Bassot ilman subbaria ???
Bassot ilman subbaria ???
Eli kysymys kuuluu mitenkäs saisi toteutettua edes "kohtalaisen" basso toiston tuohon mersuun (190e) ilman mitään varsinaisia subbareita ???
Elementit tulisivat siis hattuhyllylle..
Saisikohan jollakin 6" erillis sarjalla kelvollisen basso toiston ?? vai olisikohan jotkut laadukkaat (6x9) paremmat ?? mitkä?
Kaikki ehdotukset ja kommentit ovat erittäin tervetulleita.
Elementit tulisivat siis hattuhyllylle..
Saisikohan jollakin 6" erillis sarjalla kelvollisen basso toiston ?? vai olisikohan jotkut laadukkaat (6x9) paremmat ?? mitkä?
Kaikki ehdotukset ja kommentit ovat erittäin tervetulleita.
MB 190e vm:86 2.0 automaatti
Re: Bassot ilman subbaria ???
Kohtuulliset matalat, tosin mistään subbaribassoista ei voi puhua, saat kunnollisilla 6,5 tuuman mideillä. Mielestäni 6,5" midi on parempi kuin mikään 6x9".JTR kirjoitti:Eli kysymys kuuluu mitenkäs saisi toteutettua edes "kohtalaisen" basso toiston tuohon mersuun (190e) ilman mitään varsinaisia subbareita ???
Elementit tulisivat siis hattuhyllylle..
Saisikohan jollakin 6" erillis sarjalla kelvollisen basso toiston ?? vai olisikohan jotkut laadukkaat (6x9) paremmat ?? mitkä?
Kaikki ehdotukset ja kommentit ovat erittäin tervetulleita.
Onhan esim. CDT Audiolla tosi paljon kehuttu 8" subbari, joka kuulemma soi kuin kaksi kymppiä ja oliko se Focalin Utopia, jota kehutaan 6,5 tuuman subbarina. Vaihtoehtoja on monenlaisia aina valmistajien omista valmiista paketeista omiin virityksiin.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Re: Bassot ilman subbaria ???
Kyllä näin on!Saul kirjoitti:Mielestäni 6,5" midi on parempi kuin mikään 6x9".

Jeps! Kyllähän ne ihan nätisti tossa meikäläisen kojelaudalla potkii. Asennus tapa on vaimennettu freeair. Ainut vaan mikä kannattaa muistaa on se, että noi Utopia 6W2:set (niinkuin muutkin laadukkaat 6,5" )tarvii tehoa että niistä täyden ilon saa irti.Saul kirjoitti:..ja oliko se Focalin Utopia, jota kehutaan 6,5 tuuman subbarina.
C250TDT ..niin niin mutta se on kesken..
Itsellä juuri työn alla kotelo yhdelle Hertzin 6,5" ES165 subille, tosin tilavuutta kotelolle tuli riittävästi vaikka kahdelle tuollaiselle suljettuna
hinta reilun viidenkympin kieppeillä.
Ja löytyyhän Focalilta 5,25" subi, 5WS. Hinta satasen luokkaa.
HIFI-lehti 9/2000 "Pieni, mutta pippurinen. Todella namu subbari, joka on viimeistelty upeasti. Toimii pienehkössä kotelossa asiallisesti, etenkin eteen sijoitettuna. Basso jysähtää voimalla ja tarkasti!"

Ja löytyyhän Focalilta 5,25" subi, 5WS. Hinta satasen luokkaa.
HIFI-lehti 9/2000 "Pieni, mutta pippurinen. Todella namu subbari, joka on viimeistelty upeasti. Toimii pienehkössä kotelossa asiallisesti, etenkin eteen sijoitettuna. Basso jysähtää voimalla ja tarkasti!"

Kiitosta neuvoista..
Eli siis (6x9) ei kannata edes sen enempää miettiä (?) Niin kyllä itsekin vähän ajattelin, mutta kun niissä isompi se kaiutin pinta-ala niin ajattelin että toistaisikohan ne alemmas kuin 6,5" midit ? mutta eipä se taida ihan noin mennä...
Nuo pikku subbarit voisivat hyvinkin olla harkinnan arvoinen mahdollisuus... kiinnostusta herätti varsinkin tuo Focalin utopia sarjan 5ws.. Noita kun pari laittais niin kyllä niillä kai jotaan jo saisi aikaiseksi. Mutta ihan sinne vaan heittämällä ei taida nekään pelata vaan jotkut kotelot niillekin pitäisi varmaan tehdä(?)
Hintaahan noilla kyllä on aika paljon ja sitten ne varmaan tarvitsisivat jonkun vahvistimenkin...
Olisi myös tarkoitus että taka matkustajatkin kuulisivat jotain muutakin kun tuon basson jyskeen, joten pitäisi sinne taakse vähän muitakin ääniä saada. Sen takia olinkin ajatellut että joskos sinne sitten laittaisi jonkun erillis sarjan jossa olisi mahdollisimman alas ulottuva basso toisto.
Mutta kuten sanottu kaikki neuvot ja ehdotukset ovat tervetulleita...
Eli siis (6x9) ei kannata edes sen enempää miettiä (?) Niin kyllä itsekin vähän ajattelin, mutta kun niissä isompi se kaiutin pinta-ala niin ajattelin että toistaisikohan ne alemmas kuin 6,5" midit ? mutta eipä se taida ihan noin mennä...
Nuo pikku subbarit voisivat hyvinkin olla harkinnan arvoinen mahdollisuus... kiinnostusta herätti varsinkin tuo Focalin utopia sarjan 5ws.. Noita kun pari laittais niin kyllä niillä kai jotaan jo saisi aikaiseksi. Mutta ihan sinne vaan heittämällä ei taida nekään pelata vaan jotkut kotelot niillekin pitäisi varmaan tehdä(?)
Hintaahan noilla kyllä on aika paljon ja sitten ne varmaan tarvitsisivat jonkun vahvistimenkin...
Olisi myös tarkoitus että taka matkustajatkin kuulisivat jotain muutakin kun tuon basson jyskeen, joten pitäisi sinne taakse vähän muitakin ääniä saada. Sen takia olinkin ajatellut että joskos sinne sitten laittaisi jonkun erillis sarjan jossa olisi mahdollisimman alas ulottuva basso toisto.
Mutta kuten sanottu kaikki neuvot ja ehdotukset ovat tervetulleita...
MB 190e vm:86 2.0 automaatti
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Kyllähän nuo vähänkin laadukkammat 6,5" erillissarjat toistavat ihan mukavasti bassoakin. Kaverilla oli joskus SPL Dynamicsin sarja ja ihan mukavasti sillä soitteli ilman subbareitakin.
Mitenkä olisi joku 8" 3-tie erillissarja, luulisi soivan mukavasti, muistaakseni ainaki SPL Dynamicsiltä sellainen löytyy eikä ollut joskus muinoin kun sellaista katselin niin kovin kalliskaan, tuhannen markan luokkaa taisi olla.
Mitenkä olisi joku 8" 3-tie erillissarja, luulisi soivan mukavasti, muistaakseni ainaki SPL Dynamicsiltä sellainen löytyy eikä ollut joskus muinoin kun sellaista katselin niin kovin kalliskaan, tuhannen markan luokkaa taisi olla.
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Juu tuollainen erillis sarja 8" bassoilla voisi kanssa olla ihan varteen otettava vaihtoehto. Mutta ainakaan näin äkkiseltään etsimällä (google) ei juurikaan löytynyt sarjoja jotka olisi 8" bassolla...
Joten jos joku tietää jonkun kohtuu hyvän erillis sarjan 8" bassolla niin olisiko ystävällinen ja kertoisi minullekkin??
Joten jos joku tietää jonkun kohtuu hyvän erillis sarjan 8" bassolla niin olisiko ystävällinen ja kertoisi minullekkin??

MB 190e vm:86 2.0 automaatti
Saul kirjoitti:
Mielestäni 6,5" midi on parempi kuin mikään 6x9".
Kun kerran ostaa kunnon vermeet ei tartte heti olla laittamassa ja pitemmäm päälle itse olen huomannut että ostaessa on kyllä sika kalliita,mutta sitten on äänen laatu aivan eri luokkaa kuin jotkut pelti purkit.
Vahvistin kannattaa laittaa sillä saa äänen kuulumaan hyvin ja 6,5 tuumaisillakin laatu kaiuttimilla saa passoa jo aika hyvin .
Taakse riittää aivan hyvin soivat yleiskaiuttimet.
Passon ääni riittää kun laittaa vaikka eteen.
passot kannattaa laittaa tukevasti ,vaikka etu oviin.
tarttee vähän jäykistää oven rakenteita vaikka pitumi matolla jossa on liima toisella puolella .DLS:llä on myös hyviä kauttimia
täältä löytyy apua asennuksiin.
http://www.autosound.fi/astm.php?lang=fi&mm=2&sm=11
Mielestäni 6,5" midi on parempi kuin mikään 6x9".
Kun kerran ostaa kunnon vermeet ei tartte heti olla laittamassa ja pitemmäm päälle itse olen huomannut että ostaessa on kyllä sika kalliita,mutta sitten on äänen laatu aivan eri luokkaa kuin jotkut pelti purkit.
Vahvistin kannattaa laittaa sillä saa äänen kuulumaan hyvin ja 6,5 tuumaisillakin laatu kaiuttimilla saa passoa jo aika hyvin .
Taakse riittää aivan hyvin soivat yleiskaiuttimet.
Passon ääni riittää kun laittaa vaikka eteen.
passot kannattaa laittaa tukevasti ,vaikka etu oviin.
tarttee vähän jäykistää oven rakenteita vaikka pitumi matolla jossa on liima toisella puolella .DLS:llä on myös hyviä kauttimia
täältä löytyy apua asennuksiin.
http://www.autosound.fi/astm.php?lang=fi&mm=2&sm=11
Luulisin, ettei 8" sen parempaa tulosta saa kuin hyvällä 6,5". 8" alkaa jo olla siellä subbarikokoluokassa asennuksen puolesta. Pari kun niitä yrittää asentaa, niin vaivaa on varmaan enemmän kuin vaikka yhden hyvän 10" subbarin...JTR kirjoitti:Juu tuollainen erillis sarja 8" bassoilla voisi kanssa olla ihan varteen otettava vaihtoehto. Mutta ainakaan näin äkkiseltään etsimällä (google) ei juurikaan löytynyt sarjoja jotka olisi 8" bassolla...
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
... ja varsinkin jos meinaa jotain Spl Dynamicsin sarjaa 8" bassoilla. ennemmin laittaa rahansa johonkin parempaan sarjaan.Saul kirjoitti:Luulisin, ettei 8" sen parempaa tulosta saa kuin hyvällä 6,5". 8" alkaa jo olla siellä subbarikokoluokassa asennuksen puolesta. Pari kun niitä yrittää asentaa, niin vaivaa on varmaan enemmän kuin vaikka yhden hyvän 10" subbarin...JTR kirjoitti:Juu tuollainen erillis sarja 8" bassoilla voisi kanssa olla ihan varteen otettava vaihtoehto. Mutta ainakaan näin äkkiseltään etsimällä (google) ei juurikaan löytynyt sarjoja jotka olisi 8" bassolla...
yksi todella asiallinen sarja on kyllä infinityn cs1.1 tai mikä se vanha helmi olikaan... itse sellaiset joskus omistaneena voin kyllä suositella lämpimästi, oli kyllä ne nauhadiskantitkin aivan omaa luokkaansa kun vertasi muihin inffarin silkkikalvoisiin diskantteihin.
taisi tuossa ASTM:n palstalla olla yksi sarja esittelykäytöstä myynnissäkin edullisesti täällä paikallisella hifipuljulla
Juu en kyllä ihan juuri tuota SPL:än sarjaa meinannut, vaan ajattelin josko joltain "laadukkaammalta" merkiltä olisi löytynyt vastaava.ja varsinkin jos meinaa jotain Spl Dynamicsin sarjaa 8" bassoilla. ennemmin laittaa rahansa johonkin parempaan sarjaan.
Itsekin asiaa hiukan harkittuani tulin samaan tuokseen, että liian hankalaksi alkaa menemään tuo kahden 8" asentelu. Ja jos sellaiset sinne meinaisi laittaa niin ei niille ainakaan mitään koteloita sinne hyllyn alle aleta rakentelemaan.Luulisin, ettei 8" sen parempaa tulosta saa kuin hyvällä 6,5". 8" alkaa jo olla siellä subbarikokoluokassa asennuksen puolesta. Pari kun niitä yrittää asentaa, niin vaivaa on varmaan enemmän kuin vaikka yhden hyvän 10" subbarin...
Niin en tuossa aiemmin maininnut, mutta eteen olsisi siis tarkoitus laittaa tuo dls:n ps4 2-tie sarja, alkuperäis paikoille kojelautaan ja voiman lähteenä saa aluksi toimia tuo Pioneerin 5600mp. Hiukan myöhemmin olisi kyllä tarkoitus joku nelikanavainen vahvistinkin lisätä... esim (xetec vector)
Mutta tämä taka kaiuttimien kohtalo on siis vielä auki... kun jonkunlainen basso toistokin pitäisi aikaiseksi saada...

Joku hyvin bassot toistava 2-tie sarja sinne kai pitäisi sitten asentaa... että olisiko suosituksia hintaluokassa 100-200 euroa ??
Tai jotkut ovat kyllä ehdottaneet että laadukkailla 6x9 saisi paremman basson, joten myöskään se mahdollisuus ei ole vielä pois suljettu.
MB 190e vm:86 2.0 automaatti
No yks vaihtoehto tohon hintahaarukkaan olis Focal Access 165A, on muistaakseni jotain 170-180EUR. Mulla oli entisessä setissä aluksi toi erillissarja ilman vahvistinta ja toisti yllättävänkin matalia voimalla. Multa löytyis muuten ovipanelitkin juurikin tuolle sarjalle 

C250TDT ..niin niin mutta se on kesken..
Minulla oli Boston Acousticsin 6x9:t, mutta ne eivät pärjänneet basson laadussa eikä mataluudessa ihan perus DLS:n 6,5" midille.JTR kirjoitti:Tai jotkut ovat kyllä ehdottaneet että laadukkailla 6x9 saisi paremman basson, joten myöskään se mahdollisuus ei ole vielä pois suljettu.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Mulla on nyt etuovissa Focal 6k3:set, ja hyvin noikin jumputtaa.
Subbarin laitan kuitenkin kohta johonkin, että saa noihin matalimpiin ääniin vielä vähän lisää potkua...
Hattuhyllyllä on takamatkustajien iloksi alpinen koksut, jotka normaalisti pidän mykistettynä.
Tuntuu vain sekottavan ääntä jos osa kuuluu takaa
Subbarin laitan kuitenkin kohta johonkin, että saa noihin matalimpiin ääniin vielä vähän lisää potkua...
Hattuhyllyllä on takamatkustajien iloksi alpinen koksut, jotka normaalisti pidän mykistettynä.
Tuntuu vain sekottavan ääntä jos osa kuuluu takaa

-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa