250td 20v nokkaketjun vaihto?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 250td 20v nokkaketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja veskola »

juu, pumppu voidaan aina ajoittaa kohdalleen venyneelläkin ketjulla, mutta nokat ovat missä ovat. Kampiakselin hampaat vetävät pumppua ja nokkaa perässään ja mitä venyneempi ketju sitä enemmän ne tulevat myöhässä (paitsi pumppu jos sen ajoitusta on säädetty aikaisemmalle). Kiristin kiristää mutta se ottaa vain löysät pois sieltä kampiakselin ja nokka-akselin välistä.

Taitaa suurin syy tehohukkaan olla kuitenkin se ajoituksen ryömiminen myöhemmälle...kait...mutua...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18341
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 250td 20v nokkaketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja dealer »

miksi ketju pit vaihtaa jos ei kuulu mitään ääniä. onhan sielä kiristäjät kuitennii?
Edellä mainitun venymisen takia, lisäksi on olemassa myös katkeamisen vaara.
Muuta ääntä sieltä ei tule kuulumaankaan ketjun vuoksi kuin yksi rysäys jos jotain.
mt tarkoitat mielyttävyyden lisäyksellä. tuo menee nytteki ylen jouhevasti. no ehkä yläällä ei välttämättä ole kaikkia 113hepoa tallella, mutta voi olla imusarjatkin kohtuu tukossa. näkee kun avaa.
Yleensä 500tkm ajettu E250D on melkoisen laiska pumpun kulumisen ja ketjun venymisen takia.
Jos tallella on noin 100 hevosvoimaa ja niitä on pumpun laiton jälkeen noin 120-130 niin ero on todella huomattava - muutos kun on suurimmillaan matalien kierrosten väännössä eli juuri normaalilla ajoalueella.

Voit kokeilla miten autosi kiihtyy kolmosella lentävällä lähdöllä välin 60-90 km/h.
Mikäli aika on kuuden sekunnin alle kone ja pumppu on jokseenkin OK.
wiimax.fi
taistovainaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: To 07.09.2006 18:04
Paikkakunta: tuulos

Re: 250td 20v nokkaketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja taistovainaa »

jaha. no sitten se ketju kai joutaa vaihtoon.
onko se pumppu miten häjy ottaa pois, jos sen käyttäisi jossain?
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: 250td 20v nokkaketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

taistovainaa kirjoitti:jaha. no sitten se ketju kai joutaa vaihtoon.
onko se pumppu miten häjy ottaa pois, jos sen käyttäisi jossain?
Heleppo homma. Kampuralta merkki kohilleen, alipainepumppu pois, suutinputket pois, kaasuvipu pois, imusarja pois, polttoaineputket irti, alipainepumpun alta se 17 kannalla oleva pultti auki (aukeaa myötäpäivään), sitten kolme 13 kannalla olevaa pulttia irti alipainepumpun ympäriltä ja yks 13 kannalla oleva pultti pumpun takaa siitä tuesta. Sitten vaan irti. Ketjunkiristin sitten löysälle ennen ku nykäset pumpun pois.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2771
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: 250td 20v nokkaketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja markoala »

pösö mb ford keskusteluun liittyen luulen että 124:ssa on useammin kuin pösössä ja voortissa vähennetty mittarin kilsoja ja siten kansiremppa on "aikaisemmin" ajankohtainen.
W213 220d +W242 electric drive
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18341
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 250td 20v nokkaketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja dealer »

pösö mb ford keskusteluun liittyen luulen että 124:ssa on useammin kuin pösössä ja voortissa vähennetty mittarin kilsoja ja siten kansiremppa on "aikaisemmin" ajankohtainen.
Turbodiesel pösöt ja fordit joilla on ajettu 700000-1000000 kilometriä ovat todella TODELLA harvassa verraten mersuihin joita noilla kilometreillä on nettiautossa vaikka kuinka.
Pösön 406 2,1 TD jakopääremontti tehdään 120tkm välein ja siinä menee aikaa kauemmin kuin 200D kannentiivisteen vaihdossa, osatkin maksavat enemmän.
En juuri noita moottoreita vertaisi mersun vaparidieseleihin kestävyydessä.
wiimax.fi
jpeltoma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Ma 25.07.2005 10:54
Paikkakunta: Tre

Re: 250td 20v nokkaketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

veskola kirjoitti:juu, pumppu voidaan aina ajoittaa kohdalleen venyneelläkin ketjulla, mutta nokat ovat missä ovat. Kampiakselin hampaat vetävät pumppua ja nokkaa perässään ja mitä venyneempi ketju sitä enemmän ne tulevat myöhässä (paitsi pumppu jos sen ajoitusta on säädetty aikaisemmalle). Kiristin kiristää mutta se ottaa vain löysät pois sieltä kampiakselin ja nokka-akselin välistä.

Taitaa suurin syy tehohukkaan olla kuitenkin se ajoituksen ryömiminen myöhemmälle...kait...mutua...
Mulla on se havainto kuluneesta ketjusta, että ei ne kulu tasaisesti, vaan siellä on hyviä, kuluneita ja vielä enemmän kuluneita lenkkejä. Ketjun kuluessa epämääräisesti jako siis heittää koko ajan suuntaan ja toiseen vaikka sen pumpun jossain kohdassa kohdalleen laittaisikin. Siittä kai se ketjun rallatuskin lopulta tulee, kuinka ne ketjun lenkit juoksee eri tahtiin hampaille ja kiristin yrittää pysyä tahdissa :?:
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 250td 20v nokkaketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja atlas »

kyllähän se ketju kannattaa vaihtaa senkin takia ettei rattaat lähde kulumaan,vaikka taitaa mersun rattaat kestää pois lukien uudemmissa v6 ja v8 koissa joissakin sarjoissa oli ongelmaa.
No ratas varmaan ei kulumaan lähde ennemmin katkee ketju.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Vastaa Viestiin