Turboviive?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
sammy79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: To 01.12.2011 00:26
Paikkakunta: Keminmaa

Turboviive?

Viesti Kirjoittaja sammy79 »

Millaisia turboviiveitä muilla on ? Garretin gt 32 Imu 47mm / pako 54mm heräilee kunnolla vasta n 3000rpm moottori om 602 ja mynän 7mm syöttöpumppu.. Auttaako syötön nostaminen vai pitääkö vaihtaa pakopesää ??
:roll:
w124 300td
w124 300tdt
w124 200d
w 201 250 st
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Turboviive?

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

2000-2500 alkaa itellä holsetti heräileen. Ppd:n pumppu 7mm tapeilla eikä oo syöttö täysillä. Siivet on kompura 54mm/ turbiini 58mm ja pakopesä #12. Syötön nosto auttaa, pakopesä vaikuttaa, pakosarja vaikuttaa. Nosta alkuun syöttöä ja kokeile miten käy. Ja nimenomaan alasyöttöä eli siitä morkoolin kellosta pumpun päältä ruuvaat kiekan pari aukipäin.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Re: Turboviive?

Viesti Kirjoittaja BTriker »

--
Viimeksi muokannut BTriker, Ti 08.01.2013 00:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: Turboviive?

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

gt32 pitäisi olla paras mahdollinen ahdin tuohon 602 kylkeen mutta tuo viive ei kuulu olla noin pitkä.
kallistun samaaan suuntaan btrikerin kanssa hukkaportti hommassa.
w201 om605
jolavi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ke 29.04.2009 11:12

Re: Turboviive?

Viesti Kirjoittaja jolavi »

onko pakosarja millainen. pääseekö pulssit sekaisin? vai onko pitkää mallia vai minkäkokoisella putkella sarja. noista jokainen tekee ihan turhaa viivettä.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Turboviive?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

mulla heräilee hx40 holsetti suunnilleen samoilla seutuvilla.. jotain vikaa jossain. onko pakosarja tiiviis? joskus ihmettelin, kun alko tuntuun, että turbo on jotenkin matti myöhäsenä, niin pakosatsin pultit oli löystyny omia aikojaan. mitään ylimäärästä ääntä tms. se ei pitäny, eikä oireillu muutenkaan.

piisaako soppa? jos soppa ei piisaa, niin se kyllä vaikuttaa aika paljon.
W201 250DT 20V
w201 190E
sammy79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: To 01.12.2011 00:26
Paikkakunta: Keminmaa

Re: Turboviive?

Viesti Kirjoittaja sammy79 »

Ruuvasin kierroksen verran syöttöä lisää nyt alkoi herään jo 2500 rpm..
Josko kokeilis vielä kierroksen lisää...
Paljonko olette käyttäneet ahtopainetta? nyt on 1,5 bar

Ei pitäs vuotaa hukkaportit kamppeet ovat ihan uusia..
w124 300td
w124 300tdt
w124 200d
w 201 250 st
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Turboviive?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

joo, siellä ei vaan sopat piisaa. ruuvvaile ne sopat sillain, että nolla ahtopaineilla savuttaa pikkasen ja ahtopaineilla saman sitten oman maun mukaan.. paljonko sieltä sitä tehoa haluaa.

ahtopaineet on vähän kokoonpano kysymys. ahdin, syötön määrä ja muut tekijät vaikuttaa siihen, että paljonko siellä kannattaa sitä painetta olla. tolla sun setupilla varmaan joku pari baaria ihan jees. enempää ei kannata laittaa, koska jos yli 2 baarin ilmamäärä saadaan koneessa palaan, niin voimat alkaa oleen niin isoja, että saattaa kanki vääntyä. niin paitsi olikos tää nyt orkkis turbokone, vai jälkiahdettu? jälkiahdettuun en syöttäis edes yhtä baaria.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
killerimersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
Paikkakunta: pori

Re: Turboviive?

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

joo voin kertoo kans millai jälkiahdetun kans käy ku laittaa reilun 1bar ahtoja :D sanomista tulee :D
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
sammy79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: To 01.12.2011 00:26
Paikkakunta: Keminmaa

Re: Turboviive?

Viesti Kirjoittaja sammy79 »

Ihan orkkis turbo..
Paljonkohan tuolla kokoonpanolla olis voimaa ? onko kokemuksia ?
Pitänee käyttää kesällä penkissä
w124 300td
w124 300tdt
w124 200d
w 201 250 st
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Turboviive?

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

sammy79 kirjoitti:Ihan orkkis turbo..
Paljonkohan tuolla kokoonpanolla olis voimaa ? onko kokemuksia ?
Pitänee käyttää kesällä penkissä
250hv/400-450Nm vois olla melko lähellä. Ruuvasitko nyt syöttöä pumpun päältä vai takaa? Jos päältä niin laita vielä toinen kierros. Sitten kannen alta sen verran että vedossa tulee koko ajan vähän savua. Ei paljoa kun se ei pahemmin tehoa paranna. Vähän savua siks että tietää sopan piisaavan nykysellä ilmamäärällä. Elikkä nostat bleedaamalla ahtopaineet 1.8-2 baariin ja ruuvaat syötöt niin kun tuossa äsken sanoin ja sitten maksimikierrokset vajaaseen 6000 kierrokseen. 5500 riittää kyllä. Onko tuo turbo muuten kuinka vanha kun nykysissä gt30 sarjan turboissa on isommat siivet? Ja semmonenkin juttu tuossa on että nuo taitaa pysyä parhaiten kartalla jonkun verran alle 2 baarin paineilla että siitä ylöspäin on turha nostaa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Turboviive?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Psstt...Siekkinen, ei noissa mynän 7mm pumpuissa tartte koskaan avata takakantta :shifty: yleensä...siis...kyljestä tai takakulmasta lisää soosia.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Turboviive?

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

veskola kirjoitti:Psstt...Siekkinen, ei noissa mynän 7mm pumpuissa tartte koskaan avata takakantta :shifty: yleensä...siis...kyljestä tai takakulmasta lisää soosia.
Tuossa kirjottaessa unohtu pumpun tekijä :lol:
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Solmurauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28

Re: Turboviive?

Viesti Kirjoittaja Solmurauta »

Siekkinen kirjoitti: Onko tuo turbo muuten kuinka vanha kun nykysissä gt30 sarjan turboissa on isommat siivet?
Eiköhän tuo siipien mitoitus ole alunperin tehtaan tarkoitus ollut laittaa moottorien tehojen ja niiden tarvitseman ilmamäärän mukaiset siivet eli ihan nykynen mitoitus tuo on edelleen.
Holset siellä lukee..
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Turboviive?

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Solmurauta kirjoitti:
Siekkinen kirjoitti: Onko tuo turbo muuten kuinka vanha kun nykysissä gt30 sarjan turboissa on isommat siivet?
Eiköhän tuo siipien mitoitus ole alunperin tehtaan tarkoitus ollut laittaa moottorien tehojen ja niiden tarvitseman ilmamäärän mukaiset siivet eli ihan nykynen mitoitus tuo on edelleen.
Oon sitten näköjään virheellisesti ollu siinä uskossa että isomman sarjan ahtimissa on isommat siivet :roll: gt28 perus setuppi eli se mitä noissa useimmin näkyy olevan on 47mm/54mm. Saahan niitä muokattua minkälaiseks haluaa mutta yllättävän harvat niin tekee. En sitten tiiä onko tämä ihan samassa kunnossa kun se on ostettu vai onko sitä "viritetty".
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Solmurauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28

Re: Turboviive?

Viesti Kirjoittaja Solmurauta »

Siekkinen kirjoitti:
Solmurauta kirjoitti:
Siekkinen kirjoitti: Onko tuo turbo muuten kuinka vanha kun nykysissä gt30 sarjan turboissa on isommat siivet?
Eiköhän tuo siipien mitoitus ole alunperin tehtaan tarkoitus ollut laittaa moottorien tehojen ja niiden tarvitseman ilmamäärän mukaiset siivet eli ihan nykynen mitoitus tuo on edelleen.
Oon sitten näköjään virheellisesti ollu siinä uskossa että isomman sarjan ahtimissa on isommat siivet :roll: gt28 perus setuppi eli se mitä noissa useimmin näkyy olevan on 47mm/54mm. Saahan niitä muokattua minkälaiseks haluaa mutta yllättävän harvat niin tekee. En sitten tiiä onko tämä ihan samassa kunnossa kun se on ostettu vai onko sitä "viritetty".
Tarkoitatko nyt kuulalaakeriahtimia?
Kysyjähän kai tarkoitti GT32 mallia joka on alunperin liukulaakeroitu ja ihan erilainen.
Lisäksi kuulalaakeroiduissa ilmoitetaan turbiinisiiven ottopään halkaisija eikä yleensä exduceria lainkaan.
Holset siellä lukee..
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Turboviive?

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Solmurauta kirjoitti:Tarkoitatko nyt kuulalaakeriahtimia?
Kysyjähän kai tarkoitti GT32 mallia joka on alunperin liukulaakeroitu ja ihan erilainen.
Lisäksi kuulalaakeroiduissa ilmoitetaan turbiinisiiven ottopään halkaisija eikä yleensä exduceria lainkaan.
Kuulalaakerimallia tarkotan. Tuon gt28 turbiinisiiven ottopää on päälle 70mm. Mutta turha tuosta on kiistellä kun se nyt ei ole pääasiana tässä.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
sammy79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: To 01.12.2011 00:26
Paikkakunta: Keminmaa

Re: Turboviive?

Viesti Kirjoittaja sammy79 »

Ei mulla taida olla mitään säätöä siinä takana???
:cry:
Pumpun kylessä on säätö mut eikö siitä säädetä kierrokset?
w124 300td
w124 300tdt
w124 200d
w 201 250 st
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Turboviive?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kierrokset säädetään aina pumpun takakannen alta. Mikäli pumpun päällä ei ole morkoolia, mutta kyljessä on jälkikäteen asennettu painesylinteri, silloin ala- ja yläsyöttö säädetään siitä kyljestä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
sammy79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: To 01.12.2011 00:26
Paikkakunta: Keminmaa

Re: Turboviive?

Viesti Kirjoittaja sammy79 »

No johan alkoi savu sakeneen :D
w124 300td
w124 300tdt
w124 200d
w 201 250 st
Vastaa Viestiin