250td 20v nokkaketjun vaihto?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
taistovainaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: To 07.09.2006 18:04
Paikkakunta: tuulos

250td 20v nokkaketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja taistovainaa »

530tkm ajettu. ei huoltokirjaa.
pumppuun tarvis tiivisteet vaihtaa, ja näkyy venttiilikopan tiivistekkin vuotavan aika tavalla.

- samalla varmaankin nokkaketju vaihtoon, vai pystyykö sen jotensakkii toteamaan ulkoisesti esm. kiristäjän asennosta tms. ettäjotta olisko tuo peräti joskus vaihdettukkin?
- mitäs muuta, tarvisko näitä vuoristoratoja tms. päivittää?
- oletettavasti kannentiivite on alkup. uusiiko sen samalla, vai ajeleeko sen mitä kestää?
- entäs pumppu. tulisiko irroittaa ja pyöräyttää jonku pajan kautta & tasata syötöt? vai pysyykö syötöt balanssissa maailman tappiin saakka?
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: 250td 20v nokkaketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

taistovainaa kirjoitti:530tkm ajettu. ei huoltokirjaa.
pumppuun tarvis tiivisteet vaihtaa, ja näkyy venttiilikopan tiivistekkin vuotavan aika tavalla.

- samalla varmaankin nokkaketju vaihtoon, vai pystyykö sen jotensakkii toteamaan ulkoisesti esm. kiristäjän asennosta tms. ettäjotta olisko tuo peräti joskus vaihdettukkin?
- mitäs muuta, tarvisko näitä vuoristoratoja tms. päivittää?
- oletettavasti kannentiivite on alkup. uusiiko sen samalla, vai ajeleeko sen mitä kestää?
- entäs pumppu. tulisiko irroittaa ja pyöräyttää jonku pajan kautta & tasata syötöt? vai pysyykö syötöt balanssissa maailman tappiin saakka?
Nokkaketjun voi vaihtaa vaikka oman mielenrauhan takia. Sehän ei ole vaikea vaihtaa kun pyöräyttää sen vanhan ketjun avulla paikalleen. Onkos tuossa autossa sitä vuoristoratasysteemiä? Kaikissa ei sitä ole. Kannentiivistettä älä ala vaihtamaan. Monivenan tiiviste on terästiiviste ja se kyllä kestää. Jos avaat kannen niin se uus voi alkaa pitämään huonommin (veskolan neuvo). Pumppu ei pysy säädöissään loputtomiin. Sylinterikohtasissa syötöissä on varmasti eroja jo noilla kilometreillä. Niiden kohilleen säätö tasaa käyntiä, vähentää kulutusta ja lisää tehoja. Samalla pumppuun voi vaihtaa tiivisteet.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
taistovainaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: To 07.09.2006 18:04
Paikkakunta: tuulos

Re: 250td 20v nokkaketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja taistovainaa »

jaa enpä tiiä vuoristoradoita. jotain +ssaa jos vaikka ei olisikaan.

entäs ohivuodot yms. tuoverta veivattu, niin harmittaa jos kone on nyt semilevällään, ja kohta niputtamisen jäleen saa alkaa kantta räpelöimään.

juu se pumppu vuotaa aika tavalla.
13 astettako se oli ekonoomisin ennakko tälle vehkeelle?
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: 250td 20v nokkaketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja etrade »

Eikös sen pitäisi nähdä päällepäin (avaa konepellin) onko vuoristorata (erinäköinen)? Näin ainakin rintteris ja kaiketi Vitos?
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: 250td 20v nokkaketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

taistovainaa kirjoitti:jaa enpä tiiä vuoristoradoita. jotain +ssaa jos vaikka ei olisikaan.

entäs ohivuodot yms. tuoverta veivattu, niin harmittaa jos kone on nyt semilevällään, ja kohta niputtamisen jäleen saa alkaa kantta räpelöimään.

juu se pumppu vuotaa aika tavalla.
13 astettako se oli ekonoomisin ennakko tälle vehkeelle?
Pitääkö se sellasta lotkotusta? Sitten kylmänä huomaa jos imuventtiilit vuotaa kun laitat käyntiin ja kokeilet imusarjasta heti kannen vierestä lämpeneekö joku putki enemmän kun pitää. Ja huomaa sen kyllä epätasasesta käynnistäkin jos vuotaa. Kannattaa ne kansihommat tehä sitten kun ne venttiilit vuotaa :D 13 jykk on hyvä ennakko. 15 jykk on ohjearvo mutta 13 tuntuu toimivan paremmin. Onko tuo sun auto w202 vai w124? Sillä vaan että onko tuo jo sähköpumpulla? Vaikka eihän se oikeestaan mihinkään tähän vaikuta :D mistä kohtaa pumppu vuotaa?
etrade kirjoitti:Eikös sen pitäisi nähdä päällepäin (avaa konepellin) onko vuoristorata (erinäköinen)? Näin ainakin rintteris ja kaiketi Vitos?
Kyllä se pumppu erinäkönen on.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
taistovainaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: To 07.09.2006 18:04
Paikkakunta: tuulos

Re: 250td 20v nokkaketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja taistovainaa »

kyl sanoisin että lotkotuksen puolelle menee. tarvii ny kokeilla vie kylmänä. ne imusarjan läpät kun vetäisin ensiavuksi (egr tulppausta odotellessa) nippusiteellä auki, ei aiheuta äänimaailmassa muutoksia(ko)?
124, ne o-renkaat & kupariprikat valmiit.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: 250td 20v nokkaketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

taistovainaa kirjoitti:kyl sanoisin että lotkotuksen puolelle menee. tarvii ny kokeilla vie kylmänä. ne imusarjan läpät kun vetäisin ensiavuksi (egr tulppausta odotellessa) nippusiteellä auki, ei aiheuta äänimaailmassa muutoksia(ko)?
124, ne o-renkaat & kupariprikat valmiit.
Ei ne tee sellasta ääntä. Ohivuotomittauksella selviäis tarkemmin vuotaako venttiilit. Siinä siis laitetaan sylinteriin ylipaine suuttimen reiästä ja mittari näyttää jos/kun paine sylinterissä laskee. Pumppu vaan pajalle niin siellä laitetaan polttoainepuoli kuntoon ja toiset puoli miljoonaa sen puolesta pääsee :D
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
taistovainaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: To 07.09.2006 18:04
Paikkakunta: tuulos

Re: 250td 20v nokkaketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja taistovainaa »

kävin kokeilemassa.
-10c käyntiin lähtee kun hipaisee avainta jaa eipä sieltä mitään lotkotuksia kuulu.
mts jos ko. ääni kuuluukin vain kuumalla koneella, tänään & kylmällä ei kuitenkaan mtn.

voi tietysti olla että silloin kun äänen kuulin, niin lääkitys oli siltäpvää jääny vähemmälle.,.,.,joten ääniä kuuluu kaikenmoisia?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 250td 20v nokkaketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jos on pito auto ja näin paljon kysymyksiä ja vikaa niin kansi pois ja pajalle ,samalla vaihtuu ketju ja pumppukin on helpompi irroittaa kun on tilaa.Ja eikös tällä koneella ole jo vakio arvo se 500tkm että kansi remontti.
eli kaikki kerralla kun muuten erillisillä toimenpiteillä menee vain aikaa ja rahaa jos ei itse irroittele osia pois.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
taistovainaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: To 07.09.2006 18:04
Paikkakunta: tuulos

Re: 250td 20v nokkaketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja taistovainaa »

joo, saatat olla oikeassa.

toisaalta suunitelma b, jos vaihtelis nämä tiivisteet ja kattoisi minne asti riittää.
jos kosahtaa, niin ettisi uuden koneen?
toisaalta se "uusi" kone voi olla samanmoinen.

saakohan tuohon lakien & asetusten puolesta esm. 300 muutako laittaa paikoilleen ja pyörähtää konttorin kautta??
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 250td 20v nokkaketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja atlas »

konetta et saa vaihtaa koska ei ole ollut tuotannossa tuolla koneella.
Muutenkin älä särje sitä konetta koska nämä myllyt on jo kalleita että auto menee nopeasti varaosiksi jos kone kajahtaa.
Mittaa puristus paineet ,se kertoo nyt seuraavan liikkeen.Ja jos paineet ok niin sitten pelkkä pumppu tiivistykseen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 250td 20v nokkaketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Saattaa olla ne venttiilit uponneet seeteihin siihen malliin, että aika ajoin on hydraulinokan säätöalueen ulkopuolella, riippuen vähän lämpötilasta ja kuun asennosta. Kyllähän se mahdollinen vika siitä sitten ilmoittaa lisää aikanaan, milloin korjaustarve alkaa olla käsillä, eikä se siitä sen kummemmin kosahda käsiin tuon takia. Ensin häviää käynnistyvyys tai ilmaantuu ikävä kolkutus jne. Itse en tekisi mitään niin kauan kun se käynnistyy "ekasta".

Onko pumppu nyt sitten ihan pakko ottaa pois niiden tiivisteiden vuoksi ? Ei se pieni vuoto maailmaa huonoksi tee. Meinaan jos käy tasaseen niin mitäs sitä irroittelemaan.

Mulla on 572482 km ajettu sähköpumpullinen 606, huoltokirjasta ei mitään havaintoa kun joku itäsuomen pelle on sen hävittänyt. Vanha taxi kuitenkin niin ainakin ekat 5-400 000 km on huollot tehty. Kun käynnistyy nätisti ja käy kivasti niin mitään en meinaa tehdä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 250td 20v nokkaketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ei itä-Suomessa pellejä ole, :lol: ne asustelee pääkaupunki seudulla.
Peikkoja kyllä on :lol:
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
taistovainaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: To 07.09.2006 18:04
Paikkakunta: tuulos

Re: 250td 20v nokkaketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja taistovainaa »

vaihtuu pumppuun tiivisteet + venakoppaan.
sitte mennään mitä menee.
näitä koneitahan saa 1/2 ilmaiseksi naapurista, tai siis autoja. tulee kaupanpäälle renkaat/vanteet ja vaikka mitä.
ja näkyi olevan tuos muutaman kymmenen km päässä monivena...500€ pyynti.
tuota kantta kun alkaa räpeltämään, niin se on auton hinta menny.
tarvii vaan hengitellä rauhallisesti ettei mopo karkaa.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 250td 20v nokkaketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Pumppuunkin saat kyllä menemään helposti sen 500e eli kysy ensin hinta.
Moni dieselpaja vaan laittaa sen kokonaan kuntoon kaikilla uusilla osilla kun pitää antaa takuu.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1172
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: 250td 20v nokkaketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Kansiremontti ei ole kallis jos itse pystyy tekemään kaiken muun paitsi suoristuksen. Itelläni tais jäähä 606:en kansiremontin hinnaks vähä vajaa 500e, sisältäen 50e kannen kasauksen+venavarrenkumien vaihto ja 76e kannen suoristuksen konepajalla. Sitten piti vielä ostaa 80e om604 kone ku tarvin yhen esikammion :lol: Osat oli suunnilleen 300e

Remontti tehtiin kun alko imuventtiilit supsuttelemaan eli vuotamaan... Kilometrejä oli 515tkm mittarissa kun alkoi vuotamaan
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 250td 20v nokkaketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Entäs venttiilit/koneistus ja istukat/seetit ja miralla ajo?eihän se muuten ole mikään remontti jos ajetaan tahnalla vaan seetipintaa leveämmäksi joka varmasti polttaa ventiilit kun pienipintapaine ei siirrä lämpöä venttiilistä seetin kautta kanteen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1172
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: 250td 20v nokkaketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Tais koneistaa tuo kannenkasaaja ne.
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
taistovainaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: To 07.09.2006 18:04
Paikkakunta: tuulos

Re: 250td 20v nokkaketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja taistovainaa »

ei siinä pumpussa muutako ne o-renkaat & kupariprikat. mahtaako edes 5€uroa maksaa.
ei siihe muuta tarvi.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: 250td 20v nokkaketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

atlas kirjoitti:konetta et saa vaihtaa koska ei ole ollut tuotannossa tuolla koneella.
w124 on ollut tuotannossa om606 vaparikoneella. Mutta näistä lakiasioista pitää kysyä trafilta tietoa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
taistovainaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: To 07.09.2006 18:04
Paikkakunta: tuulos

Re: 250td 20v nokkaketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja taistovainaa »

eikö monivenaa ole tbo koneella ensinkään?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 250td 20v nokkaketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jos on kyse w124 niin tieten on 300kone mutta kun ei näy missää mikä tää on.
Toisekseen isoin c-mallissa on turbo250.
Maksakoon o-renkaat vaikka mitä mutta jos pumppu on purettava tiivisteiden vaihdon takia niin kaikki tiivisteet uutta ja pumpun säätö joka kerran kun purat sen muuten ei pelaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: 250td 20v nokkaketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

taistovainaa kirjoitti:eikö monivenaa ole tbo koneella ensinkään?
w124 korisissa ei ole tehtaalta lähtiessä ollut monivenaa turbolla. w202 on om605 turbo (250 moniventtiili turbo) ja w210 on om606 turbo (300 moniventtiili turbo).
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 250td 20v nokkaketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja veskola »

multiviri kirjoitti:Tais koneistaa tuo kannenkasaaja ne.
Kyllä tuo nyt meni metsään jos oikein ymmärsin, tai no ainakin venttilin varret olisi sitten pitänyt lyhentää mutta on toi silti semmonen hokkuspokkus korjaus. Kunnollisessa kansiremontissa, joka monivenalle kannattaa aina tehdä jos sen avaa, uusitaan seetit, koneistetaan ne mieluiten uusille venttiileille, vain sillain saa sen seetipinnan alkuperäiselle tasolle ja venttiilin varret voi jättää originaalin pituiseksi. uusitaan ohjurit ja tiivisteet. Tuo työ kyllä maksaa satasia, onhan niitä seetejäkin uusittavaksi ihan riittävästi. Jos vanhoilla seeteillä ja ohjureilla vain koneistetaan seetipinta niin hydraulikupin säätövara on luultavasti äärirajalla ja aikanaan se sitten loppuu kun seeti uppoaa lisää.

Monivenassahan ne seetit uppoaa sinne kanteen....kuullemma :D

varmaan noi koneistajat sitten vain lyhentelee niitä venttiilinivarsia, kun sillain pääsee helpommalla :problem:
Lisää tietoa: www.skg.fi
taistovainaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: To 07.09.2006 18:04
Paikkakunta: tuulos

Re: 250td 20v nokkaketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja taistovainaa »

kohtahan,.,,no, n.1/2v päästä kun tuning säädöt on tehty. alkaa monivenan kestotesti, mikä uppoaa sitten mihinkä, jää nähtäväksi.
en koske ketjuun, en kanteen, eikä kukaan muukaan.
530tkm on mittarissa, että onko ne siinä kaikki, mutta ton verran ny ainakin.
pitäs olla sisäänajettu.

sikäli tuntuu hullulta, pösön 2.1tdeellä ajaa sen miljoonan eikä venttiilit uppoa yhtään mihkään. + tuossa kylillä on yksi joka on veivannu foortin 1.8tdeellä 700tkm, eikä ole konetta isommin avattu, kokoajan toimii.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18342
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 250td 20v nokkaketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ja eikös tällä koneella ole jo vakio arvo se 500tkm että kansi remontti.
Aika vähän noita on auottu. Eipä niitä tietysti niin paljon olekaan kuin (vielä) vanhempia moottoreita.
Itselläni oli -95 E250D noin 600tkm ajettuna ja historia selvillä niin ettei varmasti oltu kantta käytetty irti, seuraava omistaja huollatti autoa minun työpaikalla ja viimeksi kun näin niin oli yli 800tkm eikä vieläkään avattu. No, siinä on jo onneakin mukana.
Toisaalta joitain kansipahveja on vaihdettu nestevuodon takia, väykyn korissa OM606 mutta sama konehan se.
näitä koneitahan saa 1/2 ilmaiseksi naapurista, tai siis autoja. tulee kaupanpäälle renkaat/vanteet ja vaikka mitä.
ja näkyi olevan tuos muutaman kymmenen km päässä monivena...500€ pyynti.
tuota kantta kun alkaa räpeltämään, niin se on auton hinta menny.
Meinaatko venttiilikopan tiivisteen ja pumpun paineventtiilien tiivisteiden vuotojen takia vaihtaa koko moottorin ?
En näkisi suurta järkeä muutenkaan maksaa toisesta moottorista ellei oma ole korjauskelvottomassa kunnossa, samanlaisia paljon ajettuja ne on jo kaikki.

Ketjun vaihtaisin mainituilla 530tkm kilometreillä ja samalla pumpun säädätys, muuttuu auto paljon miellyttävämmäksi ajella.
wiimax.fi
taistovainaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: To 07.09.2006 18:04
Paikkakunta: tuulos

Re: 250td 20v nokkaketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja taistovainaa »

en meinaa, ootta ymmärtäny väärin.
lähinnä jos isommin alkaa venttiilit olemaan seetien sisällä, tahi tapahtuu jokin katatrof, niin sitte, jos sittenkään.

plan b on sähköistää koko vessa, mutta tällähetkellä omistaja potee massin puutetta.
käyn kesällä korin hyvin läpite, niin 124 jatkaa ajasta ikuisuuteen.

miksi ketju pit vaihtaa jos ei kuulu mitään ääniä. onhan sielä kiristäjät kuitennii?
mt tarkoitat mielyttävyyden lisäyksellä. tuo menee nytteki ylen jouhevasti. no ehkä yläällä ei välttämättä ole kaikkia 113hepoa tallella, mutta voi olla imusarjatkin kohtuu tukossa. näkee kun avaa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 250td 20v nokkaketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kun ketju venyy jää nokka-akseli(t) jälkeen kampiakselista...teho/hyötysuhde laskee...ainakin teoriassa. Koskee niin 2 kuin 4 venttiilistä.

En toikein osaa arvata mistä tuo seetiongelma johtuu, sehän on vain moniventtiilissä. Ilmeisesti mersu on optimoinut kantta ja sen virtausta siinä määrin, että siellä ei ole taustalla riittävästi alumiinia. Ongelmahan on vain 4 venttiilisessä. Kai siihen liittyy myös se, että niillä on taidettu ajaa 220 km/h työmatkoja päivittän saksan motareilla.

Eiköhän se mersun 200d ole myös kilpailukykyinen pösön ja fordin moottoreihin mitä tulee seetin pitkäikäisyyteen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
taistovainaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: To 07.09.2006 18:04
Paikkakunta: tuulos

Re: 250td 20v nokkaketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja taistovainaa »

tuotaa. suomentaako joku mulle sen kiristäjän olemassaolon syvimmän merkityksen.
jos kiristäjässä riittää varat, niin laskeeko teho/hyöty siitähuolimati??
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 250td 20v nokkaketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ketju venyy vanhetessaan ja kuluu ja paluupuolella pitää kiristää venymä.Pumpun ajoitus myöhästyy kun venyy ja lopulta kiristäjän vara loppuu ja ketju ääntää jos nyt ennen sitä ketju ei katkea.
Monesti kun ketju vaihdetaan moottori muuttuu terävämmäksi ja sen kyllä tuntee ja kuulee.
Sen venymän näkee myös kun laittaa ajoitus merkit kohdilleen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Vastaa Viestiin