W211 Takaiskarit (APUWA)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Paasalias
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ti 10.11.2009 17:10

W211 Takaiskarit (APUWA)

Viesti Kirjoittaja Paasalias »

elikkäs tuote on 2003 mallin 320 bensa eemeli farkkuna. perääpää heijaa ja lähempi tarkastelu osoitti, että öljyt iskareista pihalla....

VEHO liikkeen edustaja kertoi, että iskari 0n 670e kappale + vaihtotyö. Mitään muuta iskaria ei voi kuulemma laittaa, koska autossa on ilmajousitus ja alustan sähköinen jäykkyydensäätö.

Onko kenelläkään tietoa pitääkö emd. väite paikkansa? Elikkä autoon ei voi laittaa muunlaisia iskareita?
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1829
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Tässä yksi juttu aiheesta.
Haulla airmatic , löytyy lisää.
Saksasta saa ehkä halvemmalla,mutta se asennus on jo toinen juttu.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... sc&start=0

http://shop.ebay.de/i.html?_nkw=W211+ai ... &_osacat=0
Viimeksi muokannut nautseri, Ke 11.11.2009 11:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Hannu H
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Su 24.08.2008 11:06
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja Hannu H »

Kannattaa kysyä Kahvimaan autosta jos etäisyys sallii. Omasta S211:sta meni kesällä vaihtoon takaiskarit (ei airmaticci, mutta on tässäkin ilmajouset takana). Vertailin Veho vs. Kahvimaa: Kahvimaan lasku oli 575,- (iskari 180,-/kpl ja työ 215, tosin hieman muutakin pikkuhomma työssä mukana). Vehon antama hinta-arvio oli 800,-
Sulla on iskarit varmaan kalliimmat, mutta oletettavasti Vehon iskarihinnasta voi säästää 25% kyselemällä muualta (esim KL). Työhinnoista: Pitäjänmäen Veho 105€/h ja kehäkolmosen ulkopuolella muu korjaamo 65€/h. Kolmen tunnin homma.
Hannu
S211 E320 T CDI A -03
Paasalias
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ti 10.11.2009 17:10

Viesti Kirjoittaja Paasalias »

Vanhana bmw tyyppinä on nämä meisselit hukassa. Bemaristina välttynyt aina korjaamolta =)

eli periaatteessa sinne voi heittää minkä tahansa tolpan iskuja vaimentamaan?
Avatar
Hannu H
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Su 24.08.2008 11:06
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja Hannu H »

No ei sinne mitä tahansa voi heitää. Pointti on se että niitä mersun takaiskareita myy muutkin pajat kuin veho. Varaosanumero lienee jokin näistä:

2113260600 SHOCK ABSORBER LEFT AND RIGHT
2113262200 SHOCK ABSORBER LEFT AND RIGHT
2113262100 SHOCK ABSORBER LEFT AND RIGHT
2113262300 SHOCK ABSORBER LEFT AND RIGHT
2113261100 SHOCK ABSORBER LEFT
2113261200 SHOCK ABSORBER RIGHT
Hannu
S211 E320 T CDI A -03
Paasalias
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ti 10.11.2009 17:10

Viesti Kirjoittaja Paasalias »

Paljon kiitoksia vastauksista
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Mulla oli kanssa farkusta sökönä toinen takaiskari. Ihan normi-iskari siellä oli, ilman säätöä. Vaihtoon piti tehdä erikoisavain vanhasta hylsysystä, että sai yläpään auki.
Avatar
tempera
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Pe 28.08.2009 07:45
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: W211 Takaiskarit (APUWA)

Viesti Kirjoittaja tempera »

Paasalias kirjoitti:elikkäs tuote on 2003 mallin 320 bensa eemeli farkkuna. perääpää heijaa ja lähempi tarkastelu osoitti, että öljyt iskareista pihalla....

VEHO liikkeen edustaja kertoi, että iskari 0n 670e kappale + vaihtotyö. Mitään muuta iskaria ei voi kuulemma laittaa, koska autossa on ilmajousitus ja alustan sähköinen jäykkyydensäätö.

Onko kenelläkään tietoa pitääkö emd. väite paikkansa? Elikkä autoon ei voi laittaa muunlaisia iskareita?
:oops: :twisted: Näinhän se on farkkujen kanssa. Esim mun E320CDIhin maksaa iskarit vaan satasen kappale.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1829
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Re: W211 Takaiskarit (APUWA)

Viesti Kirjoittaja nautseri »

tempera kirjoitti:
Paasalias kirjoitti:elikkäs tuote on 2003 mallin 320 bensa eemeli farkkuna. perääpää heijaa ja lähempi tarkastelu osoitti, että öljyt iskareista pihalla....

VEHO liikkeen edustaja kertoi, että iskari 0n 670e kappale + vaihtotyö. Mitään muuta iskaria ei voi kuulemma laittaa, koska autossa on ilmajousitus ja alustan sähköinen jäykkyydensäätö.

Onko kenelläkään tietoa pitääkö emd. väite paikkansa? Elikkä autoon ei voi laittaa muunlaisia iskareita?
:oops: :twisted: Näinhän se on farkkujen kanssa. Esim mun E320CDIhin maksaa iskarit vaan satasen kappale.
No se on 210 :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
jani k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 311
Liittynyt: Pe 22.12.2006 10:09
Paikkakunta: Kemijärvi

Viesti Kirjoittaja jani k »

vaihto helppo homma ja vie pari tuntia aikaa.
kl hinta 500 euroa kpl
jos joku tietää mistä saa halvemmalla? olis varmaan kiinnostuneita tilaajia
kyseisile iskareille kuten etupään vaimentimia jenkeistä sopuhintaan.
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

JP74 kirjoitti:Mulla oli kanssa farkusta sökönä toinen takaiskari. Ihan normi-iskari siellä oli, ilman säätöä. Vaihtoon piti tehdä erikoisavain vanhasta hylsysystä, että sai yläpään auki.
Mulla on iskareiden vaihto edessä perjantaina. Autossa ei ole Airmaticia. Millainen modifikaatio sille hylsylle pitää tehdä?

EDIT: Tuollaisen kuvan löysin:
Kuva

Kuva

...

Ostin itse KL-Varaosista uudet takaiskarit, 160e/kpl. Olivat saschilaiset.
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Ilmeisesti takakontin verhoilu pitää myös purkaa. Onko kenelläkään apuja tähän?
Avatar
MarkoV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Su 02.11.2003 15:03
Paikkakunta: Augsburg/Joutseno

Viesti Kirjoittaja MarkoV »

tn62634 kirjoitti:Ilmeisesti takakontin verhoilu pitää myös purkaa. Onko kenelläkään apuja tähän?
Verhoilun purku on simppeliä. Sivuposkista aloittelet ja kyllä ne purkaamtuu ihan itsestään kun vähän tutkii mitä pitää irroittaa.

Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:

Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR

ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

MarkoV kirjoitti: Verhoilun purku on simppeliä. Sivuposkista aloittelet ja kyllä ne purkaamtuu ihan itsestään kun vähän tutkii mitä pitää irroittaa.

Marko
Ok. No hyvä. Kiitos.

Tuota erikoistyökalua ei löydy, mutta mahtaako sitä välttämättä tarvitakaan? Voi olla, että se saadaan lainatuksikin.
Avatar
nh1131
Mersumies
Mersumies
Viestit: 880
Liittynyt: Ti 29.04.2008 15:24
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja nh1131 »

Kerran koitin vaihtaa ja homma jäi sikseen kun ei ollut tuota työkalua.
Elikkä ehdottaisin että hommaat työkalun ennen aloittamista, helpottaa nimittäin sen verran vaihtoa :P
Ei pysty ajaan ko risulla lehemää ;-)
S213 220 cdia T 4Matic 2018
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2016
Ex. S211 270 cbia T
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Tein itse tuon työkalun tosiaan vanhasta hylsystä. Hitsasin neljä rautatappia kiinni hylsyn reunoihin. Tapit käyvät sitten mutterin reunan syvennyksiin. Kesti ajaa pulttikoneellakin tuo mun "erikoistyökalu"
Avatar
Pekka Kaleva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 334
Liittynyt: To 31.03.2005 22:10
Paikkakunta: Numminen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Kaleva »

Mistä löytyy tuollainen valmistyökalu, voisin hommata hyllyyn. Itse sitä ei usein tule tarvitsemaan, mutta Hki-Lahti välillä olisi semmoinen sitten jemmassa. Tuntuu W211 olevan suosittu jo perusperheissäkin :D
Mersulla mennään jopa kirkkoon!

CLK 320 - MUSTA
S211 220 CDI A 2006
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

No nyt on takaiskarit vaihdettu. Ei tarvittu erikoistyökaluja. Olihan se yläpään kiinnitys sellainen hieman pelotteluksi tehty, mutta onnistuu ilman tuota ylläolevissa kuvissa esiintyvää avaintakin.

Hommasta tekee ikävän se, että takaiskarien yläpään kiinnikkeet ovat piilossa verhoilujen takana ja jonkun verran pitää purkaa konttia, että pääsee riittävästi käsiksi yläkiinnikkeeseen. Niitä verhoilupaneeleja ei saa pois kokonaan kuin purkamalla koko sisustan osiksi, mutta kun otti pohjalevyt pois, pääsi raottamaan riittävästi paneelia ja saamaan iskarin yläpään irti.
Arska320
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: To 04.12.2008 17:16

Viesti Kirjoittaja Arska320 »

Tuleeko uusien iskarien mukana uudet kumit yläpäähän?

Saako niitä kumeja irrallaan mistä?
Omassa lintassa näyttäs kumit olevan tiensä päässä mutta iskarit ok
W211 320 CDI -04
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Arska320 kirjoitti:Tuleeko uusien iskarien mukana uudet kumit yläpäähän?
Ei tullut ainakaan KL:sta ostetuissa Sascheissa.
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1829
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Arska320 kirjoitti:Tuleeko uusien iskarien mukana uudet kumit yläpäähän?

Saako niitä kumeja irrallaan mistä?
Omassa lintassa näyttäs kumit olevan tiensä päässä mutta iskarit ok
Liilis veholta löytyvän.
lkosso
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: To 21.05.2009 13:36
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja lkosso »

S211 iskareihin liittyen, onko takaiskareiden vaihdossa huomioitavaa niiden ilmapalkeiden kanssa. Onko tarvetta tyhjentää tms. Vähän erikoinen avain hankittava, mutta onko muuta? Entä vaimentajat itsessään? Vakiona Sachs, mutta onko parempia/jäykempiä. Vaunua vetelen muutamia tuhansia vuodessa( 5-10 tkm). Samalla vaihdan kyllä eteen ja niissä ei liene mitään ihmeellistä vaihdon suhteen...vai?
EQB 300 4-matic -23
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Itse tuin takatukivartta altapäin, ettei ilmapalje mennyt ihan suoraksi, mutten tiedä onko välttämätöntä.
Arska320
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: To 04.12.2008 17:16

Re: W211 Takaiskarit (APUWA)

Viesti Kirjoittaja Arska320 »

Mitä iskareita suosittelette W211 Avantgaden nurkkiin, onko tähän tarjolla olevissa isoja ero käytön/keston kannalta?
Mitä kannattaa välttää?

Kopisee siihen mallin että pitää samoin tein laittaa koko kierros ympäri.
Ei airmatic.
W211 320 CDI -04
jani k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 311
Liittynyt: Pe 22.12.2006 10:09
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: W211 Takaiskarit (APUWA)

Viesti Kirjoittaja jani k »

kannataa laitttaa konit tai bilsteinit
on yllättävän halvat.
maksoi joskus 210 avantgardeen 450 euroa kierros ja kyllä ajettavuus parani autolla.
W213
MB 400 cdi w211
Vastaa Viestiin