Kattoluukku v*ttuilee

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Ahonen V
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ke 19.05.2004 12:05
Paikkakunta: Jämsä/Jämsänkoski
Viesti:

Kattoluukku v*ttuilee

Viesti Kirjoittaja Ahonen V »

Nyt on hyvät neuvot tarpeen. Meni sitten tuon w124:n sähköluukku eilen kunnolla jumiin. Luukun oikean (kuskin)puoleinen reuna on alhaalla, eli menossa auki päin (katon sisälle), ja vasen reuna on kiinni, eli katon tasalla.
Luukku liikkuu aukipäin muutaman sentin kunnes vasen reuna tarraa kiinni katon reunaan ja luukku menee vinoon, väkisin painamalla luukku ei aukea.
ylös/alas painamalla ei tapahdu mitään. Tuntuu kuin oikea ja vasen puoli olisivat jotenkin eri kiskoilla tai tjsp. Pitäisi varmaan päästä näkemään sinne kiskoihin mutta verhoiluthan ovat tiellä.
En päässyt selville tuosta käsikäyttö systeemistä, kun ohjekirjassa puhutaan kuusiokoloruuvista, mutta tuolta kontin puolelta löytyi semmonen valkoinen pyörylä jossa on nuolet oikealle ja vasemmalle. Sen kun vetää yhden pykälän ulospäin se pyörii ihan löysästi sormin, mutta seuraavassa pykälässä ei pyöri minnekään. Onko muilla ollunna tämmösiä ongelmia??

nimim. luukku väkisin irti ja silikoonilla kiinni?
S202 250TDT -97 Powered by [url=http://www.turbotec.com]Turbotec[/url] & KKK
ex. w124 260E -89
Avatar
Ahonen V
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ke 19.05.2004 12:05
Paikkakunta: Jämsä/Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ahonen V »

Semmosta vielä että miten se käsikäyttö toimii jos yrittäis "väkisin" luukkua liikutella?
S202 250TDT -97 Powered by [url=http://www.turbotec.com]Turbotec[/url] & KKK
ex. w124 260E -89
Avatar
Kaitsu K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ke 16.07.2003 15:36
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Kaitsu K »

Se valkonen pyörylä jota pyörittelit taitaa olla se luukun mikrokytkimien säätö, eli luukku osaa pysähtyä "kiinni" asentoon. Ittellä on ainakin joku noin 17mm muovinen kanta josta voi pyöritellä. on vaan aika helvetin jäykkä. Purin muutama viikko sitten koko systeemin pois kun auto meni maalaukseen. purin myös vaijerin, vaijeriputken ja moottorin irti kun vaijeri ei kulkenut kovin hyvin. Äkkiä se unohtuu miltä ne osat näyttää.
-300D -85
Avatar
Ahonen V
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ke 19.05.2004 12:05
Paikkakunta: Jämsä/Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ahonen V »

Joo sen valkosen pyörylän tarkotus selvisi kun luin noita vanhoja viestejä. Mutta nyt pitäis vielä selvittää että miten se manuaalinen avaus/sulkemis systeemi toimii, että sais ne luukun molemmat puolet samalle tasolle.
S202 250TDT -97 Powered by [url=http://www.turbotec.com]Turbotec[/url] & KKK
ex. w124 260E -89
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

veemeli kirjoitti:Joo sen valkosen pyörylän tarkotus selvisi kun luin noita vanhoja viestejä. Mutta nyt pitäis vielä selvittää että miten se manuaalinen avaus/sulkemis systeemi toimii, että sais ne luukun molemmat puolet samalle tasolle.
Manuaalinen avaaminen / sulkeminen tarkoittaa sitä, että Manu ottaa holkkiavaimen tai räikän ja alkaa pyörittämään moottoria vaihteen napamutterista. Muistaakseni AV=17 mm ja ainakin BlueLadyn työkalupussiin sisältyy siihen tarkoitukseen sopiva hokkiavain.
Ohjeet kuvineen.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Avatar
Ahonen V
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ke 19.05.2004 12:05
Paikkakunta: Jämsä/Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ahonen V »

Kuinka tuon kattoverhoilun saa irti? Onko ruuveja jossain "piilo" paikoissa? Pitäs se ainakin tuolta etupäästä irrottaa että pääsee käsiksi luukun kiskoihin.

-Ville
S202 250TDT -97 Powered by [url=http://www.turbotec.com]Turbotec[/url] & KKK
ex. w124 260E -89
Avatar
Kaitsu K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ke 16.07.2003 15:36
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Kaitsu K »

Kattoverhoilu puretaan takaapäin. Vedä hieman taaaksepäin ja käännä niin takareuna aukeaa. Sitten pääset käsiksi niihin metallitankoinin jotka pitää verhoilua muodossa. Tanko lähtee irti muistaakseni jotenkin kääntelemällä.
Takapilarin verhoilut joutuu myös aukaiseen, lähtee irti työntämällä tai vetämällä johonkin suuntaan. Kun verhoilu on purettu eteen asti pääsee käsiksi luukkuun. Kiskoihin ei suoraan alakautta ole asiaa. systeemi on asennettu semmoiseen pulkkaan joka sitten pultataan alakautta kiinni. Ilmeisesti joudut pudottamaan koko härvelin alas että pääset huoltamaan.
Olikohan tästä hieman sekavasta selostuksesta mitään apua?
-300D -85
Avatar
automaticue
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Pe 07.11.2003 19:03

Viesti Kirjoittaja automaticue »

"Kattoverhoilu puretaan takaapäin. Vedä hieman taaaksepäin ja käännä niin takareuna aukeaa."

Ei aivan noin. Liittyen veemelin alkuperäiseen viestiin , kuulostaisi, että sulla on vasemman puolen nivel joko jumissa tai paskana.

Tuon vian korjaamiseen ei välttämättä tarvitse räjäyttää koko kattoa.

Huom! Jos luukkumekanismista on hajonnut jotain, siihen on myös syy. Pelkkä risan osan vaihto ei välttämättä ole kovin pitkäaikainen korjaus.

Ohjeet:

1 Aja luukku kiinni, jos vain suinkin mahdollista.

2 irroita verhous luukun etupäästä "repäisemällä" neljä muovinastaa auki.

3 Jopa lievää voimaa käyttäen siirrä verhous kattorakenteen sisään, siis taakse.

4 Nyt pääset käsiksi varsinaisen luukun kiinnitykseen. Irroita etu (4kpl), ja taka(4kpl) kiinnitys ruuvit. Huomio alkuperäiset säädöt, auttaa asennusvaiheessa. Nosta takareuna pois nivelistä ja kääntele luukku niin että saat etukiinnikkeet irti luukusta. Siirrä luukku syrjään.

5 Tässä vaiheessa voitkin todeta vian, joka kuulostaisi vas. niveleltä.
Huomio, että sisäverhouksen voit poistaa nyt kokonaan vetämällä se ulos.

6 Tarpeen mukaan irroita vaijerin kiinnitys tukiraudasta, jolloin voit liikutella mekanismia käsin. Kun irroitat vaijerin,
älä aja moottoria.

7 Jos ja ehkä kun joudut irroittamaan nivelen, poista ensin 5 ruuvia kiskorakenteesta, saat yläpinnan irti. Poista takakiinnityksen kolme ruuvia. Huomioi niveltä pois nostaessa sen edessä kulkevan tapin asema muoviseen ohjurikappaleeseen.Helpottaa asentamista.

8 On varmaan turhaa sanoa, mutta ettei unohdu: Puhdista kaikki liukupinnat kummaltakin puolelta huolellisesti esimerkiksi jollain voiteluaineella. Voitele kiskot ja nivelet myös hyvin asennuksen yhteydessä.

Kasaanpäin menee aikalailla käänteisessä järjestyksessä, kysy jos jokin jäi vaivaamaan.
W210 320 CDI Avantgarde
W201 190E 1.8 -EX
W124 200D Autom. -EX
W123 240D -EX
Avatar
Ahonen V
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ke 19.05.2004 12:05
Paikkakunta: Jämsä/Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ahonen V »

Löytyihän se vika sieltä luukusta kun vähän purki. Oikealta puolelta oli lähes kaikki liikkuvat osat joko mutkalla tai poikki. Kourallinen tuli purettua osia irti ennen kuin sai luukun taas kiinni. Niinpä kysynkin että mitä kuuluu tuohon esim. KL:ssä myytävään kattoluukun niveleen (105e)? Vai pitääkö ostaa jostain koko luukun raato että saa nuo osat uusittua? Vasen puoli on ihan ehjä. Mulle voi sittten tarjota tossa projektissa tarvittavia osia, jos jollain sattuu löytymään.

-Ville
S202 250TDT -97 Powered by [url=http://www.turbotec.com]Turbotec[/url] & KKK
ex. w124 260E -89
Avatar
automaticue
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Pe 07.11.2003 19:03

osia

Viesti Kirjoittaja automaticue »

Siihen niveleen kuuluu "kaikki mitä tarvitset" , eli se linkku systeemi ja kiinnitys osio tukirautaan. Varaudu muuten jos tilaat kl -varaosilta pieneen viiveeseen, jos niillä ei ole niveliä varastossa. Omien osien kanssa meni parisen viikkoa kun saksasta tilasivat. Alkuperäisiä osia.

Jos olet jostain asiasta epävarma kun asentelet, ota yhteyttä!!

p.s kolme kiinnitysruuvia ei tule mukana........ne tukiraudan puoleiset.
W210 320 CDI Avantgarde
W201 190E 1.8 -EX
W124 200D Autom. -EX
W123 240D -EX
Avatar
Kaitsu K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ke 16.07.2003 15:36
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Kaitsu K »

Tosiaan eihän sitä koko kaukaloa tarvitse irrottaa kun sinne luukkun kiinnityksiin pääsee käsiksi.
En muistanut miltä se paketti näyttää. Minulla kun oli se kaukalo kokonaisuudessaan irti ja luukku oli muuten säädöissään niin tiesin että se osuu takaisin siihen samaan reikään kun kaukalon vaan laittaa paikalleen. samalla pääsin putsaamaan ja voitelemaan koko systeemin taakse asti. Viikonloppuna tuli asenneltua palikat takaisin paikalleen ja nyt pelaa uuden vaijerin ja putsattujen putkien kanssa todella hyvin.
-300D -85
Vastaa Viestiin