Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)
Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)
Ostin om603a moottorin purettuna ja tarkoitus olisi saada se kasaan vähän piristettynä. Pumppu on jo lähetetty Herleville 7mm elementtien asennusta varten, mutta turboa ei ole vielä päätetty. Moottori tulee g-mersuun eli turboksi pitäisi löytää sellainen jolla saisi mahdollisimman tasaisen vääntökäyrän. Vinkkejä saa antaa!
Ei ole ennen tullut moottoria kasattua, eli pitää tässä ketjussa kysellä kokeneemmilta apuja. Tänään pesin ja lajittelin tuota romuläjää että saisi edes jonkinlaisen kuvan mitä tässä pitää ruveta tekemään. Alla muutama kuva sekä pari kysymystä.
Moottori kiinan pukissa: Kansi: Lajiteltuja osia: Mistä nämä pultit ovat? Uskaltaako tuon moottorin pyöräyttää yläkuolo kohtaan kun nyt missä sattuu? Ketjun kiristinkin oli purettu osiin, onko tässä kaikki osat vai kannattaako ostaa uusi?
Kannen päästä puuttui alfamerin kirjassa mainittu nokka akselin pidikelevy, saako tätä kl-varaosilta ja millähän nimellä löytyy?
Moottori kasataan om606 peltitiivisteellä josta sainkin jo vinkkejä veskolalta täällä:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 61#p774361" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei ole ennen tullut moottoria kasattua, eli pitää tässä ketjussa kysellä kokeneemmilta apuja. Tänään pesin ja lajittelin tuota romuläjää että saisi edes jonkinlaisen kuvan mitä tässä pitää ruveta tekemään. Alla muutama kuva sekä pari kysymystä.
Moottori kiinan pukissa: Kansi: Lajiteltuja osia: Mistä nämä pultit ovat? Uskaltaako tuon moottorin pyöräyttää yläkuolo kohtaan kun nyt missä sattuu? Ketjun kiristinkin oli purettu osiin, onko tässä kaikki osat vai kannattaako ostaa uusi?
Kannen päästä puuttui alfamerin kirjassa mainittu nokka akselin pidikelevy, saako tätä kl-varaosilta ja millähän nimellä löytyy?
Moottori kasataan om606 peltitiivisteellä josta sainkin jo vinkkejä veskolalta täällä:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 61#p774361" onclick="window.open(this.href);return false;
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut JSJ, To 29.11.2018 09:08. Yhteensä muokattu 15 kertaa.
Re: om603a moottorin kasaus + piristys
noi missä on 4kanttiset mutterot niin ne pitää pumpun kiinni koneessa 

Re: om603a moottorin kasaus + piristys
Okei kiitos, vielä kun löytyisi paikka tuolle mini torxi pultille..
Re: om603a moottorin kasaus + piristys
Mistä nämä pultit ovat?
Tuo ylin taitaapi olle moniurahihnan kiristimen jousen ja iskarin yläpäässä olevan muovilimpun läpipultti mikä menee kannen kolosta läpitte.
Tuo ylin taitaapi olle moniurahihnan kiristimen jousen ja iskarin yläpäässä olevan muovilimpun läpipultti mikä menee kannen kolosta läpitte.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Re: om603a moottorin kasaus + piristys
Manuaali vai automaatti? Turboksi joku 3L Audin tai BMW:n VNT turbo paineohjauksella? Ei varmaankaan ole järkevää lähteä tavoittelemaan mitä ST tehoja ja vääntöjä, isoilla karkeilla renkailla alkaa purkautumaan voimansiirto vaan pikemminkin todella alhaalta heräävä ja hyvin kaasun painallukseen reagoiva moottori...noillahan ei yleensä montaa sekuntia pidetä kaasua pohjassa joten lievä "tukkoon meno/kovat pakopaineet/lämmöt" maksimikierroksilla ei ole ihan katastrofi?
...lähtee ku purkka tukasta...
Re: om603a moottorin kasaus + piristys
Manuaali on ja vnt ahdin tosiaan on ollut mielessä, minkälaisiin tehoihin noilla audin tai bmw:n ahtimilla pääsee? Onko jotain hakusanaa / mallinumeroa heittää jolla noita voisi saksan ebaystä katsella?
Re: om603a moottorin kasaus + piristys
Mitäs luulette pitääkö tuo ykkösen mäntä vaihtaa kun näkyy puttuvan reunasta pikku palanen:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: om603a moottorin kasaus + piristys
tuota.. jos yhtään piisaa intoa, niin suosittelen, että purat ne männät pois ja kattot missä kunnossa ne on oikeesti. tosta männän laestahan ei oikein saa mitään kuvaa männän todellisesta kunnosta. huonolla tuurilla saattaa olla männänrenkaiden välyksetkin sitä luokkaa, että kohta menee poikki. varsinkin, kun kone on tulossa rankempaan käyttöön, kun vakiona.
mulla oli yhdestä moottorista 2. pytyn mäntä sökönä. molemmat männänrenkaat poikki ja muutenkin männänrenkaiden välykset ylös-alas suunnassa +1mm. päälleppäin ei näkyny mitään vikaa, mutta sitten, kun purki männän pois, niin johan alko näkyyn. oli männästäkin lähteny jo paloja.
mulla oli yhdestä moottorista 2. pytyn mäntä sökönä. molemmat männänrenkaat poikki ja muutenkin männänrenkaiden välykset ylös-alas suunnassa +1mm. päälleppäin ei näkyny mitään vikaa, mutta sitten, kun purki männän pois, niin johan alko näkyyn. oli männästäkin lähteny jo paloja.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: om603a moottorin kasaus + piristys
Öljypohja poistettu, mutta mäntää ei saanut vielä irroitettu kun ei ollut sopivaa hylsää kiertokangen pultteihin. Muistaako kukaan minkä kokoisella hylsällä nuo kiertokangen pultit avautuu? Tuommoista löytyi öljypohjasta:
Ilmeisesti jakoketjun liitospala ja ketjunohjarin palanen. Ketjun pyörittelin läpi ja siitä ei puuttunut mitään ja ohjarikin oli ehyt eli varmaan jostain edellisestä remontista jääneet...
Ilmeisesti jakoketjun liitospala ja ketjunohjarin palanen. Ketjun pyörittelin läpi ja siitä ei puuttunut mitään ja ohjarikin oli ehyt eli varmaan jostain edellisestä remontista jääneet...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: om603a moottorin kasaus + piristys
Onko nuo kampiakselin "lämpöjäljet" normaalia esim. valmistusvaiheen karkaisusta tulleita vai onko tuo käynyt joskus tosi kuumana?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: om603a moottorin kasaus + piristys
Ihan normaalit lämpöjälet tehtaalta lähtie
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
www.tarvikemotti.com
Re: om603a moottorin kasaus + piristys
Vähintäkin mielenkiintoisen näköinen tuo yksi mäntä, muut ok.
Sylinterissä myös aika syvät pitkittäis naarmut meneeköhän tuo hoonaamalla vai pitääkö ruveta hommaan toinen lohko...
Sylinterissä myös aika syvät pitkittäis naarmut meneeköhän tuo hoonaamalla vai pitääkö ruveta hommaan toinen lohko...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: om603a moottorin kasaus + piristys
jos mäntä on tossa kunnossa ni voisin kyllä sanoo et ei riitä pelkkä hoonaus...
W124 260E -87, W124 300DT -91, W124 300D -86, W124 300TD -88, W210 220cdi -02, S211 320cdi -03
Re: om603a moottorin kasaus + piristys
Eilen jo vähän hoonasin tuota sylinteriä ja kohta on kaikki jäljet poissa. Viikonloppuna saan lainaan sisämikrometrin jolla voi mitata pysyykö vielä sylinterin mitat toleranssissa. Osaako joku sanoa löytyykö tuo kuvassa näkyvä osa jollain nimellä veholta / kl-varaosilta:
Mäntä veiveineen olisi myö hakusalla eli voi tarjota jos sattuu hyllyssä olemaan. Ylemmissä kuvissa näkyykin palotilan muoto eli vissiin 89 -> oleva mäntä.
Mäntä veiveineen olisi myö hakusalla eli voi tarjota jos sattuu hyllyssä olemaan. Ylemmissä kuvissa näkyykin palotilan muoto eli vissiin 89 -> oleva mäntä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut JSJ, To 08.03.2012 11:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: om603a moottorin kasaus + piristys
Pumppu noudettu matkahuollosta:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: om603a moottorin kasaus + piristys
jos ei se sylinteri nyt ihan sökönä ole, niin pikkasen hoonia vaan perään. ja jos on isosti pykälää, niin jollain vingulla tms ajaa sen pykälän pois. muuten voi käydä niin, että kun täräytät sinne uuden männän renkaineen, missä männärenkaat ei ole kuluneet, niin oletan, että voi uudet renkaat ottaa siihen pykälään kiinni. en tiedä voiko niin todellisuudessa käydä. jokatapauksessa sen voi ajaa siitä pois, jos se häiritsee mielenrauhaa.
niin ja eikös toi kuvan osa ole nokkakepin päittäislaakeri? KL:stä varmaan saa, taikka vehosta ainakin.
niin ja eikös toi kuvan osa ole nokkakepin päittäislaakeri? KL:stä varmaan saa, taikka vehosta ainakin.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: om603a moottorin kasaus + piristys
löytys 6kpl satsi turbo koneen veivejä ja mäntiä ja kaikenlisäksi viel raahesta 

Re: om603a moottorin kasaus + piristys
Olisko se kuitenkin paras viedä koneistamoon ja käskeä mittaamaan ja tarvittaessa putkittamaan se ongelmallinen sylinteri, hommata nippu uusia mäntiä ja koneistaa muut toleransseihin. Tämä kone sulle tietysti myytiin ihan priimana ja oli vain into loppunut tekijämieheltä ?
Se on oikeasti enää pieni hinta tuossa kohtaa tehdä se kone varmasti hyväksi, mikään ei ole niin vittumaista kuin huonolla puristuksella oleva dieseli, jota ei saa pakkasella käyntiin tai semmonen, joka savuttaa pihassa ekat 10 minuuttia.
Pikkunen torx näyttää mun silmään aika turhalta pultilta, mutta eiköhän sekin paikkansa aikanaan löydä
Se on oikeasti enää pieni hinta tuossa kohtaa tehdä se kone varmasti hyväksi, mikään ei ole niin vittumaista kuin huonolla puristuksella oleva dieseli, jota ei saa pakkasella käyntiin tai semmonen, joka savuttaa pihassa ekat 10 minuuttia.
Pikkunen torx näyttää mun silmään aika turhalta pultilta, mutta eiköhän sekin paikkansa aikanaan löydä

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om603a moottorin kasaus + piristys
jos putkittaa meinaat niin 600e oli tahvanaisella putkineen töineen hinta pari vuotta sitten ku kävin kyseleen
Re: om603a moottorin kasaus + piristys
antti_k kirjoitti:jos putkittaa meinaat niin 600e oli tahvanaisella putkineen töineen hinta pari vuotta sitten ku kävin kyseleen

2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
Re: om603a moottorin kasaus + piristys
...ja lohkosta kannattaa pestä kaikki kanavat oikein tosissaan, ettei minnekkään jää mitään metallipurua, öljyruiskut auki, ettei sielläkään ole mitään lastuja/hippuja tiellä, jossakinhan sitä metallia on kun sitä puuttuu männästä. Öljypumppu uusiksi ja osta nyt varoiksi toi ketjunkiristinkin uusi. Sitä ei olisi tarvinnut alkuperäisen mestarin alkaa edes purkamaan kun se ei siitä kummemmaksi muutu 
Tuo 600€ lienee kaikki yhteensä...eikös nämä kuitenkin saa koneistettua jos 5 putkea on palttiarallaa ehjät. ST koneessa kuitenkin voisi olla hyvä, jos kaikki sylinterit antaisi kohtuu samaa vääntöä kampiakselille. Tokihan toi menee sillainkin että vain sen yhden käsittelee...

Tuo 600€ lienee kaikki yhteensä...eikös nämä kuitenkin saa koneistettua jos 5 putkea on palttiarallaa ehjät. ST koneessa kuitenkin voisi olla hyvä, jos kaikki sylinterit antaisi kohtuu samaa vääntöä kampiakselille. Tokihan toi menee sillainkin että vain sen yhden käsittelee...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om603a moottorin kasaus + piristys
Niimmä muistelin et ois se 600e ollu hinta könttänä kaik 6kpl. Toki saatto se olla isompiki summa ku järkeilin et tulee halavemmaksi ostaa 606 ku tehä täys remppa tollaseen 603 mottiin. Ja tuota järkeilyä ei oo tarvinnut katua 

Re: om603a moottorin kasaus + piristys
Juu ehyenä myytiin, mutta tämmöstä tämä näiden vanhojen vehkeiden kanssa on. Tuleepahan nyt tarkastettua samalla kaikki paikat ja tietääpähän sitten että kaikki pitäisi olla kunnossa.
Näyttäisi siltä että kyllä tuosta vielä peli tulee, tänään tuota mikrometrillä mitattiin ja 87.06-87.05mm oli tuo sylinteri. Pikkasen vielä ja alkaa olemaan hyvä. Ehyet sylinterit joissa näkyi alkuperäiset hooni jäljet olivat 87.03-87.04.
Huomenna pitäisi tulla ihan oikea sylinterimittari jolla katsotaan vielä tarkemmin koneistustarvetta. Löysin jostain opuksesta että 0.2mm on max kuluneisuus raja tuolla mersun sylinterillä, eli pysyy vielä hyvin toleranssissa.
Antille pistin yv:tä männistä.
Näyttäisi siltä että kyllä tuosta vielä peli tulee, tänään tuota mikrometrillä mitattiin ja 87.06-87.05mm oli tuo sylinteri. Pikkasen vielä ja alkaa olemaan hyvä. Ehyet sylinterit joissa näkyi alkuperäiset hooni jäljet olivat 87.03-87.04.
Huomenna pitäisi tulla ihan oikea sylinterimittari jolla katsotaan vielä tarkemmin koneistustarvetta. Löysin jostain opuksesta että 0.2mm on max kuluneisuus raja tuolla mersun sylinterillä, eli pysyy vielä hyvin toleranssissa.
Antille pistin yv:tä männistä.
Re: om603a moottorin kasaus + piristys
JSJ kirjoitti:Pumppu noudettu matkahuollosta:
tosta sen verran kysysin. tuo pultti kun on tuon stop vivun alapuolella onko sitten 17 vai 19 kannalla, mutta onko sillä joku muu merkitys siinä kun pitää öljyt sisällä. omasta lensi helvettii, käykö tilalle ihan normi pultti vai tarviiko olla jotenkin erikoinen?
Re: om603a moottorin kasaus + piristys
Ei oo muuta kun pitää öljyt sisällä ja roskat ulkona. 17mm kannalla se on ja välissä on alumiinirikka. En muista oliko siinä joku erikoiskierre mutta luulenpa että ei. Jos normipultin laittaa niin se ei saa olla pitempi kuin tuo alkuperänen ettei vaan osu keskipakosäätimeen.tatsku kirjoitti:JSJ kirjoitti:Pumppu noudettu matkahuollosta:
tosta sen verran kysysin. tuo pultti kun on tuon stop vivun alapuolella onko sitten 17 vai 19 kannalla, mutta onko sillä joku muu merkitys siinä kun pitää öljyt sisällä. omasta lensi helvettii, käykö tilalle ihan normi pultti vai tarviiko olla jotenkin erikoinen?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: om603a moottorin kasaus + piristys
Eilen tuli purettua loputkin osat lohkosta irti, jos tuon kuitenkin käyttäisi koneistajalla ihmeteltävänä. Eli tehdään sit kerralla hyvä kun on aloitettu..
Re: om603a moottorin kasaus + piristys
Ehdottoman järkevää, sitten samalla reissulla plaanautat sen lohkon pinnan ja saman kannesta niin saat 100% varman tiivistyksen om606:n metallitiivisteelle. Nätti väri lohkon pintaan niin kelpaa katsella kun ei ole mikään öljyhoro enää.
Kyllä se varmaan melkoinen pölläys on ollut kun toi mäntä on leikannut, että kaippa se myyjä on tiennyt mistä on kyse ja sen takiahan se konekkin on purettu kun ei se ole enää toiminut, on se ainakin kuvassa sen verran rajun näköinen.
Kyllä se varmaan melkoinen pölläys on ollut kun toi mäntä on leikannut, että kaippa se myyjä on tiennyt mistä on kyse ja sen takiahan se konekkin on purettu kun ei se ole enää toiminut, on se ainakin kuvassa sen verran rajun näköinen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om603a moottorin kasaus + piristys
Eiköhän ne kestä, putkitettuja ne on tehtaan jäljiltäkin.Terho P kirjoitti:antti_k kirjoitti:jos putkittaa meinaat niin 600e oli tahvanaisella putkineen töineen hinta pari vuotta sitten ku kävin kyseleen80e oli putken hinta ja olisko ollu toinen mokoma 80e se töiden osuus täälläpäin. ainakin parivuotta sitten. 2 lohkoa olen jo joutunut putkittaan superikäyttöön,hyvin on kestäneet vaikka epäilijöitä olikin. siis yksi sylinteri vain putkitettiin
auto w123 200D/300DT vm, -81
Re: om603a moottorin kasaus + piristys
Koneistamossa käytetty lohkoa näytillä ja arvio oli 250e+putki. Kl-varaosilta jos olisi kaikki osat ottanut niin 1500e ei ihan piisais sis. laakerit, m-renkaat, vesi ja öljypumppu tulin siihen tulokseen että tämä kone lähtee osina myyntiin ja pistetään etsintään 606 turbo mylly.
YV:llä tavoittaa jos tarvetta turbokoneen osille kaikki muu löytyy paitsi pumppu.
YV:llä tavoittaa jos tarvetta turbokoneen osille kaikki muu löytyy paitsi pumppu.
Re: om603a moottorin kasaus + piristys
Ja projekti jatkuu... Om606 turbo tuli hankittua, mutta se on kiinni tuossa vaimon autossa ja ei kuulemma saa laittaa tuohon vanhaan rönttään.
Foorumin kautta löysin sopuhintaan 2000km sitten rengastetun sekä laakeroiduin kansivikaisen 603 turbon. Sehän tuli haettua ja kun kansi oli irti paljastui ikävä yllätys:
Eli yhdessä sylinterissä ollut vesi niin kauan että oli tommonen rohtuma tullut... Liekkö tuolle mitään tehtävissä vai pitääkö hommata vieä kolmas lohko
Foorumin kautta löysin sopuhintaan 2000km sitten rengastetun sekä laakeroiduin kansivikaisen 603 turbon. Sehän tuli haettua ja kun kansi oli irti paljastui ikävä yllätys:
Eli yhdessä sylinterissä ollut vesi niin kauan että oli tommonen rohtuma tullut... Liekkö tuolle mitään tehtävissä vai pitääkö hommata vieä kolmas lohko

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.