jakopään ketjun kiristi?
jakopään ketjun kiristi?
onko sprinter 2.9 jakopään ketjun kiristin iso töinen vaihtaa?kejtu on vaihdettu joku 20tkm sitten niin sillon ei ole vaihdettu kiristimiä/laahareita.ketju vaihdettiin niin sen jälkeen hävisi rallatus jakopäässä,mut nyt sama rallatus on taas palannut.voisiko olla että ketjun kiristin ei jaksa tarpeeksi kiristää ketjua niin se rallataa taas?Kiitos näin etu käteen vastauksista.
Re: jakopään ketjun kiristi?
en tunne sprinttereitä juuri ollenkaan, mitä nyt joskus 8 vuotta sitten semmosella pääsin ajeleen työn puolesta.. mutta mutta. jos siinä on 2,9 ja se on OM602, niin kun oletan, niin se ketjun kiristin on ihan siinä tyrkyllä ja helppo irrottaa/vaihtaa. paitsi tietty riippuu kuinka paljon printterissä on tilaa..
niin, se kiristin on siellä pakosarjan "alla" ykköspyty kohdilla, jakopään kotelon puolella siis. iso semmonen mötti. olisko joku 32mm avain, mikä siihen käy. sitten siinä kiristimessä ittessään on vielä tulppa, joka on kiristimen päässä ja sen koko on jotain vähän vähemmän, olisko 27mm tms. sitä ei kuitenkaan kannata mennä aukoon, jos koko kiristimen halua pois.
niin, se kiristin on siellä pakosarjan "alla" ykköspyty kohdilla, jakopään kotelon puolella siis. iso semmonen mötti. olisko joku 32mm avain, mikä siihen käy. sitten siinä kiristimessä ittessään on vielä tulppa, joka on kiristimen päässä ja sen koko on jotain vähän vähemmän, olisko 27mm tms. sitä ei kuitenkaan kannata mennä aukoon, jos koko kiristimen halua pois.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: jakopään ketjun kiristi?
Eli joutuu varmaan ottamaan jako pään kotelon irti et pääsee kiristimen vaihtamaan?pystyykös ketjua kiristämään mekaanisesti vai kiristyykö se öljyn paineen avulla?
Re: jakopään ketjun kiristi?
Kiristin on se patruuna jonka pera8x kertoi ja siinä on kiristin.Ei pureta mitään koppia ja öljyn paineella toimii.Sitä en tiedä voiko sen purkaa ja pestä ja kasata uudelleen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: jakopään ketjun kiristi?
niin no. en tunne tätä rintterin moottoritilan rakennetta, mutta ainakin noissa 2,5 litran OM602:ssa on ihan hyvin tilaa touhuta melkein mitä vaan. ja käsittääkseni toi rintterin kone on samaa sarjaa, eli OM602, mutta loppunumero sarja on eriä, mikä kertoo koneen olevan 2,9 litranen. jokatapuksessa se kiristin on ihan siinä näkyvillä. ei siis missään jemmassa jakopään kotelon sisällä.rintteri kirjoitti:Eli joutuu varmaan ottamaan jako pään kotelon irti et pääsee kiristimen vaihtamaan?pystyykös ketjua kiristämään mekaanisesti vai kiristyykö se öljyn paineen avulla?
jos meet sen auton luokse, aukaset nokkapellin ja katot sitä konetta, niin oletettavasti se kiristin on siina repsikan puolella. jossain siinä pakosarjan korkeudella, tai pikkasen alapuolella ykkös pytyn kohdalla. pitäis näkyä aika helposti. semmonen töröttävä mötti, minkä pituus on jotain 5-7 senttiä ja paksuus jotain 4 senttiä. ja tosiaan siinä on se kiristys mutteri kokoa 32 tms ja sen päässä tulppa kokoa 27 tai jotain sinneppäin.
niin ja sen voi kyllä purkaa osiinkin, mutta en tiä onko siitä mitään hyötyä. ei ole korviin kantautunu, että noissa olis vikoja ollu. ja tosiaan öljynpaineella toimii. jousella toteutettu esijännitys ja öljynpaine sitten painaa loput.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: jakopään ketjun kiristi?
pitää kokeilla se kiristin vaihtaa kun ei tolla hintaa näkynnyt olevan 60€kun ketjun vaihdatin niin ei tullut sillon vaihdettua sitä niin jos sillä se ketjun rallastus hiljenisi.kyl tuossa näyttäs hyvin tilaa olevan vaihtaa se kiristin.kiitos vinkeistä taas 

Re: jakopään ketjun kiristi?
Pumppaa se öljy astiassa täyteen se kiristin!!!!!
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: jakopään ketjun kiristi?
Voiko se tosiaan olla ketju mistä ääni lähtee? Kaikki muut paikat on poissuljettu?
Eli heti ekana avata kone kun jotain ääntä lähtee vaikka miljoona menis muuten vaan.
Eli heti ekana avata kone kun jotain ääntä lähtee vaikka miljoona menis muuten vaan.
Re: jakopään ketjun kiristi?
Se kiristimen päässä oleva tulppa on paljon pienempi. Olisko ollu joku 19mm. http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... =2&t=57105" onclick="window.open(this.href);return false; tuossa näkyy kiristin suunnilleen sivun puolivälissä 32mm hylsyn vieressä.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: jakopään ketjun kiristi?
On se 19mm juu, justiinsa yksi päivä sitten koitin siitä kiristää kun ei isompi hylsy mahtunut paikalleen. Tokkopa se vika kuitenkaan kiristimessä on, se kun toimii kuitenkin öljynpaineella. Se nyt kuitenkin on helpoin osa vaihtaa, jos ääni varmasti tulee jakopään ketjusta. Voi siellä olla joku muoviohjainkin palasina sisällä ja nojata ketjuun.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: jakopään ketjun kiristi?
vahvasti epäillen et ketjustasta kuuluu se ääni ja näyttäs et ketju olisi päältä päin hankautunut.25tkm sitten vaihdatin ketjun niin sillon se ääni hävisi.mihinkä kohtaan ketju voisi ottaa ensimmäisenä kiinni jos se on päässy löystymään.en tiedä paljon nuo kiristimet sitten kestää kun nyt tolla on rullattu 500000tkm.onkos syöttö/alipaine pumput pitänyt rallatus äänijä?
Re: jakopään ketjun kiristi?
Vaikka se on kireällä niin se ottaa siihen kiristimen kaarilaahaimeen kiinni ulkoreunastaan. Jos tuon kaarilaahaimen muovipinta on kulunut puhki niin sittenhän se ääni tulee siitä. Jakopään kotelo pitää purkaa pois eli on siinä hommansa.
Löysän ketjun voi aiheuttaa myös kadoksissa oleva öljynpaine, paine joka vaikuttaa kanteen menevässä kanavassa...eli kumpi siellä nyt sitten mahtaa olla vikana. Silloin pitäisi kyllä venttiilienkin rapsia.
Tietysti jos öljynpaine ei pääse vaikuttamaan kiristimeen ollenkaan vaan se jää vain sen jousivoiman varaan. Koitappas tutkia onko se ketju kireällä, siis oikeasti kireälle heti koneen sammuttua...tosin sen kuuluu siitä pikkuhiljaa löystyäkkin (aikaa mikä tuohon kuluu en osaa sanoa).
Tässä näkyy sen laahaimen periaate OM601:ssä, eli kiristin painaa sitä tuolla ylhällä näkyvästä nastasta. Öljyä tuova kanava nousee tuota jakokoppaa pitkin ylös kanteen ja painaa myös kiristintä.

Kuvassa näkyy alempana myös öljypumpun ketjun kiristin, jousivoimalla kiristyvä, ja toinen muovinen ohjain, joka kunnossa ja ketjun kireällä ollessaan ei osu ketjuun. Se kaiketi varmistaa, että ketjun ollessa vielä löysä, ei pääse tapahtumaan katastrofia.
Olen kyllä nähnyt 700+ tkm ajetun om601:n, jossa tuo laahain oli vielä jonkinlaisessa kunnossa, mutta mistäs näistä tietää miten paljon ne on pärisseet tyhjäkäyntiä. Löytyiköhän forumilaisilta tietoa onko noita miten usein kulunut puhki ?
Ainakin alipainepumput pitävät kyllä ääntä vikaantuessaan...
Löysän ketjun voi aiheuttaa myös kadoksissa oleva öljynpaine, paine joka vaikuttaa kanteen menevässä kanavassa...eli kumpi siellä nyt sitten mahtaa olla vikana. Silloin pitäisi kyllä venttiilienkin rapsia.

Tässä näkyy sen laahaimen periaate OM601:ssä, eli kiristin painaa sitä tuolla ylhällä näkyvästä nastasta. Öljyä tuova kanava nousee tuota jakokoppaa pitkin ylös kanteen ja painaa myös kiristintä.

Kuvassa näkyy alempana myös öljypumpun ketjun kiristin, jousivoimalla kiristyvä, ja toinen muovinen ohjain, joka kunnossa ja ketjun kireällä ollessaan ei osu ketjuun. Se kaiketi varmistaa, että ketjun ollessa vielä löysä, ei pääse tapahtumaan katastrofia.
Olen kyllä nähnyt 700+ tkm ajetun om601:n, jossa tuo laahain oli vielä jonkinlaisessa kunnossa, mutta mistäs näistä tietää miten paljon ne on pärisseet tyhjäkäyntiä. Löytyiköhän forumilaisilta tietoa onko noita miten usein kulunut puhki ?
Ainakin alipainepumput pitävät kyllä ääntä vikaantuessaan...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: jakopään ketjun kiristi?
kuulema nuo laaharit ollut 25tkm sitten vielä ihan hyvässä kunnossa.mut täytyy kokeilla vaihtaa tuo kiristin kun aika halpa osa tuo on mitä olen pulittanut tuohon sprintterin remontteihin.
Re: jakopään ketjun kiristi?
mites nuo öljypumpun ketjut/kiristimet muuten kestää,onkos niihin mitä tiettyjä suosituksia millon kannattas vaihdella?
Re: jakopään ketjun kiristi?
Nyt on kiristin vaihdettu mut tyhjillään kun kaasuttelee niin ei kuulu enää rahinaa mut taas kun vedättää 4 ja 5vaihteela niin kuuluu sama ääni kuin ennenkin.oiskohan se sit laaharissa se vika?pitää ajella kun ei toi niin pahasti viellä äännä et häirihtee ajamista kun ei liian tarkasti kuuntele.mut joku keksii missä vika vois olla niin otan arvailuja vastaan.
Re: jakopään ketjun kiristi?
Kuten arvelinkin, kiristimen vaihto oli turhaa. Jos se ääni riippuu vaihteesta eli ikäänkuin kuormitustilanteesta niin eihän se nyt kyllä jakopäästä ole kotoisin vai ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: jakopään ketjun kiristi?
Nyt kävin ajamassa 150km niin kun lähin kuului sama ääni,mut viimeiset 100km kun ajelin kokeilin kiihdytellä niin ääni on nyt kadonnut???olisikon sittenkin ollut kiristimessä vika et laahain olisi muotoitunut ketjun uuteen kiristkseen...mut pitää vielä kuulostella palaako ääni takaisin. 

Re: jakopään ketjun kiristi?
Tänä aamuna lähdin ajelemaan niin ääni kuului taas kylmällä koneella kun ajelin noin 20km ja kone oli lämmennyt niin ääntä ei taas kuulu?mikä siinä sit ääntää ja kuuluu niin kuin pakosarjan puolelta se ääni.
Re: jakopään ketjun kiristi?
jarrua paineltu ahkerasti?
Re: jakopään ketjun kiristi?
Normaalisti jarrutellut.mitä tarkoitat jarrutelulla?
Re: jakopään ketjun kiristi?
Pumppaamalla jarrua ahkerasti vois sulkea pois alipainepumpun rapinan joka on kuin ketju rapisis.
Re: jakopään ketjun kiristi?
pitää kokeilla...
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 236
- Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
- Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
- Viesti:
Re: jakopään ketjun kiristi?
Olisiko mahdollista pakosarjan tiivistevuoto, se kuitenkin päriseekiliseesurisee ja keittää kahvit, jaa jos pakosarjan pultit päässy löystymään, sarja halkeemaan juurikin lämmetessään loppuu se ääni??
Re: jakopään ketjun kiristi?
Parempi idea tuokin kun ketjun ääntely ja löytyy viestiketjuja missä tuo ollut vikana. Vaikka se ketju ui öljys niin vaikea kuvitella että kovin pitkäikäinen moottori jos ketjun ääni kuuluu häiritsevästi ajossa.Bryggi kirjoitti:Olisiko mahdollista pakosarjan tiivistevuoto, se kuitenkin päriseekiliseesurisee ja keittää kahvit, jaa jos pakosarjan pultit päässy löystymään, sarja halkeemaan juurikin lämmetessään loppuu se ääni??
Eihän sen ketjun pitäisi ottaa kun kiristäjän laahaimeen kun veto päällä ja rattaisiin?
Re: jakopään ketjun kiristi?
pakosarjasta on kyl katkennut pultti/kierretappi ykköspytyn luonta mut se on ollu tollanen noin 5vuotta,mut on se kyllä mahdollista et ois nyt ruvennut vuotamaan,pitää vaihta uus pakosarjan tiiviste ja kokeilla sillä jos se ääni häviäisi.
Re: jakopään ketjun kiristi?
tämä ikuisuus oli ainakin mulla 300tdt:ssä 430 000 km..veskola kirjoitti:"Ikuisesti"
kiihdytyksessä öljypumpun ketju poikki ja totaalituho koneeseen...
Jii
S205 / C220D Bluetec
ex Jaguar XJ8
ex S210 / E320CDI
ex Chevy Pornstart :)
ex Volvo S80 T6 200kW pappamalli:)
ex S124 / 300 TDT
ex C124 / 300CE
ex W124 / 250D
S205 / C220D Bluetec
ex Jaguar XJ8
ex S210 / E320CDI
ex Chevy Pornstart :)
ex Volvo S80 T6 200kW pappamalli:)
ex S124 / 300 TDT
ex C124 / 300CE
ex W124 / 250D
Re: jakopään ketjun kiristi?
Poikkeus vahvistaa tuhon....noin se aina menee.
Eikös tuo ole aika selvä tapaus jos joku pultti puuttuu niin se alkaa jossakin vaiheessa sopivasti vuotamaan kun pakokaasu kaivaa tiensä ulos ? Varmaan kannattaa koittaa hitsata mutteri siihen katkenneen pultin päähän ja vääntää se sieltä ulos ja uutta pinnapulttia tilalle...eli siis koko pakosarja kayttää auki.
Eikös tuo ole aika selvä tapaus jos joku pultti puuttuu niin se alkaa jossakin vaiheessa sopivasti vuotamaan kun pakokaasu kaivaa tiensä ulos ? Varmaan kannattaa koittaa hitsata mutteri siihen katkenneen pultin päähän ja vääntää se sieltä ulos ja uutta pinnapulttia tilalle...eli siis koko pakosarja kayttää auki.
Lisää tietoa: www.skg.fi