Vito, Viano ja V-sarja
Vito, Viano ja V-sarja
Meneekös tämä siis niin, että V-sarja = vanhasta Vitosta (->2003) tehty pikkubussi; Viano = uudesta Vitosta (2004->) tehty pikkubussi?
V-sarja ja Viano ovat aina henkilöautoja?
Minkäkokoinen tavaratila Vitossa (tai V-sarjassa / Vianossa kun takapenkit on pois) enimmillään on (pituus ja leveys kiinnostaa, ei niinkään korkeus)?
Olen miettinyt tuon koira-auton uusimista, ja koitan haarukoida että minkäsorttinen peli tulisi ajoneuvoverotuksessa edullisimmaksi ja tietysti mahtuuko noihin ylipäänsä mitään.
V-sarja ja Viano ovat aina henkilöautoja?
Minkäkokoinen tavaratila Vitossa (tai V-sarjassa / Vianossa kun takapenkit on pois) enimmillään on (pituus ja leveys kiinnostaa, ei niinkään korkeus)?
Olen miettinyt tuon koira-auton uusimista, ja koitan haarukoida että minkäsorttinen peli tulisi ajoneuvoverotuksessa edullisimmaksi ja tietysti mahtuuko noihin ylipäänsä mitään.
Re: Vito, Viano ja V-sarja
Noin se palttiarallaa menee, voi kai ne olla myös pikkubusseja tai retkeilyautoja, mutta henkilöautoina ne on alunperin tarkoitettu olevan. Esimerkiksi vanhempi V-malli on tehtaan toimesta yleensä tyyppihyväkytty 1-6 hengelle ja riippuen tilatusta varustepaketissa siinä on ollut istuimet 1+5 tai 1+6:lle ja vero on mätkäisty kovimman mukaan, henkilöauto ja kantavuus ~2730 kg. Sekä myyntihinta veroineen, että vuosittainen raippavero ovat kovia. Suomeen näitä on alettu tuomaan 2 käyttöautoina ja aiemmin pakettiautoina, joten maahantuontivero on pakettiauton luokkaa, mutta vuosittainen vero rankaisee silti. 2 käyttöautolla on tai saattaa olla kuitenkin rajoitteensa kuten 100 km/h nopeusrajoitus. Tämä nyt voi olla jo vähän tapauskohtaista ja riippuu milloin on tuotu maahan. Aidolla henkilöautolla saa kuitenkin ajella 120 km/h.
Sisätilat vanhempaan (ja miksei uudempaankin) varmaankin löytyvät vastaavien pakettiautojen teknisistä tiedoista. V mallissa on toki seinillä hitusen enemmän sisustusmateriaalia eli muoviset paneelit ja lattialla irrotettavissa oleva kokolattiamatto.
Sisätilat vanhempaan (ja miksei uudempaankin) varmaankin löytyvät vastaavien pakettiautojen teknisistä tiedoista. V mallissa on toki seinillä hitusen enemmän sisustusmateriaalia eli muoviset paneelit ja lattialla irrotettavissa oleva kokolattiamatto.
Lisää tietoa: www.skg.fi
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Vito, Viano ja V-sarja
jos on sillä alkuperäisellä sisustalla niin penki rivejä saa kätevästi sirrettyä ja parila likkellä eteen taakse tai vaika koko taka rivin pois ja kaikki penkit pois niin muttu pakun mittoihin,tj86430 kirjoitti:Meneekös tämä siis niin, että V-sarja = vanhasta Vitosta (->2003) tehty pikkubussi; Viano = uudesta Vitosta (2004->) tehty pikkubussi?
V-sarja ja Viano ovat aina henkilöautoja?
Minkäkokoinen tavaratila Vitossa (tai V-sarjassa / Vianossa kun takapenkit on pois) enimmillään on (pituus ja leveys kiinnostaa, ei niinkään korkeus)?
Olen miettinyt tuon koira-auton uusimista, ja koitan haarukoida että minkäsorttinen peli tulisi ajoneuvoverotuksessa edullisimmaksi ja tietysti mahtuuko noihin ylipäänsä mitään.
jos on 4syl kone niin sitten 2veto
(mielutiten taka, etu veto espanijan tauti on vähän huono jos haluaa harrastaa koirien kanssa eikä viton)
niin ovat ihan käypäsiä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: Vito, Viano ja V-sarja
Mistähän noita Viton (eri ikäisten) teknisiä tietoja löytäisi.
Onkos bensakoneisten päästöarvoista tietoja, pikaisesti näytti siltä että Vianolla huidellaan 300g ja yli lukemissa, V-sarjalla vähän alle?
Onkos bensakoneisten päästöarvoista tietoja, pikaisesti näytti siltä että Vianolla huidellaan 300g ja yli lukemissa, V-sarjalla vähän alle?
Re: Vito, Viano ja V-sarja
http://www.mercedes-club-bg.com/Mercede ... nsheet.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Vito, Viano ja V-sarja
Kiitos. Tuo on ilmeisesti nykyisen korin, onko se pysynyt (suunnilleen) muuttumattomana vuodesta 2004 (Viano)? Oliko aiempi korimalli (V-sarja) suunnilleen samankokoinen, ja oliko siitäkin tuollainen pitkä versio. Pitkä voisi olla just riittävä koira-autoksi.veskola kirjoitti:http://www.mercedes-club-bg.com/Mercede ... nsheet.pdf
Re: Vito, Viano ja V-sarja
Vanhempi kori (w638) oli saatavana vain yhtenä mittana, ja sitä on paljon käytössä koira-autoina mm. tanskandogeilla, joita varten tuo meillekin "periaatteessa" hankittiin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Vito, Viano ja V-sarja
Ok, se on sitten meille liian lyhyt. Tuo meitin häkkisysteemi on 2m pitkä, ja siihen pitäisi jäädä reilusti tilaa pituussuunnassa.veskola kirjoitti:Vanhempi kori (w638) oli saatavana vain yhtenä mittana, ja sitä on paljon käytössä koira-autoina mm. tanskandogeilla, joita varten tuo meillekin "periaatteessa" hankittiin.
Re: Vito, Viano ja V-sarja
Kyllä se w638 on lyhkänen malli...toisaalta hyvä asia, mutta sitten kun kuljettamaan aletaan se jää pieneksi.
Kyllä se muutenkin jos rahat vain riittää w639 malliin tai kunnolliseen volkkariin, on paljon parempi valinta. Kerrankin oltiin menossa koiranäyttelyyn Tallinnaan, autossa koiria ja ihmisiä niin tottakai toi hajosi keskelle helsinkiä...koirat ja pari iihmistä jatkoi sitten taxilla matkaa, mutta perseestähän tuommonen on.
Kyllä se muutenkin jos rahat vain riittää w639 malliin tai kunnolliseen volkkariin, on paljon parempi valinta. Kerrankin oltiin menossa koiranäyttelyyn Tallinnaan, autossa koiria ja ihmisiä niin tottakai toi hajosi keskelle helsinkiä...koirat ja pari iihmistä jatkoi sitten taxilla matkaa, mutta perseestähän tuommonen on.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Vito, Viano ja V-sarja
No niin, W639 ja pisin versio olisi riittävän pitkä. Suomesta näitä löytyy käytännössä takavetoisina pakettiautoksi rekisteröityinä diesel-Vitoina. Saksassa valikoimaa on enemmän ja kyseeseen voisi tulla joko henkilöautoksi rekisteröitävä bensa-Viano/Vito tai pakettiautoksi rekisteröitävä dieselkoneinen (henkilöauton dieselveroa ei meikäläisen kilometreilla kannata maksaa). Kokonaismassaksi riittäisi ainakin pakun tapauksessa 2800kg, ettei tarvitse maksaa ajoneuvoveroa tarpeettomista kiloista. Mitenkäs tuo henkilöauto/pakettiauto kuvio menee Suomeen tuotaessa - kuskin takana saa kai olla yksi penkkirivi, mutta jos kyseessä on alunperin kolmella penkkirivillä varusteltu auto, niin mitä pitää tehdä että sen saa Suomesa rekisteröityä pakuksi?
Re: Vito, Viano ja V-sarja
Niin tai sitten kattelet Bussimallin diesel W639 ja muutat sen matkailuautoksi. Täältä löytyy kokemusta W638 V mallin muuttamisesta matkailuautoksi. Pienillä muutoksilla tulee ja Dieselvero on sen jälkeen sama kuin pakussa.
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 71
- Liittynyt: Ma 22.03.2010 18:08
Re: Vito, Viano ja V-sarja
Se on juurikin noin.tj86430 kirjoitti:No niin, W639 ja pisin versio olisi riittävän pitkä. Suomesta näitä löytyy käytännössä takavetoisina pakettiautoksi rekisteröityinä diesel-Vitoina. Saksassa valikoimaa on enemmän ja kyseeseen voisi tulla joko henkilöautoksi rekisteröitävä bensa-Viano/Vito tai pakettiautoksi rekisteröitävä dieselkoneinen (henkilöauton dieselveroa ei meikäläisen kilometreilla kannata maksaa). Kokonaismassaksi riittäisi ainakin pakun tapauksessa 2800kg, ettei tarvitse maksaa ajoneuvoveroa tarpeettomista kiloista.
Saahan siellä se toinen penkkirivi olla, mutta silloin menee täyden veron autoksi niin autovero kuin ajoneuvoveron ja käyttövoimaveronkin suhteen.tj86430 kirjoitti:Mitenkäs tuo henkilöauto/pakettiauto kuvio menee Suomeen tuotaessa - kuskin takana saa kai olla yksi penkkirivi, mutta jos kyseessä on alunperin kolmella penkkirivillä varusteltu auto, niin mitä pitää tehdä että sen saa Suomesa rekisteröityä pakuksi?

Voi siis suoraan rekisteröidä henkilöautoksi ja ottaa takimmaisen rivin tarvittaessa irti.
Tasaisia tuulia!
Re: Vito, Viano ja V-sarja
Joo ei, kyllä se pitää pakuksi saada rekisteröityä ja pakuna verottaa.Heikki Kuitunen kirjoitti:Se on juurikin noin.tj86430 kirjoitti:No niin, W639 ja pisin versio olisi riittävän pitkä. Suomesta näitä löytyy käytännössä takavetoisina pakettiautoksi rekisteröityinä diesel-Vitoina. Saksassa valikoimaa on enemmän ja kyseeseen voisi tulla joko henkilöautoksi rekisteröitävä bensa-Viano/Vito tai pakettiautoksi rekisteröitävä dieselkoneinen (henkilöauton dieselveroa ei meikäläisen kilometreilla kannata maksaa). Kokonaismassaksi riittäisi ainakin pakun tapauksessa 2800kg, ettei tarvitse maksaa ajoneuvoveroa tarpeettomista kiloista.
Saahan siellä se toinen penkkirivi olla, mutta silloin menee täyden veron autoksi niin autovero kuin ajoneuvoveron ja käyttövoimaveronkin suhteen.tj86430 kirjoitti:Mitenkäs tuo henkilöauto/pakettiauto kuvio menee Suomeen tuotaessa - kuskin takana saa kai olla yksi penkkirivi, mutta jos kyseessä on alunperin kolmella penkkirivillä varusteltu auto, niin mitä pitää tehdä että sen saa Suomesa rekisteröityä pakuksi?Vain valtion ja kuntien omistavat autot ovat vapautettuja toisen penkkirivin tuomista veroista.
Voi siis suoraan rekisteröidä henkilöautoksi ja ottaa takimmaisen rivin tarvittaessa irti.
Jos autossa on Saksassa "ylimääräisiä" penkkejä, niin saako sen jollain järkevillä toimenpiteillä tuotua ja verotettua pakettiautona? Penkkien poisotto ei riittäne, koska kiinnityskohdat jää.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 71
- Liittynyt: Ma 22.03.2010 18:08
Re: Vito, Viano ja V-sarja
Ei tuo mikään paha rasti ole, luulenpa tälläkin palstalla olevan lukemattomia farmarinsa pakuksi muutoskatsastaneita.tj86430 kirjoitti:Joo ei, kyllä se pitää pakuksi saada rekisteröityä ja pakuna verottaa.
Jos autossa on Saksassa "ylimääräisiä" penkkejä, niin saako sen jollain järkevillä toimenpiteillä tuotua ja verotettua pakettiautona? Penkkien poisotto ei riittäne, koska kiinnityskohdat jää.
Penkit pois ja penkkien kiinnityskohdat täytyy modata sellaisiksi, ettei niitä saa käyttöön "tavanomaisilla työkaluilla". Rälläkkää en suosittele, mutta moni laitta pop-niiteillä tai murtopulteilla jonkinlaiset estot kiinnistyskohtiin niin pitäisi kelvata katsurille. Suomalaiseen tapaan tämäkin vaihtelee konttorista toiselle riippuen kuun asennosta ja katsurin mielenlaadusta. Pistä googleen hakuun vaikka "pakettiautoksi", niin jo löytyy lukematon määrä kokemuksia, neuvoja ja muita pähkäilyjä.
Käytetyn Viton/Vianon tuotuasi ilmoitat auton tulliin verotettavaksi pakettiautona (sitä varten on eri yksilöintilomake kuin henkilöautojen kohdalla) ja menet katsastukseen ilman takapenkkejä.
Suomessahan voi kaikista farmareista ja "luukkuperistä" katsastettua myös pakettiauton. Sedanista ei onnistu. Ihme ja kyllä, ei vaadita kyseisen automallin valmistajan tyypitystä pakuksi.
Tasaisia tuulia!
Re: Vito, Viano ja V-sarja
Vielä autoverotuksesta:
1. meneekö pakujen autovero samalla periaatteella kuin ajoneuvovero, eli <2008 rekisteröidyt massan mukaan ja sen jälkeen päästöillä, vaan meneekö autovero päästöjen mukaan vanhemmistakin, jos päästöt on tiedossa?
2. jos tuon Vianon, jonka rekisteröin pakuksi (jolloin se on sama kuin Vito), niin katsooko Tulli hinnan kuitenkin "Viano-hinnaston" mukaan? (Mahti ei tunne Vianoa, mutta tilastojen perusteella Vianojen yleiset jälleenmyyntihinnat ovat Vitoja korkeammat. Vaikka vero menisikin pakun prosentilla, tulee Vianolle veroa selvästi enemmän kuin samanlaiselle Vitolle)
1. meneekö pakujen autovero samalla periaatteella kuin ajoneuvovero, eli <2008 rekisteröidyt massan mukaan ja sen jälkeen päästöillä, vaan meneekö autovero päästöjen mukaan vanhemmistakin, jos päästöt on tiedossa?
2. jos tuon Vianon, jonka rekisteröin pakuksi (jolloin se on sama kuin Vito), niin katsooko Tulli hinnan kuitenkin "Viano-hinnaston" mukaan? (Mahti ei tunne Vianoa, mutta tilastojen perusteella Vianojen yleiset jälleenmyyntihinnat ovat Vitoja korkeammat. Vaikka vero menisikin pakun prosentilla, tulee Vianolle veroa selvästi enemmän kuin samanlaiselle Vitolle)