa kumpaankaan suunttan, muutekin saman tavalla huoletuja

on myös semoisia cdi koneita tiedossa millä ajettu muun merkisillä öljyillä samaan tapaan ja pari semoista missä öljyn merki vaihtuunut melkeen joka vaihto kerta

saakos niillä jollain muilla öljyillä mitä hyötyjä :?: verratuna noihin RF kestääkö niillä kone esim tuplat noihin 700tkm ajetuihin verrattuna (mitkä nekään eivät ole vielä hajonnet)
vai mitä etua niistä on :?: ainakaan polttoaineen kulutukseen ei ole vaikutusta, ja nyt ei ole kyse mistään kisa vehkeist, muun merkisistä, raskaasta kalustosta

ei se RF sitä konetta riko, eikä mikään muuka mikä on siihen hyväksytty tämöisiä käytänön kokemuksia useamasta autosta kuin parista
tällä hetkelä on tossa omassa käytössä olevassa pitkästä aikaa teboilin öljyt sisällä(siitäkin huolimata että yhdelä aikeisemmalla käytössä oleela, missä sitä oli kävi hampurista basellin koko ajan niin kovaa kuin mahdolista ajelessa alkoi melkeen perillä yläkerrasat kulumaan sama lainen ääni kuin ei olisi öljyä olenkaan, mikä sitten öljyn vaihdola poistui tämöistä ei ollut siinä kulkimessa koskaan tullut mobila konessa ollessa eik tullut enään sen jälkeen vaikka sillä samaan tapaan vielä monta reissua ajeli)

mutta tosiaan jokainen laitta sinne mitä haluaa
kunhan omasta kokekumukseta tähän ketjun aloitajan kysymykseen menikö väärät öljyt vastailin
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

E: kahteen kertaan sama kiitos saunalahden...
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Wanhan ajan öljy. Raskaasti lisäaineistettu, jotta saatu laaja viskositeetti. Ominaisuudet ei kestä ns. pitkiä vaihtovälejä.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re:

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

M.K kirjoitti:Wanhan ajan öljy. Raskaasti lisäaineistettu, jotta saatu laaja viskositeetti. Ominaisuudet ei kestä ns. pitkiä vaihtovälejä.
Mitä tarkoitaa tässä kohtaa pitkä vaihtoväli ?
ilmeiseti jotain muuta kuin 210 mallin assyt systeemin antama 20tkm koska nissä ei ainakaan ole mitään huomattavaa kulumista ollut
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13748
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

napa kirjoitti: mobil 1 5w-50 on vanhanaikaisin synteettinen öljy mitä markkinoilta löytyy, tietysti jos haluaa uudehkossa DIESEL autossa vanhanaikaista bensakoneelle suunniteltua öljyä käyttää, niin siitä vain, mutta kyllä se kertoo jotain myös omistajan älykkyysosamäärästä (ja myös niiden, jotka sellaista neuvoo käyttämään...) :think:

öljyistä ja niiden luokituksista pitäis ymmärtää paljon muutakin, kuin se viskositeetti... myös ne mersun ja muiden automerkkien luokitukset on hyvin hämääviä, suurin (uusin) ei todellakaan tarkoita parasta öljyä...
Täytyy myöntää että en tarkistanut onko tuota enää edes myynnissä mutta oletin noista mainituista MB-luokituksista että kyse ei olisi ihan alkuperäistä rally formulasta. Tulkitsin että purkin kyljessä oli MB:n luokitus joka kyseiselle autolle riittää, ehkä luin väärin.

Parasta öljyä tuo ei varmaan ole mutta ei kai tässä parasta haettukaan vaan sitä että kelpaako tuo RF siihen 210 CDI-koneeseen.

Hyvä muuten että tuli tuo älykkyysosamääräkin "tarkistettua".
Avatar
woke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 698
Liittynyt: To 09.02.2006 22:32
Paikkakunta: Kemi

Re:

Viesti Kirjoittaja woke »

M.K kirjoitti:Wanhan ajan öljy. Raskaasti lisäaineistettu, jotta saatu laaja viskositeetti. Ominaisuudet ei kestä ns. pitkiä vaihtovälejä.
No eihä se mobilin RF eli nykyinen Peak life olekkaan mikään ns. Longlife öljy...
W210 E300DT -98, Pontiac Bonneville -65, Suzuki bandit 1200s -02
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

woke kirjoitti:
M.K kirjoitti:Wanhan ajan öljy. Raskaasti lisäaineistettu, jotta saatu laaja viskositeetti. Ominaisuudet ei kestä ns. pitkiä vaihtovälejä.
No eihä se mobilin RF eli nykyinen Peak life olekkaan mikään ns. Longlife öljy...
Aivan. Tässä se pontti onkin. Vanhan koulukunnan öljy, vanhoille autoille, joissa öljyn oletetaan kestävän tietyt mittarilukemat tai kuukaudet. Eli soveltuu heikosti autoille, joissa on tietokoneälyä laskemassa huoltoväliä. Järjestelmä olettaa öljyjen olevan vähintään tietyt ominaisuudet täyttävää, jotta niiden ominaisuudet riittäisivät sille vaihtovälille jonka tietokone mielessään räknäilee.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re:

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Jokainen tekee kuin lystää eikä kukaan joka ei öljyjen kanssa ole puljannu huomaa mitään eroa koittelemalla sekin on totta. Monet ei itte vaihda öljyjä tilojen tms. syitten takia.

Olin itte vannoutunt RF käyttäjä noin 20v ja ylikin. Eräs raskaskoneyrittäjä kerran tätä RF asiaa mulle selitti pari kolme vuotta sitten. Senverran vannoutunut minäkin olin etten juttua nyt ihan purematta niellyt. Asia jäi kuitenkin kaivelemaan niin että koittelin. Vaparissa ei liene mitään probleemia eikä minunkaan vehkeissä ollu ja kuitenkin satojatuhansia niillä menty. Ja kyyläkait se muissakin vehkeissä toimii.

Turbo nyt voi olla sellainen komponentti joka on hippasenverran rantumpi. Ja jos se menee 250t kohdilla niin normikulumisenpiikkiin se jokatapauksessa aina menee tai väärinkäytön. Kuitenkin toisenlaisilla halvemmillakin öljyillä olisi mennyt enemmän kuin toisenpuolen lisää :roll:

Tämä nykyinenkään lievästi piristetty tbo ei mitään nokkinsa ole ottanu ainakaan vielä alkuaikojen RF:stä mutta öljymerkki kuitenkin vaihtui jostain syystä.... Pysyvästi.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Vaikka puhutaan puolesta ja vastaan niin kyllä on ero kun vaihtoaika koettaa öljylle niin rf ja jokin muu merkki.Omassani ihan säikähdin kun kokeilin alle kympin ajettuja rf ja olihan ohutta sormien välissä kylmänä.muitakin koneita on töissä ja näitä huollan myös ja enimmäkseen teboilin kalleilla tuotteilla ,diamond,hpd..Viddu mikä ero.Ei kai se kone hajoakaa rf:llä mutta käyntikin muuttui kun vaihdoin merkkiä.
Ei sitä voi sanoin kuvailla ennekuin kokeilee itse.Kokeilkaa.
halvoista öljyistä puhuin mutte en tarkoittanut mitään mineraaleja vaan onhan siellä motonetin öljyjä,delphiä,muitakin täyssynteettisiä HALVEMPIA merkkejä ja nämä oudot merkit tääs on jonkin suuremman firman öljyjä joita pakataan omiin kannuihin ja hintakin on samasta tuotteesta halpa.
Tää on nyt sitä samaa vanhaa vääntöä eli jokainen käyttää sitä mitä haluaa ja katsokaa ohjekirjasta suosituksia.Varmaa on ettei mikään moottoriin käytettävästä Öljystä särje moottoria kun niitä käytetään öljynvalmistajan ja auton valmistajan määräämällä tavalla eli olkaa kaikki huoletta.

Maku ja tottumus asioista ei voi kuin kiistellä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Oiler
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 06.08.2010 16:43
Paikkakunta: Vaasa

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja Oiler »

On se M1RF (Peak Life) vielä MB:n listoilla: http://bevo.mercedes-benz.com/bevoliste ... chbegriff=, mutta ei noita 5W-50 öljyjä sitten muita siellä olekaan (paitsi MB 229.3 Motorenöl A 000 989 88 01). Siis edelleen valmistajan hyväksymä, vaikka vanha tuote onkin.

Vanhasta tuotteesta puhuttaessa on kuitenkin syytä muistaa, ettei voiteluöljyn valmistusresepti pysy vuosikymmeniä samana, vaikka tuotenimi saattaakin pysyä. Ei tämän päivän RallyFormulakaan ole samaa kuin vaikkapa kymmenen vuotta sitten. Eikä tarkasti ottaen tuotenimikään ole enää sama (nyk. Peak Life: http://www.mobil.com/Finland-Finnish/Lu ... 5W-50.aspx).
------------------------------
MB E 250 CDI 4Matic T A '12
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

DBFI kirjoitti:
napa kirjoitti: mobil 1 5w-50 on vanhanaikaisin synteettinen öljy mitä markkinoilta löytyy, tietysti jos haluaa uudehkossa DIESEL autossa vanhanaikaista bensakoneelle suunniteltua öljyä käyttää, niin siitä vain, mutta kyllä se kertoo jotain myös omistajan älykkyysosamäärästä (ja myös niiden, jotka sellaista neuvoo käyttämään...) :think:

öljyistä ja niiden luokituksista pitäis ymmärtää paljon muutakin, kuin se viskositeetti... myös ne mersun ja muiden automerkkien luokitukset on hyvin hämääviä, suurin (uusin) ei todellakaan tarkoita parasta öljyä...
Täytyy myöntää että en tarkistanut onko tuota enää edes myynnissä mutta oletin noista mainituista MB-luokituksista että kyse ei olisi ihan alkuperäistä rally formulasta. Tulkitsin että purkin kyljessä oli MB:n luokitus joka kyseiselle autolle riittää, ehkä luin väärin.

Parasta öljyä tuo ei varmaan ole mutta ei kai tässä parasta haettukaan vaan sitä että kelpaako tuo RF siihen 210 CDI-koneeseen.

Hyvä muuten että tuli tuo älykkyysosamääräkin "tarkistettua".
Niin en kanssa tiedä miten vanhasta RF öljystä oli kyse,
oletus kyllä oli että se on lähi aikoina ostetu kaupasta,
jos niin kyllä siinä on se mb luokitus painettuna minkä mukaan kelpaa 210 mallin
sama luokitus löytty WIS:sistä ja olisi melko mielen kiintoine tilane jos öljyn valmistaja painais luokituksen purkkin vaikka se ei sitä täytäisi
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re:

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

M.K kirjoitti:
woke kirjoitti:
M.K kirjoitti:Wanhan ajan öljy. Raskaasti lisäaineistettu, jotta saatu laaja viskositeetti. Ominaisuudet ei kestä ns. pitkiä vaihtovälejä.
No eihä se mobilin RF eli nykyinen Peak life olekkaan mikään ns. Longlife öljy...
Aivan. Tässä se pontti onkin. Vanhan koulukunnan öljy, vanhoille autoille, joissa öljyn oletetaan kestävän tietyt mittarilukemat tai kuukaudet. Eli soveltuu heikosti autoille, joissa on tietokoneälyä laskemassa huoltoväliä. Järjestelmä olettaa öljyjen olevan vähintään tietyt ominaisuudet täyttävää, jotta niiden ominaisuudet riittäisivät sille vaihtovälille jonka tietokone mielessään räknäilee.
CDI203 kirjoitti:
M.K kirjoitti:Wanhan ajan öljy. Raskaasti lisäaineistettu, jotta saatu laaja viskositeetti. Ominaisuudet ei kestä ns. pitkiä vaihtovälejä.
Mitä tarkoitaa tässä kohtaa pitkä vaihtoväli ?
ilmeiseti jotain muuta kuin 210 mallin assyt systeemin antama 20tkm koska nissä ei ainakaan ole mitään huomattavaa kulumista ollut
Justinsa äsken vaihtelin yhteen vaihteeksi RF öljyt ja assyt systemistä vielä tarkistelin että siellä on luokitukse, asetukset oikeen niin ilmoitaa että seurava huolto 20tkm päässä
mitä kun siten seurailee kilsoista niin ajosta riipuen ovat kaipaileet huoltoa enne tai jälkeen tota 20tkm eli eikös se meinaa että on jotenkin mukautuva huoltoväli mikä tosiaan sopivassa ajossa muisttelle öljyn huollon tarpeesta usein vasta lähempänä 25tkm kuin 20tkm

eli kuinkas pitkiä vaihto välejä tossa yllä tarkoitettan mersussa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
automaticue
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Pe 07.11.2003 19:03

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja automaticue »

Mukavasti on kommentteja tullut, mielenkiintoista keskustelua!

Mutta kun täällä kuitenkin on varmasti muitakin CDI-kuskeja, niin kysyisin vielä kerran uudestaan:

Mitä öljyä käytät moottorissa?
W210 320 CDI Avantgarde
W201 190E 1.8 -EX
W124 200D Autom. -EX
W123 240D -EX
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja BTriker »

automaticue kirjoitti:Mukavasti on kommentteja tullut, mielenkiintoista keskustelua!

Mutta kun täällä kuitenkin on varmasti muitakin CDI-kuskeja, niin kysyisin vielä kerran uudestaan:

Mitä öljyä käytät moottorissa?
Teboil Diamond Diesel 5w40:stä käyttänyt kaikissa naftapeleissä jos vuosia. Jopa edellisessä superissa kesti penkkivetoja ja maantievetoja kesäkuumalla tosi hyvin. Öljyn paineet pysyi yli kahdessa tyhjäkäynnillä neljännenkin vedon jälkeen eli kuuman kestokin osoittautui hyväksi. Kymppitonnin välein vaihdan suodattimen ja öljyt autoihin, eikä tämä Diamond Diesel mene liruksi niin kuin muutamat muut "merkkiöljyt".
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Jonze
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: Ma 23.11.2009 19:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja Jonze »

BTriker kirjoitti:Teboil Diamond Diesel 5w40:stä käyttänyt kaikissa naftapeleissä jos vuosia. Jopa edellisessä superissa kesti penkkivetoja ja maantievetoja kesäkuumalla tosi hyvin. Öljyn paineet pysyi yli kahdessa tyhjäkäynnillä neljännenkin vedon jälkeen eli kuuman kestokin osoittautui hyväksi. Kymppitonnin välein vaihdan suodattimen ja öljyt autoihin, eikä tämä Diamond Diesel mene liruksi niin kuin muutamat muut "merkkiöljyt".
Mahtaneeko olla sellaista Mersun dieselmoottoria, johon TB Diamond Diesel EI olisi loistava valinta. Mää en ainakaan keksi. Kaikkiin hiukkas- ja ei-hiukkasmalleihin se sopii, sekä long- että shortlife-väleille...
S204
Vastaa Viestiin