E290TDT tekniikka W124 keulille?
E290TDT tekniikka W124 keulille?
Alkaa olla taas kevättä rinnassa, ja mersu tarttis lisää hevosia.
Eli mulla on muutaman vuoden ollut käyttöautona W124 250D -91, (ei vähäpäästöinen) ja tehoa on aina silloin tällöin tehnyt mieli. Viime kesänä kävi mielessä turbotuskin, mutta homma kariutui tajutessa homman laajuus ja kustannukset, kun lisähevoset olisivat olleet luokkaa 30 kappaletta.
Syksyllä auto menikin mynädieseliin käsittelyyn, ja voimaa tuli kohtuullisesti lisää - Niissä puitteissa mitä vapaastihengittävästä esikammiodieselistä mahdollista on saada.
Ajelimpa sitten päivän kaverin evrytetyllä 3B passatilla sillä tuloksella, että mersu tuntuu laimeelta kuin kalja jäillä.
Nyt päästään sitten itse aiheeseen, eli mitä ongelmia on tiedossa, jos edes harkitsee OM602.912 moottorin korvaamista OM602.982 moottorilla? Onko suorasuihkun ajonestoa mahdollista amputoida pumpusta? Passaako lankkuun väyn laatikot ja perät, tai suorasuikkariin lankun vastaavat?
Noita suorasuikkareita saa kuitenkin halvalla ruotsista, siihen sitten vaikka OM606 vakioahdin(bolt on?) ja bittiä pumppuun, niin ollaan varmaan 160 hevosen tietämillä(?)
Ja kyllä, rahallisesti ei varmasti mitään järkeä, noita väyrysiä saa puoli-ilmaseks suomestakin, mutta kun ois tossa sitä harrastettakin sitten. Eikä olis montaa lavettia samalla tekniikalla edes naapuri kylissä. Ja mun motaripainotteisessa ajossa kulutus luultavasti tippuisi, jos väyväyn perän + laatikon saa sopimaan.
Miten on, onko homma mahdoton vai ihan toteutettavissa?
Eli mulla on muutaman vuoden ollut käyttöautona W124 250D -91, (ei vähäpäästöinen) ja tehoa on aina silloin tällöin tehnyt mieli. Viime kesänä kävi mielessä turbotuskin, mutta homma kariutui tajutessa homman laajuus ja kustannukset, kun lisähevoset olisivat olleet luokkaa 30 kappaletta.
Syksyllä auto menikin mynädieseliin käsittelyyn, ja voimaa tuli kohtuullisesti lisää - Niissä puitteissa mitä vapaastihengittävästä esikammiodieselistä mahdollista on saada.
Ajelimpa sitten päivän kaverin evrytetyllä 3B passatilla sillä tuloksella, että mersu tuntuu laimeelta kuin kalja jäillä.
Nyt päästään sitten itse aiheeseen, eli mitä ongelmia on tiedossa, jos edes harkitsee OM602.912 moottorin korvaamista OM602.982 moottorilla? Onko suorasuihkun ajonestoa mahdollista amputoida pumpusta? Passaako lankkuun väyn laatikot ja perät, tai suorasuikkariin lankun vastaavat?
Noita suorasuikkareita saa kuitenkin halvalla ruotsista, siihen sitten vaikka OM606 vakioahdin(bolt on?) ja bittiä pumppuun, niin ollaan varmaan 160 hevosen tietämillä(?)
Ja kyllä, rahallisesti ei varmasti mitään järkeä, noita väyrysiä saa puoli-ilmaseks suomestakin, mutta kun ois tossa sitä harrastettakin sitten. Eikä olis montaa lavettia samalla tekniikalla edes naapuri kylissä. Ja mun motaripainotteisessa ajossa kulutus luultavasti tippuisi, jos väyväyn perän + laatikon saa sopimaan.
Miten on, onko homma mahdoton vai ihan toteutettavissa?
Re: E290TDT tekniikka W124 keulille?
Minä etsisin ensin sinuna turbo satsin koneeseesi ja myynti puolella on niitä kohtuu hinnoilla kun selaillet.
Se 290td niin siihen kai voi laittaa ihan mekaanisen rivipumpun tapeilla ja sähköisiä sydeemejä ei tartte ja sehän on vitos kone.
Katsastuksessakaan ei tule ongelmia kun on uudempi kone.
Se 290td niin siihen kai voi laittaa ihan mekaanisen rivipumpun tapeilla ja sähköisiä sydeemejä ei tartte ja sehän on vitos kone.
Katsastuksessakaan ei tule ongelmia kun on uudempi kone.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: E290TDT tekniikka W124 keulille?
Tuo vuosimallisi kyllä epäilyttää onko se vähäpäästöinen?Se ei nimittäin näy otteessa.Mutta senkin voi kysyä konttirilta mitä tehdään .
Taisi olla että vähäpäästöisiinkin sai vaihtaa motteja mutta se on oltava uudemmasta autosta.
Muutoskatsastamaanhan sen joudut silti.
Taisi olla että vähäpäästöisiinkin sai vaihtaa motteja mutta se on oltava uudemmasta autosta.
Muutoskatsastamaanhan sen joudut silti.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: E290TDT tekniikka W124 keulille?
Konttorilta tehty kysely kun meinasin turbottaa, setä tarkasti ja sanoi auton olevan EI-vähäpäästöinen ja toivotti tervetulleeksi muutoskatsastukseen
Niin, turbotus olisi helpompi kuin tekniikan vaihto, mutta mahtaako vaparista tehty kestää ottaa 160 heposta? Ajotyylini ei ole erityisen säälivä. Toisaalta, kun ei noi vanhat kapeakantiset rivarikoneet mitään maksa, niin vaikka 50tkm välein joutuisi koneen vaihtamaan (kerran vuodessa) se mikään paha rahareikä olisi.
Mutta epäilen tuommoisen suoraruikkarin käytökseltään olevan miellyttävämpi,vetävän paremmin alhaalta ja muutenkin nöyrempi.

Niin, turbotus olisi helpompi kuin tekniikan vaihto, mutta mahtaako vaparista tehty kestää ottaa 160 heposta? Ajotyylini ei ole erityisen säälivä. Toisaalta, kun ei noi vanhat kapeakantiset rivarikoneet mitään maksa, niin vaikka 50tkm välein joutuisi koneen vaihtamaan (kerran vuodessa) se mikään paha rahareikä olisi.
Mutta epäilen tuommoisen suoraruikkarin käytökseltään olevan miellyttävämpi,vetävän paremmin alhaalta ja muutenkin nöyrempi.
Re: E290TDT tekniikka W124 keulille?
Tuota samanlainen suutin siinä 290ja vanhassa diiselissääkin on.CDIssä on sitten korkeepaineiset.
taitaa se koneesi kestää tehoa yli 200 heppaa särkymättä muutenkin jos turbotat sen.
Jos tieten ön öljy ruiskut männän alla niin plussaa.Luepa turbo osiolta juttua näistä ei-turbo alakerroista joita on turbotettu.
taitaa se koneesi kestää tehoa yli 200 heppaa särkymättä muutenkin jos turbotat sen.
Jos tieten ön öljy ruiskut männän alla niin plussaa.Luepa turbo osiolta juttua näistä ei-turbo alakerroista joita on turbotettu.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: E290TDT tekniikka W124 keulille?
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=115287" onclick="window.open(this.href);return false;
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: E290TDT tekniikka W124 keulille?
ite oon miettiny tuota koneenvaihto juttua vähäpäästösessä että käsittääkseni varmasti saan om603 vapari koneen tilalle vaihettua om603 turbon (turbo kone täytyy myös olla vähäpäästösestä) jarrujen päivityksellä mutta saanko om606 turbon asennettua om603 pumpulla ? käsittääkseni en ? vaan sitte sähköpumppuineen yms sähköohjelmineen saan asentaa ?? ja jarrut myös päivittää niille tehoille.
Viimeksi muokannut johani, La 25.02.2012 16:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: E290TDT tekniikka W124 keulille?
Entäpä jos laitat moniventtiili 250 turbodieselin.Nyt päästään sitten itse aiheeseen, eli mitä ongelmia on tiedossa, jos edes harkitsee OM602.912 moottorin korvaamista OM602.982 moottorilla?
wiimax.fi
Re: E290TDT tekniikka W124 keulille?
Saako 290 sovitettua tavallista mekaanista ve jakajapumppua?
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: E290TDT tekniikka W124 keulille?
Mietitty, ja luultavasti se järkevämpikin. Toi 2.9 aivopieru juontaa siitä, että kuulopuheiden mukaan se on väyrysessäkin melko nuukalla menevä, alhaalta vääntävä ja 160 hevosta irtoaa helposti. Eikä kestävyydessäkään kai ongelmia maltillisilla tehoilla.dealer kirjoitti:Entäpä jos laitat moniventtiili 250 turbodieselin.Nyt päästään sitten itse aiheeseen, eli mitä ongelmia on tiedossa, jos edes harkitsee OM602.912 moottorin korvaamista OM602.982 moottorilla?
OM605 alkp.turbokones olisi tietysti kestävä, simppelimpi swapata mitä 2.9 ja tehoja saisi runsaasti. Kulutus nyt miinuksena, mutta kun ei näissä hommissa muutenkaan järjenhiventä ole, niin väliäkös tuolla sitten.
Re: E290TDT tekniikka W124 keulille?
No omas koneen tehon korotus noin 500e.
290tdt kone omasi pellin alle:2000-3000e ja silti vakio.
Mieti nyt haluatko minkä ja jos haluat sen 290:n niin osata auto jossa on sellanen ja ajele.
290tdt kone omasi pellin alle:2000-3000e ja silti vakio.
Mieti nyt haluatko minkä ja jos haluat sen 290:n niin osata auto jossa on sellanen ja ajele.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: E290TDT tekniikka W124 keulille?
Jos turbottomastasta om602:sta haluaa sen 160 voimaa, palaa rahaa seuraavasti (omia hahmotelmia, ei välttämättä vastaa totuutta):atlas kirjoitti:No omas koneen tehon korotus noin 500e.
290tdt kone omasi pellin alle:2000-3000e ja silti vakio.
Mieti nyt haluatko minkä ja jos haluat sen 290:n niin osata auto jossa on sellanen ja ajele.
-Turbo, pakosarja 250 - 1000€
-Imusarja, vanhan muokkaus 0 - 150€
-Välijäähdytin, rankasti silikooniletkuja ~300€?
-Pakoputkisto 100 - 500€
-TBO:n öljynsuodatinjalka ja öljypumppu ~100€?
-Öljynjäähdytin, tarvikkeet ~100 -200€
-pumpun laitto 7mm tapeille ~1000€?
+ Paljon muutakin.
Noi nyt omasta mielestä menis vaihtoon, saa viisaammat korjata. Eli ihan viidelläsadalla eurolla ei taida voimaa merkittävästi enempää saada.
Suorasuikkarista tosiaan irtoisi maaginen 160hv jo digituuningilla, mutta taitaa pumpunsähköjen takia olla vaikea naitettava. OM605:sta olisi foorumillakin näköjään sopivasti myynnissä, mutta rahaa uppoaisi siihenkin muutostyöhön yhden toimivan 202-korisen 250 turbodieselin verran.
Re: E290TDT tekniikka W124 keulille?
Oli racing osiolla ihan koko moottorikin ja sitten voit myydä omasi pois ja ei tunnu niin kalliilta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: E290TDT tekniikka W124 keulille?
Voi olla mielenkiintonen homma värkkäillä pumpulle sähköohjaus tuohon autoon. Siihen sais kyllä laitettua mekaanisen pumpun kun sellasen löydät. Mun mielestä järkevin ostaa om605 kone 1300 eurolla ja siihen käytetty pumppu 600-1000 euroa ja sitten vaikka se väykyn kkk k14 turbo. Saat varmasti mitä vaan kestävän ja vetävän koneen. Se menee muutenkin heittämällä paikolleen ja kun sen mekaanisen pumpun ostat niin ei tarvii sähköjä miettiä. Ei se vie edes paljoa ainetta. 6-7 litraa matkassa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: E290TDT tekniikka W124 keulille?
Rupes kiinnostamaan om603? eli w124 300d:n turbotus hakemalla noin 50hevosta lisää.Jos turbottomastasta om602:sta haluaa sen 160 voimaa, palaa rahaa seuraavasti (omia hahmotelmia, ei välttämättä vastaa totuutta):
-Turbo, pakosarja 250 - 1000€
-Imusarja, vanhan muokkaus 0 - 150€
-Välijäähdytin, rankasti silikooniletkuja ~300€?
-Pakoputkisto 100 - 500€
-TBO:n öljynsuodatinjalka ja öljypumppu ~100€?
-Öljynjäähdytin, tarvikkeet ~100 -200€
-pumpun laitto 7mm tapeille ~1000€?
+ Paljon muutakin.
Eli mitä tuosta listasta voi jättää pois noin vähille tehonlisäyksille? eli pumppuun ei varmaankaan tarvi tappeja vaihtaa (syöttöä lisää)?
Öljyn jäähdytin?
välijäähdytin?
Entä mitä tarkoitetaan öljypumpulla (eikö oma riitä?)
Ja onko muuta mitä pitäisi tehdä?