.
Re: W123 mistä vesi turbolle.
Pakkohan sitä ei ole laittaa. Kesällä on vesi sitten sen verran lämmintä että tahtoo tulla lämpöongelmia. Onko 123 korisissa kiertovesipumppua?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
- Rammstein69
- Mersumies

- Viestit: 711
- Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
- Paikkakunta: Humppila
Re: W123 mistä vesi turbolle.
Yhdessä ilmastoidussa olen moisen havainnut, asennuksen alkuperäisyydestä en tiedä. Eli ei kovin yleistä ole ainakaan.Siekkinen kirjoitti:Onko 123 korisissa kiertovesipumppua?
Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
Re: W123 mistä vesi turbolle.
Itsellä sama ongelma edessä omassa 123. Meinasin ottaa lämppärin letkuista t-haaralla vedet turbolle, paluupuolelle tietty kuristin että kabiiniinkin saa vielä lämpöä. Kuumaahan se vesi on, mutta silti kýlmempää kuin ahtimen rungossa kiertävä öljy eli ei siitä ainakaan haittaa ole.
Pitää vielä suunnitella että mistä saa kaikkein kylmimmän veden turbolle omaa vesipumppua hyödyntäen. Erillisellä pumpulla sais toki syylärin kylmältä puolen veden kulkemaan turbolle, mutta ainakin vielä vierastan sitä ideaa.
Jos tuon OM617 vesikierron muistan nyt oikein, niin vesipumpun kotelosta vois saada reiän poraamalla ja letkunipalla kaikkein vähiten lämmintä painevettä? Paluu sitten vaikka lämppärin kennon paluuseen t-haaralla ja taas kuristettuna ettei pääkierto häiriinny liikaa.
Pitää vielä suunnitella että mistä saa kaikkein kylmimmän veden turbolle omaa vesipumppua hyödyntäen. Erillisellä pumpulla sais toki syylärin kylmältä puolen veden kulkemaan turbolle, mutta ainakin vielä vierastan sitä ideaa.
Jos tuon OM617 vesikierron muistan nyt oikein, niin vesipumpun kotelosta vois saada reiän poraamalla ja letkunipalla kaikkein vähiten lämmintä painevettä? Paluu sitten vaikka lämppärin kennon paluuseen t-haaralla ja taas kuristettuna ettei pääkierto häiriinny liikaa.
MB W123 300D 2.0
Re: W123 mistä vesi turbolle.
Itse laitoin W201:sessä turbon vesikierron lämppärin vesikiertoon. T-kappale lämppärin sisäänmenoon ja paluu lämppärin paluuletkuun ja sieltä normaalisti jäähdyttimen paluujohtoon ennen vesipumppua. Ajattelin, että näin häiritsen mahdollisimman vähän alkuperäistä vesikiertoa. Vaikka kannesta tuleekin kuumaa vettä turbolle on se kuitenkin kylmempää kuin siellä kiertävä öljy. Minulla on pieni TD04HL-19T-turbo ja vedin siihen vesiputket tarpeettomiksi jääneistä automaattilaatikon öljyputkista, joissa oli sopivat banjoliittimet valmiina. Järjestelmä toimii erinomaisesti kesällä, mutta sen vaikutuksesta lämmityslaitteen toimintaan tulipalopakkasilla en ota kantaa. Auto ei ole ollut muutamaan vuoteen talvikäytössä ja siihen on lisätty sähköinen vesipumppu ja veden lämpötila on säädettävissä 75 asteesta ylöspäin.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
1,951 - 13,077 / 171,51Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Re: W123 mistä vesi turbolle.
Suurin hyöty käsittääkseni tuolla vesijäähdytetyllä keskiöllä saadaan kun auto sammutetaan, niin vesi jäähdyttää sitä keskiöö ja vesi kiertää itsekseen ahtimen läpi kun on keskiö vielä kuuma. Voin toki olla väärässäkin 
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Re: W123 mistä vesi turbolle.
Ja jälkikäyttäessä keskiö jäähtyy varmasti nopeammin kun pelkän öljyn avulla. Kyllä se kovissa vedoissakin auttaa jäähyttämään.Sultzi kirjoitti:Suurin hyöty käsittääkseni tuolla vesijäähdytetyllä keskiöllä saadaan kun auto sammutetaan, niin vesi jäähdyttää sitä keskiöö ja vesi kiertää itsekseen ahtimen läpi kun on keskiö vielä kuuma. Voin toki olla väärässäkin
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
-
Turbo-eemeli
- Vakiokalustoa

- Viestit: 378
- Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: W123 mistä vesi turbolle.
Lämmityslaitteen putkiin T-haarat ja kiertovesipumpun voi laittaa tehostaan kiertoa. Hienostella voi vielä "jälkiajastimella" sammutuksen jälkeen, tasaa lämpöjä samalla moottorissa kesäkuumalla.
Hullu jätkä tykkää pyörivästä. www.lds-turbo.fi
- killerimersu
- Mersumies

- Viestit: 835
- Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
- Paikkakunta: pori
Re: W123 mistä vesi turbolle.
kaverilla oli w123 300d itse turbotettu garretin 3/4 ahtimella. ja oli reippaasti yli 200kaakkia ja sillä ei ajeltu ku kesäisin radalla ja toimi ainaki tosi hyvin ilman vesijäähdytystä... mut jos ennemmän tehoja alat ottamaan ni suosittelen vesijäähdytystä
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Re: W123 mistä vesi turbolle.
Minulla lähtee tuosta samasta kohtaa mistä alunperin lähti öljynjäähdyttimelle jäähdytysvesiletku...eli kannesta kun lähtee kuuma vesi jäähdyttimelle. Tuossa moottorissa oli valmis letkuliitäntä tuota varten. w124:ssä taitaa olla siinä kohtaa semmonen pienen pieni letkulähtö...
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0560.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kolumbus.fi/vesa.eskola/w638_2/pic/p0846.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
ja paluu taisi tapahtua sinne termostaatille menevään metalliputkeen ?
Noin se se ainakin toimii hyvin, eikä mitään hotspotteja synny.
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0560.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kolumbus.fi/vesa.eskola/w638_2/pic/p0846.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
ja paluu taisi tapahtua sinne termostaatille menevään metalliputkeen ?
Noin se se ainakin toimii hyvin, eikä mitään hotspotteja synny.
Lisää tietoa: www.skg.fi


