Riippuu vähän millä paineella morkooli on pohjassa. Jos vasta 1 - 1.1 barilla niin sitten lisääntyy. Tuotto lisääntyy eniten kun käännät kannen alta ruuviavesatak kirjoitti:Lisääntyykö pumpun max tuotto, jos lisätään ahtopainetta vakiosta(0,9) 1,2 baariin tai sinne 1,4?
V230TD/Vito110D: Ahtimen valintaa ja vaihtamista
Re: V230TD/Vito110D: Ahtimen valintaa ja vaihtamista
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: V230TD/Vito110D: Ahtimen valintaa ja vaihtamista
Jos morkooli on säädetty tiukalle, eli sillain ettei se savuta polkaistaessa niin kyllähän se tarvitsee suuremman paineen voittaakseen sen ousen jännityksen, jotta se antaa kaiken. Lisäksi se morkoolin tekele mikä noissa on vakiona, se on lähinnä vitsi, eli toimii tai sitten ei toimi, mekaaninen räpistys. Varmuudeksi kannattaa antaa kunnon avautumiskäskyä ahtopaineella sille kellolle. Eli juu, ei tuosta oikein voi sanoa juuta eikä jaata, mutta lisää syöttöä koko laidan täydeltä tosiaan saa sieltä kannen alta. Suurin tulppa näissä on kuitenkin kierrosluvun rajoitusruuvi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: V230TD/Vito110D: Ahtimen valintaa ja vaihtamista
Nyt olis K03 pöydällä ja GT20 sovitellaan paikalleen.
Nyt aloin miettiin tuota pumpun säätöä, niin olisiko syytä laittaa ennakkoa aikaisemmalle kun syöttö lisääntyy, vai mennäänkö nykyisellä säädöllä? Sitä nykyistä ennakkoa en oo katsonut vielä.
Nyt aloin miettiin tuota pumpun säätöä, niin olisiko syytä laittaa ennakkoa aikaisemmalle kun syöttö lisääntyy, vai mennäänkö nykyisellä säädöllä? Sitä nykyistä ennakkoa en oo katsonut vielä.
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Re: V230TD/Vito110D: Ahtimen valintaa ja vaihtamista
Ennakko pidetään syötöstä riippumatta samassa lukemassa. Vasta elementtien vaihon jälkeen sitä on syytä säätää. Kannattaa se toki kohilleen säätää siitä on vaan hyötyä.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: V230TD/Vito110D: Ahtimen valintaa ja vaihtamista
Ei kun aikaisemmalle, sen vakiomerkin mukaan 13 astetta jykk on hyvä. Luultavasti se on nyt 15 jykk mutta tarkista.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: V230TD/Vito110D: Ahtimen valintaa ja vaihtamista
Syötön säätö ei kuitenkaan vaikuta ennakkoon vaan se muutenkin laitetaan 13 jykk. Veikkaan että se on jossakin 18-20 jykk kieppeillä jos ei ole vasta säädettyveskola kirjoitti:Ei kun aikaisemmalle, sen vakiomerkin mukaan 13 astetta jykk on hyvä. Luultavasti se on nyt 15 jykk mutta tarkista.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: V230TD/Vito110D: Ahtimen valintaa ja vaihtamista
Tiedän mutta vakio ennakko on liian myöhäisellä, vetoja saa paremmin kun sitä aikaistaa...tehtaan arvo on 15 jykk...ainakin näin ne ovat väittäneet jo monta vuotta forumilla. Jokatapauksessa 13 jykk ion hyvä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: V230TD/Vito110D: Ahtimen valintaa ja vaihtamista
Autodata näyttää 15 jykk ja siitä varmaan tulee se väite tehtaan ennakosta joka luultavasti pitää myös paikkansa. Itsekkin kyllä pidin aina 13 jykk ja se on "parempi" kuin tehtaan ennakko.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: V230TD/Vito110D: Ahtimen valintaa ja vaihtamista
Joo, tuosta 13 asteesta oon itekki kuullu/lukenu monesta paikasta, niin taidan tähdätä siihen. Siellä on nyt tallissa pumpun takakansi auki ja ö-lammikko lattialla.
En arvannu että sitä niinki paljon sieltä tulee vaikka valuttelin öljysuodattinem tyhjäksi siten, että otin sen patruunan sieltä irti vähäksi aikaa.
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Re: V230TD/Vito110D: Ahtimen valintaa ja vaihtamista
Pari desia on ***tumainen määrä kun se on sylissä / lattialla / moottorin kyljessä. Rättejä kannattaa olla käden ulottuvilla...mutta öljy suojaa ruosteelta 
Noihan mää Siekkinen heti sanoin
...mutta hei, katsoppas nyt tarkkaan paljonko se ennakko on alunperin, se kiinnostaa. Tuon takiahan ei tarvitse edes pumppua irroittaa, sen kuin vain vääntää kohdilleen. Oliskohan se jotain 2-3 kierrosta siitä ennakon säätöruuvista ?
Ai niin, otappas kuvia remontista/muutooksesta/huollosta jos vain mahdollista, aika haikailla ja fiilisttellä menneitä aikoja ...
Noihan mää Siekkinen heti sanoin
...mutta hei, katsoppas nyt tarkkaan paljonko se ennakko on alunperin, se kiinnostaa. Tuon takiahan ei tarvitse edes pumppua irroittaa, sen kuin vain vääntää kohdilleen. Oliskohan se jotain 2-3 kierrosta siitä ennakon säätöruuvista ?
Ai niin, otappas kuvia remontista/muutooksesta/huollosta jos vain mahdollista, aika haikailla ja fiilisttellä menneitä aikoja ...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: V230TD/Vito110D: Ahtimen valintaa ja vaihtamista
Ja aukipäin menee aikasemmalle. Jos ennakko on paljon myöhäsellä niin joutuu pumppua käyttämään irti.veskola kirjoitti:Oliskohan se jotain 2-3 kierrosta siitä ennakon säätöruuvista ?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: V230TD/Vito110D: Ahtimen valintaa ja vaihtamista
Oon mää koittanu töistä kantaa viimeaikoina ahkerasti rättejä kun on näitä remonttaje taas ollu
.
Se oli siinä 15 asteessa ja nyt ruuvailin aukipäin sitä ruuvia varmaanki just tuon 2-3 kierrosta. Sen syöttösäätöpuolen säätelin Veskolan ohjeen mukaan. Ei muuten auennu se tyhjäkäyntiruuvi kuin reilun kierroksen. Saa nähä, pitääkö syöttöä pienentää kun sitä aukasin sen reilun kaks kierrosta. Mutta toisaalta tuossa on ollu tuo tyhjäkäynti meleko pienellä ettei haittaa vaikka nousiskin vähän.
Vielä tarvis saada pakoputkeen se lähtö palikka vielä, niin alkais olleen turbo asennusta vailla. Ajattelin töissä sorvauttaa siihen pakoputkeen kalikat. Niin joo, katkeshan mulla yks pakopesän kiinnityspultti. Poraushommiin.
Miten se nuin muuten tuo putkisto, että pitääkö sille jotahi tehä, esim. suurentaa tms.
Hukkis oli kans semmonen, ettei auttanu ku tulla tänne kurkkiin, mimmosesti muut sen on laittanu. Kyllä se sitte sinne mahtu.
Öljyn paluu on vielä vähän vaiheessa kans ja se ahtopainemittari asentamati.
Nojoo aikalaillahan mulla on tässä nyt samanlainen tilanne, kun sulla Vesku sillon joskus kymmenenvuotta sitten. Oon mää koittanu kuvia räpsiä tuosta. Voishan nuita johonni laitellakki.
Se oli siinä 15 asteessa ja nyt ruuvailin aukipäin sitä ruuvia varmaanki just tuon 2-3 kierrosta. Sen syöttösäätöpuolen säätelin Veskolan ohjeen mukaan. Ei muuten auennu se tyhjäkäyntiruuvi kuin reilun kierroksen. Saa nähä, pitääkö syöttöä pienentää kun sitä aukasin sen reilun kaks kierrosta. Mutta toisaalta tuossa on ollu tuo tyhjäkäynti meleko pienellä ettei haittaa vaikka nousiskin vähän.
Vielä tarvis saada pakoputkeen se lähtö palikka vielä, niin alkais olleen turbo asennusta vailla. Ajattelin töissä sorvauttaa siihen pakoputkeen kalikat. Niin joo, katkeshan mulla yks pakopesän kiinnityspultti. Poraushommiin.
Miten se nuin muuten tuo putkisto, että pitääkö sille jotahi tehä, esim. suurentaa tms.
Hukkis oli kans semmonen, ettei auttanu ku tulla tänne kurkkiin, mimmosesti muut sen on laittanu. Kyllä se sitte sinne mahtu.
Öljyn paluu on vielä vähän vaiheessa kans ja se ahtopainemittari asentamati.
Nojoo aikalaillahan mulla on tässä nyt samanlainen tilanne, kun sulla Vesku sillon joskus kymmenenvuotta sitten. Oon mää koittanu kuvia räpsiä tuosta. Voishan nuita johonni laitellakki.
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Re: V230TD/Vito110D: Ahtimen valintaa ja vaihtamista
Olit vissiin aiemmin sitten säätäny ennakon 15 asteeseen? Kannattaa vielä tarkastaa että se ennakko on siinä 13 asteen kohilla. Pakoputkea ei noilla tehoilla tarvii vielä isontaa mutta jos välttämättä sen haluat tehä niin ei se mitään haittaakkaan. Äänet muuttuu vaan matalammaks. Jotkut laittaa supereihin 4 tuuman putkea vaikka 3 tuuman putken virtaus riittäis varmasti siihen mitä niistä irtoaa tehoja. DP voi niissä olla sitten vaikka 3.5-4 tuumaa. Jos siellä turbon jälkeen tilaa on niin harjottele putken tekemistä sen verran että teet 3 tuuman downpipen.
ei se tehoja lisää mutta voi sitten leveillä sillä 
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: V230TD/Vito110D: Ahtimen valintaa ja vaihtamista
En minä sitä oo säädelly tuota ajoitusta mihinkään aikasemmin. Jotain remonttia siihen on kyllä aikasemmin joku tehny, kun tuossa purkaessa tullu vastaa, että ei oo alkuperäisiä kaikki pultit ja imusarjasta oli yhdestä reiästä väännetty kierteet. Liekkä kannentiivistettä vaihdettu, ei vaan oo mihinkään jaksettu laittaa ramppaa ylös, vaikka huoltokirja muuten on täytetty, mutta sehän onki vain huoltokirja eikä remonttikirja.
Pitäs hommata tarkempi tappi siihen pumpun lukitukseen tai siis teetättää töissä. Saa nähä lähteekö se tuolla silmällä/peilillä katsotulla säädöllä ees käyntiin. Nättihän tuota on veivailla eestaas.
Pitäs hommata tarkempi tappi siihen pumpun lukitukseen tai siis teetättää töissä. Saa nähä lähteekö se tuolla silmällä/peilillä katsotulla säädöllä ees käyntiin. Nättihän tuota on veivailla eestaas.
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Re: V230TD/Vito110D: Ahtimen valintaa ja vaihtamista
Kyllä se silmällä katottuna menee niin lähelle että toimii. Tappi jos on niin saa ketjusta vedettyä löysät pois ja näkee sen mikä on käynnissäkin. Osta jostakin 11mm poranterä ja tee siihen päähän rälläkällä viilto. Siinä on sitten lukitustappi.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: V230TD/Vito110D: Ahtimen valintaa ja vaihtamista
Kun pari vuotta sitten tein samaa hommaa, niin kävin hakemassa motonetistä pakoputkeen sopivia osia. Sitten vain tinattiin kiinni ja hyvin on pelittänyt. Öljyn paluuseen silikoniputkella loppupätkä ja imupuolelle turbon lähtöön silikoniputkea ja metallinen pakarinmutka modifioituna alkuperäiseen imupukeen. Syötöt on täysillä, mutta pumppu pitäis vain vaihtaa tehokkaampaan, kun tämä on joku säästömalli 5,5mm elementeillä
Varmaan kulkis paremmin, kun avartais imupuolta ja lisäis polttoaineen saantia.
Re: V230TD/Vito110D: Ahtimen valintaa ja vaihtamista
Seiskan elementit vaan niin alkaa liikkua. Ei oo hyvä tuollanen pikkutappinen pumppu ja syötöt täysillä yhistelmä. Tahtoo tulla tyhjäkäynnin palautumisen kanssa ongelmia kun pumpun iskunpituus menee liian pitkäks. Ja tuleehan siitä paljon savuakinvesatak kirjoitti:Kun pari vuotta sitten tein samaa hommaa, niin kävin hakemassa motonetistä pakoputkeen sopivia osia. Sitten vain tinattiin kiinni ja hyvin on pelittänyt. Öljyn paluuseen silikoniputkella loppupätkä ja imupuolelle turbon lähtöön silikoniputkea ja metallinen pakarinmutka modifioituna alkuperäiseen imupukeen. Syötöt on täysillä, mutta pumppu pitäis vain vaihtaa tehokkaampaan, kun tämä on joku säästömalli 5,5mm elementeilläVarmaan kulkis paremmin, kun avartais imupuolta ja lisäis polttoaineen saantia.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: V230TD/Vito110D: Ahtimen valintaa ja vaihtamista
Taitaa olla vaparin pumppu laitettu jostain syystä Vitoon jos on 5,5 mm tai sitten on kyllä jonkun maan ihmemalli. 6mm vakiopumppu on vielä turvallinen niin ei mene hassutteluksi niin kuin mulle kävi. Vakiolla Viton putkella olen ajellut sillain, että mittari on näyttänyt yli 190 lukemia, joten kai se tarpeeksi virtaa. Tietenkin manuaalissa voi käyttää niitä kierroksia vielä enemmän, niin sehän menee samoilla säädöillä sitten reilusti yli 200 ja putkimen alkaa mennä tukeeseen. Se alkuputki varmaan kannattaa heti tehdä 2,5 tuumaiseksi, originaalihan on siitä mutkan kohdalta jos edes 2 tuumainen.
Vähän kyllä pelottaa nyt toi tyhjäkäynti, itse olisin laittanut sen syötön vain sen verran kun tyhjäkäynti tuli ulos ja no jos 1/4 kierros enemmän. Hienosäätöruuvista kannen ulkopuolelta voi sitten yrittää parantaa tilannetta.
Huippunopeus ja tehot menee palttiarallaa tälleen Viton kohdalla *):
153 km/h = 98hp
160 km/h = 112 hp
170 km/h = 134 hp
180 km/h = 160 hp
190 km/h = 187 hp
200 km/h = 253 hp
220 km/h = 291 hp
230 km/h = 333 hp
Tuosta voi sitten lentokentällä varmistaa virityksen onnistumisen.
*) Renkaan kasvavaa vierimisvastusta suuremmalla nopeudella ei huomioitu.
Vähän kyllä pelottaa nyt toi tyhjäkäynti, itse olisin laittanut sen syötön vain sen verran kun tyhjäkäynti tuli ulos ja no jos 1/4 kierros enemmän. Hienosäätöruuvista kannen ulkopuolelta voi sitten yrittää parantaa tilannetta.
Huippunopeus ja tehot menee palttiarallaa tälleen Viton kohdalla *):
153 km/h = 98hp
160 km/h = 112 hp
170 km/h = 134 hp
180 km/h = 160 hp
190 km/h = 187 hp
200 km/h = 253 hp
220 km/h = 291 hp
230 km/h = 333 hp
Tuosta voi sitten lentokentällä varmistaa virityksen onnistumisen.
*) Renkaan kasvavaa vierimisvastusta suuremmalla nopeudella ei huomioitu.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: V230TD/Vito110D: Ahtimen valintaa ja vaihtamista
Voi mahoton paikka. Nyt on GT20 väylätty paikolleesa kyllähän se vaikutti vetoihin mukavasti. Vois laitella niitä kuvia, ku tietäs miten. Loppuakohti tuli vaan niin kiire, ettei hirveesti kuvia ehtiny ottaa. Huomena pitäs lähtiä reissun päälle.
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
- klonksvaagen
- Vakiokalustoa

- Viestit: 293
- Liittynyt: Ti 27.12.2011 19:58
- Paikkakunta: Punaraja
Re: V230TD/Vito110D: Ahtimen valintaa ja vaihtamista
Lataat kuvan (t) palvelimelle esim. Postimage.org tms., < tuolta ainakin tulee valmiit koodit siihen kuvien liittämiseen (kopioi- liitä)joikke kirjoitti:Vois laitella niitä kuvia, ku tietäs miten.
Heräsi heti mielenkiinto, kun on tuollaiseen espanjanihmeeseen saatu lisää kulkua
Re: V230TD/Vito110D: Ahtimen valintaa ja vaihtamista
Pumpun ruuvaus ilmeisesti onnistui hyvin, se on yleensä se ikävin homma kun saa kaiken kasaan ja sitten hoksaa, että hitto, pitäs ottaa pumpun kansi auki ja vähän hienosäätää.


...mukavaa hommaa toi kuitenkin on silleen kesäiltoina



...mukavaa hommaa toi kuitenkin on silleen kesäiltoina

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: V230TD/Vito110D: Ahtimen valintaa ja vaihtamista
Oho. Karkas....
Re: V230TD/Vito110D: Ahtimen valintaa ja vaihtamista
Nojoo. Kyllä tuo ajotus tuntuis olevan ok, mutta tuossa on nyt semmonen ikävä vaiva, että sammuilee jos ei paina hieman kaasua paikoltaan lähtiissä. En tiiä, johtuuko se tuosta ruuvailusta vai onkohan se joutukäynti säädin jotenki rikki. Pitäs alkaa tutkaileen.veskola kirjoitti:Pumpun ruuvaus ilmeisesti onnistui hyvin
Tyhjäkäyntihän siinä jäi vähän isolle, kun se ruuvi ei auennut kun sen reippaan kiekan. Sen säätelin nyt siitä pumpun päältä pienemmälle. Oiskohan syytä säätää se sieltä oikeasta paikasta kohdilleen jossain vaiheessa?
Kunhan kerkeän, niin laittelen kuvia sitte.
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Re: V230TD/Vito110D: Ahtimen valintaa ja vaihtamista
Oliko punaiselle mokkulalle menevä johto irti kun säädit tyhjäkäyntiä ?
Sitten kun johdon kytkee niin sen pitää selvästi mieluiten laskea tyhjäkäyntiä, silloin se ei käy luonnostaan ainakaan liian hitaalla.
Sitten kun johdon kytkee niin sen pitää selvästi mieluiten laskea tyhjäkäyntiä, silloin se ei käy luonnostaan ainakaan liian hitaalla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: V230TD/Vito110D: Ahtimen valintaa ja vaihtamista
Noniin nyt on ensimmäinen vajava 600km ajettuna tuolla turbolla ja hyvin vaikuttas kulukevan. Noin 520km täyteen tankkauksen jälkeen ja noin puolitankkia mennyt, eli kulutus ei ainakaan ole noussut vaan pikemminkin laskenu. Jotain 800-900km mennyt tankillisella tuolla jotakuinkin 8-9l/100km ennen. Nyt seuraillaan, mitä vaikutti siihen tuo remontti.
Nyt ei tarvi ylämäissä pykältää ja vitosella lähtee mukavasti vetämään, kun polkasee rekanki ohi.
Nyt ei tarvi ylämäissä pykältää ja vitosella lähtee mukavasti vetämään, kun polkasee rekanki ohi.
Siihen liittimeen en kyllä koskenu, kun säätelin pumppua, mutta pitää testata käyttää irti tuota liitinkä käynnin aikana ja kuulostella, mitä tapahtuu. En oo vielä hirveästi tuohon kerenny perehtyä, mutta tässä kun taas kotevuu kunnolla, niin alan tutkailla.veskola kirjoitti:Oliko punaiselle mokkulalle menevä johto irti kun säädit tyhjäkäyntiä ?
Sitten kun johdon kytkee niin sen pitää selvästi mieluiten laskea tyhjäkäyntiä, silloin se ei käy luonnostaan ainakaan liian hitaalla.
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Re: V230TD/Vito110D: Ahtimen valintaa ja vaihtamista
Itse asiassa itsellä on kohtuu sama homma, liitin on aina ollut paikallaan kun se on sattunut toimimaan ihan ok. Ja niinhän sen pumpun pitääkin kyllä toimia kun se tulee pumppupenkistä, mutta tuossa yksi ilta aloin oikein pohtimaan noita hienosäätöjä ja ajattelin nypätä johdon irti säätöjen ajaksi.
Sellaiseen 800-900 km pitääkin päästä nätisti ajamalla tankillisella, ja sitten kun alkaa hauskuus niin saa kai sen tyhjenemään nopeastikin. Uskalsitko yhtään kokeilla miten "ylös" se nyt jaksaa vetää sillain, että vielä kiihtyvyyttä tuntuu selässä.
Sellaiseen 800-900 km pitääkin päästä nätisti ajamalla tankillisella, ja sitten kun alkaa hauskuus niin saa kai sen tyhjenemään nopeastikin. Uskalsitko yhtään kokeilla miten "ylös" se nyt jaksaa vetää sillain, että vielä kiihtyvyyttä tuntuu selässä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: V230TD/Vito110D: Ahtimen valintaa ja vaihtamista
Tässäpä tätä turbon vaihtoa.

Puskuri ja törmäysrauta pois, että saa välyjäähyn irti ja pumpun ruuvaukseen lisätilaa.

Imusarja, ilmanputsari, turbon putki ym purettu pois. Näkyy tuo hieno jarrunestesäiliön korkkikin tuossa. Unohtu irti ja vaimo lähti ajeleen, ni tietäähän sen miten siinä käy. Ei ollut palatessa enää tuulilasin alla korkkia. Missä lie nelostiellä.

Tuosta vielä moottorinkannake irti niin sai turbon irti helposti. Jouduin ottamaan turbon pakosarjoineen, kun ei auennu turbon pultit. 12mm avain ei mahtunut ja 13mm pyöri tyhjää. Hukkiksen kello piti irroitusvaiheessa vielä ottaa irti, niin mahtui turbo tulemaan pois.

Tuon takia tähän hommaan ryhdyttiin. Näkyy tuo taittunut siipi tuossa.

Tuossa vähän mallailua. Aika monta kertaa sai kokeilla, että passaisko näin vai oisko näin parempi.

Hukkaportin kellon laitoin mahdollisimman lähelle kompurapesän putken lähtöä. Nyt se on ihan lähellä rintapeltiä, mutta ei ota kiinni.

Siinäpä se nyt ois valmiina paikolleen. Puhaltelin tuon pakopesän lasikuulilla. Toussa on paikollaa tuo sorvauttamani pakoputken lähtölaippakin.

Siellä se nyt olis. Öljyn paluun tein siten, että lyhensin paluuputkia n.15mm ja liitin osat kumiletkun pätkällä.Näkyy kuvassa oikealla. Öljyn tuloputkihan passasi suoraan. Älkää säikähtäkö, kuvassa näkyvällä puutarhaletkulla kaatelin turboon öljyä, niin ei tarvi pyöriä kuivana.

Imuputken tein tuohon tyyliin. Alkuperäisen imuputken katkaisin huohotinletkun lähdön juuresta ja venytin sen tuohon rosteriputken päälle. Tuohon rst putkeen tein reiän huohotinta varten.

Pakoputkesta tuli tuommoinen. Vanha jousto-osa oli hieman mustunut päältä, niin vaihdoin senkin samalla. Katkaisin putken katinkin edestä ja hakkasin sieltä sisuskalut poikkeen, eivät ahista siellä enää.

Puskuri ja törmäysrauta pois, että saa välyjäähyn irti ja pumpun ruuvaukseen lisätilaa.

Imusarja, ilmanputsari, turbon putki ym purettu pois. Näkyy tuo hieno jarrunestesäiliön korkkikin tuossa. Unohtu irti ja vaimo lähti ajeleen, ni tietäähän sen miten siinä käy. Ei ollut palatessa enää tuulilasin alla korkkia. Missä lie nelostiellä.

Tuosta vielä moottorinkannake irti niin sai turbon irti helposti. Jouduin ottamaan turbon pakosarjoineen, kun ei auennu turbon pultit. 12mm avain ei mahtunut ja 13mm pyöri tyhjää. Hukkiksen kello piti irroitusvaiheessa vielä ottaa irti, niin mahtui turbo tulemaan pois.

Tuon takia tähän hommaan ryhdyttiin. Näkyy tuo taittunut siipi tuossa.

Tuossa vähän mallailua. Aika monta kertaa sai kokeilla, että passaisko näin vai oisko näin parempi.

Hukkaportin kellon laitoin mahdollisimman lähelle kompurapesän putken lähtöä. Nyt se on ihan lähellä rintapeltiä, mutta ei ota kiinni.

Siinäpä se nyt ois valmiina paikolleen. Puhaltelin tuon pakopesän lasikuulilla. Toussa on paikollaa tuo sorvauttamani pakoputken lähtölaippakin.

Siellä se nyt olis. Öljyn paluun tein siten, että lyhensin paluuputkia n.15mm ja liitin osat kumiletkun pätkällä.Näkyy kuvassa oikealla. Öljyn tuloputkihan passasi suoraan. Älkää säikähtäkö, kuvassa näkyvällä puutarhaletkulla kaatelin turboon öljyä, niin ei tarvi pyöriä kuivana.

Imuputken tein tuohon tyyliin. Alkuperäisen imuputken katkaisin huohotinletkun lähdön juuresta ja venytin sen tuohon rosteriputken päälle. Tuohon rst putkeen tein reiän huohotinta varten.

Pakoputkesta tuli tuommoinen. Vanha jousto-osa oli hieman mustunut päältä, niin vaihdoin senkin samalla. Katkaisin putken katinkin edestä ja hakkasin sieltä sisuskalut poikkeen, eivät ahista siellä enää.
Viimeksi muokannut joikke, Ma 19.03.2012 20:02. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Re: V230TD/Vito110D: Ahtimen valintaa ja vaihtamista
Sitten jatkuu.

Sielläpä se nyt sitte on.

Tässä yhteydessä tuli tarpeelliseksi tuo ahtopainemittarin asentaminen, niin merkkasen sille paikan vaihdekepin viereen. Reiän tekasin kertioporalla, pirralla ja viilalla.

Siinä seki nyt sitten on. Suuntasin mittarin enempi kuskille rosterisen kauluksen avulla. Jaa, että mitenkö tuo mittari passaa auton muuhun sisustukseen ja tyyliin? No ei mitenkään.
Siinäpä se turbon vaihto noin pääpiirteittäin.

Sielläpä se nyt sitte on.

Tässä yhteydessä tuli tarpeelliseksi tuo ahtopainemittarin asentaminen, niin merkkasen sille paikan vaihdekepin viereen. Reiän tekasin kertioporalla, pirralla ja viilalla.

Siinä seki nyt sitten on. Suuntasin mittarin enempi kuskille rosterisen kauluksen avulla. Jaa, että mitenkö tuo mittari passaa auton muuhun sisustukseen ja tyyliin? No ei mitenkään.
Siinäpä se turbon vaihto noin pääpiirteittäin.
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Re: V230TD/Vito110D: Ahtimen valintaa ja vaihtamista
Tuossa nyt välillä tullut ajeltua tolla, niin tuohon 4 tonniin tuntuis vetävän hyvin. Vitosella kokeilin tossa vähän, niin 160km/h käytin mittarissa ja kiekat oli jotain 4000 rpm. Tuntu että olis vielä kiihtynyt lisääkin helposti, loppu vaan tie kesken. Jotenki tuntu, että vitosella vetää vielä korkeammalle, kuin muilla vaihteilla. Ei tässä nyt hirveästi oo tohtinu kylläkään testailla, kun on nuo liikennesäännötkin olemassa.veskola kirjoitti:Uskalsitko yhtään kokeilla miten "ylös" se nyt jaksaa vetää sillain, että vielä kiihtyvyyttä tuntuu selässä.
Ahtopaineet käy jossain 1,3bar, mutta laskee kun kiihdyttelee pitemmälle eli korkeammilla kierroksilla johonki 0,8bar.
Mutta kaiken kaikkiaan tuommoseksi normi käyttö bussiksi ihan riittävän pirteä tuosta nyt tuli.
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Re: V230TD/Vito110D: Ahtimen valintaa ja vaihtamista
Paljonkos se kiekaisee kierroksia paikallaan ?
Lisää tietoa: www.skg.fi




