Ongelma on ylimääräinen ääni moniurahihnan luota. Auto on 220CDI 110kw ja kuvassa näkyvässä, nuolen osoittamassa rullassa on klappia kun sitä painaa sormella. Ääntä on hiukan vaikea paikallistaa moottorin käynnin takaa, mutta ääni vaikuttaisi tulevan juuri tuosta rullasta, vai onko kyseessä kiristin tai ohjainlaite tms?!?
Pihassa on kaksi samanlaista mersua ja toisessa rulla ei liiku milliäkään kun sitä painaa, tämä missä liikkuu pitää sellaista ylimääräistä metallista vinkunaa / rohinaa.
Jos tiedät mikä osa tarkalleen ottaen on kyseessä ja voiko ääni tulla sen kuluneesta laakerista, niin olen kiitollinen infosta.
Vesipumppu, alkaa ääntämään kun laakeri väljistyy ja siivet ottavat runkoon.
(OT: Kyllähän on pas*a toiminto tämä kysely kun joku laittaa uuden viestin ketjuun sillä aikaa kun itse kirjoittaa. Monta vastausta on jäänyt tälle foorumille "välille" omalta osaltani, tässäkin kävi niin mutta satuin huomaamaan)
dealer kirjoitti:(OT: Kyllähän on pas*a toiminto tämä kysely kun joku laittaa uuden viestin ketjuun sillä aikaa kun itse kirjoittaa. Monta vastausta on jäänyt tälle foorumille "välille" omalta osaltani, tässäkin kävi niin mutta satuin huomaamaan)
Näin on pääsyt käymään itselekkin usei kun funtsaa kuinka asian kirjoittaisi, että kysyjä ymärtäisi sen
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
dealer kirjoitti:Vesipumppu, alkaa ääntämään kun laakeri väljistyy ja siivet ottavat runkoon.
(OT: Kyllähän on pas*a toiminto tämä kysely kun joku laittaa uuden viestin ketjuun sillä aikaa kun itse kirjoittaa. Monta vastausta on jäänyt tälle foorumille "välille" omalta osaltani, tässäkin kävi niin mutta satuin huomaamaan)
Onko mulla kuinka kiire korjaamolle? Uskaltaako ajaa yhtään vai kestäisikö vielä muutaman sata kilometriä? Ääni kuuluu oikeastaan vain konepellin edessä kuunnellen ja selvästi vasta konepelti auki.
Kuvan mukaan remmi kulkee vielä aika lailla oikeassa kohtaa eli laakeri ei ole pahasti väljä, samaten äänen vähäisyys kertoisi että välystä ei ole paljon.
Eiköhän tuolla vielä jonkin matkaa mennä - mutta kukapa tietää miten nopeasti välys suurenee. Kyllä sillä "yhtään" uskaltaa ajaa.
MarkoJS kirjoitti:Mikäs osa tuossa kuvassa nuolella osoitetun osan vasemmalla puolella oleva hihnapyörä on? Luulin ensin sitä vesipumpuksi.. (eli laturin yläpuolella)
Eikös tuo ole pelkkä hihnan ohjausratas.
Ei siis pyöritä mitään pumppua tms.
Viimeksi muokannut Mika.T, La 03.03.2012 13:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ohjaus rulla selkäpuolella kulkee ja toimilaite urissa ja vesipumppu alavesiletkun lähdön kohdilta viittaa vasemmanpuoleiseen rullaan eli halvempi remontti ja helpompi tiedossa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
Kuvassa näkyy vasemmalta alhaalta lukien laturin hihnapyörä (sisältää vapaakytkimen) tukipyörä (urallinen, vesipumpussa kiinni) vesipumpun hihnapyörä (nuolella merkitty, hihna pyörittää selkäpuolelta) tukipyörä (toinen juuri samanlainen urallinen) jonka alapuolella kiristimen hihnapyörä (sileä, selkäpuolelta remmiä) ja edelleen oikealle tehostimen pumpun hihnapyörä
Vesipumpun hihnapyörän alta pilkistää kampiakselin hihnapyörä / värinänvaimennin.
Aloittajalle vielä tiedoksi, että nyt on aika seurata jäähdytysnesteen tasoa huolella päivittäin. Kun vesipumpusta alkaa laakeri korkkaan sieltä tulee vesi läpi, ja se poistuu salakavalasti pumpun alapuolella olevasta reiästä. Kannattaa vilkuilla sinne pumpun alle onko märkää.
atlas kirjoitti:Ohjaus rulla selkäpuolella kulkee ja toimilaite urissa ja vesipumppu alavesiletkun lähdön kohdilta viittaa vasemmanpuoleiseen rullaan eli halvempi remontti ja helpompi tiedossa.
Mika.T kirjoitti:Eikös tuo ole pelkkä hihnan ohjausratas.
Ei siis pyöritä mitään pumppua tms.
Vesi pumppua ainakin nuoli näyttää (sileä musta rulla) vesi pumppua pyöritetetään hihnan "selkä puolella"
arska10 kirjoitti:
dealer kirjoitti:(OT: Kyllähän on pas*a toiminto tämä kysely kun joku laittaa uuden viestin ketjuun sillä aikaa kun itse kirjoittaa. Monta vastausta on jäänyt tälle foorumille "välille" omalta osaltani, tässäkin kävi niin mutta satuin huomaamaan)
Näin on pääsyt käymään itselekkin usei kun funtsaa kuinka asian kirjoittaisi, että kysyjä ymärtäisi sen
Jep on pas*** noin on käynnyt monesti,
voisikohan sen vaihtaa johonkin vaikka kuvien laittamiseen suoraan tänne
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4 MA-PE 17-21 EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
CDI203 kirjoitti:
Jep on pas*** noin on käynnyt monesti,
voisikohan sen vaihtaa johonkin vaikka kuvien laittamiseen suoraan tänne
Kannattaa ehdottaa jotain muuta vaihtokauppaa kun nuo kuvat jo saa laitettua.
Jäi itseltäkin aluksi viestejä lähtemättä kun hätäisesti vastaa ja painaa lähetä eikä jää katsomaan miten lähetyksen kävi. On tuossa nykyisessä omat hyvätkin puolensa, jos joku on jo saman jutun kirjoittanut sillä välin kun itse näpyttelee vastausta niin se, sekä siinä viestissä sanotut jutut olisi hyvä huomioida omassa vastauksessa.
jpeltoma kirjoitti:Aloittajalle vielä tiedoksi, että nyt on aika seurata jäähdytysnesteen tasoa huolella päivittäin. Kun vesipumpusta alkaa laakeri korkkaan sieltä tulee vesi läpi, ja se poistuu salakavalasti pumpun alapuolella olevasta reiästä. Kannattaa vilkuilla sinne pumpun alle onko märkää.
Ajattelin seisottaa autoa siihen asti, kunnes pääsen ajamaan suoraan pajalle.
Onko vesipumppu varmasti menossa rikki, kun siinä tuntuu pieni klappi sormin painettaessa ja onko noiden muiden DEALERin mainitsemien komponenttejen kuntoa mahdollista tarkistaa kotikeinoin, purkamatta hihnaa? Noissa laturin vapaakytkimissä on ilmeisesti jonkun verran tyypillisesti löytynyt vikaa.
Timbal kirjoitti:Ongelma on ylimääräinen ääni moniurahihnan luota. Auto on 220CDI 110kw ja kuvassa näkyvässä, nuolen osoittamassa rullassa on klappia kun sitä painaa sormella. Ääntä on hiukan vaikea paikallistaa moottorin käynnin takaa, mutta ääni vaikuttaisi tulevan juuri tuosta rullasta, vai onko kyseessä kiristin tai ohjainlaite tms?!?
Pihassa on kaksi samanlaista mersua ja toisessa rulla ei liiku milliäkään kun sitä painaa, tämä missä liikkuu pitää sellaista ylimääräistä metallista vinkunaa / rohinaa.
Jos tiedät mikä osa tarkalleen ottaen on kyseessä ja voiko ääni tulla sen kuluneesta laakerista, niin olen kiitollinen infosta.
ota tarkka kuva kun hihna on paikallaan ja joka rulla näkyy .Nuolen osoittamasta rullasta oikealla on kiristinrulla.
kiristimen alla on pultti 17 mm hylsy ja räikkä ja sitä löyhyttämällä ,painamalla alaspäin tai ylöspäin,en muista niin justiin, rulla liikkuu ja hihnan saa rullilta pois.Ei sitä kokonaan tarvitse pois ottaa.Riittää kun se ei ole rullilla haittoina.Ja sitten rullien pyörittelyyn.Jos ei ei ole kokemusta ja uskallusta niin jätä ammattilaiselleOmasta kokemuksesta en kehoita ajamaan metriäkään.Minulla äänsi hieman
puoli päivää tuommoinen rulla ja hajosi aivan laakista sammuttaen koneen.Onneksi olin kaupan parkkipaikalla tyhjäkäynnillä.
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
[quote="jpeltoma"]Aloittajalle vielä tiedoksi, että nyt on aika seurata jäähdytysnesteen tasoa huolella päivittäin. Kun vesipumpusta alkaa laakeri korkkaan sieltä tulee vesi läpi, ja se poistuu salakavalasti pumpun alapuolella olevasta reiästä. Kannattaa vilkuilla sinne pumpun alle onko märkää.[/quote]
Samaa mieltä.
Omaanihan vaihdettiin vesipumppu 2-3 viikkoa sitten. Ajaessa syyti koneen märäksi etupuolelta tyhjentäen paisuntasäiliön.
E220cdi -16 AMG Sedan 2020 ->
Ex.C220cdi -05 Avantgarde Sport Sedan 2008 -> sukupolvenvaihdoksella siirtyi pojalle. Poistunut.
Ex.W639 111. 2009 Poistunut
Ex.W447 116. 2018 Poistunut
W447 116. 2017
Totta tosiaan vesipumppu oli tullut tiensä päähän ja nyt on uusi asennettu tilalle. Enää ei kuulu ylimääräisiä säveliä dieselin tutun raksutuksen takaa. 139e töineen, ei paha.