Om603 Moottorin naputus vaivaa!
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 36
- Liittynyt: To 01.12.2011 21:54
Om603 Moottorin naputus vaivaa!
Joo eli moottori naputtaa/kolkottaa kun kierroksia nostaa yli 1000rpm. Vaihdettiin 1. Suutin kun näytti korjaavan sitä jatkuvasti. Ei auttanut. Sen jälkeen vaihdettiin kaikki hydrauliset venttiilinnostajat. Naputtaa edelleen. Mistä ihmeestä lähtisi seuraavaksi kolinaa etsimään. Voiko nostajat olla niin tarkkoja öljyn viskositeetista kun kylmänä ei mitään ääntä ja lämpimänä ääni tulee. Mitä viskositeettiä suosittelette?
Re: Om603 Moottorin naputus vaivaa!
loputkin suuttimet irti ja tutkia ne. itse olen käyttäny mersussa ihan peus tb cold 5w-40 ja ei oo sen kummempia ongelmia sen suhteen. ja kyllähän sen pitää vähä kolkattaakkin 

-
- Sisäänajossa
- Viestit: 36
- Liittynyt: To 01.12.2011 21:54
Re: Om603 Moottorin naputus vaivaa!
Kaikki suuttimet ollut ylhäällä eikä vuoda... Nekin on vaan pirullisen kalliit niin ei viitsis suotta koko kierrosta uusia
onko niistä nostajille tarkoitetuista lisäaineista mitään apua?

Re: Om603 Moottorin naputus vaivaa!
voi auttaa tai olla auttamatta
selviää kokelemalla. mutta oisko mahollista että alakerrastta kuuluisi se napustus ??

-
- Sisäänajossa
- Viestit: 36
- Liittynyt: To 01.12.2011 21:54
Re: Om603 Moottorin naputus vaivaa!
Kyllä se selvästi 1.-3. Mukien kohdalta tulee ja yläpäästä. Vai voiko olla mahdollista että kuuluisi moottorin tyyppiin?
Re: Om603 Moottorin naputus vaivaa!
Koska oot viimeksi vaihtanut öljyt jos on huonot öljyt niin kyllä tuo yläkerta tuppaa naputtamaan
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: Om603 Moottorin naputus vaivaa!
rengasrauta kirjoitti:Vai voiko olla mahdollista että kuuluisi moottorin tyyppiin?
Ei kuulu.
Hankala näin kuulematta sanoa mutta mahdollisia vikoja voi olla useita.
Suutinvika, Venttiilinnostajat, Huono puristus sylinterissä, alakerran laakerit, väärä ruiskutusennakko tms.
Re: Om603 Moottorin naputus vaivaa!
Jos on öljyn vaihto lähellä ja olet vahvasti sitä mieltä, että tulee yläkerrasta, niin laita sisään diamond dieselit. Ite en oikein tykkää tuosta goldista ja sen ominaisuuksista. Menee tosi nopeasti liruksi ja saa nostimet mökältämään.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Re: Om603 Moottorin naputus vaivaa!
Eipä taida enää näissä olla sitä ongelmaa kuin tuli eka mersuuni 190d -65. Turusta ulos tullessa alkoi varsin kova naputus kuulumaan,venttiilikannenkin revin tienpäällä pois mutta vika ei selvinnyt. Varovasti ajoin kotiin. Naputus jatkui,enkä konetta repinyt sen enempää auki kun ei naputus tuntunut menoa häiritsevän. Ääni pikkuhiljaa heikkeni ja loppui sitten aikanaan kokonaan,tais siinä pari vuotta vierähtää. Kun sitten loppujenlopuksi otin koneen auki kun siitä oli tullut jo aikamoinen öljysyöppö,ilmeni että eka männänrengas oli katkennut ja palanen pikkuhiljaa syönyt uran puhki ja hypännyt männän päälle, junttautunut kiinni ja naputti. Pikkuhiljaa kului ja naputus heikkeni. Tulipa vaan mieleen kun tästä naputuksesta luin. Naputus on terävä,alussa todella kova,ei mitenkään massiivinen oikeastaan. Ei kuulosta suuttimen hirttämiseltä.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Re: Om603 Moottorin naputus vaivaa!
ettei vaan olis semmonen juttu, että joku suutin suihkuttaa, kusee oikein huonosti? sillon tulee tasaseen semmonen melko terävä naputus ja se jatkuu ja voimistuu kierroksilla.
joskus tein suutinremppaa ja jotain paskaa oli jääny jonnekkin linjastoon. kun löi auton käymään, niin toimi hyvin, mutta sitten, kun kerran painoin kaasua vähän enemmän, niin se roskakikkare meni ja jäi yhteen suuttimeen. jatkuva terävä kalkatus. se oli helppo paikantaa ja ottaa suutin uudestaan käteen.
koitappa huvikses, että häviääkö ääni, jos löysäät suutin putkia yks kerrallaan. jos ääni häviää jossain kohtaa, niin vika tod näk kyseissä suuttimessa. mutta jos ääni jatkuu, niin vika mahdollisesti jossain koneen sisällä. nostajat noissa ei kovin helposti mee niin jumiin, että ääntelis vielä kierroksillakin. tosin nekin on helppo tsekata. ajat koneen kuumaks, sitten venakoppa pois ja rakotulkilla katteleen venttiilin välyksiä perinteiseen säädettävään tapaan. jos jossain sylinterissä on venttiilin välys selvästi isompi, ku muissa, niin nostaja ei ole tiivis, vaan päästää öljyt pois. sen seurauksena siinä nostajassa on iso venttiilin välys.
joskus tein suutinremppaa ja jotain paskaa oli jääny jonnekkin linjastoon. kun löi auton käymään, niin toimi hyvin, mutta sitten, kun kerran painoin kaasua vähän enemmän, niin se roskakikkare meni ja jäi yhteen suuttimeen. jatkuva terävä kalkatus. se oli helppo paikantaa ja ottaa suutin uudestaan käteen.
koitappa huvikses, että häviääkö ääni, jos löysäät suutin putkia yks kerrallaan. jos ääni häviää jossain kohtaa, niin vika tod näk kyseissä suuttimessa. mutta jos ääni jatkuu, niin vika mahdollisesti jossain koneen sisällä. nostajat noissa ei kovin helposti mee niin jumiin, että ääntelis vielä kierroksillakin. tosin nekin on helppo tsekata. ajat koneen kuumaks, sitten venakoppa pois ja rakotulkilla katteleen venttiilin välyksiä perinteiseen säädettävään tapaan. jos jossain sylinterissä on venttiilin välys selvästi isompi, ku muissa, niin nostaja ei ole tiivis, vaan päästää öljyt pois. sen seurauksena siinä nostajassa on iso venttiilin välys.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Om603 Moottorin naputus vaivaa!
ääni osaa kyllä kiertää aika ovelasti että jos vaikka kuuluisi alakerrasta. mutta ite epäilen saamaa kun pera8x että joku suutin roiskii miten sattuu
Re: Om603 Moottorin naputus vaivaa!
Kun vaihdat öljyt, niin laita öljyjen sekaan X-1R metallinhoitoaine, niin voi jo jumit irrota esim. venttilinnostajista, jos siellä sellaisia on. Siis jumituksia.rengasrauta kirjoitti:Kaikki suuttimet ollut ylhäällä eikä vuoda... Nekin on vaan pirullisen kalliit niin ei viitsis suotta koko kierrosta uusiaonko niistä nostajille tarkoitetuista lisäaineista mitään apua?

-
- Sisäänajossa
- Viestit: 36
- Liittynyt: To 01.12.2011 21:54
Re: Om603 Moottorin naputus vaivaa!
Öljyt vaihdoin juuri ja ääni ei muuttunut miksikään. Jos yritän kuvailla ääntä paremmin niin enemmän "metallisen" kuulonen ääni. Tyhjäkäynnillä rouskuttaa kuin muutkin diiselit. Ja kylmänä ei pidä mitään sivuääniä.
Onko yleistä että öljypumppu rikkoutuisi tästä mallista, kun eräs tuttu arvuutteli sitä?
Onko yleistä että öljypumppu rikkoutuisi tästä mallista, kun eräs tuttu arvuutteli sitä?
