


onhan se mersun M117 varmasti ihan hyvä kone, mutta jos se noin hyvä olis mitä kerroit, niin taatusti niihin sais palikaa hyllystä ihan samaan malliin, mitä SBC koneisiinAntti M. kirjoitti:Hieno projekti!
Mutta pienen eriävän mielipiteen esitän ku täälä taas ylistetään chevyn pikkulohkoa ja haukutaan M117ta...kyllä sieltä 117 voimaa saa ku ottaa vaan, erona SBC:hen on vaan et palikoita ei juuri valmiina löydy. Mersun konehan on kevyt ku mikä ja triljoona kertaa vahvempi rakenne ku SBC:ssä(kattoo esim. runkolaakereiden kiinnitystä), kone on valmiiksi tasapainossa, et voi surutta antaa kierroksia ja kannet virtaa valmiiksi jo niin hyvin et saa SBC:hen jonku verran hassata rahaa et saa yhtä hyvät kannet, virtavehkeetki joutuu SBC:ssä yleensä vaihtaan ku Mersussa vakioilla suht hyvin pärjää...eli saahan SBC:hen hyvin osaa ja myös kohtuuhintaanki, mut Mersun koneessa ne on jo suurin osa valmiina...sieltä ei oo vaan päästetty niitä heppoja ulos. =)
Määhän oon jenkkimiehiä kyllä, mut ei siitä mihinkään pääse et Mersun koneet on mahtavia viritysaihioita.
ai jaa... en ole varma missä kyseinen kiihdytys mustang nykyään menee, mutta nuo speksit olis kyllä täyttyneet (tais kyllä olla remillä avustettu...) ja nimenomaan 305 cid... vai jäiköhän ne tehot tuolla vielä siihen 900 hp, kun piti hieman varmistella, no tehoja kuitenkin...eero1989 kirjoitti:Ou jeah![]()
![]()
haluaisin nähdä vaikkanyt ensin sellaisen 305cid /1000hp koneen
OKautojh kirjoitti:Rauhoitutaas poijjaat!!![]()
Huikko kirjoitti:Eiköhän sitä varttimailia ajeltaisi mersun kaseilla, jos se olisi niin sairaan hieno ja hyvä. Siellä ei ole pikkurahan puutettakaan kaikilla, mutta silti koneena saattaa olla stroukattu SBC.
Annetaan niiden tosiasioiden olla rauhassa vaikka mersumiehiä ollaankin.
JÄÄTÄVÄÄ!!!!!!!! Noin se mersu pitää rakentaa!!!!!
Haaste: Virtuaaliviritetään 350 SBC sekä M117 5.0 400 heppaiseksi vaparina ja 500 heppaiseksi ahdettuna. Minulla on hieman kokemusta SBC:stä. Mersun koneista sen verran, että jo kannentiivisteiden hinta hirvittää...killerimersu kirjoitti:ehkä joka jätkällä ei ole mersun v8 tai v12 myllyä tallissa ja kysyntää viriosille on siksi niin vähän.. ja sitten jenkki v8 myllyjä nyt on joka perkeleen nurkassa ja tallissaja jos mersu olis jenkkiläinen ni sais viripalikoita iha sikavitu paljo
tälläinen näkemys mulla on
ja antti.M kanssa olen samaa mieltä että loistavia viritys aihioita mersun koneet on.. eikä tarvi edes mikää f1 moottori tekniikan insinööri olla että mersun patalappu koneista saa piilohepat pellolle
saakos mersun koneeseen kuinka halvalla vaikkapa nyt tasokampi aksilaa (ja sille tietysti nokat, jos oikein kierroskonetta innostuu tekemäänMatti Äyräväinen kirjoitti:
SBC:lla on 0,7 litran etumatka mutta Mesen konehan on niin potentiaalinen... Molempia saa stroukata. Lasketaan paketeille muodostuvat hinnat ja spekuloidaan mahdollista kestävyyttä/luotettavuutta (esim. Mahlen valumännät ahdetussa koneessa tai vakionokasta hiottu virinokka+vanhat nostajat). Tällehän voisi kyllä luoda ihan oman topikin?
Kyllähän se perustuu vanhaan konseptiin mutta perusosien kanssa niillä ei ole mitään tekemistä. Kyseiset padat kiertää 9000 rpm ja hinta on lähempänä sataa kuin kymmentä (k$).napa kirjoitti:eikös esim. nascar sarjassa ole vielä ihan nuo perus 350 chevyt mistä ne niitä koneita rakentaa... 950 hp vaparina jne. eikä ole mikään 402 m kestävyydelle rakennettu se kone...]
Mitä mieltä olette pakosarjoista ja konehuoneen siivouksen yhteydessä ABS yksikkö siirtyy vas. etuloksun alle jemmaan...autojh kirjoitti:Peltisarjat alkaa hahmottua.... Mielestäni parhaiten saa mahtumaan ja näyttää parhaimmalta kun ne vetää noin....![]()
[ [url=http://i9.aijaa.com/b/00935/9654595.jpg] ][/url]
[ [url=http://i9.aijaa.com/b/00043/9654596.jpg] ][/url]
Anteeksi että tätä topiccia tällä keskustelulla häiritään, samasta aiheestahan on täällä ennenki kättä väännetty, mutta aina keskustelu jatkuu...anyway SBC on mulle jossain määrin tuttu velipojan rakenteluja ku oon seurannu ja M117 taas oon ite rakennellu. Tuttu kommentti oli mulleki ku aloin rakentaa et heitä mersun kone veks ja sbc tilalle...noo puheet hiljeni jahka projekti taas liikkui...Matti Äyräväinen kirjoitti:Haaste: Virtuaaliviritetään 350 SBC sekä M117 5.0 400 heppaiseksi vaparina ja 500 heppaiseksi ahdettuna. Minulla on hieman kokemusta SBC:stä. Mersun koneista sen verran, että jo kannentiivisteiden hinta hirvittää...killerimersu kirjoitti:ehkä joka jätkällä ei ole mersun v8 tai v12 myllyä tallissa ja kysyntää viriosille on siksi niin vähän.. ja sitten jenkki v8 myllyjä nyt on joka perkeleen nurkassa ja tallissaja jos mersu olis jenkkiläinen ni sais viripalikoita iha sikavitu paljo
tälläinen näkemys mulla on
ja antti.M kanssa olen samaa mieltä että loistavia viritys aihioita mersun koneet on.. eikä tarvi edes mikää f1 moottori tekniikan insinööri olla että mersun patalappu koneista saa piilohepat pellolle
SBC:lla on 0,7 litran etumatka mutta Mesen konehan on niin potentiaalinen... Molempia saa stroukata. Lasketaan paketeille muodostuvat hinnat ja spekuloidaan mahdollista kestävyyttä/luotettavuutta (esim. Mahlen valumännät ahdetussa koneessa tai vakionokasta hiottu virinokka+vanhat nostajat). Tällehän voisi kyllä luoda ihan oman topikin?
onkohan nyt ihan mersun M117 konetta käytetty pohjana, jotenkin en usko, että mersu olisi vielä vuonna 2005 noin antiikkista tekniikkaa käyttänyteero1989 kirjoitti:http://www.youtube.com/watch?v=OmEBViCgJik
mitäköhän mahtaa olla tuolle alakerralle tehty...![]()
Eikä haittaa vaikka ois ihan kameralla otettuja.C280 kirjoitti: lisää kuvia vaan projektin vaiheista ja muutoksista..
Laitteet mahtuu omille paikoillansa. Sarjan vetoalkuperäistä reittiä olisi ollut ihan älytön, noi niistä saa saman mittaiset ja mikä tärkeintä on pornon näköiset.eero1989 kirjoitti:hieman nuo pakosarjat laittaa miettimään että minne mahtaa kaikki laitteet mennä kuten esim laturi, ohjaustehostin ja tämmöset,, ihan hienot nuo muuten on, ei siinä mitään.. Ehkä olisin itse tehnyt nuo kollektorit hiukan likemmäs orkkis paikkaa niin olisi saanut putket kulkemaan hiukan sinne päin mistä ne alunperinkin kulkee,, tai jotain..
mites oletko jo miettinyt että mihin kohtaan nuo "laitteet" isket ?
abs-yksikön siirtoon en ota kantaa.
Sisälokasuojan ulkokehän leikkasin pois ja hitsasin suoraan lokasuojaan kiinni jonka päälle hieman mankeloidun tarvike kaaren hitsasin kiinni, pyörä mahtuu niin kuin pitääkin pyörimään hyvin pohjaanlyönti kumin varassa.C280 kirjoitti:Mahtava projekti![]()
Tätä tulee kyllä innolla seurattua, lisää kuvia vaan projektin vaiheista ja muutoksista..
Paljonko piti pyöränkoteloita muuttaa että sai pyörät mahtumaan?
Antti M. kirjoitti:Tuohon haasteeseen, niin uskallan väittää jos ehjää M117 aletaan virittää niin alta 1000E sieltä 400 heppaa ylittyy jos käytettyjäkin osia saa käyttää. Omassa projektissa koneeseen meni alle tonni ja vähä remppaaki piti tehä. Mutta siinä toki on noita pullonkauloja vielä ku on ns. välivaiheessa remmiahtamista odotellessa. Riippuu toki paljon mistä nuo Mersun varaosat uutena ostaa, ekä ne jossain on kalliita, mutta autohaus az:stä ku tilasin niin ei kyllä kalliimpia ollu ku mihinkään muuhunkaan. Mun konsepti tuohon jos vaparina M117 virittäis niin nokat hiotaan uusiks, jäykät venttiilinvälyksentasaajat(vanhemman mallin M117sta), sopivat venajouset, lasketaan kannet ja portataan kanavat(vois onnistua ilmanki porttausta), tehään uus imusarja ja pakosarjat ja laitetaan joku ok kaasari. Suurinpiirtein noilla eväillä uskoisin ylittyvän. Täytyy koittaa ens kesänä käydä oma penkittään jos tulee ajoon ja saan laatikon toimiin, niin saa vähä suuntaa.
SBC:stä varmasti suht. samoilla eväillä pääsee noihin tehoihin, ehkä virtavehkeet pitää laittaa...mutta jos haluaa jonkulaista kestävyyttä niin vähintään tasapainotushommiin joutunee ja tehokkaampi öljypumppu.
Amerikkalaisethan on pääpiirteissään oikeaoppisesti ja vahvasti tehty(mutta suurilla toleransseilla) ja näin ollen niistäki potentiaalia löytyy. Mutta halvimmalla näkemykseni mukaan sitä löylyä Mersun myllyistä saa sillain et kohtalaisesti kestää.