E20 ja E30 bensiinin pikainen käyttökokeilu

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: E20 ja E30 bensiinin pikainen käyttökokeilu

Viesti Kirjoittaja napa »

Huikko kirjoitti:Varmasti menee leimasta, päästöt ovat paremmat E85:llä. Mullekin sanoi katsuri, että ohhoh kun on hyvät arvot. Häkä oli nollassa tyhjäkäynnillä.

Bensanpainetta pitää saada lisää, pelkät KE-jetin säätövarat eivät riitä. Paluupuolen kuristus on yksi tapa.
kyllä ke-jetin säätövarat riittää, kun vain hankkii oikeat osat, mutta esim. bosch motorsport osat alkaa olla kiven alla ke-jet ruiskuihin... yksi vaihtoehto olis vaihtaa 8 pyttyisen määräjakaja/ilmamäärämittari suuttimineen 4 pyttyiseen ja säätää siitä hyvä paketti, sillä ainakin saa varmasti menemään riittävästi soppaa koneeseen, jos jostain 2 litraisesta vaparista puhutaan... toisaalta eihän se nyt ole edes vaikea homma vaihtaa säädettävää bensanpaineensäädintä ke-jetin alkuperäisen tilalle, alle 100 € saa jo ihan päteviä FPR, jos haluaa kokeilla ensin tuollaista poppakonstia...

abject:lle tiedoksi, ettei sillä EHA:lla mitään seoksia säädellä rikkaammalle ke-jetissä, vaan ihan siitä co ruuvista... EHA hienosäätää seoksia sähköisesti ECU:n ohjaamana, älä sitä vain mene sorkkimaan, jos haluat kokeilla E85...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: E20 ja E30 bensiinin pikainen käyttökokeilu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

tuo paineen nosto on varmaankin yleisin tapa. Tietääkseni orginaali KE-jet kyllä siinä tapauksessa riittää. Ainoa ongelma on sitten kylmäkäynnistys. nollakelissä jo melkein mahdoton käynnistymään. Kylmäkäynnistyssuuttimelle pitäisikin saada oma bensansyöttö.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: E20 ja E30 bensiinin pikainen käyttökokeilu

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Kylmäkäynnistyksen vuoksi olen itsekin jättänyt tekemättä nuo asiat. Sieltä ecun esivalintapotikasta saa kylmäkäynnistysseosta rikkaammalle (asento 7), mutta ei riittävästi. Tuolla E40 ei kuitenkaan ole mitään ongelmia ja litrahinta on 20 senttiä alle E10:n tuolla seoksella.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
abject
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Ma 25.06.2007 21:02
Paikkakunta: Vähäkyrö

Re: E20 ja E30 bensiinin pikainen käyttökokeilu

Viesti Kirjoittaja abject »

Taitaapa se sitten meikäläiseltäkin jäädä tuohon lantraamiseen. Jonkun hienosäätökikan olisin saattanut tuolle tehdäkin, mutta erillistä bensatankkia jne. en taida tuohon muuten niin hienoon ja alkuperäiseen autoon ruveta värkkäilemään.

Mutta eipä tuo nyt silti mahdottomalta kuullosta, ehkä tulevaisuudessa.
W220.173 M113.986 '02 - AMG Japanista
V123.125 OM616.912 '81 - MR-langi
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: E20 ja E30 bensiinin pikainen käyttökokeilu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ruotsin ropellihatuilla on 2l paineastia jossa painetta laitetaan ilmalla tankkiin huoltsikalla, ja siitä normaali letku sille vakiosuuttimelle :) Mitään alkuperäistä ei tarvi muuttaa, ainoastaan tulpata kylmäkäynnitys lähtö jakajasta. Sitten tietysti on niitä kunnollisia joissa auton orginaali sähkösuuttimen ohjaus ohjaa myös sähköpumppua joka tuottaa paineen. Mutta silti vaatii oman pienen astian.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: E20 ja E30 bensiinin pikainen käyttökokeilu

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Sergey kirjoitti:ruotsin ropellihatuilla on 2l paineastia jossa painetta laitetaan ilmalla tankkiin huoltsikalla, ja siitä normaali letku sille vakiosuuttimelle :) Mitään alkuperäistä ei tarvi muuttaa, ainoastaan tulpata kylmäkäynnitys lähtö jakajasta. Sitten tietysti on niitä kunnollisia joissa auton orginaali sähkösuuttimen ohjaus ohjaa myös sähköpumppua joka tuottaa paineen. Mutta silti vaatii oman pienen astian.
Tuon astian voi siis täyttää auton käydessä kun sen liittää paluulinjaan. Sitä ei tarvitse tankkailla erikseen, eli kyseessä on täysin huoltovapaa järjestelmä.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: E20 ja E30 bensiinin pikainen käyttökokeilu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

sillo se täyttyy Re85:lla ;)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: E20 ja E30 bensiinin pikainen käyttökokeilu

Viesti Kirjoittaja napa »

Sergey kirjoitti:sillo se täyttyy Re85:lla ;)
niimpä...

yksinkertaisin systeemi on laittaa moottorikelkan "ryyppypumppu" (primer) ja sillä ruiskauttaa aina parikertaa bensaa imusarjaan, niin kylmäkäynnistys helpottuu...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
abject
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Ma 25.06.2007 21:02
Paikkakunta: Vähäkyrö

Re: E20 ja E30 bensiinin pikainen käyttökokeilu

Viesti Kirjoittaja abject »

Tarkistetaan nyt vielä, että mites noi polttoainelinjat, kun E10:stäkin nousi niin suuri kohu? Muovin/kuminhan tuo kuulemma kovettaa ja ajan myötä sit murtuvat, vaikoeikö?
W220.173 M113.986 '02 - AMG Japanista
V123.125 OM616.912 '81 - MR-langi
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: E20 ja E30 bensiinin pikainen käyttökokeilu

Viesti Kirjoittaja Huikko »

abject kirjoitti:Tarkistetaan nyt vielä, että mites noi polttoainelinjat, kun E10:stäkin nousi niin suuri kohu? Muovin/kuminhan tuo kuulemma kovettaa ja ajan myötä sit murtuvat, vaikoeikö?
Mulla on alkuperäiset linjat. Siellä on muovia/kumia tosi vähän. Ne voi uusia vitonletkuilla ne pätkät jos haluaa.
Kunhan muistat, että kokeilut tehdään omalla vastuulla. Kyllä se toimii tuolla seoksella ja olen sen testannut mielestäni aika pitkällä otannalla, mutta silti...
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: E20 ja E30 bensiinin pikainen käyttökokeilu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

se aiheuttaa tollasia vikoja ehkä siinä tapauksessa että auto on 25v vanha ja ne sitten ilmenee vaikkapa kun se on 27v vanha. Ja bensiinillä ajaessa ne tulisi esille vasta sitten kun auto olisi 30v vanha...

Ruottalaiset ei ole kokeneet juuri mitään alkoholista aiheutuvia korrosio ongelmia vaikka ovat sillä ajelleet jo 20 vuotta. Ennen 1980 luvun alkua tehdyissä se oire on todellinen ongelma, silloin kumiletkut ei ihan oikeasti kestäneet alkoholia sen paria vuotta kauempaa. Sieltä aikakaudelta tuo harhaluulo nykyään johtuu. Käsitääkseni eurooppalaisilla autovalmistajilla on etanolinkestävät systeemit alettu lauittamaan viimeistään 1986. Muissa maissa jo 70 luvun alussa kun ovat markkinoineet autoja alkoholimarkkinoille jo silloin.

Tämä RE85 ei ole uusi keksintö, sitä vaan ei suomessa ole ikinä oikee kaupattu.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: E20 ja E30 bensiinin pikainen käyttökokeilu

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

napa kirjoitti:
Sergey kirjoitti:sillo se täyttyy Re85:lla ;)
niimpä...

yksinkertaisin systeemi on laittaa moottorikelkan "ryyppypumppu" (primer) ja sillä ruiskauttaa aina parikertaa bensaa imusarjaan, niin kylmäkäynnistys helpottuu...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
Njaa, eiköhän yksinkertaisinta ole.....
1. Omistaa tarpeeksi rahaa
2. Neuvotella työnantajan kanssa menetetyn vapaa-ajan korvaus kohdalleen.
3. Tehdä vaikka pari tuntia /kk ylitöitä.....

Ja ajella ihan normi autoilla vaan
:D
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: E20 ja E30 bensiinin pikainen käyttökokeilu

Viesti Kirjoittaja napa »

LopenUupunut kirjoitti:
napa kirjoitti:
Sergey kirjoitti:sillo se täyttyy Re85:lla ;)
niimpä...

yksinkertaisin systeemi on laittaa moottorikelkan "ryyppypumppu" (primer) ja sillä ruiskauttaa aina parikertaa bensaa imusarjaan, niin kylmäkäynnistys helpottuu...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
Njaa, eiköhän yksinkertaisinta ole.....
1. Omistaa tarpeeksi rahaa
2. Neuvotella työnantajan kanssa menetetyn vapaa-ajan korvaus kohdalleen.
3. Tehdä vaikka pari tuntia /kk ylitöitä.....

Ja ajella ihan normi autoilla vaan
:D
niin sitä luulis... mutta jos/kun sinäkin joskus pääset siihen vaiheeseen, ettei rahalla ole mitään varsinaista merkitystä, vaan alkaa nauttia ihan muista asioista, tuollaiset pienet askartelut alkaa tuntua ihan mukavilta :wink:

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: E20 ja E30 bensiinin pikainen käyttökokeilu

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Yksinkertaisinta nimenomaan on ajaa olemassaolevalla kalustolla ja miettiä tapoja joilla se on taloudellisinta.

Idiootti vaihtaa toimivan vanhan bensamersun uuteen dieseliin, jos ajatellaan pelkästään sitä mikä on yksinkertaisinta ja taloudellisinta.
Halvin uusi dieselauto jolla voisi ajaa maksaa ehkä noin 20 000 euroa. Sillä saa tällä hetkellä tuota E10/RE85 seosta vaatimattomat 14800 litraa.

Se vastaisi 10l/keskikulutuksella (joka on yläkanttiin) noin pyöreästi 150 000km ajoa, eli 25tkm vuosittaisella ajosuoritteella kuutta täyttä vuotta.
Lisäksi uskallan väittää että vanhan bensamersun huolto- ja ylläpitokulut ovat pienemmät rahallisesti tuon kuuden vuoden aikana.

Nyt tonnin mersusta saa 200tkm ajettuna tonnin, kun sen pitää kunnossa saa siitä kuuden vuoden päästä 350tkm ajettuna edelleen sen saman tonnin.
6 vuotta vanhasta 20k€ nakuttimesta saa 150 000km ajettuna ehkä 10 000 euroa, hirveällä säkällä. Sillä kymppitonnilla ei saa dieseliä tuolle 150 000km matkalle.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Juho
Mersumies
Mersumies
Viestit: 739
Liittynyt: Ti 31.08.2004 21:12
Paikkakunta: 09

Re: E20 ja E30 bensiinin pikainen käyttökokeilu

Viesti Kirjoittaja Juho »

oon ajanut 37 mallin 1200 Harrikalla koe mielessä kulutus nousee jonkun verran tehoa ehkä vähän vähemmän bensaa 5 litraa 10 litraa re 85 seoksella
Sivuventtiili moottori ei ole arka tällekään ja lingert kaasarissa on neulat tyhjäkäynnille ja täys kaasu seokselle ja niitä voi kääntää kädellä ajossa et kulkee parhaiten asentoon eli enempi auki ,ajettiihan samantapaisilla korvikkeilla sota aikana.
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Avatar
abject
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Ma 25.06.2007 21:02
Paikkakunta: Vähäkyrö

Re: E20 ja E30 bensiinin pikainen käyttökokeilu

Viesti Kirjoittaja abject »

Nyt tais tulla 100km täyteen "E32" seoksella ajelua. Vaikka auto on muuten puolikuntoinen se tuntuu toimivan moitteetta tuolla aineella. Ei mitään uutta vikaa ainakaan ole ilmentynyt.

Lähinnä mielenkiinnosta tankkasin, kun e85:n hintakin oli alta euron, 0.99e/ltr. 20 litraa e85:sta ja 43 litraa e10:iä -> ~1.36e/ltr.

Jos etanolin hinta pysyy tuollaisena vuoden vaihteen jälkeenkin, ettei tuo ole mikään markkinointi kikka että saadaan sit samalla nostaa hintaa kun muidenkin aineiden hinnat nousee, niin täytyy tutustua tarkemmin tuohon pelkällä kasivitosella käyttämiseen.
W220.173 M113.986 '02 - AMG Japanista
V123.125 OM616.912 '81 - MR-langi
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: E20 ja E30 bensiinin pikainen käyttökokeilu

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Kuva

Tein pikaisesti taulukon jossa verrataan:
1) nykyisellä ajamista E30 seoksella
2) maakaasulaitteiston asentamista nykyiseen (+2000€)
3) W201 200D ostamista ja sillä ajamista (+3000€)

Laskettu neljälle vuodelle ja 150 000km ajosuoritteelle.
Taulukko on suuntaa antava ja siinä on pikkuvirheitä, mutta siitä näkee sen että jos dieseli maksaa saman kuin bensa ja maakaasu maksaa noin paljon vähemmän litrahinnaksi kiloista muutettuna, niin sepäs voisi jopa kannattaa sen kaasulaitteiston asennus?
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: E20 ja E30 bensiinin pikainen käyttökokeilu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

tuo pari tonnia kuulostaa realistiselta. Ruottalaiset puhuneet 15-25000kr osiin joista suurin osa menee CNG tankkien hankintaan. Niitäkin löytyy käytettyjen markkinoilta, tosin harvassa lienee vehkeet.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: E20 ja E30 bensiinin pikainen käyttökokeilu

Viesti Kirjoittaja Huikko »

550km jouluajelua ja keskikulutus E30 7,4l/100km. Litrahinta 1,29€/l
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
Verkke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 568
Liittynyt: Pe 04.12.2009 21:48
Paikkakunta: Kaakkois-Helsinki

Re: E20 ja E30 bensiinin pikainen käyttökokeilu

Viesti Kirjoittaja Verkke »

Sergey kirjoitti:se aiheuttaa tollasia vikoja ehkä siinä tapauksessa että auto on 25v vanha ja ne sitten ilmenee vaikkapa kun se on 27v vanha. Ja bensiinillä ajaessa ne tulisi esille vasta sitten kun auto olisi 30v vanha...

Ruottalaiset ei ole kokeneet juuri mitään alkoholista aiheutuvia korrosio ongelmia vaikka ovat sillä ajelleet jo 20 vuotta. Ennen 1980 luvun alkua tehdyissä se oire on todellinen ongelma, silloin kumiletkut ei ihan oikeasti kestäneet alkoholia sen paria vuotta kauempaa. Sieltä aikakaudelta tuo harhaluulo nykyään johtuu. Käsitääkseni eurooppalaisilla autovalmistajilla on etanolinkestävät systeemit alettu lauittamaan viimeistään 1986. Muissa maissa jo 70 luvun alussa kun ovat markkinoineet autoja alkoholimarkkinoille jo silloin.

Tämä RE85 ei ole uusi keksintö, sitä vaan ei suomessa ole ikinä oikee kaupattu.
Mielenkiintoista.., en ota kantaa suuntaan tai toiseen, mutta monet väittävät nimenomaisesti polttoainejärjestelmän kumi- ja muoviosien alkoholinkestämättömyyden asettavan esteen RE85 käytölle. Tähän päivään tultaessa jotkut ovat jo varmaankin ajaneet RE85:llä pidemmän aikaa, joten onko ongelmia esiintynyt? Myös kulutusvertailut olisivat mielenkiintoisia, koska tietolähteestä riippuen kulutus nousee 0-30%.
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: E20 ja E30 bensiinin pikainen käyttökokeilu

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Olen purkanut tankin päästä kumiletkuja ja tutkinut muutenkin polttoainejärjestelmän osia silmämääräisesti. En ole löytänyt mitään ongelmia. Kulutus nousee alle 10%.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
Matti-Pekka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: La 16.10.2010 17:55
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: E20 ja E30 bensiinin pikainen käyttökokeilu

Viesti Kirjoittaja Matti-Pekka »

Mitenköhän tuo 190 E 2.6 aut.-90 menisi tuolla 95 e10 polttoaineella? Tuossa vempeleessä ei ole turhia katteja eli lambdat ei seosta säätele...liekö hyvä vai huono asia. Kulutus on kyllä nykyisin tuolla 98 bensalla hyvin kohtuullinen, että kannattaisikohan edes kokeilla?
Matti

Pur-valuja
http://www.elisanet.fi/ville-pekka/
Avatar
abject
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Ma 25.06.2007 21:02
Paikkakunta: Vähäkyrö

Re: E20 ja E30 bensiinin pikainen käyttökokeilu

Viesti Kirjoittaja abject »

Kyllähän se vähintään yhtä hyvin menee, kuin kolme vuotta uudempikin. Ja eiköhän tuostakin lambda löydy seoksia säätelemään.
W220.173 M113.986 '02 - AMG Japanista
V123.125 OM616.912 '81 - MR-langi
Avatar
Triadi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: To 26.05.2011 21:06
Viesti:

Re: E20 ja E30 bensiinin pikainen käyttökokeilu

Viesti Kirjoittaja Triadi »

Nostellaanpa vähä topiccia,

Mielenkiinnosta tankkailin 15 litraa re85:sta ja loput 95e10 w201 2.0 -92 ruiskuun ja satakilometriä sillä nyt on ajettu ihan normaalisti ja noilla määrillä litrahinta pyörii siinä 1,5€ tietämissä.
Ostohetkellä re85 oli 0,998 ja 95 oli jotain 1,72.

Sitte sattui iltasanomista tämmönen artikkeli silmään:

TS: Bensa-asemilla outo ilmiö - älä tee tällaista cocktailia!
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: E20 ja E30 bensiinin pikainen käyttökokeilu

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Triadi kirjoitti:Nostellaanpa vähä topiccia,

Mielenkiinnosta tankkailin 15 litraa re85:sta ja loput 95e10 w201 2.0 -92 ruiskuun ja satakilometriä sillä nyt on ajettu ihan normaalisti ja noilla määrillä litrahinta pyörii siinä 1,5€ tietämissä.
Ostohetkellä re85 oli 0,998 ja 95 oli jotain 1,72.

Sitte sattui iltasanomista tämmönen artikkeli silmään:

TS: Bensa-asemilla outo ilmiö - älä tee tällaista cocktailia!
Juu kansaa pelotellaan. Se on uutisen ainoa tarkoitus.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
jylppy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 565
Liittynyt: Ma 30.10.2006 08:26
Paikkakunta: Suomi

Re: E20 ja E30 bensiinin pikainen käyttökokeilu

Viesti Kirjoittaja jylppy »

Huikko kirjoitti:
Triadi kirjoitti:Nostellaanpa vähä topiccia,

Mielenkiinnosta tankkailin 15 litraa re85:sta ja loput 95e10 w201 2.0 -92 ruiskuun ja satakilometriä sillä nyt on ajettu ihan normaalisti ja noilla määrillä litrahinta pyörii siinä 1,5€ tietämissä.
Ostohetkellä re85 oli 0,998 ja 95 oli jotain 1,72.

Sitte sattui iltasanomista tämmönen artikkeli silmään:

TS: Bensa-asemilla outo ilmiö - älä tee tällaista cocktailia!
Juu kansaa pelotellaan. Se on uutisen ainoa tarkoitus.
Yhdyn myös tuohon, että pelottelua. Öljypohatoilla ja ministereillä tullu paskat housuun, kun on huomattu, et jengi tekee cocktailia vanhoihin autoihin, eikä ostakkaan uusia autoja, jotka on tehty tolle RE85:lle. Niiltä menee voitot nyt sivusuun :D :D :D Kuten sanottu, uuden kunnollisen auton hinnalla ajaa sillä vanhalla mersulla ainakin 10 vuotta, kun muuntaa sen uuden auton hinnan polttoaineeksi vanhaan autoon... Onpa kumma, kun ajellaan edelleen vanhalla kalustolla :D :D :D Ja vanha mersu on vieläpä parempi ajaa, kuin kymmenen uutta toyotaa :D
Nyk: Japanilainen vispilä

ex S210 E270 CDI Avantgarde -00
ex S202 C180 TA Elegance -99
ex W202 C180 -94
ex W124 200E -88
Swataia
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ma 04.02.2008 13:45
Paikkakunta: Hamina

Re: E20 ja E30 bensiinin pikainen käyttökokeilu

Viesti Kirjoittaja Swataia »

Moro! Mielenkiintosia kokeiluja ollu teillä. Törmäsin kun etin googlella, onko M102 jo tuupattu raakaa RE85:sta. Lähinnä nuo syöpymisongelmat kiinnostaa. Mulla on nyt semmonen tilanne, että oon ajanu 190E 2,0 -90 mersulla johon asensin megasquirt-moottorinohjauksen n. 20000km sitten ja ollu siihen tyytyväinen. En muuttanu sytkää, pelkästään bensapuolen ja revin vanhan ECU:n pois. Homma oli kyllä helpompi kuin mitä vois luulla. Kustannukset oli jossain 300-400€ paikkeilla. Satasella kulutus putosin n. 1L entiseen (E10). Jos muuttais sytkän myös säädettäväks sais kulutusta tod näk vieläkin pienemmäks. Nyt alko kiinnostamaan tämä RE85, koska kuulin huhua, että lähistölle ois tulossa tämmönen asema. :)

Pakkohan sitä on kokeilla, koska voin käyttää mm. kahta eri bensakarttaa RE85 ja E10. Lisäksi jos laitan ton laajakaistalambdan takasin ni saan säädettyä AFR-targeteilla seokseen mukautuvan säädön, jolloin ei tarvi välittää kuinka paljon tankissa on mitäkin tankatessa. Helpointa toki pistää vaan kytkin kabiiniin jolla vaihtaa tankatessa kartan, tai ainakin näin alkuun... Ei oo muuten mersu jättäny 20tkm aikana kertaakaan tienposkeen vaikka ruisku onkin täysin ite rakenneltu :D
Jonze
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: Ma 23.11.2009 19:53
Paikkakunta: Oulu

Re: E20 ja E30 bensiinin pikainen käyttökokeilu

Viesti Kirjoittaja Jonze »

En ota kantaa näihin polttoaineasioihin, mutta olisi jees jos kehtaisit tehdä projektikertomuksen tuosta mekaruutan asennuksesta. Ja kun E85-asia etenee, niin kertoa vähän siitäkin. Veikkaan että moni olisi kiinnostunut!
S204
EL5
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ke 27.06.2012 21:42

Re: E20 ja E30 bensiinin pikainen käyttökokeilu

Viesti Kirjoittaja EL5 »

Verkke kirjoitti:
Sergey kirjoitti:se aiheuttaa tollasia vikoja ehkä siinä tapauksessa että auto on 25v vanha ja ne sitten ilmenee vaikkapa kun se on 27v vanha. Ja bensiinillä ajaessa ne tulisi esille vasta sitten kun auto olisi 30v vanha...

Ruottalaiset ei ole kokeneet juuri mitään alkoholista aiheutuvia korrosio ongelmia vaikka ovat sillä ajelleet jo 20 vuotta. Ennen 1980 luvun alkua tehdyissä se oire on todellinen ongelma, silloin kumiletkut ei ihan oikeasti kestäneet alkoholia sen paria vuotta kauempaa. Sieltä aikakaudelta tuo harhaluulo nykyään johtuu. Käsitääkseni eurooppalaisilla autovalmistajilla on etanolinkestävät systeemit alettu lauittamaan viimeistään 1986. Muissa maissa jo 70 luvun alussa kun ovat markkinoineet autoja alkoholimarkkinoille jo silloin.

Tämä RE85 ei ole uusi keksintö, sitä vaan ei suomessa ole ikinä oikee kaupattu.
Mielenkiintoista.., en ota kantaa suuntaan tai toiseen, mutta monet väittävät nimenomaisesti polttoainejärjestelmän kumi- ja muoviosien alkoholinkestämättömyyden asettavan esteen RE85 käytölle. Tähän päivään tultaessa jotkut ovat jo varmaankin ajaneet RE85:llä pidemmän aikaa, joten onko ongelmia esiintynyt? Myös kulutusvertailut olisivat mielenkiintoisia, koska tietolähteestä riippuen kulutus nousee 0-30%.
Gatesin testeissä pahimmaksi seokseksi osottautui E15, eli RE85 voi olla noille kumiosille jopa hellempi kuin joku sekaseos.
S210 290 -97
Avatar
jsmp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Ma 10.04.2006 15:01
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: E20 ja E30 bensiinin pikainen käyttökokeilu

Viesti Kirjoittaja jsmp »

Jos on rahat niin vähissä ettei 98:iin riitä niin parempi kun myy romut pois.Itse en mersuni tankkiin laita edes 95 saati sitten jotain muuta kusta.
ex
W123 300D-85
W124 200D-90
W210 200cdi-01
W114 280-73
W108 280S-70
W111 220Sb-64
W220 320cdi-01
W126 420 SEL-89
W202 C180-96
C107 350SLC-73
C126 560SEC-91
W202 C220-95
W202 C180-97
W201 190E-92
S 210 E320T-97
W202 C180 Esprit -94
W126 560SEL-86
W124 300D -91
S211 280cdi-05
C114 250C -71
C207 350cdi
W221 350 Bluetec 4 matic -11
Vastaa Viestiin