MB 123 240 D -85 Ohjauksen narina

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
nylaka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 15.01.2011 14:23
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

MB 123 240 D -85 Ohjauksen narina

Viesti Kirjoittaja nylaka »

Hei ! Mistä mahtaa johtua narina oikeassa etukulmassa pyöriä käännettäessä. Onko mahdollisesti kuivuutta vaiko pakkasen aiheuttamaa. Aikaisemmissa 123 sissa moista en ole havainnut.
Huom. Nyt syotto kohdallaan. Voimaa " kuin pienessä kylässä " eikä kierrokset jää päälle.
220 Merimiesauto -52
170 D pönttö -55
W 111 200 D-66
W 111 190 B -63
W 123 200 D -81
W 123 300 TD -84 Korinvaihto, elintenluovuttaja
W 123 240 D -85 , Paras tähänastisista
W 124 E 300 TD Autom Farm. -94, Saksantuonti 2010
Avatar
Karst4
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: La 23.07.2011 14:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: MB 123 240 D -85 Ohjauksen narina

Viesti Kirjoittaja Karst4 »

Ainakin w124:n alapallonivel tykkää alkaa jossain elämän vaiheessa narisemaan käännettäessä.
Jonkinlaista ensiapua niille voi antaa roiskimalla öljyä sinne niveleen, injektioruiskulla suojakumen läpi tai muuten roiskuttelemalla.
Samalla kun asiaa tutkii niin vaihtaa ohjaustehostimen suodatin ja öljyt. Kun niitä ei kuitenkaan ole tullu vaihdettua :lol:
"Ruudolf" W124 230E
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1039
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: MB 123 240 D -85 Ohjauksen narina

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Karst4 kirjoitti:Ainakin w124:n alapallonivel tykkää alkaa jossain elämän vaiheessa narisemaan käännettäessä.
Jonkinlaista ensiapua niille voi antaa roiskimalla öljyä sinne niveleen, injektioruiskulla suojakumen läpi tai muuten roiskuttelemalla.
Samalla kun asiaa tutkii niin vaihtaa ohjaustehostimen suodatin ja öljyt. Kun niitä ei kuitenkaan ole tullu vaihdettua :lol:
Samaa ensiapua tuli annettua aikoinaan 123:lle kun alkoi "narisemaan".
Injektioruiskulla öljyä alapalloniveleen ja ylätukivarren niveleen. Jossain vaiheessa nuokin menevät vaihtoon, mutta siihen saattaa mennä vuosia... :wink:
Samaa konstia tullut käytettyä Väyrysenkin narinoihin. Mielipiteitä on monia ja jotku ovat jyrkästi tällaista nivelten voitelua vastaan. :problem:
Itse olen ruiskuttanut "punaista öljyä" niveliin.
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
nylaka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 15.01.2011 14:23
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: MB 123 240 D -85 Ohjauksen narina

Viesti Kirjoittaja nylaka »

Hei ! Mistähän tämmöisen ruiskun vvoisi hankkia ja kuinka suuren ?
220 Merimiesauto -52
170 D pönttö -55
W 111 200 D-66
W 111 190 B -63
W 123 200 D -81
W 123 300 TD -84 Korinvaihto, elintenluovuttaja
W 123 240 D -85 , Paras tähänastisista
W 124 E 300 TD Autom Farm. -94, Saksantuonti 2010
Avatar
Karst4
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: La 23.07.2011 14:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: MB 123 240 D -85 Ohjauksen narina

Viesti Kirjoittaja Karst4 »

Apteekista niitä antavat tietääkseni ilmatteeksi tai jotakin nimellistä korvausta vasten.
Nehän on oikeesti tarkotettuja vähän toisenlaisille aineille mutta saa niillä mersuaki korjata jos vaan tohtii käydä hakemassa :oops:
Töräyttää senverran tököttiä (ATF / notkee vaseliini) sinne sisään sitä että piisaa.
Kyllä se ylimääränen sieltä pois tipahtaa aikanaan.
"Ruudolf" W124 230E
Avatar
nylaka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 15.01.2011 14:23
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: MB 123 240 D -85 Ohjauksen narina

Viesti Kirjoittaja nylaka »

Kiitoksia vinkeistä. Haen ruiskun huomenna ja kokeilen.
Kirkasta talvipäivää t. Kari
220 Merimiesauto -52
170 D pönttö -55
W 111 200 D-66
W 111 190 B -63
W 123 200 D -81
W 123 300 TD -84 Korinvaihto, elintenluovuttaja
W 123 240 D -85 , Paras tähänastisista
W 124 E 300 TD Autom Farm. -94, Saksantuonti 2010
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1039
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: MB 123 240 D -85 Ohjauksen narina

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Karst4 kirjoitti:Apteekista niitä antavat tietääkseni ilmatteeksi tai jotakin nimellistä korvausta vasten.
.
Meillä kaikilla on omat pienet ongelmamme... :P
Minun yksi työkaveri on vaan sen näköinen, että sille ei myydä lääkeruiskuja apteekeista!!!?? :shock:

Miesparalla ei ole A- tai huumeongelmaa ja hän tarvitsee ruiskuja puusepäntöissä.
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4000
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: MB 123 240 D -85 Ohjauksen narina

Viesti Kirjoittaja Nozki »

...niin vielä, se syy, miksi jotkut ovat jyrkästi nivelien voitelemista vastaan. En tarkemmin ole perehtynyt W123:n rakenteeseen, mutta ainakin W124 -kuskeille on enemmän kuin yhden kerran käynyt niin, että riittävän kulunut alapallo jakaantuu reippaammasta töyssystä ajettaessa kahdeksi osaksi, ja sen jälkeen etupyörä on jokseenkin omalaatuisessa asennossa saman tien. Hyvällä tuurilla selviää hinausautokeikalla ja vähän kolhiintuneella sisälokasuojalla ja huonommalla tuurilla osuu johonkin isoon ja kovaan esteeseen (kuten vastaan tulevaan kuorma-autoon)...

Eipä kai se yleensä ihan just heti tapahdu sen jälkeen, kun narina on alkanut, mutta kyllähän se narina kuitenkin on viite siitä, että nivel ei enää ole kunnossa. Tottahan sen voi voidella, ettei tarvitse kuunnella möykkää (itsekin olen yhteen kärryyn joskus niin tehnyt), mutta kyllä se mun nähdäkseni on nimenomaan ensiapu. Hyvälaatuinen (alkuperäinen esim.) alapallonivel kyllä kestää vuosia voitelematta ja narisematta, eikä maksa kuin muutaman kympin enintään, joten mun mielesä sellainen kyllä kannattais vaihtaa aika pian sen jälkeen, kun narina on alkanut. No, mielipiteitä on monia, enkä väitä, että tämä olisi ainoa oikea. ;)
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
nylaka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 15.01.2011 14:23
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: MB 123 240 D -85 Ohjauksen narina

Viesti Kirjoittaja nylaka »

Hei ! Kyselin tässä jokin aika sitten ohjauksen narinasta. Sainkin hyviä ohjeita ja painoin öljyä alapallon kumin sisään. Ei auttanut. Voisiko ohjauksen melko voimakas puoltaminen oikealle liittyä samaan asiaan. Eihän sen kanssa kannata kauaa tuhistella kun uusi pallo maksaa KL: ssä 13,90 € + tietysti työt päälle joka ei ilmeisestikään ole mahdottoman iso homma eikä varmaan vaadi erikoistyökaluja
220 Merimiesauto -52
170 D pönttö -55
W 111 200 D-66
W 111 190 B -63
W 123 200 D -81
W 123 300 TD -84 Korinvaihto, elintenluovuttaja
W 123 240 D -85 , Paras tähänastisista
W 124 E 300 TD Autom Farm. -94, Saksantuonti 2010
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: MB 123 240 D -85 Ohjauksen narina

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Silti se homma kuulostaa helpommalta mitä se oikeasti useimmiten on. Saattaa olla nääs "aika" tiukassa :D ja tämä on lievä ilmaisu. Itse olen havainnut piikkauskoneen hyväksi apuvälineeksi raidetangon päitä vaihdellessa, ei mene sekuntiakaan ni on tappi irti kolostaan.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1039
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: MB 123 240 D -85 Ohjauksen narina

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Sergey kirjoitti:Itse olen havainnut piikkauskoneen hyväksi apuvälineeksi raidetangon päitä vaihdellessa, ei mene sekuntiakaan ni on tappi irti kolostaan.
Saman asian ajaa yksi hyvin suunnattu lyönti vasaralla raidetangon pään lenkkiin. :wink:
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Vastaa Viestiin