Pitäs tässä alkaa yläpään tiivistesarjan ja venttiilikopan tiivisteen vaihtoon kun tuntuu tuota painetta tulla jäähdytysjärjestelmässä olevan vähän turhankin paljon. Joten ajattelin täältä kysyä että olisiko täällä kellään infoa/kuvia kannen sekä venttiilikopan pulttien kiristysjärjestyksestä ja momenteista. en ole koskaan moista operaatiota ennen suorittanut joten jos on jotain muutakin tärkeää huomioitavaa niin olisin kiitollinen avusta. Esimerkiksi mitä teen jakoketjun kanssa? voinko huoletta tiputtaa sen "alas" vai pitääkö se köyttää johonkin kiinni? Kannattaako minun edes yrittää alkaa irroittamaan pakosarjaa etten vain katko pultteja kanteen?
PS. Jonkin aikaa selasin tekniikka osiota ja en ainakaan siinä ajassa löytänyt yhtään topicia tuosta kiristysjärjestyksestä ja momenteista.
Nokan ratas köytä nippusiteellä ketjuun ja ongelmallisin on laahaimen irroitus jossa pitäis käyttää kovaapulttia ja liukuvasaraa.Voi koettaa hylsyn ja pultin kanssa mutta epäilen että ei lähde kuin kierteet.
Lohkon kierteet kannattaa puhdistaa vanhalla kannen pultilla jossa tehty leveä ura rälläkällä ja öljyä sitten uudet pultit kun kirit.
Nokka pukit merkkaa kanteen missä ja miten päin ne oli.
Kiri arvoja:
-vaihe1 55nm
-vaihe2 90astetta
-vaihe3 90astetta
pienet pultit 25nm
kiristys järjestystä ei kirjasta löydy mutta keskeltä ulos päin pareittain
nokka-akselin ketjupyörä 80nm ,tuntuu kyllä rajulta arvolta mutta varmistin että näin kirja näyttää
sitten ennekuin otat jakoketjun pois on kiristin irroitettava ja purettava ennen KASAUSTA muuten on ketju poikki.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
Atlas tuossa jo ansiokkaasti pääasioita kävikin läpi,suosittelisin silti tuota Alfamerin 124 kirjan hankitaa löytyy kuvallisia ohjeita esim:m102 koneen kannen purusta jne.Esimerkiksi tuon ketjunkiristäjän kanssa monilla on tuntunut olevan ongelmia,itse aikoinaan tein tuohon m102 kansirempan noilla ohjeilla ja onnistui loistavasti,vielä vuosienkin päästä kone käy ja kukkuu niinkuin pitääkin...
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
joo taisin nähdä motonetin sivuilla moisen kirjan. häätynee tilata. kiitoksia kovasti pikaisista vastaukseista. meinaa vain näin aloittelijalle olla osa noista käsitteistä melko utopiaa :DD
Nyt olis uusi yläpään tiivistesarja ja venttiilikonpantiiviste paikoillaan. Eihän tuo homma nyt mitenkään kamalan vaikea ollutkaan. johtojen ja alipaineletkujen kanssa sai vaan kasaamisvaiheessa vähän miettiä, että mikä kuulu mihinki!
Mutta näyttää edelleen tihkuvan nestettä hieman letkuliitoksista, joten ajattelin kysyä että voisiko se mahdollisesti johtua vanhoista letkuista? (voivatko olla kovettuneet, venyneet ja väsyneet?)
Itsellä kävi juuri taannoin vähän samanlaisesti. Kansirempan jälkeen vettä tuli parista letkunliitoksesta. Yritin aluksi kiristää alkuperäisiä klemmareita, mutta vasta niiden uusiminen auttoi, eikä tule vettä enää.
Ex W124 230E -89 (hitto kun menin myymään)
Ex w210 E 230 -96
Ex w210 E 270 -00
W211 E 270 -02
Jees. häätynee siis ostaa uudet letkut. kalliiksi kävi taas :/ se alavesiletku ei ainakaan merkkiliikkeessä kovin kaukaa satasta liipannu ku kerran sitä jo oon käyny kysyy
Jäähdyttäjän letkut kannattaa vaihtaa jos vähänkin kovat kun se ravistaa sitten syylärista kiinnikkeet rikki tai letkujen lähdöt.Letkut on oltava pehmeät.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
Joo. ei ne kovat ole, mutta ennen kuin vaihoin ton kannentiivisteen niin ajelin välttämättömät ajot paisarin korkki auki jolloin ei painetta ollu lainkaan niin välillä vuotivat sillonki, eli taitavat jokatapauksessa olla entiset.
ja sitten olisi vielä sellainen probleema että kun auto seisoo joutokäynnillä niin ei kabiiniin tunnu tulevan heti kunnolla lämmintä, mutta heti ku painaa kaasua niin alkaa tulee? mistä vois moinen johtua? vesipumpusta?
iluke kirjoitti:Joo. ei ne kovat ole, mutta ennen kuin vaihoin ton kannentiivisteen niin ajelin välttämättömät ajot paisarin korkki auki jolloin ei painetta ollu lainkaan niin välillä vuotivat sillonki, eli taitavat jokatapauksessa olla entiset.
ja sitten olisi vielä sellainen probleema että kun auto seisoo joutokäynnillä niin ei kabiiniin tunnu tulevan heti kunnolla lämmintä, mutta heti ku painaa kaasua niin alkaa tulee? mistä vois moinen johtua? vesipumpusta?
Kiertovesipumppu ei toimi. Se on siinä vänkärinpuolen etulokarin paikkeilla konehuoneessa. Laita auto käyntiin ja koita naputella sitä jollakin jos alkais pyöriä. Uuden osto on kuitenkin jossain vaiheessa edessä.
Sen siitä saa ku ostaa kauan seisseen auton. Pitänee vissiin käyttää sitten viikko kesälomasta ja laittaa kaikki pikkuviatki viimisen päälle kuntoon ettei enään enstalvena tarttis rassata kovin paljoo.
Kiertovesipumpussa voi olla hiilet loppu ja riippuu pumpusta niin millainen purkaa.Toisekseen mittaa ensin tuleeko miinus pistokkeeseeen.+tulee aina ja miinuksella ohjataan käyttöä.Jos miinusta ei tule voi olla tinaus vikaa lämmönsäätö paneelissa niin tällöin kytket johdon maihin ja anna pyöriä kokoajan,se kyllä kestää pitkään näinkin.Itsellä ollut jo 7vuotta näin kytketty ja sama pumppu.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
atlas kirjoitti:Kiertovesipumpussa voi olla hiilet loppu ja riippuu pumpusta niin millainen purkaa.Toisekseen mittaa ensin tuleeko miinus pistokkeeseeen.+tulee aina ja miinuksella ohjataan käyttöä.Jos miinusta ei tule voi olla tinaus vikaa lämmönsäätö paneelissa niin tällöin kytket johdon maihin ja anna pyöriä kokoajan,se kyllä kestää pitkään näinkin.Itsellä ollut jo 7vuotta näin kytketty ja sama pumppu.
Tai kokeilet vaan että alkaako pyöriä kun pistät johon maihin ja jos alkaa niin sitten selvität missä vika vois olla.