Näin sanoo laki:
TRAFI kirjoitti:Auton pyörännavan ja vanteen väliin saa asentaa vain auton tai vanteen valmistajan vanteen ja kyseisen automallin yhteydessä käytettäväksi tarkoittamia sovituskappaleita. Vanteiden vaihdon seurauksena auton akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm ellei auton valmistaja muuta ilmoita.
Tässä RH/Artec:in käyttämä, perinteinen ja täysin laillinen tapa. Se yleisin eli pultattava
adapteri. Myös jakoa muuttavia adaptereita on esim just RH/Artecilla 5x100 -> 5x112. Ja koska ne on vannevalmistajan hyväksymiä, nekin on siis laillisia.
Joillakin vannevalmistajilla on vanteessa erikoisempi toteutus, eli 1-6kpl m6 kierteet jossa
spacer pysyy uppokantaruuvin avulla vanteessa tai navassa kiinni, ja paksuudeksi saadaan jopa alle 5mm. Nämä on myös näitä lain kirjaimen täyttäviä
adaptereita, vaikka rakenne onkin
spacer.
VOLVO OEM factory Spacer Kit Part # 8360083, ja koska se on Volvo orginaali varaosa, niin se tekee siitä myös laillisen, pultataan napaan kiinni yhdellä M6 ruuvilla. Niiden kanssa on siis lain tarkan kirjaimen mukaan käytettävä VOLVO OEM extended wheel bolts Part # 8360085, mutta tuskin kukaan alkaa pultteja erikseen tarkistelemaan
Lyhyesti: Adapteri on laillinen (ehdoin) ja Spacer ei ole laillinen.